Gå til innhold

Blålys på privat bil


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Har skaffet blålys med avtagbar topp som lett kan skiftes til oransje lys.

 

Kan noen med ordentlig kunnskap om loven informere meg om hva slags konsekvenser jeg kan få av å bli tatt med blått eller oransje lys på taket? Hvilken lov sier at det er ulovlig, og hva er sannsynlig konsekvens?

 

Planlegger ikke å kjøre fast med blålys for å spare tid, men kun bruke en sjelden gang iblant i russetiden (når jeg føler vi har kontroll).

 

Vennligst IKKE svar på dette emnet hvis du bare "har hørt" ditt og datt, vil gjerne være sikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De truet jo med avskiltning av peugoten som hadde politifarger som det stod "Idioti" på ellernoe.

oioi, det var en bmw vel

 

En kompis av meg kjørte med blålys, bare et sånt lite et som man får kjøpt på ringo og det ble tatt fra han. Han fikk en sterk advarsel for det og oppslag i avisa ;P Ingen større sak utav det. Men det skal sies at han var heldig

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Miste førerkort? Det hørtes vel litt ekstremt ut. Sett stor pris på om noen vet i hvilken lov dette står. Har uansett tenkt å være meget forsiktig, og kun bruke det utenfor trafikken. De jeg har snakket med antok at det kun ville bli en advarsel, men tviler litt på det og i grunn.

 

Hva om jeg kjører med det oransje lyset? Eller kjører med et av de to lysene bare uten å ha det på?

Lenke til kommentar
Miste førerkort? Det hørtes vel litt ekstremt ut. Sett stor pris på om noen vet i hvilken lov dette står. Har uansett tenkt å være meget forsiktig, og kun bruke det utenfor trafikken. De jeg har snakket med antok at det kun ville bli en advarsel, men tviler litt på det og i grunn.

 

Hva om jeg kjører med det oransje lyset? Eller kjører med et av de to lysene bare uten å ha det på?

 

Alle har lov å til å ha på oransje blinklys på taket. Men de skal kun brukes om man har behov for å varsle andre billister.

 

Men om en venn av deg hadde blitt alvorlig syk, og du måtte kjøre ham fort til sykehus så tror jeg ikke at politiet ville straffet deg for å skiftet over til blålys.

Lenke til kommentar
Men om en venn av deg hadde blitt alvorlig syk, og du måtte kjøre ham fort til sykehus så tror jeg ikke at politiet ville straffet deg for å skiftet over til blålys.

 

Bare jeg som finner dette merkelig? Tenk hvis det var slik, at "det går helt greit" om du har en kompis som er såret e.l, at du da kan bruke blålys. Syns jeg ser sentrum av storbyene, en haug med slitne privatbiler som suser rundt i full panikk med blålys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Kommer desidert til nytte i nødstilfeller, men til bruk i russetiden blir vi nok meget forsiktige.

 

Dette med at man kan ha oransje lys på taket til å varsle andre biler var helt nytt for meg. Jeg snakker om et roterende lys akkurat som blålys kun med oransje glass? Hvor har du dette fra, snillekim?

Lenke til kommentar

I nød er det sikkert kjempe kjekt å ha, med det mener jeg; Kona føder i baksete, noen blør ihjel i baksete, du må redde noen som er i en nødsituasjon hvor du er helt 110% sikker på at politiet ikke rekker frem i tide. Jeg vet ikke helt, det er praktisk i situasjoner som nevnt over. Meeen, så blir dette med overlegg. Du kan ikke si du handlet i nødverge når du handlet lyset lang tid i forveien. Men det heter jo formidlene omstendigheter eller noe, så bruker du når du MÅ. Tjener i alle fall du eller vedkommende i nød på det, om det vil skade din fremtid som sjåfør eller lommebok kan jeg ikke svare sikkert på.

Lenke til kommentar

vis du er i en slik situasjon at noen føder eller blør mye så skal du først og fremst ringe til 113 og være sikker på at du er helt nødt til å kjøre selv, vis du må kjøre selv så skal du kjøre med varsellysene på, du kan da bruke lys og lyd til å varsle folk og komme fortere frem.(dette kalles nødrett).

vis du setter på blålys indikerer du at du kjører en bil som er godkjent som uttrykningskjøretøy og at du som kjører har hatt opplæring og fått dette i førerkortet at du har opplæring som uttrykningskjører.

 

denne tråden har ca samme diskusjonsemne sett der?: politilys på bilen, hva kan skje?

 

hvis jeg husker riktig så er det du gjør ved å bruke et slikt lys å uttgi deg for å være politi og det er jo straffbart (usikker på strafferamme her). som det blir nevnt med nødrett så gir den deg rett til å bryte det meste av regler ved god nok grunn. det kan være formildende ved bruk av blålys men vet ikke om de vil se helt bort ifra å straffe deg for det. anbefaler deg å spør på lokalt politikontor.

Lenke til kommentar

Det er veldig strenge krav, sånn VELDIG strenge krav. Derfor vil jeg tippe at reaksjonen vil falle inn under litt forskjellige paragrafer. Jeg har søkt litt og her er èn bil som faktisk strengt tatt ikke er godkjent, den går klar på grunn av nye opplæringslover. :DLink

Enda mer morsom lesning. Link

 

Jeg klarte ikke å finne noen som tidligere har vært dømt for dette, lovdata hadde heller ingenting. Dette går litt på kryss og tvers av regelverket. Straffet blir du, førerkorte blir nok inndratt på stedet og bilen kan også bli avskiltet og tatt av politiet.

Lenke til kommentar
vis du er i en slik situasjon at noen føder eller blør mye så skal du først og fremst ringe til 113 og være sikker på at du er helt nødt til å kjøre selv, vis du må kjøre selv så skal du kjøre med varsellysene på, du kan da bruke lys og lyd til å varsle folk og komme fortere frem.(dette kalles nødrett).

vis du setter på blålys indikerer du at du kjører en bil som er godkjent som uttrykningskjøretøy og at du som kjører har hatt opplæring og fått dette i førerkortet at du har opplæring som uttrykningskjører.

 

denne tråden har ca samme diskusjonsemne sett der?: politilys på bilen, hva kan skje?

 

hvis jeg husker riktig så er det du gjør ved å bruke et slikt lys å uttgi deg for å være politi og det er jo straffbart (usikker på strafferamme her). som det blir nevnt med nødrett så gir den deg rett til å bryte det meste av regler ved god nok grunn. det kan være formildende ved bruk av blålys men vet ikke om de vil se helt bort ifra å straffe deg for det. anbefaler deg å spør på lokalt politikontor.

 

Nå igjennom de siste årene har det vært noen saker der amk har nektet å hente alvorlige skadde personer.

Og når de prøver å kjøre til sykehus selv, når det er en del trafikk, så kommer man seg ikke fort frem uansett om man blinker med fjernlys, tuter eller hva man gjør.

 

Derfor ville selvsagt blålys vært løsningen. Men mange ville nok lurt om de så en gammel golf med blålys ;P

Lenke til kommentar
Kommer desidert til nytte i nødstilfeller, men til bruk i russetiden blir vi nok meget forsiktige.

 

Dette med at man kan ha oransje lys på taket til å varsle andre biler var helt nytt for meg. Jeg snakker om et roterende lys akkurat som blålys kun med oransje glass? Hvor har du dette fra, snillekim?

 

Normalt har oftest lastebiler, følgebiler, bilbergingsbiler, veiarbeidsbiler blinklys på taket. Enten med blitz eller roterende. Og det er ingen krav om hvem som kan ha dette på bilene. Men det er vel krav om lyset godkjent etter forskriftene kanskje? At det f.eks ikke blinker for skarpt og etc.

 

Men kjører du med blinklyset på taket på hele tiden til vanlig, så vil mulig politiet stoppe deg ganske forr. Du gir andre billistene da bare en falsk varsling.

Lenke til kommentar
Det er veldig strenge krav, sånn VELDIG strenge krav. Derfor vil jeg tippe at reaksjonen vil falle inn under litt forskjellige paragrafer. Jeg har søkt litt og her er èn bil som faktisk strengt tatt ikke er godkjent, den går klar på grunn av nye opplæringslover. :DLink

Enda mer morsom lesning. Link

 

Jeg klarte ikke å finne noen som tidligere har vært dømt for dette, lovdata hadde heller ingenting. Dette går litt på kryss og tvers av regelverket. Straffet blir du, førerkorte blir nok inndratt på stedet og bilen kan også bli avskiltet og tatt av politiet.

hva får deg til å tro at den bilen som brukes under opplæring ikke er godtkjent? en ting jeg kan si med en gang er at vis jeg får en tilfeldig bil med blå saftblander opp i ræva så ringer jeg politiet og spør om de har uttrykning:P eller no.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...