Gå til innhold

Blålys på privat bil


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Har hatt blå lys under bilen og bremse lys med forskjellige farger og bilen har fått godkjenning helt uten problem.

 

Har hatt dette i flere år men har ikke blitt stoppa pågrunn av det.,

bare fordi du ikke har blitt tatt betyr ikke at det er lov. merkelig vis du har kommet gjennom eu kontrollen med bremselys som lyser annet en rødt. de sjekker ikke om du har lys under bilen på eu kontroll vil jeg tro så det bør ikke hindre deg der.

 

blå lys under bilen er ikke det samme som blå lys på taket. så det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hatt blå lys under bilen og bremse lys med forskjellige farger og bilen har fått godkjenning helt uten problem.

 

Har hatt dette i flere år men har ikke blitt stoppa pågrunn av det.,

 

Hva mener du med blå lys under bilen? Sånn leonlys? For det er lovlig, men de må være avslått under kjøring.

 

Og bremselysene skal lyse rødt. Det er også den eneste lovlige fargen for bremselys og parklys bak.

Blir du stoppet i teknisk kontroll, så vil du sikkert bare få en mangellapp.

 

Mange har også skiftet farge for parklyset fremme, og det er heller ikke lovlig.

Lenke til kommentar
Hva mener du med blå lys under bilen? Sånn leonlys? For det er lovlig, men de må være avslått under kjøring.

 

nei. slike er ikke lov montert på bil som er godkjent for bruk på vei, det er lov som sier hva som er påbudt og hva som er lov på bil og neonlys under bilen står ikke der.

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften). Kap 28 Lys, lyssignal, refleks

 

er samme som det er ikke lov å montere strobelys i fronten på bilen så lenge du ikke bruker dem. vis du blir stoppet i teknisk kontroll og de ber deg slå på lysene og de ikke lyser i henhold til loven skal du få bot/mangellap på bilen. slik jeg har forstått dette.

 

lys på bil er slik at skal det monteres skal det være godkjent i følge norsk lov og utstyret skal være E merket eller innhe lignende godkjenning.

 

ref: sticky til rebelrider ang lyker, lys og regler

Lenke til kommentar

Skjønner at folk kan synes dette med blålys kan være sinnsykt morsomt, men det er jo ren idioti å bruke blålys under russetida? Gleder meg til den dagen de slås på og skremmer sjåfører på veien og medfører ulykke (noe som er sinnsykt lett og skjer), da behøver du ikke engang å tenke på om du kan få bot for blålysene. Vil du ha dem på, stå isåfall i ro, og ring til polis for tillatelse. Sier dette bare for ditt eget beste, lusent å få bot for noe slikt :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Skal som sagt ikke bruke det i trafikken eller på tilfeldige folk. Tviler på at blålys vil forårsake ulykker, men men. Har delvis gått ifra tanken uansett, da jeg har innsett at lysene rett og slett ikke er verdt prisen, spesielt med tanke på hvor lite de kommer til å bli brukt (da de ikke skulle brukes ofte og på tilfeldige trafikanter).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
I nød er det sikkert kjempe kjekt å ha, med det mener jeg; Kona føder i baksete, noen blør ihjel i baksete, du må redde noen som er i en nødsituasjon hvor du er helt 110% sikker på at politiet ikke rekker frem i tide. Jeg vet ikke helt, det er praktisk i situasjoner som nevnt over. Meeen, så blir dette med overlegg. Du kan ikke si du handlet i nødverge når du handlet lyset lang tid i forveien. Men det heter jo formidlene omstendigheter eller noe, så bruker du når du MÅ. Tjener i alle fall du eller vedkommende i nød på det, om det vil skade din fremtid som sjåfør eller lommebok kan jeg ikke svare sikkert på.

Kodder folk fortsatt med %? 100% er 100%, slutt a overdriv ffs

Lenke til kommentar
Uff, men å ta lappen har dem ikke lov til, er jo bare et mangel på kompetansebevis, samt ikke godkjent bil.. Verre er det ikke.

hvis du bruker førerkortet ditt til å utgi deg for å være politi (slik som her) så kan de ta beslag i førerkortet for å sikre at du ikke gjør det igjen. i tillegg til den normale straffen for å utgi seg for å være en offentlig tjenesteperson

Lenke til kommentar

Her var det vel ingen som utga seg for å være politi, men hadde montert blålys på en bil. Du må huske at leger, ambulanse, politi, og enkelte transportkjøretøyer fra politiet er utstyrt med blålys.

 

Men for å kjøre med blålys, må man ha kompetansebevis 160, og bilen må være godkjent som utrykningskjøretøy.

 

I teorien skal man ikke kunne miste førerkortet for å kjøre med manglende kompetansebevis, eller med ikke-godkjent bil.

 

Det er det samme som å kjøre en gaffeltruck på off. vei uten truckførerbevis.

 

Husk, skill mellom kompetanse - og førerbevis!

Lenke til kommentar

husk les hele artikkelen. folk trodde det var sivilpoliti ute, og som det virker her, politiet trodde det samme. ergo politiet mener de har forsøkt å utgi seg for politi.

 

men ja på generelt grunnlag du har rett.

 

*edit*

 

er ikke alle uttrykningskjøretøy bortsett fra sivilpolitietskjøretøy, tydelig merket? såkalt uniformert? er i alle fall slik jeg har oppfattet det. har sett stasjonsvogner med blålys, refleks og lege i store bokstaver.

hvis det stemmer (har ikke sjekket) så vil en vanlig bil med blålys eller eventuelt strober kunne bli oppfattet kun som sivilpoliti?

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
hvis det stemmer (har ikke sjekket) så vil en vanlig bil med blålys eller eventuelt strober kunne bli oppfattet kun som sivilpoliti?

Hva mener du med "kun som sivilpoliti"? Det er ikke noe mindre alvorlig å utgi seg for å være politi i sivil bil med blålys enn uniformert bil. Han her fikk bil og førerkort beslaglagt: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1390033.ece

Lenke til kommentar

Onkelen min er lege, og han har blålys som han bruker på privatbilen hvis det er nødvendig. Han sier selv at det egentlig, i følge loven, ikke er lov, men ingen på det lokale lensmannskontoret bryr seg om det siden har er lege.

 

Han sa også at det er bare sivile politibiler som har lov til å bruke blålys. Brannmenn og leger skal egentlig ikke bruke det, med mindre bilen er registrert som utrykningskjøretøy.

Lenke til kommentar
hvis det stemmer (har ikke sjekket) så vil en vanlig bil med blålys eller eventuelt strober kunne bli oppfattet kun som sivilpoliti?

Hva mener du med "kun som sivilpoliti"? Det er ikke noe mindre alvorlig å utgi seg for å være politi i sivil bil med blålys enn uniformert bil. Han her fikk bil og førerkort beslaglagt: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1390033.ece

jeg mener at slik jeg forstår det (og har opplevd det) er det kun politiets sivilebiler(biler uten tydelige merker som identifiserer dem som politiet) som er godkjent for å kjøre uttrykning med påfølgende lyd og lys, som ikke er tydelig merket med hva/hvem det er. dvs brannvesenet har store biler det står brannvesen på, ambulansen står det ambulanse, vanlig politi står det politi. i tillegg til at de alle har endel refleksklister o.l..

 

så hvis man ser en bil som ser ut som en helt vanlig bil som plutselig slår på blålys og strober, vil i alle fall jeg tenkt at det var en sivilbil, siden jeg alldri har hørt om sivile uttrykningslegebiler (hørt om uniformerte legebiler (og motorsykler, men tror ikke det var i norge))

 

ble det mer forståelig nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...