Gå til innhold

Varmeovn i båten


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 26 fot dieseldreven båt med propandrevne kokeplater.

Hva er den beste måten å varme opp den iskalde kupeen?

Brannfare er et moment, så jeg ønsker ikke å utvide propananlegget til å varme opp båten medmindre det er nærmest gratis. Jeg ønsker heller ikke å kveles av eksos.

Har hørt at det finnes dieseldrevne kupevarmere, men at de koster tjue tusen kroner + arbeid.

Disse har visstnok eget eksosrør, så jeg slipper å kveles av kullos.

 

Jeg vil ikke ha en sauna eller noe, bare så pass at jeg ikke fryser meg fordervet en høstdag med overnatting. Et slikt varmeanlegg gjør jo at båten kan brukes mye lengre hvert år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det koster noen lapper ja, men webasto fungerer utmerket. Skal du drive en DEFA må du ty til ekstrabatterier. Er usikker på om det vil fungere noe serlig.

 

 

Webasto trekker diesel fra tanken, varmer opp kupee og har eget eksosrør. Den er stillegående, utnytter drivstoffet utrolig bra og varmer gost. Tror du skal kunne få for under 10 lapper om du gjør mye selv. Er usikker, kan bli mere og midre.

Lenke til kommentar
Hva kan det koste i en vanlig glassfiberbåt med innenbordsmotor og dieseltanker?

Vil DEFA drevet av batteriene være et alternativ? Tipper de tømmer batteriene fort...

 

 

Strømdrevet varmeovn på litt større båt er ikke å anbefale.

( Vil kreve uforholdsmessig mye strøm til oppvarming i tillegg kommer viftefunksjoner ).

 

Du kan bruke varmeveksler, når din motor går utvikler den varme, for å dempe denne varme ( holde arbeidstemperatur ), brukes kjøling, enten ferskvann eller sjøvannskjøling.

 

Du kan uansett koble til en varmeveksler, dvs varm luft oppvarmet fra kjølevann føres inn i din lugar av ei elektrisk vifte.

 

Du trenger da kun elektrisitet til denne vifta, ikke oppvarming som glødetråder etc.

Prinsippet er enkelt ( samme som biler ), luft blåses gjennom en mini radiator for oppvarming så videre ut i båtlugaren.

 

På båtrutene ( vinduene ), kan du også lime på elektriske varmetråder, men det enkleste er å koble opp varmluft som er både justerbar i styrke ( viftestyrke ) og retning.

 

Dette er forholdsvis enkelt å gjennomføre, bøybare leddede rør etc fåes fatt i lett.

Husk å isolere luftrøra, og ikke minst bruke frostvæske hvis ferskvannskjøling, ellers kan både motor og rør fryses i stykker ved sterk frost.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Jeg vil ha noe som fungerer, selv om motoren er stein kald.

Båten forlater ikke havna spesiellt ofte, men brukes endel som hytte :-)

Derfor kan jeg ikke bruke noe som tar overskuddsvarme fra olja.

 

Den FINN.NO-linken er interessant. Noen som kan svare meg på hva i all verden det er for noe, og hvordan den monteres?

Endret av Kerrigan
Lenke til kommentar
Jeg vil ha noe som fungerer, selv om motoren er stein kald.

Båten forlater ikke havna spesiellt ofte, men brukes endel som hytte :-)

Derfor kan jeg ikke bruke noe som tar overskuddsvarme fra olja.

 

Den FINN.NO-linken er interessant. Noen som kan svare meg på hva i all verden det er for noe, og hvordan den monteres?

 

Hvis båten ikke ofte er i bruk kan ett tilleggalternativ som bærbar gassbrenner være ett alternativ, ellers får du bare koble opp mot 220V, dere har vel landstrøm? og 220V varmeovner er vel å få fatt i?

 

Værre enn dette er det ikke!

 

Men vil ikke anbefale løse gass / oljebrennere til båt i bevegelse og sjøgang, man kan snart få seg en ubehagelig overraskelse.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Hvis du har en oljeovn som kan lekke, søle eller velte når båten er i storm, så ER det farlig, ja.

 

Dessuten produseres CO2 og vanndamp. CO2 kan kvele deg selv om den er luktfri. Sov derfor aldri med fyr i ovnen. Vanndamp kondenseres så du får fukt i båten. Radioen ruster, treverket råtner, og du blir klam når du er der inne. Mer fukt i lufta er som å pisse på seg om vinteren. Du blir kald når du slår av ovnen.

 

Det beste er en ovn som har eksosrør som går ut av båten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...