Gå til innhold

Ny TV til PlayStation 3


BoRsE

Anbefalte innlegg

Ettersom 32' JVC widescreenen min begynner å dra på åra hadde jeg tenkt å investere i en ny HD-LCD.TV.

Har tenkt å bruke rundt 10-15.000kr men er villig til å betale 20.000 om nødvendig med tanke på krevende specs.

Skal selvfølgelig være en PlayStation 3 koblet til og da vil jeg ha det optimalt.

Har hørt at mange produsenter skryter på seg Full HD på TV modellene sine, men at "prosessoren" i TV'n ikke klarer å kjøre bilde "silky smooth"

 

Har hatt en øye med samsung TV'ne en stund, men er litt små nervøs fordi jeg har hørt at serien de lager for konsoll (funksjonen game mode)

er blitt laget i samarbeid med ekle, ubrukelige microsoft Xbox-360.

Har en del venner som har Plasma TV'r.. Hvordan er plasma til gaming i forhold til LCD.

 

Ønske-Specs:

40 - 42'

Full HD 1920x1080 / (15)20.000:1 eller mer i kontrastnivå / 100Hz / 3xHDMI inputs

OG det aller viktigste:

Responstiden... går det ann å få 2ms på en HD LCD TV? de fleste jeg har sett er 8ms og noen på 4ms.

Er sikker på at jeg har sett 2ms et eller annet sted. Hvor merkbart er forskjellene? Det er tiden fra du rører på stikka til det skjer på skjermen?

 

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=85049

står ikke responstid på denne, men har denne som nr1 på kjøpslisten foreløbig

 

Om det er noen der ute som har brukbar peiling på gode TV'r for bruk av PlayStation3 venligst hjelp meg.

Er sikkert mye å passe på før man kjøper, vil neppe kjøpe noe jeg ikke blir fornøyd med.

Målet mitt er å ha en strålende Full HD tv til MGS4 releasen. Om TV'ne på markedet ikke er gode nok for PS3 får jeg heller vente.

 

Venter iherdig på svar!

Endret av BoRsE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vært litt forsiktig med å kjøpe en slik TV basert på de oppgitte tallene for responstid og kontrastnivå da begge disse etter det jeg har lest i diverse omtaler kan være kraftig misvisende.

 

Det kan være lurt å lete etter omtaler der de kommenterer disse tingene før du kjøper, med mindre du har muligheten til å teste den aktuelle modellen selv i en butikk. :)

Lenke til kommentar

Jeg har 46W2000, fra Sony. Kjempefin tv, men kanskje litt dårlig sortnivå. Ikke noe noobeloobøynene mine merker, men det sies så ihvertfall.

Prisguiden har oppført den til ca. 17.000,- som billigste.

 

Edit: Jeg ser Sony har kommet med noen nye modeller i samme prisklasse og størrelse, som ser ut til å ha bedre kontrast. Sjekk ut dem også! :)

Endret av Tharos_
Lenke til kommentar
Hvor viktig er responstiden på TV'n? de fleste har 8ms, er ikke dette ganske mye da? Responstiden, fra du rører på stikka til det skjer på skjermen?

Responstid er det samme som etterslep, og innebærer at objekter i bevegelse typisk sett "henger igjen" litt på skjermen slik at det blir synlig fordi skjermen ikke klarer å endre fargen på de forskjellige enkeltpunktene fort nok. F.eks. kan man få en svakt synlig "hale" som følger etter et objekt når man beveger det fra venstre til høyre på en skjerm som har høy responstid.

 

Fenomenet der det er en faktisk forsinkelse før bildet i det hele tatt tegnes opp kalles på engelsk (og flere steder her i forumet) "input lag", men dette er så vidt jeg vet ikke noe produsenter pleier å oppgi. Det pleier vel strengt tatt ikke å være noe stort problem heller så vidt jeg vet, har kun hørt folk klage på dette fenomenet i forbindelse med et par dataskjermer så langt. :)

 

edit: Hvor viktig det er å ha lav responstid varierer veldig fra person til person. Noen legger merke til etterslepet langt mer enn andre. Det beste er derfor om du har mulighet til å teste TVen litt i butikken før du kjøper.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Fenomenet der det er en faktisk forsinkelse før bildet i det hele tatt tegnes opp kalles på engelsk (og flere steder her i forumet) "input lag", men dette er så vidt jeg vet ikke noe produsenter pleier å oppgi. Det pleier vel strengt tatt ikke å være noe stort problem heller så vidt jeg vet, har kun hørt folk klage på dette fenomenet i forbindelse med et par dataskjermer så langt. :)

 

Jeg har en 37" lg lcd-tv og er greit fornøyd, men har merket det du sier om input lag. i feks guitar hero følte du helt klart at bildet kom for sent til skjermen til at du klarte å spille riktig. heldigvis kan man kalibrere for dette i guitar hero, men dersom du kjører lyden rett inn i en forsterker, som ikke kan kalibrere for forsinkelsen, så kan en oppleve at lyd og bilde er ute av sync. hvor mye som skal til for at en merker dette er veldig individuelt. jeg er for eksempel er ekstremt følsom for "out of sync", mens mange av kameratene mine ikke merker det en gang. vet ikke hvordan trådstarter hadde tenkt det med lyd, men det er verdt å undersøke spør du meg:) (men det gjør du kanskje ikke;p)

 

 

 

Edit: skal du bruke tv-en fra pc-en? i så fall er lcd eneste veien å gå=) vi vil vel ikke ha innbrenning av bakgrunnsbildet eller noe slikt?

Endret av spoonhau
Lenke til kommentar

Vil anbefalle deg å lese denne artikkelen.

http://www.dingz.no/php/art.php?id=492013

Her står det om forskjell mellom LCD og Plasma til spill og filmbruk.

 

Selv har jeg bestilt en Philips 47PFL9732D (47`)etter å ha sjekket tonnevis av web artikkler, og masse av tv prat med fagfolk.

PR i har jeg ikke funnet noen bedre LCD tv en dette. Denne får man også i 37` til rundt 20 tusen.

Produkt spec. på 37`

http://www.nse.no/nse/filer/produktark/flattv/37pfl9732d.pdf

Lenke til kommentar

Om du skal ha LCD, så ville vel jeg ha valgt en med IPS panel og dynamisk bakgrunnsbelysning. Full HD på 40" eller mindre er bortkastet i 99% av tilfellene, skaper ofte mer problemer på de mer billige skjermene.

 

100hz er pent å se på det, men spørs om den ikke blir avslått etter en stund. Blir liksom noe kunstig over det hele, og bråe bevegelser skaper fortsatt pixelering. 24hz er pent, i allefall dersom skjermen behandler det riktig, ellers blir det hakking og pixelering.

Lenke til kommentar
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=85051

 

dette med bildevisning -24p True Cinema som sony kaller det...

dette er noe bare Sony Tv'r har foreløbig?

 

Hvor viktig er responstiden på TV'n? de fleste har 8ms, er ikke dette ganske mye da? Responstiden, fra du rører på stikka til det skjer på skjermen?

Har den der i 46". Sinnsvakt fornøyd ^^

 

24p kommer mer og mer. Loewe har det i den nyeste lineupen. 1080/24p er "sann" HD.

Lenke til kommentar

Skal du ha 32"-37" kjøper du LCD (Skarp og fin til spillbruk)

Skal du ha 37"-50" eller høyere kjøper du Plasma (Plasma har generelt et bedre svartnivå, enn LCD)

 

Om det er 2-4-8ms, merker du ikke etterslør! om det er en kvalitets tv.

 

Lykke til ;-) Ting er som oftest hva du betaler for, merkenavn er også å foretrekke. Sony, Samsung er gode merker.

Endret av Sap15
Lenke til kommentar

Har selv en panasonic TH-42PV70 (42" plasma), og angrer ikke et sekund at jeg kjøpte plasma og ikke LCD. Sortnivå er vel et av de beste argumentene for plasma, og er dette noe du legger merke til på LCD-skjermer bør du vurdere plasma.

 

Pioneer sin nye Kuro serie har fått mye skryt, ellers har Panasonic kommet med en ny serie som faktisk har FullHD (selv om dette ikke er mye vits på 42" og mindre).

Lenke til kommentar

Har den der i 46". Sinnsvakt fornøyd ^^

 

24p kommer mer og mer. Loewe har det i den nyeste lineupen. 1080/24p er "sann" HD.

 

Til Jan Erik

Har du peiling på hvor mye TV'n din koster i disse dager, og hvor jeg kan få sett på den?

 

Til Sap15

http://www.dingz.no/php/art.php?id=492013

Jeg tror LCD er bedre til spill bruk enn plasma, ettersom jeg er veldig følsom på framerate og etterslep.

Se linken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...