Gå til innhold

Studere med dårlige karakterer.


jeg_lyver_mye

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg innser det, det blir ikke noe bra karakterer på meg. Jeg har ikke karakterstyrke til å gjøre det bra på skolen. Så jeg får heller gjøre mitt beste for å bestå. Mitt mål er å nyte videregående, ikke se på det som masse jobbing. Så jeg ser for meg dårlige karakterer. Da blir jeg ikke skuffet. Så! Jeg får da, mye dårligere karakterer på vitnemålet, jeg skal studere. Hva gjør man da? Da er det vel ikke universitet, neste!? Mer høyskole? Finns det skoler hvor jeg liksom må bare bestå, og fått sånn lån? Jeg vet lite om dette. Hvordan er disse folka sett på i arbeidsmarkede? Lavmåla? Eller.. ja?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, folk med dårlige karakterer er veldig ettertraktet!

 

Hvor gode karakterer du trenger spørs helt hva du vil og hvor du vil.. Dette sjekker du best selv på samordnaopptak.no og sidene til de aktuelle lærestedene.

 

Hvor stor vekt arbeidsgiver legger på karakterene dine varierer, men en med gode karakterer er nok mer ettertraktet enn en med dårligere..

 

Men alt dette tror jeg du klarer å tenke deg til selv for å være helt ærlig. Så er det helt opp til deg om du gidder å sjekke om du kan gjøre noe du kunne tenkt deg med dårlige karakterer!

Lenke til kommentar
Blir du sett på som taper?

Det spørs jo hvor du kommer til å søke jobb. Generelt tror jeg du kan si at de som har bedre utdanning enn deg vil se litt ned på deg, mens de som har tilsvarende utdanning ikke bryr seg. Det er i alle fall mitt inntrykk.

 

Det er bra du ser for deg at du skal ta en mastergrad. Da er det håp! Men du bør ikke slappe av altfor mye, for om du ikke kommer inn på studiet du ville ta master i, så er det jo leit. Jeg ser ikke helt poenget med å "ta videregående piano", må jeg innrømme. Du vil bli vant til slappe arbeidsrutiner, og det å gå fra sløving på videregående til en mastergrad er et stort steg.

Lenke til kommentar

Ok.. ikke alt på VGS blir tatt piano. viktige ting som norsk og matte, fysikk og realfag tar jeg seriøst! jeg vil forstå det. Det er viktig. Men om ikke alt går bra, prøvene f. eks. Det er greit for meg. Så lenge jeg har grei forståelse. Men har snakka med folk og de sier mastergrad må du ta for at dem skal unngå å se så hva du har gjort på vgs...

Lenke til kommentar

Jeg tror det også varierer litt hvorvidt arbeidsgivere ser på vitnemål fra videregående når man stille med en mastergrad. Men jeg vil tro det vanlige er at de bare ser på de akademiske prestasjonene når man har mastergrad, altså kun høyskole/universitetsutdannelsen din.

 

Når det gjelder hvilke studier du kan komme inn på så må du neste ta en titt på poenggrensene på Samordna Opptak. Som sagt tidligere så er det en del studier som har så få søkere at de ikke opererer med noen poenggrense. Så å gå ut fra videregående med dårlige karakterer betyr ikke nødvendigvis sikker dommedag for framtidig høyere utdanning. Men jeg har selv gått allmenne fag, og det koster ikke så veldig mye å gjøre bare litt ekstra innsats som gir noen karakterer bedre her og der som kan være nøkkelen til å få flere muligheter når man søker høyere utdanning. :)

Lenke til kommentar

Pass på overgangen mellom VGS og Mastergrad, det kan bli tungt med studier hvis du er vant til å ta det rolig fra VGS. Dessuten er du nødt til å ha så og så gode resultater fra bachelor for å få lov til å ta master på mange studier, mens andre er integrerte 5-årige løp.

 

Jeg tror at vitnemålet ditt fra VGS vil bli tatt hensyn til av arbeidsgiverne, men bare i liten grad dersom det ikke er flere søkere med like god kompetanse som deg.

Lenke til kommentar

trur du skal tenke deg om et par ganger om dette,

klarer du ikke å få bra karakterer ut av ungdomskola, og satser

på å sløve deg gjennom vidregående så har du et fantastisk dårlig

utgangspunkt for en høyere utdanning. Det er faktisk slik at den

ene skolen er grunnlaget for den andre, er du dårlig i fagene fra

ungdomskola, så kommer du til å slite med å bestå på vidregående,

og samma på vidregående, kan du ikke fagene herifra godt, så kommer

du til å få et helvete på høyere utdanning.

 

Er alt for mange som bare akkurat klarer å slite seg gjennom en høyere

utdanning bare for at de/eller foreldre har bestemt seg for at det skal bli noe

av dem, disse sliter når de kommer ut på arbeidsmarkedet! For det er da

den virkelige skolen starter og det er da grunnlaget må være godt.

 

Når du har slike tanker så trur jeg du skal vurdere en yrkesfaglig utdanning,

er ikke noe gærtn i det, og alle kompisene mine som er håndtverkere tjener

bedre enn vi med bachelorer og noen hundretusen med studielån.

Lenke til kommentar

Eg hadde 25 poeng på mitt vitnemål frå VGS. Det var MASSE kjekt å velgja i av studier seinare, men eg måtte nok flytte litt på meg.

Tok 3 års IT Utdanning i Kristiansand og hadde dårlege karakterer der og, ca D i snitt. Men å få seg jobb var ingen problem ;)

 

Karakterer er ein såpass upresis form for vurdering, forskjellen på ein E og ein A student kan ofte være så lite forskjell som at A studenten satt fleire timer å pugga dagen før eksamen mens E studenten var ute på fylla.

 

Vis at du greier å fullføre, det er det viktigaste!

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Han som fekk E er normalt sett den personen du vil jobbe med!

 

Ingenting er verre enn å jobbe med personer som har null niks sosial intelligens.

 

Det har ikke med sosial intelligens å gjøre. Målet med studier er jo at du skal lære noe og ofte er karakterer en grei pekepinn på hvor mye du har lært i et gitt emne. Det kan du ikke bortforklare.

 

Sier ikke at du ikke kan noe, selv om du ikke har A i snitt, men du må nesten regne med at en A-student kan mer enn deg. Det blir også urimelig å si at en god student "mangler noe" (som sosial intelligens) hvis han/hun sitter inne og gjør lekser i stedet for å gå på fylla.

Lenke til kommentar
Det har ikke med sosial intelligens å gjøre. Målet med studier er jo at du skal lære noe og ofte er karakterer en grei pekepinn på hvor mye du har lært i et gitt emne. Det kan du ikke bortforklare.

Jo, fordi arbeidslivet handler ikkje om å vise kva du har lært men om du har lært deg å lære. Arbeidslivet er noko heilt anna enn skule, du lærer om ting som du aldri har lært frå ein lærar eller ein bok. Sjølv om ein er super i programmering, men ikkje så flink å kommunisere så er ein heilt ubrukeleg i arbeidslivet. Og det er det mange historier og eksempler om. Spessielt den offentlege sektoren her i landet elsker dette her med karakter, allikavell så er det dei som står bak omtrent alle IT skandalane i Noreg.

 

Sier ikke at du ikke kan noe, selv om du ikke har A i snitt, men du må nesten regne med at en A-student kan mer enn deg. Det blir også urimelig å si at en god student "mangler noe" (som sosial intelligens) hvis han/hun sitter inne og gjør lekser i stedet for å gå på fylla.

Eg har møtt massevis med forskjellige folk, folk som er flinke og folk som ikkje er fullt så flinke. Mange som gjor lekser istadenfor å være ute å leke. Og mange som fekk toppkarakterer og var med ute å lekte. Eg har sett folk gå og ta eksamen bare for gøy utan å ha øvd og fått A.

 

Det som er fakta er at ein eksamen aldri viser fullt ut det ein person faktisk kan.

Lenke til kommentar

Karakterene fra videregående er rimelig uviktige for en senere yrkeskarriere, men som nevnt tidligere i tråden, hjelper ikke det mye dersom du ikke kommer inn på studier du er motivert for.

 

Dersom du begynner på et studium bare fordi inntakskravene er lave, vil jeg anta at det er liten sjanse for at det er det studiet du er motivert for. Har du opparbeidet deg dårlige arbeidsvaner fra videregående, er det ihvertfall lite sannsynlig at du klarer å snu dem på et studium du er lite motivert for.

 

Mange har gjort den blunderen før deg, og endt opp med å betale rimelig mye for et ekstra år på privatskole for å ta opp igjen fag.

 

Du bør heller se deg ut en utdanning du tror vil motivere deg, og ta utgangspunkt i kravene for å komme inn på denne. Kanskje det kan motivere deg mer til å satse på skolearbeidet nå.

 

Er du redd for at karakterene blir dårlige uansett, kan det være en fordel å få deg en relevant jobb i skole/studietiden. Ofte kan relevant praksis/erfaring gjøre opp for manglende karakterer/utdanning. Kan du vise til realkompetanse, teller oftest det mer enn karakterer.

 

Selv surfet jeg, i min tid, litt for lettvint gjennom videregående samtidig som jeg brukte vel mye tid og krefter på russetida. Noe som førte til et bortkastet år med å ta opp igjen fag, for å komme inn på det studiet jeg virkelig ønsket. Senere har jeg dog fått meg en helt annen jobb, utfra kompetanse jeg innehar, ikke ut fra utdanning.

Lenke til kommentar
Det har ikke med sosial intelligens å gjøre. Målet med studier er jo at du skal lære noe og ofte er karakterer en grei pekepinn på hvor mye du har lært i et gitt emne. Det kan du ikke bortforklare.

 

Jo, fordi arbeidslivet handler ikkje om å vise kva du har lært men om du har lært deg å lære.

 

 

Og det har man vist med bunnkarakterer i alle fag?

 

Er enig i at karakterer ikke er alt, her på gløshaugen (siv.ing-studie) blir vi fortalt på de fleste bedpresser at de heller velger folk med middels karakterer og som har engasjement å vise til utenfor studiene, fremfor de med kun toppkarakterer. Merk at det var middels karakterer, ikke bunn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det skal ikke veldig mye for å dra seg opp fra 3 til 4 og da er en del gjort. Du burde jo ha som mål å få rundt 4 i snitt. Hvilken linje går du? Hvis det er allmenn hvilke fag har du valgt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...