Gå til innhold

Billedkunst: Hvordan lager man egentlig tegninger/bilder?


Anbefalte innlegg

tror noen av de verktøyene som blir brukt ikke eksisterer i photoshop, dessuten er photoshop bilderedigering...

 

jeg skjønner ikke hvorfor du skal tegne vanlig før PC... de er jo 2 helt forskjelige ting ... vil ikke si at du kan samenligne blyant med mus ..

 

Den er tegnet i photoshop, og alle verktøyene eksisterer. Det virker ikke som om du er interessert i å kunne tegne, det du leter etter er snarveier - og de finnes som sagt ikke. Grunnlaget for å tegne på ark og for å tegne på PC er akkurat det samme, man må kunne se. Det er dét alt handler om. Derfor burde du begynne på ark for å finne ut om dette er noe du har lyst til, hvis du finner ut at det ikke passer for deg og gir opp; da er det dumt å sitte igjen med et dyrt tegnebrett osv. Det handler virkelig ikke om hvilket redskap du bruker, det er visst ikke så enkelt å forstå. :shrug:

 

Du kan jo sjekke ut Corel Painter X, som jeg nevnte tidligere.

Endret av Uin Viel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror noen av de verktøyene som blir brukt ikke eksisterer i photoshop, dessuten er photoshop bilderedigering...

 

jeg skjønner ikke hvorfor du skal tegne vanlig før PC... de er jo 2 helt forskjelige ting ... vil ikke si at du kan samenligne blyant med mus ..

 

Den er tegnet i photoshop, og alle verktøyene eksisterer. Det virker ikke som om du er interessert i å kunne tegne, det du leter etter er snarveier - og de finnes som sagt ikke. Grunnlaget for å tegne på ark og for å tegne på PC er akkurat det samme, man må kunne se. Det er dét alt handler om. Derfor burde du begynne på ark for å finne ut om dette er noe du har lyst til, hvis du finner ut at det ikke passer for deg og gir opp; da er det dumt å sitte igjen med et dyrt tegnebrett osv. Det handler virkelig ikke om hvilket redskap du bruker, det er visst ikke så enkelt å forstå. :shrug:

 

Du kan jo sjekke ut Corel Painter X, som jeg nevnte tidligere.

 

har du prøvd litt av vert på photo shop, men har enda ikke sett noe som egner seg til og tegne en drage ^^ men såklart, jeg er ikke all viten.

 

leter ikke etter noe snarvei, jeg leter etter veien :p har ikke sakt at jeg SKAL bli de... jeg vil bare vite hva man gjør for og begynne med dette .

Lenke til kommentar

turak, det folk prøver å si her er at å tegne/male i photoshop/painter/etc er ikke noe særlig forksjellig fra å tegne/male tradisjonelt. Du bruker den samme teorien, og stort sett det samme settet med motoriske ferdigheter. Om du vil tegne en skisse med blyant og male den med f. eks akrylmaling så kan en gjøre dette digitalt i photoshop. Ta en titt på denne videoen jeg lagde for en tid tilbake siden:

 

 

 

 

Her bruker jeg stort sett bare en standard round brush i photoshop som jeg tweaker litt etter behov. I tillegg brukes et verktøy som ikke finnes i den virkeligve verden, nemlig liquify. Vanligvis bruker jeg ikke liquify, da jeg heller gjør grunnarbeidet skikkelig. Men i denne sammenhengen var det meningen å ta opp en video på kortest mulig tid, og da ble det med litt "juksing" underveis.

 

Tegnebrett og photoshop er bare nok et verktøy i en kunstners arsenal. Om en ikke klarer å håndtere en blyant vil en ikke kunne gjøre noe bra i photoshop heller. Det er på ingen måte magisk eller automatisk. Det er, som jeg nevnte tidligere, den samme teorien bak tradisjonell og digital tegning/maling.

 

 

Å tegne med mus er selvfølgelig en stor ulempe, og ingen profesjonelle gjør det. Du trenger et tegnebrett der du kan gjøre naturlige pennebevegelser. Som nevnt tidligere i tråden er wacom ledere på markedet, og lager alt fra hobbytegnebrett til tegnebrett brukt av profesjonelle verden over. Jeg er selv den lykkelige eier av et intuos 3 a4, som vist under. Det vil sette deg tilbake en tre-fire laken, men da har du også et profesjonellt verktøy i verdensklasse.

 

wacom_intuos3flat.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
man får aldri til det der i photoshop.. Man trenger andre programmer også.

Den fyren der haded brukt følgende: "It was created using 3dsmax, Zbrush and photoshop."

 

Hdde det vært mitt valg ville jeg brukt photoshop, zbrush og maxwell

 

 

disse er laget i MSpaint. ja, det såkalte tegneprogrammet som følger med Windows. Så da kan du bare tenke deg hva folk får til i Photoshop ;)

 

Laget i MSPaint

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...
OpenCancas er ikke gratis :S

 

Fins det noen tutorials for det programmet?

 

Og hvor lang tid tar det før du kan tegne "brukbart" ?

 

 

Jeg bruker å tegne i både photoshop å i corel painter. Å bruker pentablet some vist over. Er lurt om man kan tegne tradisjonelt , nåt man skal tegne på dataen. Å det finnes en del turtorial om man søker på photoshop turtorial, har sikkert noen turtorial på youtube og.

Her er ett bilde jeg har tenget på Pc'n.

 

Jademini.jpg

 

Rosenclose.jpg

 

sverd2.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...