Gå til innhold

SB Live 5.1, S/PDIF, 5.1-surround


Anbefalte innlegg

Har tenkt å flytte det gamle hjemmekinoanlegget inn på datarommet, og har i den forbindelse et par spørsmål ang. hvordan S/PDIF-output'en virker.

 

Har et SB Live 5.1-kort som støtter S/PDIF output, men har aldri brukt S/PDIF tidligere, så jeg leste litt om det på Wikipedia: Som jeg håpet, kan S/PDIF levere komprimerte Dolby Digital eller DTS-strømmer direkte til forsterkeren. Jeg ventet da at det ikke skulle være noe problem å utnytte alle seks høytalerene (5 satelitter + sub), men Wikipedia sier også at 4 kanaler er maks ved overføring av komprimert lyd.

 

Noen som vet noe mer om dette? Høres merkelig ut, siden S/PDIF skal ha båndbredde til å levere 2 kanaler med ukomprimert 48 kHz 16-bit lyd, altså en bitrate på 48 kHz * 16 bit * 2 = 1536 kbps. Det er like mye som det maksimale DVD tillater for et DTS-spor, så båndbredden er ingen grunn til at 4 kanaler skulle være maks i S/PDIF.

 

En annen ting jeg lurte på er om man med S/PDIF får utnyttet alle lydkanalene i spill som støtter surround. Dersom det er en lav kanalgrense på ukomprimert lyd, så må vel i så fall lydkortet eller CPU-en i PC-en mikse og enkode lyden til AC-3 eller DTS før det går ut til forsterkeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du sitere og vise til hvor Wikipedia påstår dette? Det er uansett feil. Jeg har aldri hørt om noen som har hatt trøbbel med å overføre 6-kanals Dolby Digital eller DTS over S/PDIF, enten dette er coax eller Toslink.

Toslink hadde opprinnelig en båndbredde på 3,1 Mbit/s, men nå er denne på 125 Mbit/s. Dolby Digital krever minimum 504 kbit/s båndbredde.

Når det gjelder coax er jeg derimot ikke så sikker på båndbredden.

 

Stemmer at du må ha en (sanntids) Dolby Digital- eller DTS-enkoder om du ønsker surround i spill. Anbefaler deg å ta en titt her og på de påfølgende innleggene :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Toslink hadde opprinnelig en båndbredde på 3,1 Mbit/s, men nå er denne på 125 Mbit/s. Dolby Digital krever minimum 504 kbit/s båndbredde.

Når det gjelder coax er jeg derimot ikke så sikker på båndbredden.

I og med at det er S/PDIF protokollen som brukes for både optisk (toslink) og coax så er vel båndbredden den samme i begge tilfellene? Jeg har uansett aldri hørt om noen som bruker mer enn 1536 kbps (48 kHz 16 bit stereo PCM eller full-bitrate DTS) med S/PDIF, men jeg kan selvfølgelig ta feil.

 

Det kan forøvrig nevnes at DTS er bedre egnet enn Dolby Digital for realtime-encoding i og med at DTS har lavere tidsforsinkelse under encodingen. Jeg vet riktignok ikke om forskjellen er merkbar.

Lenke til kommentar
Kan du sitere og vise til hvor Wikipedia påstår dette? Det er uansett feil. Jeg har aldri hørt om noen som har hatt trøbbel med å overføre 6-kanals Dolby Digital eller DTS over S/PDIF, enten dette er coax eller Toslink.

 

Jeg kikket på Wikipedia-siden igjen i dag, og det var denne tabellen som satte meg på villspor:

 

bit num.  if not set means:	 if set means:
0		 consumer			  professional
1		 normal				compressed data
2		 copy prohibit		 copy permit
3		 2 channels			4 channels
4		 -					 -
5		 no pre-emphasis	   pre-emphasis

Hadde jeg brukt øynene og hodet litt mer, så hadde jeg sett at "4 channels" ikke var en verdi under en kolonne for "compressed data", men at det bare var et bit-flagg som kunne settes for å indikere 2 eller 4 kanaler, som ikke har noe med "compressed data" flagget å gjøre. Takk for svaret.

 

Jeg tok også en kikk på den andre tråden du linket til, og ser at det finnes lydkort med hardware-enkoder for DD og/eller DTS. Kikket på et av kortene i prisguiden, og ser det er ført opp med "Ja" i feltene for DD og DTS-støtte. Tenkte jeg kunne bruke dette feltet til å søke opp en komplett liste over kort som støtter DD/DTS-enkoding. Dessverre virker det som dette feltet likegodt kan bety at kortet gjør DD/DTS-dekoding i hardware, noe jeg ikke har brukt for.

 

Siden HW.no ikke har en egen boks for enkoding, er det kanskje riktig å anta at dette er en ny egenskap som veldig få kort har for øyeblikket? Trenger et kort med god Linux-støtte, og Creative har vært et trygt valgt der tidligere, og derfor skulle jeg gjerne funnet et Creative-kort med denne funksjonaliteten. Googlet litt, og treffene jeg fikk indikerer at ingen kort fra Creative støtter DD/DTS-enkoding ennå.

Lenke til kommentar
Siden HW.no ikke har en egen boks for enkoding, er det kanskje riktig å anta at dette er en ny egenskap som veldig få kort har for øyeblikket? Trenger et kort med god Linux-støtte, og Creative har vært et trygt valgt der tidligere, og derfor skulle jeg gjerne funnet et Creative-kort med denne funksjonaliteten. Googlet litt, og treffene jeg fikk indikerer at ingen kort fra Creative støtter DD/DTS-enkoding ennå.

 

Det hadde vært veldig kjekt med funksjon for å søke opp alle kort med DTS/DD-enkoding i prisguiden.

 

Forøvrig:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;#entry9936444

Lenke til kommentar

Sanntidsenkoding i DD/DTS på lydkort er ganske nytt ja. Foreløpig vet jeg kun om et par lydkort som kan dette:

 

Pioneerbrikken SoundStorm som var integrert på gamle nForce2-hovedkort.

Auzentech HDA X-plosion 7.1

Club3D Theatron

Turtle Beach Systems Montego DDL

 

Samt en rekke brikker fra C-Media og Realtek som disse bygger på. Dessverre vet jeg ikke hvordan linux-driverne er til de forskjellige løsningene.

Lenke til kommentar
Trenger et kort med god Linux-støtte, og Creative har vært et trygt valgt der tidligere, og derfor skulle jeg gjerne funnet et Creative-kort med denne funksjonaliteten.

Ser ut som jeg må gå tilbake på dette. Har vært fornøyd med Live-kortet jeg har hatt de siste årene, så jeg hadde ikke fulgt med på hva som har skjedd med Creative.

 

Det viste seg at Creative ikke har gitt ut spesifikasjoner siden de sluttet med EMU10K1-baserte kort, og at Linux-støtten for de nyere kortene dermed er ekstremt dårlig (eller ikke-eksisterende). X-Fi fikk visstnok noen skrøpelige closed source Linux-drivere i september, men bare for 64-bit-systemer!

 

Man kan lure på hvorfor de ikke ønsker å gi ut hardware-spesifikasjonene, for Linux-drivere skriver seg jo selv om man gjør det. Min teori er at de ikke liker at gamle kort støttes i årevis etter de slutter å selge dem -- da er det jo mindre grunn til å kjøpe nye kort. Creative har f.eks. ikke oppdatert sine Live-drivere for Vista, så det var en omstendig prosess å få mitt gamle Live-kort til å virke der (måtte bruke XP-emulering på de gamle driverene). Sikkert mange som bare gir opp slike prosjekter, og heller kjøper de nyeste kortene.

Lenke til kommentar
Trenger et kort med god Linux-støtte, og Creative har vært et trygt valgt der tidligere, og derfor skulle jeg gjerne funnet et Creative-kort med denne funksjonaliteten.

Ser ut som jeg må gå tilbake på dette. Har vært fornøyd med Live-kortet jeg har hatt de siste årene, så jeg hadde ikke fulgt med på hva som har skjedd med Creative.

 

Det viste seg at Creative ikke har gitt ut spesifikasjoner siden de sluttet med EMU10K1-baserte kort, og at Linux-støtten for de nyere kortene dermed er ekstremt dårlig (eller ikke-eksisterende). X-Fi fikk visstnok noen skrøpelige closed source Linux-drivere i september, men bare for 64-bit-systemer!

 

Man kan lure på hvorfor de ikke ønsker å gi ut hardware-spesifikasjonene, for Linux-drivere skriver seg jo selv om man gjør det. Min teori er at de ikke liker at gamle kort støttes i årevis etter de slutter å selge dem -- da er det jo mindre grunn til å kjøpe nye kort. Creative har f.eks. ikke oppdatert sine Live-drivere for Vista, så det var en omstendig prosess å få mitt gamle Live-kort til å virke der (måtte bruke XP-emulering på de gamle driverene). Sikkert mange som bare gir opp slike prosjekter, og heller kjøper de nyeste kortene.

Problemet er at folk øyeblikkelig blir forvandlet til drittsekker når de skal tjene penger på et produkt... La oss håpe replicators som i Star Trek blir oppfunnet snart, så vi kan få open source hardwarekomponenter :p

Lenke til kommentar

Hvordan har du koblet fra lydkort til forsterker?

 

Så vidt jeg vet er S/PDIF-utgangen en mini-jack port. Du trenger da en 3,5 minijack mono til rca adapter hvis du skal koble til med en coax til forsterker.

 

Jeg fant ikke et slikt adapter når jeg drev å skulle koble til mitt anlegg, så jeg måtte kjøpe en 3,5 minijack til 6,3 jack adapter + en 6,3 jack til rca adapter.

 

Men nå får du sikkkert kjøpt en 3,5 minijack til coax kabel i hvilken som helst el-butikk, regner jeg med da.

Lenke til kommentar

Jeg har nøyaktig samme lydkort: 04.jpg

 

Da jeg kjøpte meg 7.1 kanals reciever i Juli var planen å overføre via spdif og la forsterkeren ta seg av dekomprimeringen. dessverre har jeg enda ikke klart å få lydkortet til å sende noe annet enn 2.0 kanals PCM. Har lett og lett og prøvd all verdens mulige ting i mange forskjellige programmer og diverse AC3 filter og crap, men ingen hell der gitt! Si ifra hvis du får til noe!

Lenke til kommentar

Du trenger denne:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320935

 

Og en optisk eller coxialkbel etter eget ønske/behov....

 

Ser på dette som den beste løsningen....

 

Edit: Mulig jeg var litt rask på labbene her... står at den er for X-FI, men lurer på om ikke denne kan brukes på eldre lydkort. Du kan jo sende mail til Komplett og høre :)

Endret av Duckhunter
Lenke til kommentar

En annen ting jeg har hørt om SB Live! 5.1 (kun noe jeg har lest et par steder) er at den har en ganske dårlig samplingsconverter. Og jeg må innrømme, når jeg hører på en CD på min billige DVD spiller som er koblet til samme forsterker med samme type kabel (coax - overføres som DD/DTS her!), høres det mye bedre ut enn når det spilles fra PC (coax - PCM 2. kanaler).

 

Sanntidsenkoding i DD/DTS på lydkort er ganske nytt ja. Foreløpig vet jeg kun om et par lydkort som kan dette:

 

Pioneerbrikken SoundStorm som var integrert på gamle nForce2-hovedkort.

Auzentech HDA X-plosion 7.1

Club3D Theatron

Turtle Beach Systems Montego DDL

 

Samt en rekke brikker fra C-Media og Realtek som disse bygger på. Dessverre vet jeg ikke hvordan linux-driverne er til de forskjellige løsningene.

 

DD Live...vil det si at ALL lyd på min PC blir overført som DTS/DD til forsterkeren min? Hadde vært kjekt å få surround fra spill rett inn på forsterkeren egentlig!

Lenke til kommentar

jeg bruker toslink fra mitt integrerte lydkort på evga nforce 680i og AC3Filter for multikanalsstrømmer. Sett dette til å bruke SPDIF når den er tilgjengelig og 'prefer ac3filter'. så velger du å bruke den digitale utgangen istedenfor den analoge å kontrollpanelet>lyd. tok litt tid å få dette til men har ingen problemer nå. helt fantastisk. fikk utrolig nok ikke lyd i centern til å begynne med, kun med dts. men nå får jeg brukt alle kanalene. heller ingen problemer med 7-kanals lyd (DTS-ES 6.1).

 

DTS har en bitrate på ca 1500kbits mens Dolby har omlag 640kbits eller noe. vertfall latterlig dårli om du deler dette på 6..

Lenke til kommentar
Forsterkeren dekoder stort sett AC3/Dolby Digital. Surround-lyd i spill er stort sett EAX eller DirectSound - det er ytterst få spill som benytter Dolby Digital for surround.

 

Men var det ikke dette som var poenget med DD Live? At den gjøre vanlig surround lyd (ikke AC3/DD/DTS) om til DTS slik at det kan sendes ukomprimert/udekoded over spdif?

 

 

jeg bruker toslink fra mitt integrerte lydkort på evga nforce 680i og AC3Filter for multikanalsstrømmer. Sett dette til å bruke SPDIF når den er tilgjengelig og 'prefer ac3filter'. så velger du å bruke den digitale utgangen istedenfor den analoge å kontrollpanelet>lyd. tok litt tid å få dette til men har ingen problemer nå. helt fantastisk. fikk utrolig nok ikke lyd i centern til å begynne med, kun med dts. men nå får jeg brukt alle kanalene. heller ingen problemer med 7-kanals lyd (DTS-ES 6.1).

 

DTS har en bitrate på ca 1500kbits mens Dolby har omlag 640kbits eller noe. vertfall latterlig dårli om du deler dette på 6..

 

Tro meg, har brukt mye mye tid på dette. Det er ikke bare jeg som har problem med dette, har googlet endel på det, og det viser seg at eneste løsningen for dette lydkortet er å skrive om driverne manuelt for å få det til å funke. Noe jeg ikke akter å gjøre med det første. Dessuten tviler jeg på at det hjelper på resamplingsproblemet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...