Gå til innhold

Finnes det en hdmi til vga kabel i verden?


Anbefalte innlegg

har lett på nettet i 4 timer nå og er drittlei. finnes det i det hele taqtt en hdmi til vga kabel, eller er man nødt til å kjøpe en av de knalldyre adapterne til 2-3000?

Dvd spilleren min har hdmi,scart,komponent og vanlig gul videoutgang, og prosjektoren har s-videoinngang, vga inngang,og vanlig gul video inngang. Hva er den beste løsningen?har jo lyst på hdmi... eller i det minste komponentsignal...

 

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, HDMI og komponentkvalitet får du jo ikke, ettersom du ikke har tilkobling for det. Har du f. eks VGA så får du naturligvis VGA kvalitet, og ikke HDMI kvalitet med et adapter.

 

En mulighet er jo å prøve å kjøpe et HDMI til DVI adapter: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337872

Og så går du fra DVI til VGA adapter: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=106840

Har ikke prøvd det i praksis, men burde jo fungere fint. :)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Hmm, tja. Kan jo kanskje stemme det hårek. (mulig jeg har lest det et sted for lenge, lenge siden :p)

 

Sikker på at DVD spilleren din ikke har S-video utgang?

(er da meget vanlig i disse dager)

 

Ellers går det alternativt ann å bruke en scart - S-video adapter. Gir ikke den beste bildekvaliteten, men er helt akseptabelt, og mye bedre enn "vanlig gul inngang". (komposite)

Lenke til kommentar

En DVD spiller med Scart, og HDMI (altså en rimelig ny en) ville vel hatt rimelig stor sannsynelighet for S-video....

 

Greit nok at ikke alle har scart med RGB (komponent), men ingen S-video hørtes litt "drøyt" ut.

 

Uansett så er ikke scart adaptere for dyre, og jeg ville ikke sett det på som noe stort problem å teste ut.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Vanlig Gul - også for oss andre kalt RGB er det som vil gi best kvalitet.

Har montert ca 45 prosjektor anlegg det siste halvåret, og tro meg RGB

er den beste løsningen, når du ikke har Hdmi , Dvi.

 

Det er best og kjøpe en RGB kabel med god kvalitet.

Lenke til kommentar

Med vanlig gul så forbinner jeg det også med komposittkabel. Isåfall så synes jeg synd på de som får satt opp en prosjektor med slik kabel. (kvaliteten er helt horribel, og når en ikke lengre kan skille kvaliteten fra en VHS kasett fra en HD-film eller DVD, ja så vet du kvaliteten på kabelen stinker. :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Vurderer en sånn en fra min laptop med VGA utgang, inn i en TV med HDMI inngang.

http://www.cableworld.no/hdmi-tilbehoer/vg...ter-(1080p).asp

Syns det var en litt dyr converter. Noen som bruker en slik converter per dags dato, eller har en annen løsning? Kanskje en sånn litt billigere en.

 

Kjør VGA rett i TVen. Du vinner ingenting på å gjøre om fra analogt (VGA) til digitalt (HDMI) i denne billigboksen. TVen gjør garantert den jobben bedre.

Lenke til kommentar
Vurderer en sånn en fra min laptop med VGA utgang, inn i en TV med HDMI inngang.

http://www.cableworld.no/hdmi-tilbehoer/vg...ter-(1080p).asp

Syns det var en litt dyr converter. Noen som bruker en slik converter per dags dato, eller har en annen løsning? Kanskje en sånn litt billigere en.

 

Kjør VGA rett i TVen. Du vinner ingenting på å gjøre om fra analogt (VGA) til digitalt (HDMI) i denne billigboksen. TVen gjør garantert den jobben bedre.

 

Har ikke VGA inngang på TVen :-( det som suckser så hardt, sku lett sjekka det før man kjøpte den. Etterpåklokskap er en fin bil.

Lenke til kommentar

HDMI og DVI er vel to sider av samme sak, de leverer begge digitale signaler bare at HDMI har muligheten til å levere lyd også. Det finnes jo overganger fra den ene til den andre så hvorfor det ikke skal finnes en overgang fra HDMI til VGA skjønner jeg ikke, hvertfall siden det finnes overgang fra VGA til DVI.

Lenke til kommentar

Altså, VGA er analoge signaler. HDMI og DVI er digitale signaler. Det er ikke mulig å bare ha en overgang for dette.

 

De overgangene fra DVI til VGA du tenker på, er på skjermkort som sender BÅDE digitale OG analoge signaler over samme utgang (også kalt DVI-I), og er vanlig på skjermkort.

Lenke til kommentar
.. Det finnes jo overganger fra den ene til den andre så hvorfor det ikke skal finnes en overgang fra HDMI til VGA skjønner jeg ikke, hvertfall siden det finnes overgang fra VGA til DVI.

Dette er vanlig tankegang når man ikke kan noe om signaler, men kun ser på fasongen på pluggene. Da går man seg vill i jungelen av diverse overganger.

Lenke til kommentar
Vurderer en sånn en fra min laptop med VGA utgang, inn i en TV med HDMI inngang.

http://www.cableworld.no/hdmi-tilbehoer/vg...ter-(1080p).asp

Syns det var en litt dyr converter. Noen som bruker en slik converter per dags dato, eller har en annen løsning? Kanskje en sånn litt billigere en.

 

Kjør VGA rett i TVen. Du vinner ingenting på å gjøre om fra analogt (VGA) til digitalt (HDMI) i denne billigboksen. TVen gjør garantert den jobben bedre.

 

Har ikke VGA inngang på TVen :-( det som suckser så hardt, sku lett sjekka det før man kjøpte den. Etterpåklokskap er en fin bil.

 

Ups, da er du i en lei knipe ja ! Trodde nesten ikke at det fantes flatskjermer uten VGA.

Har du sjekket om PCen har S-video ut ? Hvis TVen har slik inngang, kan du benytte en S-video kabel. Det blir ikke så bra som VGA, men en grei nødsløsning.

Lenke til kommentar
Altså, VGA er analoge signaler. HDMI og DVI er digitale signaler. Det er ikke mulig å bare ha en overgang for dette.

 

De overgangene fra DVI til VGA du tenker på, er på skjermkort som sender BÅDE digitale OG analoge signaler over samme utgang (også kalt DVI-I), og er vanlig på skjermkort.

 

Men hvis skjermkortet sender ut både digitale og analoge signaler vil det være mulig med en overgang fra VGA til HDMI?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...