Gå til innhold

Intel befester ytelsestronen


Anbefalte innlegg

Man ser jo på IA-64 hvor vanskelig det vil være å erstatte x86 med noe helt annet. Jeg har jobbet som konsulent av forskjellig art i 14 år i IT bransjen i Skandinavia og deler av Europa. Jeg har ennå ikke kommet over en server med Itanium.

 

Derimot var jeg innom et par "glemt"... hva het den 64bit arkitekturen som Compaq kjøpte opp i sin tid? Digital hmmm...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man ser jo på IA-64 hvor vanskelig det vil være å erstatte x86 med noe helt annet. Jeg har jobbet som konsulent av forskjellig art i 14 år i IT bransjen i Skandinavia og deler av Europa. Jeg har ennå ikke kommet over en server med Itanium.

 

Derimot var jeg innom et par "glemt"... hva het den 64bit arkitekturen som Compaq kjøpte opp i sin tid? Digital hmmm...

Kanskje ikke så rart siden IA64 ikke har vært særlig populært frem til nå. Det tar tiår å penetrere high end server markedet, men når du først er inne så sitter du godt i det og det bør vel du vite en god del om. Itanium ligger rundt en milliard USD per kvartal nåog øker med rundt 50-70% i året. Det vil si at du antagelig vil begynne å treffe på de ganske hyppig om ikke lenge. Siste versjon av den "glemte" DEC Alpha var EV7 og den var genial, som Simen1 nevner så har K8 arvet mye av design ideologien for sin systemarkitektur fra EV7, og vet du hvem som designet systemarkitekturen neste generasjon Itanium (Tukwila)? Jo det samme teamet som designet EV7. K8 har gått under navnet "poor mans Alpha", vel Tukwila blir enda mer avansert enn EV7. Forvent ekstremt bra skalering koblet med den allerede kraftige, om enn litt klumsete, Itanium 2 kjernen og enormt med båndbredde og minnekapasitet.

Lenke til kommentar

Det var dette jeg mente vagt å huske fra tidligere diskusjoner Anders Jensen. Godt å få det oppfrisket og jeg tror også du har rett, at det blir mer av IA64 fremover.

 

Oracle og MS støtter det, ikke minst. Men hvorvidt IA-64 gir noen gevinst med Oracle 10-11 databaser vs pris og x86 vet jeg ikke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Av samme årsak som at Xeon MP ikke kan konkurrere med Xeon DP på pris ytelse så kan heller ikke Itanium konkurrere med Xeon DP på pris/ytelse, men den kan nok hevde seg godt mot Xeon MP og den kan skalere lengre. Om du har behov for mer ytelse enn det x86 kan gi på din Oracle database så har du vel ikke så mange andre alternativer enn Itanium. Power 5/6 fungerer men er foreløpig slått av Itanium på maks ytelse. De er heller ikke særlig billig.

 

http://www.tpc.org/tpcc/results/tpcc_advan...e_server_cpu=ON

 

Pris/ytelse sammenligning. Finner merkelig nok ikke noe Xeon MP + oracle test. Legg merke til utklassingen av den 1 år nyere Power 5 maskinen, som du ikke får kjøpt før langt ut i neste år, på pris/ytelse og fraværet av Power 6...

http://www.tpc.org/tpcc/results/tpcc_advan...e_server_cpu=ON

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...