Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man øvelseskjøre med utradisjonelt håndbrekk?


HansU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har og hørt at det måtte være sånn før. Men at det ble endret da håndbrekket egentlig ikke kan brukes til å stoppe en bil i praksis.

 

Vet ikke om det stemmer, men jeg har øvelseskjørt i et ekte amerikansk dollarglis av en Ford. En bil der håndbrekket, som ikke er tilgjengelig for den voksne, visstnok virker direkte på girkassa, og ALDRI må brukes i fart. En bil der rattet ikke har Force Feedback. Snu det til høyre for å kjøre høyre, snu det venstre for å kjøre venstre. Får ingen føling med veien :-)

 

Tror det er lov, men vet ikke sikkert.

Endret av Kerrigan
Lenke til kommentar

Regelen om håndbrekk i midten er fjernet. Husker ikke når, men jeg sendte mail til veg(u)vesenet i fjor da jeg startet øvelseskjøring med fruen ettersom vi hadde en bil med elektrisk brekk på venstresiden av rattet. Ingen problem...

 

Det eneste som er pålagt nå er synlig rød L + ekstra innvendig speil for ledsager + ledsager over 25 år med førerkort i minst 5 år + medbrakt kursbevis for trafikalt grunnkurs...

Lenke til kommentar

Fant dette på http://www.oa.no/bil__trafikk/article1591668.ece

 

Ved øvelseskjøring med bil skal man ha ekstra speil og bilen skal være merket med en rød L. Regelen om "håndbrekk lett tilgjengelig" er tatt bort slik at det er fullt mulig å kjøre automatgiret bil. Det er lov til å ha med passasjerer og man kan kjøre med henger. (Bilen kan maks veie 3500 kg, maks 8 passasjerer, henger opptil 750 kg større hvis bil og henger ikke overstiger 3500 kg, men ikke over bilens egenvekt.)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...