Gå til innhold

Netshop og høye priser på demovarer


Anbefalte innlegg

Jeg leter litt rundt fra tid til annen på demovarer for å finne gode tilbud og synes ikke at Netshop har spesielt gode tilbud. De har hatt demovaresalg i noen dager, men i dag har prisene gått opp igjen. Ikke det at tilbudene var bra på før, men det har blitt verre. La meg dra frem noen eksempel:

 

Netshop kampanje PC Mai 06 Testvinner!!

Demo Angrefrist Uten os 1 9 000,-

Pris 13.11.2007 8 575

 

Netshop Dinside.no Februar 07 - Demo

E6300, 1GB Minne, 320GB, Vista, Radeon X1600 1 7 995,-

Pris 13.11.2007 7.875

 

LaCie 16x DVD ± RW d2 Drive

Demo USB2.0&Firewire kr 995

 

Kan få en ny Plextor til samme prisen.

 

Når man selger varer som er tilbakelevert på angrefrist eller har blitt brukt som demo, må man passe på å justere ned prisene og ikke prøve å "ta igjen det tapte" ved å lure kunder til å kjøpe overpriset brukt utstyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel sånn at Netshop hadde tilbud på alle varer den 13.11, og derfor ble mye solgt med marginal fortjeneste, og mye med tap.. Jeg fant mange "ubrukte" varer som var mye billigere enn demovarene den 13.11. Det er mulig at demovarene ikke ble berørt av tilbudet. Men generelt sett burde de jo prise demovarer veldig lavt i forhold til nye varer, men det kommer litt an på hva som fører til at varen er en demovare.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at de solgte med tap?

 

Ser heller for meg at det var tidenes genistrek de begikk på tirsdag. De får tømt lagrene sine og kan bestille nye varer fra leverandør, noe som viser leverandøren at de har kapasitet til å pushe ut varene deres og kan derfor få bedre leverandøravtaler som gir de større fortjeneste i fremtiden. I tillegg så solgte de nok så godt som ingenting uten fortjeneste, marginene var sikkert små, men i forhold til den reklamen de fikk så har de kun tjent penger på denne tirsdagen!

Lenke til kommentar

Problemet med demovarer er at det krever en del resurser å følge dem opp. Når det hos mange forhandlere allerede er ganske travelt så er det typisk at oppgaver som å følge opp demovarer blir mindre prioritert. Har selv det samme problemet der jeg jobber. Det blir lett til at det går i skippertak, og når man da endelig skal sette ned prisene så taper man veldig mye penger ettersom de nye tilsvarende varene som har kommet inn gjerne har blit kjøpt inn til en lavere pris.

Lenke til kommentar

Har selv opplevet å ha kjøpt demovarer som har vist seg å være defekte. Dette har nok vært fordi butikken ikke har tatt seg brydderiet å teste produktet før det ble lagt ut til salg. Spesielt har jeg en vegring mot å kjøpe komponenter som hovedkort brukt. Det er jo nesten umulig å teste disse skikkelig før de legges ut for salg. Det skal sies at det var et defekt hovedkort jeg fikk en gang. Nå gikk det også så lang tid fra jeg mottok det til jeg fikk montert det at jeg droppet å reklamere.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Var i kontakt med netshop ang. dette i sommer. La frem "fordelen" ved å bli kvitt demovarer til en redusert pris fremfor å bli sittende inne med varene.

 

Fikk et heller negativt svar hvor det sto noe sånt som at de satte ned det de mente varen var verdt brukt i forhold til nytt. Thats it.

 

At de ikke heller dumper prisene på demovarer og blir kvitt driten skjønner ikke jeg :)

Lenke til kommentar
Hvordan vet du at de solgte med tap?

 

Ser heller for meg at det var tidenes genistrek de begikk på tirsdag. De får tømt lagrene sine og kan bestille nye varer fra leverandør, noe som viser leverandøren at de har kapasitet til å pushe ut varene deres og kan derfor få bedre leverandøravtaler som gir de større fortjeneste i fremtiden. I tillegg så solgte de nok så godt som ingenting uten fortjeneste, marginene var sikkert små, men i forhold til den reklamen de fikk så har de kun tjent penger på denne tirsdagen!

 

Jeg kjenner en av de som stod for denne "tilbudsdagen", og ble fortalt at mye ble solgt med tap. Men jeg har selvfølgelig ikke noen tall på dette selv. Det er veldig vanlig praksis å selge varer med tap for å trekke kunder, det skjer hele tiden i de store kjedene som Expert og Elkjøp, så jeg tviler ikke på at mye ble solgt med tap. Du har rett i at dette var en genistrek, og hvis man ser på det i det lange løp, har de tjent penger. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...