Gå til innhold

Hva overclocker jeg først ? + litt generelle spm


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal til å klokke litt her, så har jeg noen følgende spørsmål:

 

spm.1:

Jeg lurer jeg på om det er noen viss rekkefølge som er mest gunstig å følge? Altså om jeg bynner med å klokke minnet, så cpu, så skjermkort. Eller bynne med cpu, så minne så skjermkort. osv. Det er sikkert et banalt spørsmål men jeg er ny på clockefronten og vil veldig gjerne lære litt.

 

spm.2:

Hva er best å klokke hvilke komponenter med? Tenker på rivatuner til grafkort, bios til cpu osv..

Noen sier at man alltid bør klokke via bios, noen sier rivatuner f.eks. er kjempebra. Vil gjerne ha flere inputs på dette.

 

spm.3:

Ved hvilke temperaturer på komponentene er det verd å gi seg på en 24/7 clock ?

-Hvis jeg planlegger ca 40-45*C idle og 60-65*C load på cpu'en, er det greie tall ?

-Og hva på skjermkortet?

-Kan jeg lese av temp. på minnet ?

 

 

PC-en min består av dette:

 

Hovedkort:

GIGABYTE GA-P35-DS3R

Skjermkort:

Club3D 8800GTS 640mb

CPU:

Q6600 Her har jeg en Thermaltake Big Typhoon med Noctua 120mm vifte. Ganske grei kjøling.

Minne:

CRUCIAL DDR2 BallistiX PC6400 (2x1gig)

Strømforsyning:

Corsair TX750W

 

Takker for all hjelp jeg kan få, er ikke så nøye om du svarer på alt. Bare kom med det du vet så blir jeg fornøyd jeg :)

 

M.v.h

restify

Endret av restify
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og hå, restify. Du spør slett ikke dumt :)

Jeg tviler på det finnes dumme spm innen dataverden. Eller det gjør det sikkert, men de er langt dummere enn dette iallfall :D

 

Det er ingen som kan alt innen data, hvis de påstår det så må du ikke tro på de :p

Jeg kan heller ikke alt, men skal prøve å gi deg noen tips for det :)

 

Jeg lurer jeg på om det er noen viss rekkefølge som er mest gunstig å følge?

 

Det kommer an på hvor mye du vil overklokke og hvor mye raskere du vil gjøre maskinen som helhet.

I utgangspunktet spiller det ingen rolle hva du begynner med, jeg har selv fyrt opp prosessoren ganske mye uten å røre minnet (når jeg først begynte med overklokking selv for en stund tilbake) og det gikk helt fint.

Hvis du syns det blir mye å passe på, så kan du godt ta for deg prosessoren først og gjøre den stabil, og deretter begynne på minnet.

Skal du f.eks kjøre en 3DMark06 test, der både prosessor, minne og grafikk blir testet, så får du selvsagt bedre resultat hvis alt er overklokket.

Men det er ikke sånn at du klokke minnet fordi om du klokker prosessor.

 

Skjermkortet kan du klokke (eller ikke klokke) helt uavhengig av både minne og prosessor.

 

Hva er best å klokke hvilke komponenter med? Tenker på rivatuner til grafkort, bios til cpu osv..

Noen sier at man alltid bør klokke via bios, noen sier rivatuner f.eks. er kjempebra. Vil gjerne ha flere inputs på dette.

 

Rivatuner til skjermkort og BIOS til alt annet. Enkelt og greit.

 

Det finnes sikkert andre program til skjermkort, men Rivatuner fungerer utmerket, så bruk gjerne den. Ikke nTune fra Nvidia iallfall. Den syns jeg er ustabil, og virker også litt "pysete" i forhold til hva den godtar :D Eller er det bare min oppfatning?

Det er også noen inntillinger for skjermkortet du kan gjøre i BIOS, men det er bare noen mindre endringer. Hos meg er det bare et par ting jeg setter til Disable og skifter fra PCI til PCIEx. Hva du kan gjøre vet jeg ikke siden vi har forskjellig hovedkort. Selve klokkingen på core/memory gjør du altså med Rivatuner. Der kan du også bl.a styre viften til skjermkortet.

 

Ved hvilke temperaturer på komponentene er det verd å gi seg på en 24/7 clock ?

-Hvis jeg planlegger ca 40-45*C idle og 60-65*C load på cpu'en, er det greie tall ?

-Og hva på skjermkortet?

-Kan jeg lese av temp. på minnet ?

 

CPU-tempene høres helt greie ut. Nå blir vel Q6600 litt varm, men klarer du å holde den på de du nevner så er det helt ok.

 

Skjermkortet...tja, 40-65 idle og 70-90 på full guffe. Min pleier å ligge der iallfall, bare med hjelp av viften på selve kortet. Bare pass på at tempen synker fort igjen etter du har pressa kortet en stund.

 

Det er ingen sensorer i minneslottene. Men det finnes noen "high-tech" minnebrikker med et lite display som gir deg noen input om hvor hardt du kjører de (se bildet).

Men tempen på RAM skal du ikke bekymre deg for, med mindre du kjører volten opp på de røde verdiene og ellers presser på timingene.

 

Dette var bare litt om det du spurte om. Hvilke verdier du skal sette inn må du bare prøve deg frem eller finne frem til noen guider for hovedkortet/BIOS`en din.

 

Good luck :thumbup:

 

09150020.jpg

Lenke til kommentar
Var en plass jeg leste at minnet ville klokke seg selv samtidig som man klokket prosessoren. Er dette fakta ?

Isåfall, er det ikke noe mere jeg trenger/kan gjøre på minne-fronten ?

 

Jeg vet ikke i hvilken sammenheng du har lest det, men det kan være i forbindelse med hva slags forhold du kjører CPU i forhold til RAM. Om de er Sync eller Async kanskje, dvs synkronisert eller ikke.

Litt usikker på den der siden jeg ikke vet hva mer som stod der, eller om du bare har tatt det "ut av en sammenheng" et sted :innocent:

 

Men uansett; det er mer du kan gjøre med minnet :yes:

 

I all hovedsak er det to ting;

 

stille på timingene; f.eks 5-5-5-15 / 4-4-4-12 / 4-4-4-8 (jo lavere tall, jo høyere ytelse...men det går selvsagt en grense på hvor hardt du kan presse brikkene, så ikke begynn uten å sjekke mer!)

 

stille på volten; etter hvert som du setter inn lavere tall som nevnt over, så må du også begynne å stille volten litt opp for å gi nok strøm til å kjøre de så hardt.

Lenke til kommentar
hei cheeba.du kunne vist mye om clocking.kan du ikke stikke innom mitt evne og se hva du kan forklare?hadde vært fint:D

 

Alt er relativt :p

 

Kan vel hoppe innom tråden din, men cluet ligger egentlig i hva slags hovedkort man har. Det er nesten umulig for meg å si hva du kan kjøre på hvis ikke hovedkortet, og helst resten av maskinvaren er den samme, eller iallfall i nærheten.

 

Hvis ikke må det klokere hoder til enn mitt iallfall :D

Lenke til kommentar

cheeba !! Mange tusen takk for hjelpen ! Dette var saker :thumbup:

 

Tror nok jeg kommer til å bynne på klokkingen om ikke så alt for lenge. Jeg skal bare skifte kjølpasta og se om det er mulig å feste kjøleren min litt bedre.. Jeg kom borti kjøleren her endag og gikk fra 23 til 31 grader (lest av i bios) dette likte jeg ikke helt :ph34r: Jeg kan "vrikke" 3-4mm på hele kjøleren, så dette må jeg få sjekket. Kjølepastaen som skal på er Arctic Silver 5, sånn som de gjør det i quad-guiden her. (nå bruker jeg noe anna jalla greier, da jeg seff ikke fannt AC5'en min i første omgang)

 

Det med minnet, "om det klokker seg selv", jeg husker selvfølgelig ikke hvor jeg las det. Men jeg mener det var snakk om å kjøre minnet på 1:1 (blir vel synkront det ?) Er det isåfall i dette tilfelle at minnet vil klokke seg selv samtidig som jeg klokker cpu'en? ..er vel kanskje en helt enkel matematisk formel dette som jeg ikke ser :whistle:

 

Men igjen, tusen takk for hjelpen!

 

M.v.h

restify

Lenke til kommentar

Var vel litt trøtt i dag tidlig :p Hvis du klokker CPU så vil det også ha effekt på RAM-ytelsen.

Ytelsen går opp, men den er ikke direkte klokket, for å si det sånn.

 

Setter du RAM til en bestemt hastighet så vil den holde seg der, så lenge CPU kjører på "stock" speed. Når du forandrer CPU, så vil RAM følge etter, men du får selvsagt enda mer "guffe" når du i tillegg klokker minnet.

 

Her har du en liten guide/omtale av hovedkortet ditt, inkl BIOS og overklokkingstips.

Håper den er lett å forstå seg på :)

Endret av cheeba
Lenke til kommentar
Var vel litt trøtt i dag tidlig :p Hvis du klokker CPU så vil det også ha effekt på RAM-ytelsen.

Ytelsen går opp, men den er ikke direkte klokket, for å si det sånn.

 

Setter du RAM til en bestemt hastighet så vil den holde seg der, så lenge CPU kjører på "stock" speed. Når du forandrer CPU, så vil RAM følge etter, men du får selvsagt enda mer "guffe" når du i tillegg klokker minnet.

 

Her har du en liten guide/omtale av hovedkortet ditt, inkl BIOS og overklokkingstips.

Håper den er lett å forstå seg på :)

 

 

Vil det si at cpu og ram må ha samme fsb for å virke sammen og overklokkes best mulig?

Lenke til kommentar
3DMark06, eller spill et krevende spill i ca 30-60 min, så skal du vel ha nådd toppen.

 

Du har vel ikke tenkt til å ha max load 24/7? Du må huske å sove litt innimellom også :D

 

70-90 går fint, om ikke 24/7, så iallfall noen timer mens du spiller ;)

 

jaja :p det kunne vel misforståes litt det der ja :!: Mente selvfølgelig som "permanent klokk" da :)

 

Så til klokkingen:

-Har skaffa meg Rivatuner og Everest, har gjort meg litt kjennt med programmene.

-Skal kjøre noen 3dmark tester og danne meg en base så jeg har noe å gå utifra og legge senere verdier opp mot.

-Har notert ned idle og load stock temperaturer, så jeg vet sånn ca hvor landet ligger.

 

Med (gpu)vifta på 88% har jeg load temps på : (stock)

--Everest:

GPU = 55*C

GPU diode = 60*C

GPU omgivelse = 44*C

 

Er dette et bra utganspunkt ? og hvilken temp skal jeg forholde meg mest til ?

 

Hvordan går jeg videre frem på klokkingen av skjermkortet ?

Hvor store hopp tar jeg, og hva gjør jeg mellom hoppene? hvilke tester etc.

 

Takker meget for all hjelp!

 

M.v.h

restify

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er helt fint.

 

Du kan nå se på alle, men den viktigste er diode, som vil være den med høyest temp.

 

I motsetning til prosessoren, CPU (Central Processing Unit), så kalles da skjermkort GPU (Graphics Processing Unit), der diode er selve prosessoren i skjermkortet.

Det ble kanskje litt knotete, men du tok den regner jeg med :D

 

Du har samme skjermkort som meg, og jeg kjører på core 658 og memory 965. Du kan jo begynne på ca 50 "poeng" (eller hva man skal kalle det) lavere enn det, og øke med 10-20 etter hvert. Da skal du være rimelig trygg.

 

Temperaturen er ellers ikke så fryktelig farlig så lenge systemet ikke krasjer eller du får noe merkelige farger på skjermen. Det varierer litt fra system til system hvor mye de tåler av varme, men klart, begynner du å krabbe over 95 så kan du slakke av litt :)

 

Edit; mellom hoppene kan du ta deg en kaffe og kjøre en ny test med 3DMark06, så ser du hvor mye du øker etter hvert som du øker core/memory på Rivatuner.

 

Fint om du gjør som du nevnte og skriver ned de forskjellige innstillingene underveis, da vet du senere hva som fungerer.

Jeg har et lite "bibliotek" selv med de forskjellige testene og innstillingene jeg har kjørt.

Endret av cheeba
Lenke til kommentar

Igjen Mange tusen takk!

 

Du er nok til langt mer hjelp en du selv aner ! :D

 

Meget takknemmelig!

 

-Skal jeg klokke core, shader og minne hver for seg, eller går det greit å ta litt på alle på engang?

-Er crysis i windowed mode en god nok "load" for å få maxtemp på gpu ?

-Skal viftejusteringen i Rivatuner stå på auto eller manual ?

(etter det jeg kan se når den står på auto så justerer den ikke opp når jeg spiller, ergo jeg får litt vel høye temps.)

 

M.v.h

resitfy

Lenke til kommentar

Nå er jeg på jobb så jeg husker ikke hva det er som henger sammen av core, shader og memory. Men det er vel core og shader som du kan kjøre synkront, eller? Hvis det er de to så har jeg gjort det, også memory for seg selv da.

 

Du kan dra core opp til ca 620 og la shader følge etter automatisk, også memory opp til 920/930, også øker du deretter.

 

Men du må ta med i betraktningen at de verdiene jeg nevnte (dvs 658/965) er etter en del finjustering på mitt eget system, så om du vil starte noe lavere enn det jeg foreslo så må du gjerne gjøre det!

 

Crysis i windowed har jeg ikke prøvd :) Men kjør en 3DMark06 du, så ser du hvordan det går, det presser bra på kortet ditt det!

 

Hvis du klokker core/memory for høyt (den grensen finner du utav etter hvert), hos meg vil det si 5-10 "poeng" høyere på både core/memory, så vil du sikkert oppleve at 3DMark06 henger seg/fryser helt i starten av testen, eller senest i den Firefly-testen uti skogen.

Da har du klokket for høyt, men det er ikke fare på ferde altså.

Bare trykk ctrl-alt-del og gå på oppgavebehandling og avslutt 3DMark. Hvis ikke det funker så bare restart pc`n, åpne Rivatuner og still de litt lavere og prøv på nytt. Det er marginale forskjeller når du er kommet til det punktet, så det kan være nok å gå ned 3-5 "poeng".

 

Ja, hva er det som står på viften igjen da? Det merker du vel når du klarer å dra opp slideren :D Du må iallfall hake av noe der for å forandre den.

Når jeg spiller så har jeg den alltid på 100%, ikke noe vits i å la være å benytte seg av den. Skru den litt ned når du surfer hvis du blir lei av den susingen.

 

Hvis du vil se hvordan testene påvirker tempen, så kan du ta den på 50-60% og prøve deg frem der også.

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått summet meg til å bynne på klokkingen.. Har vert så opptatt med snowboard hele helgen at jeg har ikke fått gjort så mye annet :p

 

Men jeg har et spørsmål :

 

Når jeg endrer f.eks. core clock i Rivatuner, skal jeg ikke da se at frekvensen endrer seg samtidig i Everest også ?

(syns å ha lest et sted at enkelte har hatt problemer med at rivatuner ikke fungerer i vista 64bit.. det "skjer" liksom ingenting)

 

Takker meget for all hjelpen!

------------------------------------------------

EDIT:

 

Fannt nå ut at det bare er Everest som ikke greier å få med seg at verdiene endrer seg. Kryssjekket med nTune og der stemmer verdiene overens med Rivatuner :thumbup:

 

Da klokker jeg videre :)

-------------------------------------------------

Endret av restify
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...