Gå til innhold

Forskjell på Sega Genesis og Sega Mega Drive?


VTW

Anbefalte innlegg

Ble litt nostalgisk i sånn plutselig og kom på hvilke gode barndomsminner jeg hadde da jeg satt hos kameraten min og spilte Sonic 3. Men hvilken spillplattform var det jeg spilte den på? Da jeg søkte på wikipedia fant jeg at Sonic 3 var et spill til Sega Mega Drive/Genesis. Men hva betyr dette? Hva er forskjellen på Sega Mega Drive og Genesis? Og hva bør jeg eventuelt kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, Mega Drive fikk noen utvidelser for 32x og CD-addon, men som The Angry videogame nerd sa "Its on lifesupport".

 

Det kom og senere en ren 32x utgave som gikk i totale snublinga. Er og heller ikke mange spill til 32x delen samt at CD addonen er mildt sagt dårlig.

 

Mega Drive var vel egentlig den siste konsollen Sega hadde suksess med. Mega CD gikk på trynet, 32 X snublet omtrent i startgropa, Saturn sjanglet seg sørgmodig ivei og Dreamcast gikk så legendarisk på snørra at den holdt på å sende hele konsernet i grøfta.

Lenke til kommentar
Vel, Mega Drive fikk noen utvidelser for 32x og CD-addon, men som The Angry videogame nerd sa "Its on lifesupport".

 

Det kom og senere en ren 32x utgave som gikk i totale snublinga. Er og heller ikke mange spill til 32x delen samt at CD addonen er mildt sagt dårlig.

 

Mega Drive var vel egentlig den siste konsollen Sega hadde suksess med. Mega CD gikk på trynet, 32 X snublet omtrent i startgropa, Saturn sjanglet seg sørgmodig ivei og Dreamcast gikk så legendarisk på snørra at den holdt på å sende hele konsernet i grøfta.

 

Nåvel, Dreamcast gikk ganske bra den (langt bedre enn Saturn). Problemet var at Sega ikke hadde midler til å drive den lenger. Den solgte ca 10 millioner på 2 år, omtrent det samme som 360 har gjort faktisk.

Lenke til kommentar
Vel, Mega Drive fikk noen utvidelser for 32x og CD-addon, men som The Angry videogame nerd sa "Its on lifesupport".

 

Det kom og senere en ren 32x utgave som gikk i totale snublinga. Er og heller ikke mange spill til 32x delen samt at CD addonen er mildt sagt dårlig.

 

Mega Drive var vel egentlig den siste konsollen Sega hadde suksess med. Mega CD gikk på trynet, 32 X snublet omtrent i startgropa, Saturn sjanglet seg sørgmodig ivei og Dreamcast gikk så legendarisk på snørra at den holdt på å sende hele konsernet i grøfta.

 

Nåvel, Dreamcast gikk ganske bra den (langt bedre enn Saturn). Problemet var at Sega ikke hadde midler til å drive den lenger. Den solgte ca 10 millioner på 2 år, omtrent det samme som 360 har gjort faktisk.

 

 

Dreamcast var en konsoll som var forut for sin tid, rent teknologisk sett. Den solgte ikke skamdårlig, men den hadde tynt spillutvalg (f.eks. lagde vel ikke EA spill til Dreamcast, om jeg ikke husker feil, og den planlagte Half-Life porten ble kansellert), og den var vel ikke så lett å finne i butikkene, pluss at, som du sier, Sega hadde ikke samme økonomiske musklene som Sony og Nintendo. At piratkopiering av Dreamcast-spill etterhvert ble ganske utbredt hjalp vel ikke akkurat heller.

Lenke til kommentar
Så med Mega Drive kan jeg spille Sonic 1, 2, 3, 4 og 3D?

Finnes det andre klassikere?

 

Sonic 4 finnes ikke ;) Du tenker kanskje på Sonic & Knuckles?

 

Andre klassikere.. Hm. Shinobi, Mickey Mouse: Castle of Illusion, og Golden Axe er de eneste jeg kommer på sånn i farta.

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar
Så med Mega Drive kan jeg spille Sonic 1, 2, 3, 4 og 3D?

Finnes det andre klassikere?

 

Sonic 4 finnes ikke ;) Du tenker kanskje på Sonic & Knuckles?

 

Andre klassikere.. Hm. Shinobi, Mickey Mouse: Castle of Illusion, og Golden Axe er de eneste jeg kommer på sånn i farta.

 

 

Var selvsagt Sonic And Knuckles jeg snakket om, ja!

Og det stemmer da at alle disse 4 gull-spillene passer på SMD?

Lenke til kommentar
Så med Mega Drive kan jeg spille Sonic 1, 2, 3, 4 og 3D?

Finnes det andre klassikere?

 

Sonic 4 finnes ikke ;) Du tenker kanskje på Sonic & Knuckles?

 

Andre klassikere.. Hm. Shinobi, Mickey Mouse: Castle of Illusion, og Golden Axe er de eneste jeg kommer på sånn i farta.

 

 

Var selvsagt Sonic And Knuckles jeg snakket om, ja!

Og det stemmer da at alle disse 4 gull-spillene passer på SMD?

 

Jepp, Sonic 1 - Sonic & Knuckles er å finne på SMD. Sonic & Knuckles tillater også, som du antageligvis vet, å sette Sonic 2 eller 3 fast i toppen på S&K-kasetten, slik at du kan spille med Knuckles i Sonic 2, eller åpne nye områder i Sonic 3.

Lenke til kommentar

Anbefaler å importere fra England. Der er prisene på konsollen (og spillene) mye lavere enn her til lands, og det selges ganske mange store "pakkeløsninger" på ebay med konsoll + x antall spill. Ca 20 pund + frakt er en anstendig pris for en konsoll med 10-15 spill (i motsetning til "norsk qxl-pris" på ca 1000 kr for samme pakken.

 

Men med frakt er det nesten oppe i samme beløpet uansett :-/

 

Sjekk forøvrig forumet på http://retro1.no/ for faglig ekspertise på eldre konsoller og markedet for disse i dag :)

Lenke til kommentar

Dreamcast gikk helt ok til PS2 kom på markedet. Grunnen til at det gikk ad dundas i Japan var at PS2 hadde DVD-leser, og var dermed en billig DVD-spiller i tillegg til å være en habil spillkonsoll.

 

I tillegg sleit jo SEGA med dårlig rykte fra foregående spillkonsoll (Saturn), mens Sony markedsførte sitt nye vidunder lenge før det kom på markedet for å lokke eksisterende kunder til å vente med å kjøpe en next-gen konsoll til deres PS2 kom ut for salg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...