Gå til innhold

Tror dere jeg får lån?


handbook

Anbefalte innlegg

Student

22 år

studerer på 2. året på en relativt bra linje (går i jobb etter år 3., evt år 5.) :)

har studielån

får jobbet samtlige ferier hjemme, så tjener opp inntektsgrensa da(~120.000 året).

(har hatt jobb ved siden av studiene også, men sa den opp nylig p.g.a. den andre jobben gjør nytta)

har foreldre som stiller som kausjonist og som sier de vil spytte inn ~3000 i mnd imens jeg studerer til leilighet.

har samboer (som også er student, men som ikke kommer til å stå på noen papirer i forhold til leilighet/lån).

 

egenkapitalen er dårlig for øyeblikket... ~50.000, men kommer til å øke. har ingen betalingsanmerkninger.

 

har egen bil, som er forsikret i samme bank som jeg skal søke lån hos(har også BSU konto der).

 

når man søker lån bør man jo skryte på seg litt, så jeg kan vel si at jeg alltid har hatt en jobb liggende. har aldri vært arbeidsledig.

 

ønsker lån til å kjøpe selveierleilighet. ~1.400.000?

 

Tror dere jeg får?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt ann på hvem du snakker med vil jeg tro. Jeg snakka med noen før det var ei som sa at det ikke var noe problem med å få lån hos dem! Men jeg har jo og en kjæreste jeg deler lånet med, men han har veldig mye lån fra før så det trakk jo ned, jeg har jobb ved sidenav studiene, så jeg tjener kanskje 4000 i mnd i tillegg til stipend (og lån)

 

Vi fikk lånn på opp til 1,5 mill. Men det var vel fordi jeg sa at det vi skulle se på kosta 900 000 så kommer fellesgjeld i tillegg så da ligger verdien på 1,4 til sammen. Så jeg ville bare forhørt meg rundt hos forskjellige banker, noen er veldig vilig til å hjelpe til, mens noen er totalt ikke intressert så lenge du ikke har fast jobb!

 

Men visst du får lån i en annen bank enn din egen vil jeg nok tro at du må ha inntektskonto hos dem, men er noe usikker på det punktet. Men det er bare å bytte bank, mener det ikke skal være noe problem å flytte over BSU penger heller så lenge du ikke bruker noe av dem. Men det får du høre med banken om.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Du vil jo ikke klare å betale på lånet mens du er i studier - ergo må du ha ha noen år avdragsfrihet. Hvis du da ikke lever noe mer nøysomt enn andre...
Dagens lånemarked er blitt strammere. Det skulle derfor forundre meg om du får lån uten fast jobb, men man kan jo aldri vite.

 

Well, jeg har studielån som alle andre:

6200 i mnd

+ jeg jobber i feriene (ikke vits i å jobbe under studietiden, fordi jeg treffer inntektsgrensa som studenter har uansett):

120000(minus litt diverse(60.000)): 60.000/12 = 5.000

+ jeg får 3000 i mnd av foreldre:

3000

SUM: 14.200 til disp hver måned.

 

samtidig har jeg foreldre som har sikker økonomi som stiller som kausjonist.

burde ikke det holde?

 

for å betale rentene på lånet:

1.400.000 * 0,06 = 84000/12=7000*0,72=5040 i mnd

Endret av Prazor
Lenke til kommentar
Det at du sier at du har foreldre som gir deg penger tror jeg ikke holder! Men at de står som kausjonist burde jo gi ganske mye i uttelling (alt etter som hvor mye de stiller seg kasjonist for)

 

Ja, kan tenke meg det siden at de gir meg penger ikke er så håndfast akkurat. Men jeg regner med de stiller seg til kausjonist for hva som må til for at jeg skal få lån.

Lenke til kommentar
Min far har mer enn nok, men ville aldri i livet stilt som kausjonist. Det er visstnok bud nummer 1 på jussen - aldri still som kausjonist, heller ikke for egne barn. Han ville heller gitt meg en donasjon der og da.

 

At ikke foreldre kan hjelpe barna om det trengs, det syns jeg lite om.

Når en far nekter å være kausjonist, så forteller det også hvor lite han stoler på barnet.

Og langt ifra alle foreldre har råd til å barna masse penger heller.

 

Men jeg er redd for at trådstarter får avslag på lånet. Men om foreldrene blir medeiere og ikke bare kausjonister, så stiller han sterkere.

Lenke til kommentar

For å sammenligne så fikk ikke jeg i 2004 låne 1 mill til leilighet med 100% finnansiering.

Jeg hadde fast jobb, min inntakt var da 350.000 i året, jeg var gjeldfri, eide bilen jeg kjører rundt i og hadde kone og ett barn.

Ikke snakk om at jeg fikk det i Trondheim uten kausjonist.

Så får du låne 1,4 mill med din bakgrunn blir jeg litt forundret.

Lenke til kommentar
For å sammenligne så fikk ikke jeg i 2004 låne 1 mill til leilighet med 100% finnansiering.

Jeg hadde fast jobb, min inntakt var da 350.000 i året, jeg var gjeldfri, eide bilen jeg kjører rundt i og hadde kone og ett barn.

Ikke snakk om at jeg fikk det i Trondheim uten kausjonist.

Så får du låne 1,4 mill med din bakgrunn blir jeg litt forundret.

 

Det hørest meget rart ut. Må være en grunn til det som du ikke nevner her.

Har flere bekjente på min alder som har kjøpt hus/leilighet og som har en dårligere økonomisk situasjon enn du.

Lenke til kommentar
Min far har mer enn nok, men ville aldri i livet stilt som kausjonist. Det er visstnok bud nummer 1 på jussen - aldri still som kausjonist, heller ikke for egne barn. Han ville heller gitt meg en donasjon der og da.

 

Her må jo foreldre ta en risikovurdering som i alle andre situasjoner. Jeg vil tørre å si at jeg har en lysende fremtid, og er en person som handler fornuftig her i livet. Har aldri hatt betalingsproblemer, og aldri tigget eller bedd om penger (etter jeg fylte 16 vel og merke, hehe). Så at min far vil hjelpe meg med leilighet ser jeg på som ikke noe annet enn forskudd på arv.

 

Kommer selv til å hjelpe mine barn med leilighet så sant de viser en fornuftig livsførsel.

Lenke til kommentar

At foreldre ikke vil stille som kausjonist trenger da ikke ha noe med å gjøre at de ikke stoler på barna. noen mener at barna burde klare seg selv (kanskje hjelper til de mnd det blir knagert) mens andre har rett og slett ikke råd visst det skulle skjære seg. Da mener jeg det er bedre at barnet dems venter til man kan håndtere det på egenhånd.

 

Syns det er tåpelig hvertfall å si at foreldrene da ikke stoler på barna, mamma stilte ikke opp for oss (ikke det at jeg spurte, men ho sa ho ikke ville) men jeg vet da at ho er da like gla i meg, og stoler på meg! Visst ikke tror jeg nok jeg hadde hørt det, for det gjør jeg med alt ho mener kan bli vanskelig! Men å kjøpe hus støtta ho meg helt på!!!

 

Posten tror jeg kan bli litt vanskelig å låne fra.

Men husk at førstehjemslånere har ofte gunstigere avtaler enn andre ;)

Så bare nevn det når du spørr (er det din egen bank så vet de det nok, men visst du ringer andre)

Lenke til kommentar

Selv om foreldre stoler på barna sine er det ikke nødvendigvis noen god ide å stille som kausjonist. Selv om det er fordi f.eks. er uheldige og firmaet de jobber i gr konk, eller noe annet skjer som gjør at ikke de har mulighet til å betale tilbake, vil det sansynligvis bli en noe amper stemning i familien når foreldrene blir tvunget til å selge huset sitt for å dekke inn.

Lenke til kommentar
For å sammenligne så fikk ikke jeg i 2004 låne 1 mill til leilighet med 100% finnansiering.

Jeg hadde fast jobb, min inntakt var da 350.000 i året, jeg var gjeldfri, eide bilen jeg kjører rundt i og hadde kone og ett barn.

Ikke snakk om at jeg fikk det i Trondheim uten kausjonist.

Så får du låne 1,4 mill med din bakgrunn blir jeg litt forundret.

 

Det hørest meget rart ut. Må være en grunn til det som du ikke nevner her.

Har flere bekjente på min alder som har kjøpt hus/leilighet og som har en dårligere økonomisk situasjon enn du.

Nei det er ikke det.

Problemet låg i kone uten inntekt + barn.

Måtte ha 12000 i månen til variable utgifter grunnet familien, vistnok nye regler fra 2004 eller noe.

Både kommunen og bankene i byen kom med samme regla.

Men det virker som sikkerhet har veldig mye å si for hvor mye bankene er villige til å låne ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...