Gå til innhold

Billedkunst: Hvordan lager man egentlig tegninger/bilder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er veldig flinke personer som lager disse. Denne er nok laget på data. Men det er nok mulig å tegne det å, men det kreves ferdigheter.

 

 

han gjorde såklart ikke dette i den farta, men han tegnet den I photoshop. når du tegner i PAINT så er de ofte du tegner litt feil her og der, må viske ut, tegner uten for området osv osv...

 

de virker som om dette han gjorde var umulig ...

 

jeg lurer litt... hvor mye koster et ''nybegynner'' programm ? noe som er litt enkelt og bruker venlig ^^ antar at de kan ta noen/mange år og lære seg dette ^^

Lenke til kommentar

Alle jeg har spurt her på forumet bruker Wacom, virker som en industristandard som Photoshop. (:

Får nesten se om jeg kjøper en billig Wacom da. Jeg skjønner jo at man ikke lager slike tegninger fra dag ett, men hadde jo vært kult å prøve. Problemet med å bo langt i gokk er at man ikke har noen å låne av :-/

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg ser brukte han bare Photoshop. Handler ikke så mye om hvilket program du bruker, tror det går mer på hvem som tegner, og hvor flink den personen er. Har tegnet en god del selv, men ikke så mye digitalt. Tror de fleste starter med blyanten, noe jeg foreslår at du også gjør; for det finnes nemlig ingen snarvei. :xmas:

Lenke til kommentar

Bare for å ha det klinkende klart: kan du ikke tegne på papir kan du heller ikke tegne digitalt. Da hjelper det ikke samme hvor mye penger du bruker på tegnebrett og Photoshop. Det første steget mot å tegne slik som på noen av videoene sett ovenfor er faktisk å lære seg å tegne! Kjøp en tegneblokk og en blyant og begynn å tegn. Mest sannsynlig har du gitt opp etter en uke, hvis ikke er du på god vei. Nå vil sikkert noen komme å si at et tegnebrett vil være en bedre investering enn en tegneblokk og en blyant, og jeg skal ikke nekte for at et tegnebrett er kjekke saker som kan brukes til langt mer enn bare tradisjonell tegning, men hvis du ikke bedriver noen annen form for bildebehandling og ikke ser noen annen nytte i et tegnebrett utenom tradisjonell tegning er det etter min mening like greit å finne ut at tegning ikke passer en før en kjøper brettet; blokken og blyanten har du jo strengt talt brukt for uansett. De av dere som har snust på tegning men av ulike årsaker har forflyttet dere over i andre retninger vil helt sikkert kjenne dere igjen.

 

Når det gjelder 3D er det en særdeles stor forskjell i arbeidsmetode og utforming i forhold til 2D, selv om begge deler har en del teori til felles. Man kan også kombinere de to og få svært flotte resultater som tar det beste fra to verdener, men det krever selvsagt at man behersker begge deler. Å lære seg 3D er et livsverk i seg selv (det er strengt talt all kunstnerisk utforming) men jeg har personlig opplevd at terskelen for å få gode resultater på kort tid er langt høyere med 3D. Jeg vil påstå at det kreves mer innsatsvilje å beherske 3D enn tradisjonell tegning i starten, noe som gjør at, slik jeg har observert, flere detter av i de første svingene når det kommer til 3D. Da jeg var 14 skaffet jeg meg Photoshop og 3Dsmax slik som alle andre, men etter hvert som tiden gikk skiftet interessen bort fra 3D (fordi resultatene etter et par uker ikke så ut slik jeg hadde forventet..) Jeg fant også ut at tegning ikke var noe for meg, og det til tross for at jeg har gått på en kunstnerisk skole hvor tegning alltid har blitt tilegnet mye oppmerksomhet. Etter jeg var ferdig med lensflare-perioden i Photoshop og hadde fått det inn den brutale veien at det kreves litt mer en bare filtre for å lage noe som ser stilig ut fant jeg etter hvert stor glede i digital bildebehandling, en interesse som jeg fortsatt holder ved. Jeg råder alle som føler en tiltrekning mot denne formen for kreativ ytring å teste ut både 2D og 3D, men ha i bakhodet det som Uin Viel sier, det finnes ingen snarvei. Du kan heller ikke kjøpe deg en snarvei, benytt deg derfor av de billigste mulighetene og kjøp ekstra utstyr når behovet faktisk melder seg. (For å være politisk korrekt og ikke bryte retningslinjenes ledd #8, Blender og Gimp er gratis alternativer som vil ta deg like langt i starten.)

 

Og for å stille et spørsmål mens vi er i gang: jeg ser absolutt ingen grunn til at dragen postet ovenfor ikke utelukkende skulle være fremstilt ved hjelp av tegnebrett og photoshop?

Lenke til kommentar

tror noen av de verktøyene som blir brukt ikke eksisterer i photoshop, dessuten er photoshop bilderedigering...

 

jeg skjønner ikke hvorfor du skal tegne vanlig før PC... de er jo 2 helt forskjelige ting ... vil ikke si at du kan samenligne blyant med mus ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...