Gå til innhold

Ødelagt filsystem SD-kort Canon S3is, IBAS?


Anbefalte innlegg

Kamera: Canon S3is

Minnekort: Kingston SD Ultimate 120x 2GB

Begge ca 1-2 år gamle

 

Når jeg slår på kameraet står det "No Images" på displayet og så skjer det ingenting. Når jeg kopler kameraet til PC-en står det at det er brukt 885MB på kortet av 2GB. Jeg kan ikke se filene. Når jeg setter kortet i en av mine 3 (kjøpte 2 nye) kortlesere leser den ikke kortet, og jeg kan ikke hente ut dataene. Jeg har prøvd stort sett alle recoveryprogrammer, men de fleste finner ikke noe, og noen viser bare at hele kortet er bad sectors. Jeg googlet litt, og det ser ut til at det er flere som har hatt samme problemet med s3is og "store" sd kort.

 

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å hente ut dataene hvis det er mulig? Vurderer å sende kortet til Ibas...

Endret av A.Dent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare lurte litt.. Du sier det står "No Images" også skjer det ingenting.. Men hva burde skjedd da? Om minnekortet ikke inneholder bilder ville det vel normalt ikke skjedd noe mer?

 

 

Det er masse bilder på kortet, men pga en feil i filsystemet (googlet litt) så vises ikke bildene og kameraet klarer ikke å lese de. Men det står at det er 885mb med data på kortet.

 

Har vært på Elkøp sin IBAS maskin med kortet, de fikk det ikke til, så nå sender jeg det muligens inn til IBAS, koster 1500kr i testgebyr, og 3-5000 hvis de får noe ut av det... :( :(

Lenke til kommentar

Canon hadde ikke svart på henvendelsene til han som hadde hatt problemet, men her er løsningen hans:

 

Because I work in IT, I was able to retrieve *most* of the photos when I returned home by trawling the card a sector at a time and rebuilding the JPGs, and it was clear what the problem was - the camera had made a mess of writing the FAT (file directory) and so the CANON folder had a subfolder of "CANON" which had a subfolder of "CANON" which had a subfolder of "CANON"... etc ie the photos were there, but the FAT was corrupt.

 

 

Og her er LINK

 

Det var noen veldig viktige bilder på dette kortet, så IBAS blir nok løsningen, men det blir jo veldig dyrt :(

 

Og som du sier, jeg vet jo ikke om jeg kan stole på kameraet heller lenger, så mulig jeg selger det og kjøper et nytt

Lenke til kommentar
Canon hadde ikke svart på henvendelsene til han som hadde hatt problemet, men her er løsningen hans:

 

Because I work in IT, I was able to retrieve *most* of the photos when I returned home by trawling the card a sector at a time and rebuilding the JPGs, and it was clear what the problem was - the camera had made a mess of writing the FAT (file directory) and so the CANON folder had a subfolder of "CANON" which had a subfolder of "CANON" which had a subfolder of "CANON"... etc ie the photos were there, but the FAT was corrupt.

 

 

Og her er LINK

 

Det var noen veldig viktige bilder på dette kortet, så IBAS blir nok løsningen, men det blir jo veldig dyrt :(

 

Og som du sier, jeg vet jo ikke om jeg kan stole på kameraet heller lenger, så mulig jeg selger det og kjøper et nytt

Kan være minnekortet og kamera som ikke er kompatible. En tidligere kollega av meg har samme kamera, og hadde mye problemer med et minnekort av den billige typen.

 

Tom

Lenke til kommentar

Har du prøvd

 

http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

 

Jeg brukte dette programmet sist jeg hadde klart å formatere minnekortet og bruke det endel før jeg fant ut at jeg mangla endel bilder :p

 

PhotoRec is file data recovery software designed to recover lost files including video, documents and archives from Hard Disks and CDRom and lost pictures (thus, its 'Photo Recovery' name) from digital camera memory. PhotoRec ignores the filesystem and goes after the underlying data, so it will still work even if your media's filesystem has been severely damaged or re-formatted.

 

Forøvrig er programmet helt gratis :)

Lenke til kommentar
Har du prøvd

 

http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

 

Jeg brukte dette programmet sist jeg hadde klart å formatere minnekortet og bruke det endel før jeg fant ut at jeg mangla endel bilder :p

 

PhotoRec is file data recovery software designed to recover lost files including video, documents and archives from Hard Disks and CDRom and lost pictures (thus, its 'Photo Recovery' name) from digital camera memory. PhotoRec ignores the filesystem and goes after the underlying data, so it will still work even if your media's filesystem has been severely damaged or re-formatted.

 

Forøvrig er programmet helt gratis :)

Tror det er verdt det å prøve denne før man bruker mange penger hos IBAS.

 

Tom

Lenke til kommentar
Virket ikke det heller... Vurerer litt å prøve å formatere kortet i kameraet og så kjøre et recoveryprogram hvis jeg ikke går for IBAS.. Tenker på det et par dager og så bestemmer jeg meg.

Formaterer du, så er det mulig at du gjør du ting verre.

 

Tom

 

Ja, men da klarer sannsynligvis kortleserene å lese kortet. Men jeg vet jo ikke om det kan formateres. Så det blir i så fall hvis jeg gir opp og ikke sender kortet til IBAS

Lenke til kommentar
Virket ikke det heller... Vurerer litt å prøve å formatere kortet i kameraet og så kjøre et recoveryprogram hvis jeg ikke går for IBAS.. Tenker på det et par dager og så bestemmer jeg meg.

Formaterer du, så er det mulig at du gjør du ting verre.

 

Tom

 

Ja, men da klarer sannsynligvis kortleserene å lese kortet. Men jeg vet jo ikke om det kan formateres. Så det blir i så fall hvis jeg gir opp og ikke sender kortet til IBAS

Ja da har du ikke noe å tape - men uansett tror jeg at du ikke bør bruke kortet noe mer når du er ferdig med det.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ja, men da klarer sannsynligvis kortleserene å lese kortet. Men jeg vet jo ikke om det kan formateres. Så det blir i så fall hvis jeg gir opp og ikke sender kortet til IBAS

I utgangspunktet driter photorec i filsystemet som ligger der allerede. Så greia med å formatere har ikke noe for seg. Da er det bedre å bare sende det direkte til ibas i så fall.

Lenke til kommentar
Ja, men da klarer sannsynligvis kortleserene å lese kortet. Men jeg vet jo ikke om det kan formateres. Så det blir i så fall hvis jeg gir opp og ikke sender kortet til IBAS

I utgangspunktet driter photorec i filsystemet som ligger der allerede. Så greia med å formatere har ikke noe for seg. Da er det bedre å bare sende det direkte til ibas i så fall.

 

Men det er merkelig at kameraet klarer å lese at det er data på kortet, men ikke vil vise det, mens alle kortleserene jeg har prøvd ikke kan det..

 

Skal se om jeg finner en mailadresse hos canon jeg kan sende spm til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...