Gå til innhold

Studere med dårlige karakterer.


jeg_lyver_mye

Anbefalte innlegg

Kan svare av egen erfaring...

 

Helt fra barneskolen/ungdomskolen fikk jeg høre at jeg kunne bedre om jeg bare ville, fra foreldremøter etc.

Jeg var absolutt ingen "bunnstudent" men jeg var "smart" nok til å kunne følge med i timene

selv om jeg gjorde et minimum av lekser på videregående(nesten). I det vanskligste

faget måtte jeg faktisk møte opp sammen med en gjeng andre å ha undervisning på et par søndager.(!) Andre og tredje året gikk bedre med et snitt rett i underkant av 4 (6 best) Fortsatt med bare et minimum av lekser gjort. Etter militæret startet jeg på allmenn påbygg. Der smalt det. Der var det ikke mulig å sløve seg igjennom, men party faktoren var desto større ettersom allmenn påbygg var på høyskolen. Her kom jeg naturligvis sammen med en gjeng som hadde litt av samme holdningen som meg. Jeg tror av en gjeng på 5 var det ihvertfall 3 som strøk i et eller flere fag.

 

Det er klart at det finnes jobber som kun forlanger et minimum av utdannelse eller karakterer og er du riktig heldig får du jobb et sted der du kan jobbe deg opp i systemet og få kurs og utdannelse gratis via jobben , men mitt råd er at om du fester i helgen så kan du fortsatt gjøre lekser på ukedagene. Er ikke som om man må velge å enten være sosial eller en usosial skolenerd. Hadde jeg endret holdningen mens jeg var på VGS så hadde jeg kanskje hatt en ingeniør utdannelse og kanskje tjent 10k mer i mnd. Jeg har liten tro på at du klarer å endre holdingen etter VGS så lenge du planer på å sløve på VGS.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Låner denne litt siden jeg lurer litt på noe av det samme.

 

Selv går jeg adre året vgs, på IKT. Synes skolen er kjedelig mange ganger siden jeg ikke føler jeg får noe serlig igjen av det. Selv om jeg ikke får levert alle inleveringer og slikt får jeg 4ere og 5ere på prøver noe som viser at jeg kan stoffet. Jeg har ikke regnet akkurat men jeg tror jeg hadde rundt 30 poeng etter vg1.

 

Vil det at jeg har vert litt sløv med å levere inn ting og ellers har en litt avslappet holdning til skolen slå tilbake på meg når jeg skal søke om lærlingplass neste år?

 

Eller vil det at jeg har hatt deltidsjobb siden vg1 gjøre opp for dette?

 

Etter jeg har vert lærling tid er planen å ta allmen påbygning og få en Ingenør utdannelse innen IT.

Lenke til kommentar

Det største problemet med dårlig motivasjon og karakterer er at man ikke makter å komme opp på det nivået som trengs for videre utdannelse. Det er ikke automatisk slik at når man kommer på høyskolen så vil man "våkne opp", være flittig,smart og studere mye. Man lærer seg dårlige vaner og tilvenner hjernen til å jobbe på lav kapasitet slik at man ikke klarer å legge om sånn helt uten videre senere i livet. Man blir ikke smart av å ha viljen til det, man blir smart på å trene seg opp til det. Selv om man i utgangspunktet er oppegående, vil det være vanskelig å komme opp på nivå etter å ha sløvet i for lang tid.

 

Jeg synes det Hans Erling forteller burde være en tankevekker. Hvis man får en smell på allmenn påbygning som tross alt er på vgs-nivå så er det stor risiko for at man møter veggen og styrter i avgrunnen på en høyskole med litt tekniske og analytiske fag.

Lenke til kommentar

Det er bare skremsel, videregående er GØRRKJEDELEG. Det finnes null niks av utfordringer og det er svært sjeldent dine medelever eller lærere faktisk brenner for faget.

 

Eg hata videregående, verste tida nokonsinne, nesten alt var bare SVADA og enda meir SVADA.

Den einaste grunnen til å prøve å gjøre ein innsats på VGS er om du har tenkt deg inn på populære studier som krever høgt karaktersnitt. Men ingeniørfag trenger som regel bare ståkarakterer og litt fordypning i matte for å kome inn på. Og du er garantert jobb i framtida med fullført ingeniørutdanning, det inkluderer også solid lønn.

 

Det er noko heilt anna på høgskule eller universitet. Liker du det du studerer så er det mykje lettare å faktisk fullføre det. Men ein må vite kva ein hiver seg uti, å studere data er teknisk. Det handler ikkje om å kunne innstallere nytt skjermkort eller å opprette nye brukere i Linux/Windows. Det handler om programmering, databaser og masse meir.

 

Når eg begynte å studere så ville eg ikkje spesialisere meg innen programmering, første året var pyton med masse kjedeleg matte og organisasjonsteori. Men programmering begynte eg å like meir og meir fordi det var eit meir praktisk fag og eg enda opp med at eg spesialiserte meg i systemutvikling.

 

Høgskule og universitet er mykje meir kjekkare enn VGS og det må bare opplevast og fullførast ;)

Nokre studier er også tett integrert med næringslivet så når du gjør *lekser* så gjør du det for nokon som trenger det og vil bruke det. Det er faktisk ein jævlig sterk motivasjonsfaktor. Ikkje minst då næringslivet er så langt mykje betre på å gi utfordringer, oppfølging og tilbakemeldinger enn skulen/læraren.

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Du skal være sikker på at hvis du er innstilt på at noe skal være kjedelig, blir det kjedelig. Det samme gjelder skole. Dette er noe jeg har erfart. I denne sammenhengen har jeg lært meg at det dummeste man gjør er å sikte nederst på karakterstigen bare fordi man er innstilt på at det skal bli kjedelig. Hvorfor ikke heller prøve å gjøre det beste ut av noe. Hvis man vet at man må gjennom norsk, burde man heller innstille seg på å gjøre sitt beste enn å gå inn i faget med den innstilningen at det vil bli kjedelig.

 

Jeg er i denne sammenhengen ikke enig med SiDDis framstillning av vidregående. Slik jeg forstår det mener SiDDis at vidregående er bortkastet, da vi heller burde gått rett på høyskole. Jeg på den andre siden mener at vidregående er viktig. Ikke nødvendigvis fordi mye av det vi lærer er interessant, men fordi jeg mener at det er et ledd i utviklingen av den allmenne kunnskapen. Man kunne f.eks ikke startet på ingenørstudiet uten de relevante mattekunnskapene fra vidregående, eller startet på medisin uten kjennskap til kjemien. På den andre siden er jeg enig med SiDDis at vidregående og universitet/høyskole er to helt forskjellige ting. Ting man lærer på universitetet er lettere å like, da man har valgt emne/fag selv.

Lenke til kommentar

Vel... på en måte er det et poeng i de siste påstandene, men på en annen side er det utrolig tåpelig.

 

At videregående kan utgå til fordel for å begynne rett på høyskole eller universitet er i hvertfall tull (var vel egentlig ingen her som mente det, men det ble tatt opp). Greit at mye på videregående er unyttig osv, men alikevel er det en del av utviklingen og lærdommen det også. Hvis man skal gå gjennom videregående med den holdningen om at dette kan jeg og dette er for enkelt til at jeg gidder noe, er man ute å kjøre, mener jeg. Selv om mye er selvsagt får du en del utav å alikevel få det lært og opplyst. Når det i tillegg skal så utrolig lite til for å oppnå gode karakterer på videregående ser jeg ikke vitsen med å ikke ha det.

 

Man får faktisk en del ut av svadafagene, hvor ellers skal du ha fått med deg sånne småting som derivering, borgerkriger, tekststruktur, samfunnsoppbygging og dissekering av fisk. Dette er faktisk nyttige ting som former deg som menneske og leder deg på den veien du vil ta videre i livet, selv om svært få får bruk for flere enn en eller to av de foregående eksemplene senere i livet eller i jobb. Dette er ting som er en del av allmennkunnskapen som ligger latent bak i hodet. Og hvis man skal sette spørsmålstegn med dette, hva er alternativet? Skal alle vokse opp og bli smed eller baker slik som faren? Utviklingen har gitt oss utdanning og det er en grunn til at den er der.

 

Videregående er også en sosial arena, der alle du kjenner er uansett. Jeg har aldri forstått poenget med å skulke, alle kompisene er jo på skolen. Man er jo på skolen for å henge sammen med folk. Hvor ellers er det flere hundre ungdommer er sammen samtidig og har det kult? Mye artigere det enn å sitte i skogen og røyke eller traske rundt i byen og spise burger på dagtid sammen med tre andre vrak.

 

Hvem har forresten ikke tenkt tilbake til barneskolen på drømt om hvor fritt og bekymringsløst det egentlig var. Ingen karakterer og ikke noe ansvar, skulle gjerne slappa av litt mer da og nytt den tida mer mens man enda kunne. Hvis man derimot hadde tenkt dette og vært bevisst over det på den tida, hadde man gått glipp av alt det grunnleggende for å bli et oppegående menneske, havna på spesialskole/ungdomsanstalt og ødelagt livet videre.

Lenke til kommentar
Videregående er også en sosial arena, der alle du kjenner er uansett. Jeg har aldri forstått poenget med å skulke, alle kompisene er jo på skolen. Man er jo på skolen for å henge sammen med folk. Hvor ellers er det flere hundre ungdommer er sammen samtidig og har det kult? Mye artigere det enn å sitte i skogen og røyke eller traske rundt i byen og spise burger på dagtid sammen med tre andre vrak.

 

Selv om jeg har toppkarakterer på videregående så har jeg likevel skulka en del. Det kan være mange årsaker til det, noen ganger kan det til og med være fordelaktig.

 

Ofte er det vel gjerne fordi jeg har forsovet meg eller er veldig trøtt, og bestemmer meg derfor for å hvile ut. Hvis jeg ser at jeg kommer for sent så gidder jeg veldig sjelden å møte opp til den timen. Når valget står mellom 1 time fravær og en anmerkning mot 2 timer fravær så er valget enkelt. Hvis jeg dropper timen får jeg tid til å spise en sikkelig frokost og få en god start på dagen, i stedet for å rushe av gårde og være helt borte resten av dagen. Når jeg så kommer hjem er jeg ofte helt utslitt og orker ikke å trene osv, hvis jeg ikke har fått spist skikkelig. Det kan også hende at det er en prøve jeg ikke har øvd tilstrekkelig til, og velger derfor å skulke slik at jeg kan ta prøven en annen gang (dette bør man være litt forsiktig med).

 

I andre drev jeg med hva jeg kaller strategisk skulking. Jeg fordelte fraværet mest mulig likt i alle fag, og benyttet vel egentlig enhver mulighet til å skulke så sant det ikke var tilstrekkelig grunn til å la være. Likevel fikk jeg mitt beste snitt noen sinne. Nå skal det også sies at jeg hadde veldig mange timer. Det er likevel ikke noe jeg vil anbefale andre, da det krever at man har disiplin nok til at det ikke sklir helt ut, og klarer og ta de riktige beslutningene. Jeg ser mange andre som skulker hvor utfallet blir vesentlig verre. I mange fag er det viktig å være muntlig aktiv og da nytter det ikke å være borte, så det gjelder å være bevisst på hva man driver med. Hvilket inntrykk læreren har av deg er også veldig viktig, da det er med på å påvirke hvordan hun tolker deg og det du gjør. Jeg hadde vel nærmest aldri skulka en eneste time før jeg begynte på videregående. Jeg føler at den lengre reiseveien gjør det mye tyngre.

 

Nå er det jo også slik at man har muligheten til å lære vesentlig mer hjemme enn på skolen, kanskje spesielt hvis du drar på skolen kun for å være sosial. Problemet for de fleste er at de ikke holder seg oppdatert når det gjelder undervisningen, og derfor er de heller ikke i stand til å vite når de ikke bør skulke.

 

Ofte var skulking en sosial greie, såkalt kollektiv skulking. Ofte skulka vi sammen og gjorde noe sosialt i stedet for å vente 2 timer og deretter ha siste time.

 

Dette er vel imidlertid en avsporing. Om du kan studere med dårlige karakterer kommer kanskje litt an på hvorfor du har dårlige karakterer. Om du har dårlige karakterer vet du i hvertfall at du må gjøre noe annerledes, hvis ikke går det enda verre. Har du motivasjon og er god til å forstå og lære så burde det være fullt mulig å studere et eller annet. Mange studier krever vel bare at du er god til å pugge (og faktisk gjør det).

 

Når det gjelder VGS så er det jo selvfølgelig mye unyttig, men å begynne og studere rett etter ungdomsskolen ville nok ikke gått så bra. I tillegg til det du lærer så går du også i gjennom en modningsprosess, og for mange studier tror jeg rett og slett ikke man er klar for å studere som en 16-åring. Spørsmålet blir heller hvordan man kan forbedre den videregående opplæringen. Selv blir jeg litt bekymra når jeg ser nivået på mange medelever. Det er i mange tilfeller skremmende.

 

En annen ting jeg reagerer litt på er denne satsningen på realfag, at man prøver å få flest mulig til å velge det. Flesteparten i realfagsklassene har ikke noe der å gjøre etter min mening, og er bare med på å redusere det faglige nivået og ødelegge undervisningen med spørsmål som er helt hinsides.

Endret av Xezutal
Lenke til kommentar
En annen ting jeg reagerer litt på er denne satsningen på realfag, at man prøver å få flest mulig til å velge det. Flesteparten i realfagsklassene har ikke noe der å gjøre etter min mening, og er bare med på å redusere det faglige nivået og ødelegge undervisningen med spørsmål som er helt hinsides.

 

Ikke vær eneste ingeniør, lege etc. kan være genier :p.

Lenke til kommentar
Ikke vær eneste ingeniør, lege etc. kan være genier :p.

 

Men de kan i hvertfall ikke være en gjeng idioter. Hva skulle terroristene gjort hvis bygg som world trade center hadde falt av seg selv? Samfunnet ville jo "kollapset".

 

Jeg skal ikke nekte noen i å lære realfag, men det burde bli satset mer på de som faktisk er flinke. Det varierer kanskje litt fra skole til skole, men på de fleste skoler er det alt for dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...