Gå til innhold

Ice leverer ikkje det dei lover. Hva kan eg gjøre?


D4NY

Anbefalte innlegg

Har hat Ice modem i snart eit år nå, og eg holder praktisk talt og tippe over når det gjelder dette hele produktet.

(For dei som ikkje veit kva det er, sjekk Ice.no og du skjønner det fort)

 

I ganske så mye eit år nå har Ice sin hastighet vore mye lavere i forhold til det dei lover.

 

Hastigheten varierer med avstanden til sendere og rådende terreng. Typiske nedlastningshastigheter ligger i dag på på mellom 300 kbps - 2 Mbps. Opplastingshastigheter på mellom 200 – 500 Kbps.

 

Testene eg har tat viser en elendig 10kbps på Opplasting.

 

Eg siter på ein nedlasting som liger under 1/3(under 100kbps) av det som er det minste tallet av den "typiske hastigheten". Når eg siter på 4/5 i signalstyrke så ville eg sagt at dette var heilt på tryne.

 

Har ringt til support fleire ganger, å sendt di rundt 10 e-poster der eg fikk mest ubruklege/dårlege svar.

Han eine sa blant annet at eg måte skaffe meg ei utendørs antene for at nedlastinga skulle bli bedre (Det står og stod aldri noe på sidene deres når eg bestilte at dette liksom var nødvendig for bedre en 100kbps i hastighet.)

 

Da eg nå har sittet eit år på noe som du kan kalle 30% av eit produkt så føler eg meg litt lurt når den eneste løysningen blir å punge ut med meir penger for ei antene som eg ikkje veit eingang om vil fungere.

 

Kjenner 1 ganske i nerheten som har antene , men kan bekrefte at hastigheten aldri på 1 år har vore noe bedre en det min er(med same signalstryke som meg, 4/5). Da er det vel bevist at dei igjen ikkje leverer, og at denne "antena" er ein måte å få folk til å betale meir.

 

Kjenner to andre som også føler seg lurt av dette produket.

 

Så da er spørsmålet ; Kva kan eg gjøre når Ice ikkje leverer det dei lover?

 

Takker for alle svar på forhånd. :)

 

edit: håper denne kom ut på rett plass, vist ikkje så er det bare å flytte den. ;)

Endret av DanielKorshar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ICE har et eget system og egne sendere. Har du peiling på din plasering relativt senderen? Er det visuell sikt?

Dette er forhold som er vesentlig med hensyn til hastighet.

 

Jeg har også lurt på ICE , men Netcom kom med et tilbud for mobilt bredbånd som var verdt å prøve. Foreløbig funker det greit.

Endret av reor
Lenke til kommentar

står forøvrig på hjemmesiden deres at det er opptil den opgitte hastigheten. De har aldri sagt at du alltid kommer til å få den. Hastigheten deres styres som du nevner av hvor nært du er basen, hvor mange som bruker den samtidig etc...

 

Selv om det står typisk hastigheter så betyr det ikke at du er innenfor den typiske hastighetskalaen.

Lenke til kommentar
står forøvrig på hjemmesiden deres at det er opptil den opgitte hastigheten. De har aldri sagt at du alltid kommer til å få den. Hastigheten deres styres som du nevner av hvor nært du er basen, hvor mange som bruker den samtidig etc...

 

Selv om det står typisk hastigheter så betyr det ikke at du er innenfor den typiske hastighetskalaen.

 

Problemet er at eg aldri har hat den hastigheten, what so ever. :(

Vist eg ikkje da ligger innenfor denne "typiske hastighetskalaen" så er det da noe i seg selv at di ikkje oppgir eventuelt kva for nokon plassar det er som ikkje kommer innom denne. Forøvrig så viser dekningskartet at eg ligger i ein "god zone" så når eg tok utgangspunktet frå det når eg kjøpte produktet så blir det litt dumt at eg "ligger i ein zone som ikkje er god" bare fordi den er det, når det står at det er god dekning og alt der, uten noe form for informasjon at det kan vere problemer der.

Endret av DanielKorshar
Lenke til kommentar

Hvilken protokoll er det du bruker ?

 

Hvis du bruker 1X Only, så vil du få veldig lav hastighet, men du skal nå få mer enn det du har nå.

 

Selv bruker jeg en ute-antenne som jeg kjøpte fra ICE sin webside, og har nå ca 2 mbit/s med det nye modemet (D-50)

 

Men som sagt, bruker du 1X Only, så skift til Evdo Only for å få høyere hastighet (Hvis det er dekning for det)

 

 

Syphoon:)

Lenke til kommentar
Hvilken protokoll er det du bruker ?

 

Hvis du bruker 1X Only, så vil du få veldig lav hastighet, men du skal nå få mer enn det du har nå.

 

Selv bruker jeg en ute-antenne som jeg kjøpte fra ICE sin webside, og har nå ca 2 mbit/s med det nye modemet (D-50)

 

Men som sagt, bruker du 1X Only, så skift til Evdo Only for å få høyere hastighet (Hvis det er dekning for det)

 

 

Syphoon:)

 

Desvere så har eg allerede Evdo-Only på!^^

 

Vurdere å skaffe utendørs antene, men etter andres erfaring i nerheten så blei det ikkje bedre!

Endret av DanielKorshar
Lenke til kommentar

Hmmmm ... har ikke peiling på hva det kan være da, men jeg merket stor forskjell med den utendørs-antennen, men hvis det er andre som har den der du bor og det blir ikke bedre.... så vet jeg ikke :S

 

 

Vurderer selv det trådløse nettet til Netcom, har fått nok av å vente på at ICE-"teknikerne" skal fixe serveren ... 4 satans måneder uten WoW ... Virker som om de ikke bryr seg lenger, sender jeg en mail til ICE-folkene får jeg bare et svar som gjelder noe helt annet, ringer jeg så sier de at de holder på .... BAH

 

 

Syphooooon ; )

Endret av Syphoon
Lenke til kommentar

Jeg oppfatter deg slik at du har hatt kundeforhold til ICE i ca ett år og har først nu bemerkninger om at hastigheten er for lav.

Kan årsaken være at hastigheten var bedre tidligere,at du har flyttet PC-en til et annet rom, eller har snakket til venner om ICE slik at dere nu er flere til å dele de samme ressursene?

Har man funnet et kjappt mobilt nettverk gjelder det å holde kjeft. Kommer det for mange innpå nettverket er det ikke kjappt lenger.

Dette er som å informere alle om de beste fiskeplassene,moltemyrene o.s.v.

 

Det du kan prøve er å forsøke å koble opp fra forskjellige rom i huset i håp om å finne det mest optimale rommet for ICE.

Når rommet var funnet ville jeg testet nettverket på et tidspunkt da andre brukere sover.

Hvis du her får ytterligere forbedringer har du den optimale hastigheten ICE kan gi deg med utstyret du har tilgjengelig.

 

Klart du kan kjøpe utendørs antenne og få forbedringer på den måten , men ICE er et spesielt system som kun utbygges og oppdateres av ICE alene , og igjen , kommer det for mange o.s.v.

 

For tiden er det kraftig utbygging av det mobile nettet over hele landet av både Telenor og Netcom. Nu er det 3G og Super 3G nettet HSDPA som har hovedfokus.

Jeg benytter Netcom og hadde ved dagens tilkobling 7,2Mbps og bedre vil det bli.

 

Håper du fikk noen brukbare input her. Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker mye for svar. :)

 

@Reor:

 

Når eg først fikk ice for eit år siden så fungerte det kun mellom 22.00 til 12.00, det var så å si umuleg å bruke det på dagtid, som var litt drit.

3 Måner etterpå så fekk dei dette heldivis fiksa, etter mye klaging fra meg og nabbolaget.("Nabbolaget" består bare av rundt 5personer)

 

Grunnen til at eg ikkje klager nå før etter 1 år er vel mest hovudsakleg fordi eg prøvde først å snakke med kunde-service, men etter utallige saker uten suksess så er det nå eg tar det opp her på forumet. Dei bruker utruleg lang tid på å svara på nåken av mailene også.

Ice bør sjerpe seg veldigt når det gjelder kunde-service.

 

Har prøvd å hatt Ice eit par plassar i huset, men uten suksess. Akkurat nå står den i tredje etasjer og "peiker" mot Stord der eine basestasjonen skal befinne seg.

 

Fårøvrig så har eg veldigt lyst å prøve ut denne antena, men etter andres erfaringer i nerheten så hjalp det ikkje, så det blir liksom å satse litt. :/

Kanskje eg kunne ringt å "lånt" ei slik antene fra Ice får å prøve det ut korleis det går? Det er det minste dei skylder meg.

 

Ellers så er Netcom og Telenor veldigt fristende å prøve, trur dere det hadde gått ant å fåt "testet" produktet får å få se hvordan det vil fungere?

Endret av DanielKorshar
Lenke til kommentar

Jeg er klar over at ICE og andre er trege med kundeservicen for å trøtte ut kunden. Sålenge vedkommende betaler er jo dette "like greit".

Jeg kontaktet ICE for å låne et modem for test, men de ville ha "full pupp" inkl. innmelding,modem og månedsgebyr. Dette takket jeg nei til.

 

Det du skriver om begrenset tilgang kan tyde på for lav kapasitet i perioder. Du skriver vider om 3 etasje noe jeg forbinder med murhus. Murhus fullt av armering og tykke vegger kan gjøre det vanskelig å få inn sterke nok signaler.

Mitt forslag er en oppkobling på utsiden av huset for å se om det blir bedre.

 

Du nevnte Stord og etter hva jeg vet er det masiv utbygging i området av både Telenor og Netcom. Den enkleste måte å teste på er antagelig å koble seg opp med en 3G mobiltelefon hvis man har. Mulig det må nytt SIM kort, men det vet jeg ikke.

Hvis du kun benytter modem slik jeg gjør har du eget SIM kort og får installert program i PC-en første gang man kobler sammen.

Det enkleste for deg ville helt klart vært å få en eller annen med en laptop til å sjekke hastigheten fra huset ditt ved besøk.

 

Når det gjelder Netcom så har de et tilbud for tiden.

En opplysning: Modemet til NetCom benytter 2 USB porter og ledning ca 50 cm slik at modemet kan plaseres på ønsket sted.

Modemet til Telenor er en penn for en USB port.

 

Grunnet revisjon ble inlegget noe rotete oppsatt noe jeg beklager.

 

Håper du fant noe matnyttig her.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Takker igjen for svar!

 

Grunnetasjen her er mur, men det er ikkje andre å tredje etasje, så dette er vel ikkje årsaken.

 

Har somsagt mistet sansen for Ice helt ettersom dei ikkje klarer å gjere noko med dette problemet, kan også nevne problemet med online spilling som har pågått i 3 måner nå, som ikkje hjelper på akkurat. ;)

 

Sendte ein e-post til ice for 3 dager siden der eg igjen klager på dette og sier ganske så rett fram at eg begynnjer å bli lei av dette tullet, og andre med meg! Ingen svar enda, tipper det ikkje blir noe heller. ^^

 

Men da får eg settje igang å prøve å kontakte Telenor og Netcom å sjekke om eg kan prøve ut deres tilbud før eg eventuelt kjøper det. :)

Lenke til kommentar

Kundeservicen til ICE er helt utrolige. Hvis du spør om noe som de ikke har lyst til å svare på, kan det ta laaaang tid før du endelig får et svar, og når du endelig får et svar, har det svaret har ingenting med det du spørte om!

 

For eksempel, jeg sendte en mail der jeg klagde på disconnecten i WoW. Gikk to uker, da ringte en fra ICE. Jeg sa at jeg sendte en mail men fikk ikke no svar. Han karen begynte da å le og sa jo, jeg hadde fått svar, jeg måtte bare sjekke mailen min oftere. Jeg sjekket mailen min, og der lå det en mail fra ICE, og det stod at jeg skulle ta kontakt igjen en annen gang ! Det beste er jo at mailen ble sendt 2-3 minutter før ICE ringte meg...

 

Er helt utrolig... DC problem siden en "oppgradering" ICE gjorde den 25. august !! .. Fatter ikke hvorfor de ikke kan bruke den gamle serveren som virket, helt til de har fått patchet den nye.

 

Forbannet.

Lenke til kommentar

Legger ved link som kanske vil være av interesse.

 

http://www.amobil.no/tester//mobilt_bredbaand/34168

 

Selv fant jeg noe feil ved gjenomlesning. Det kommer til stadighet nye tilbud så det greieste vil være å sjekke firmaenes hjemmesider , snakke med kundeservise samt lese innlegg i bunn av linken.

 

Jeg er fornøyd med mine 7,2 Mbps hos Netcom men kanske ikke like fornøyd med kundeservice pr. i dag.

 

Ønsker alle lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...