Gå til innhold

Hva overclocker jeg først ? + litt generelle spm


Anbefalte innlegg

Man må vel "Select all" (testen varer da i 13min 17 sec) for å få et skikkelig sammenligningsgrunnlag. Iallfall hvis du skal se hvordan du ligger an overfor andre brukere og systemer.

 

Skal du bare sammenligne med deg selv mens du prøver deg frem med overklokking, så kan du selvsagt velge akkurat hva du vil og kjøre videre på det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man må vel "Select all" (testen varer da i 13min 17 sec) for å få et skikkelig sammenligningsgrunnlag. Iallfall hvis du skal se hvordan du ligger an overfor andre brukere og systemer.

 

Skal du bare sammenligne med deg selv mens du prøver deg frem med overklokking, så kan du selvsagt velge akkurat hva du vil og kjøre videre på det :)

 

Yay svar så fort ! :!:

 

takker!

 

10468 3dmarks så langt

q6600 @stock

8800gts @571/1322/804 (idle: 47*C - load: 61*C)

Har ikke rørt minnet enda.

 

Dropper de feature og batch testene da så lenge. Tar heller en full-test her og der for å se totalen, blir litt slitsomt å sitte i 13min og 17sec hver gang etter å ha skrudd opp 20/10mhz liksom :roll:

Lenke til kommentar
Bra start da! :thumbup:

 

Men jeg vet ikke hvor mye det har å si at du ikke kjører de to som du ikke gadd å vente på.

Eller gjorde du det når du fikk 10 468 poeng?

 

Da vil det bli virkelig bra etter hvert :yes:

 

Det var uten de to testene jeg fikk 10468 ja :)

(det er de som ikke er merket av default når man starter 3dmark)

 

Nå er det 10835marks @ 600/1389/804 (idle: 47*C - load: 61*C)

Når sånn ca. bør jeg bynne å se etter artifacts ? -tenker på hastigheter og temps sånn ca.

(Har sjekket 20min nå med ATItool nå og det var No errors.)

 

Sjekker regelmessig Crysis også, der har jeg satt meg opp en "test-scene" som jeg kjører hver gang jeg endrer på noe, det er egentlig bare en savegame der jeg har funnet meg en plass jeg stiller meg opp på samme sted og sikter på et visst punkt og leser av fps'en. Så tar jeg meg en liten runde rundt på området bare for å sjekke overall fps'en. Og jeg må si der er merkbar forskjell bare ved de få 100Mhz jeg har klokket opp! (merk jeg har kun rørt core'n)

-Jeg gikk fra 20-25fps til nå 25-35fps. -når jeg oppholder meg rundt vann.

(dette er med alt på high, objects detail på very high. I oppløsningen 1280x1024.)

Endret av restify
Lenke til kommentar

Forutsatt at det ikke er noe galt med maskinvaren din så er du på trygg grunn lenge enda. Både ang hastighet og temp.

Sånn det ser ut kan du sikkert dra den opp til 630 og 900, også ser du an derfra, men du klarer nok en del mer.

 

Ang FPS så vet du sikkert at det ikke blir store utslag før det "skjer noe" i spillet. Mye kuler og krutt og fiender på alle kanter :)

Å se på vannet er ikke så krevende, men det vet du....bare så du ikke blir skuffa når kulene suser rundt øra dine :D

 

Ps! Det kan vel ikke sies for ofte, men hvis det plutselig skulle begynne å sive røyk utav maskinen, så må du ikke skylde på meg altså :p

Jeg forteller deg bare hvilke erfaringer jeg har og hva jeg kjører maskinen på. Og det har gått veldig bra.

 

Så hvis komponentene dine er i orden, så skal alt dette gå bra, men hvis ikke så må du ikke sende regninga til meg :fun:

Lenke til kommentar
Forutsatt at det ikke er noe galt med maskinvaren din så er du på trygg grunn lenge enda. Både ang hastighet og temp.

Sånn det ser ut kan du sikkert dra den opp til 630 og 900, også ser du an derfra, men du klarer nok en del mer.

 

Ang FPS så vet du sikkert at det ikke blir store utslag før det "skjer noe" i spillet. Mye kuler og krutt og fiender på alle kanter :)

Å se på vannet er ikke så krevende, men det vet du....bare så du ikke blir skuffa når kulene suser rundt øra dine :D

 

Ps! Det kan vel ikke sies for ofte, men hvis det plutselig skulle begynne å sive røyk utav maskinen, så må du ikke skylde på meg altså :p

Jeg forteller deg bare hvilke erfaringer jeg har og hva jeg kjører maskinen på. Og det har gått veldig bra.

 

Så hvis komponentene dine er i orden, så skal alt dette gå bra, men hvis ikke så må du ikke sende regninga til meg :fun:

 

Heheh :!: neinei den er grei ! Jeg er fullt klar over at alt jeg gjør her er helt på eget ansvar!

Jeg søker bare tips som hindrer meg i å gå for fort frem/evt. ødelegge noe som kunne ha vert unngådd med mer forsiktighet. Jeg gjentar, alt jeg gjør er på mitt ansvar, ver ikke redd! Bare å fortsette å komme med erfaring/tips :thumbup:

 

Når det kommer til fps så har jeg ikke merket noen ekstreme forskjeller når jeg går og vandrer for meg selv kontra firefights.. :hmm: så dette må jeg bare se ann, kanskje det må større fights til :p

(jeg har komt meg til den hvite båten, der du hører "You believe this?" -også kjennt fra traileren.) <-- Den der er bare så bra :roll: Har stoppet å spille der, for jeg vil helst spille spillet med så bra fps/grafikk som jeg kan -ergo etter jeg er ferdig å klokke :)

 

 

Du skrev tidligere :

Du kan dra core opp til ca 620 og la shader følge etter automatisk, også memory opp til 920/930, også øker du deretter.

Kunne du ha utdypet dette litt mer ?

Jeg er nå ved 600/1389/900

-Skal jeg kjøre opp core til 620, så hake bort det som gjør at shader følger core? Også skyve memory opp på 930, for så å ta de hver for seg med 10/20mhz økninger f.eks. ?

Tok ikke helt det du forklarte..

Lenke til kommentar

Ja, jeg mente egentlig at du kan sette en hake ved "Link clocks" :D Dårlig forklart ;)

 

Jeg har ikke forska så mye på den og om det kan bli bedre (evt dårligere) resultat ved å ikke hake av "Link clocks".

 

Som sagt så kjører jeg på core på 658 (og da blir jo Shader automatisk 1523) også memory på 965.

 

Du har sikkert allerede prøvd siden det er et par timer siden sist, men hvis ikke så kan du prøve dette da;

 

core 640 (da blir shader 1482 ved "Link clocks") også 940 på memory.

Lenke til kommentar

Ok, skal prøve meg på 640/940 :) Alt ser greit ut hittil.

 

Bare en ting jeg bynnte å lure på nå, Everest gir meg max load temp på 65*C (gpu diode) mens NVIDIA MonitorView (nTune) sier 71*C

 

Hva skal jeg stole på? 71*C virker jo kanskje mer realistisk ? (kjører nå på 631/930)

Vet du om andre program som måler gpu temp ?

Lenke til kommentar
Begge deler høres normalt ut, så vi kan si 68 da :D

 

Rivatuner har også tempoversikt. Klikk der du går inn på viftestyringen også helt til høyre, Hardware monitoring.

 

Rivatuner sier det samme som nTune (ca 5grader høyere enn Everest) da tror jeg nok jeg bare får forholde meg til det.

Da har jeg idle 52*C på gpu-core.

 

*tester 640/940 nå*

///////////////////////////////////////////

EDIT:

2.jpg

 

Da har jeg en load temp på 71*C ifølge rivatuner som du kan se. Du ser også Everest som bommer med noen grader. ATitool er meget bra for å teste maxtemp på gpu fannt jeg ut, gir en raskere og høyere maxtemp en 3dmark06.

 

Er det fortsatt ok å klokke shader synkront med core ?

Er der noen måte å få testet verdier mellom 648 og 675mhz på core?

-Når jeg justerer mellom disse verdiene i rivatuner/nTune så gir det ikke noe utslag. Core'n står bare på 648 helt til jeg justerer opp til og med 663, etter 663 så skyter core opp på 675mz uten at jeg kan finteste noe spesiellt.

Endret av restify
Lenke til kommentar

Da ligger jeg på 702/1627/1006 (eller 702/2012 da.) stabilt, uten artifacts med maxtemp på 74*C

 

2.jpg

 

Noen andre som har merket et ytelsesdropp rundt her?

 

Når jeg gikk fra 684/1998 (ved samme temps) til 702/2012 datt jeg rundt en 100marks i 3dmark06..

 

Edit:

Prøver meg litt videre jeg, sjekke om dette bare er en såkalt "blackspot"

74*C er vel ingen grunn til å stoppe helt enda ? :)

*Tester 720/1674/1008 nå.*

 

EDIT 2:

Jo det var grunn til å gi seg, for nå fikk jeg nemmelig bsod! :ph34r: "nvlddmkm.sys" var det som feilet.

Da sier jeg 702 er min max på core. Skal ta en test til på 702/2012 bare for å sjekke at den fortsatt går gjennom, så skal jeg guffe opp minnet litt mer, og etter det blir det shader.

Lenke til kommentar

Tror jeg gir meg på skjermkortet nå.. Virka som det ble litt ustabilt så jeg backa av litt og la meg fint på 684/1566/972.

 

Så tenker jeg at det neste blir prosessor :)

Hva skal jeg deaktivere i Bios før jeg bynner å klokker? -Har hørt litt om speedstep og sånnt, men aldri helt fått grep på det..

 

Takker for all hjelp! :)

 

M.v.h

restify

Lenke til kommentar

Hei og hopp :p

 

Så lenger oppe her at du bruker både Rivatuner og nTune? Samtidig? Vet ikke om det er så lurt siden de sikkert kommer i konflikt med hverandre. Hold deg til Rivatuner du :)

 

Ellers kan det se ut som du har nådd toppen ja. Iallfall veldig nærme. Og det er jo høye verdier det der, så du trenger ikke stresse mer med skjermkortet :)

 

Som jeg har sagt før så er jeg ikke sikker på hva du kan gjøre i BIOS`en siden det er annet oppsett enn det jeg har.

Men enkelte ting er kanskje standard på de fleste kort(?), så du kan se i denne tråden hva jeg har satt til Disabled.

Finner du de i BIOS-menyen din kan du jo alltids prøve deg med det.

 

Ellers kan du kike gjennom disse linkene og se om du finner noen gode tips;

 

Omtaler av hovedkortet (sjekk BIOS og overclocking delene);

 

xbitlabs.com Denne har du fått før om jeg ikke husker feil?

pcstats.com

legitreviews.com

hardwarezone.com

 

Og et par linker som handler om overklokking generelt (hvis du vil lære enda litt mer):

pcstats.com Om CPU, hovedkort og RAM.

pcstats.com Om skjermkort

 

Det finnes jo drøssevis av tråder her inne også, og det beste er vel om du finner noen som handler om akkurat samme hovedkortet, og som da er på norsk.

Selv om "dataspråket" er engelsk er det jo alltids litt enklere å forstå når det står forklart på norsk.

 

Lykke til videre iallfall :thumbup:

Lenke til kommentar

Mange mange takk ! :)

 

Nå har jeg litt å sette fingrene i ja, tror nok jeg fikk den xbitlabs linken før.. hadde glemt den :blush:

 

Jeg kjørte nTune og Rivatuner samtidig ja, uten noe spesielt problemer. Så ut som at de samarbeidet meget greit faktisk :) Syns det var greit å få en dobbelsjekk av og til. Syns det ble litt merkelig med de store hoppene på slutten. Menmen jeg nådde iallfall 702 på core'n og da lå jeg rundt 74*C så det er jeg fornøyd med :)

 

Men nå blir det prosessor etterhvert ja :new_woot:

 

takk for alle linkene :thumbup:

 

m.v.h.

restify

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...