Gå til innhold

Virus-infiserte Seagate-harddisker


Anbefalte innlegg

først og fremst, hadde jeg fått en ny harddisk med filsystem på ville jeg sendt den tilbake med melding om at den er brukt, venligst returner mine penger. for det andre, selv en ferdig formatert harddisk formaterer man på nytt uansett hvis den er ny.. forbanna mye noobs ute og går etter at pc ble 'poppis' blandt bermen

Vel, tøffingen får la være å kjøpe seg en ekstern hd da(som mybook osv.), minnepenn ol. Disse er som regel formatert i dag(gjerne i FAT32) når man får dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
først og fremst, hadde jeg fått en ny harddisk med filsystem på ville jeg sendt den tilbake med melding om at den er brukt, venligst returner mine penger. for det andre, selv en ferdig formatert harddisk formaterer man på nytt uansett hvis den er ny.. forbanna mye noobs ute og går etter at pc ble 'poppis' blandt bermen

Vel, tøffingen får la være å kjøpe seg en ekstern hd da(som mybook osv.), minnepenn ol. Disse er som regel formatert i dag(gjerne i FAT32) når man får dem.

 

i tilfelle ville jeg kjøpt en case og stappa en intern i den ;)

Lenke til kommentar

De fleste produsenter av slikt utstyr ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for brukeren å ta utstyret i bruk. Ikke alle vet hvordan de skal formatere en harddisk og ikke alle vet forskjell på FAT, FAT32, NTFS osv. Derfor leveres det meste i dag ferdig formatert og klart til bruk, "Plug and Play" som det heter.

 

Jeg syns også det er litt skummelt og se at en ny enhet jeg nettop har pakket opp inneholder filer. Mange minnepenn produsenter inkluderer også en musikkvideo, prøveversioner av programmvare e.l. Som for det meste er fullstendig ubrukelig. Jeg pleier da å reformatere enheten for sikkerhetsskyld og jeg har ikke hatt noen problemer foreløpig.

Lenke til kommentar

gstensrud: En ting du kanskje går glipp av dersom du formaterer, som er nyttig nok, er f.eks. slike funksjoner som automatisk oppdatering av firmware,

 

(ala det Western Digital har på sine 2.5" USB eksterne disker, og disken kobler seg da til internett helt uten at du må sette opp noe, den første gangen du plugger den i, men jeg vet ikke om det bare er med den første gangen, eller om den fortsetter å lete etter nyeste firmware, jeg tipper at den kun gjør det første gangen den får nettilgang).

 

simen1: Kjipt om kinesiske myndigheter begynner å legge virusene sine i firmware da. (Sett at spekulasjonene du har funnet fram til skulle stemme med virkeligheten).

 

 

Personlig så misliker jeg slike ting som Google-bars og sånn som en får med de nyeste Western Digital diskene (2.5" USB ekstern i svart pianolakk utførelse). Det hadde ikke den foregående versjonen som var metallfarget (sølvgrå / aluminiumsgrå alt etter som øyet som ser).

Endret av G
Lenke til kommentar
Hvordan kommer slike virus seg inn på disse harddiskene. Kan det være en misfornøyd ansatt som har plantet dem, eller har produsenten blitt utsatt for ett hendig uhell (ved uforsiktig tilknytting til internett f.eks.) ?

Se det jeg skrev under her ;) :

Vel, vel, sånn går det når man hele tiden skal presse på pris og ha det billigst mulig. Da ender man opp men en eller annen jalla-produsent. Leste nylig en artikkel i et National Geographic om den nye industrielle revolusjonen i Kina. Der fant man bare et lokale, eierne tegnet opp enkle tegninger hvordan man ville ha det og man starta raskt og enkelt opp uten noe særlig god standard på noe som helst. Like fort kunne man finne på å legge ned for å flytte produksjonen til et annet sted. Ikke rart det er mye useriøst ute og går da og det må jo smitte (!) over på IT-bransjen også på et eller annet tidspunkt. Jeg regner med at vi får se flere liknende blemmer i framtiden.

Er mye rart som skjer i kulissene der og som sagt må man få billige og dårlige løsninger når man presser og presser på pris samtidig som profittjaget øker.

Det spekuleres andre steder på nettet om Kinesiske myndigheter kan stå bak infeksjonen i et forsøk på å spionere på innbyggernes aktivitet. Slik jeg har forstått det så er det ikke deletemp3-ormen det er snakk om men noe som spionerer på nettaktiviteten til brukeren og rapporterer det inn til to kinesiske domener.

Dersom dette er sant eller svært sannsynlig, synes jeg produsenter burde bare si "drit og dra" og finne seg et annet produksjonsland. Enkel logikk burde ligge til grunn her: "går det utover kundene våre, går det utover oss"

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Dette er vel resultatet av at de skal bundle harddisker med så mye drit! Hvorfor i all verden skal de gjøre det??? Kan de ikke bare levere den ferdig formatert i NTFS, eller uformatert hvis man skal være politisk korrekt (jada linuxboys). Jeg hadde foretrukket å fått min uformatert.

 

Det å levere f.eks. en 500GB eksterndisk formatert med FAT32 filsystem er jo helt idiotisk. Selv tenkte jeg ikke på det når jeg just fikk min mybook, og fant meg plutselig i en situasjon der jeg måtte konvertere når jeg skulle kopiere et DVDimage. Hvem i all verden kjøper en 500GB disk og godtar at man ikke kan lagre filer over 4GB på den?!!!! Og amøbene som ikke skjønner HVORFOR klager over dårlig harddisk (se komentarene på komplett.no ... muligens i prisguiden også).

 

Ellers var det med alt mulig dritsoftware på mybooken også. Google ditt og google datt. RAMMEL!

Lenke til kommentar

At FAT32 kanskje har en 4 Gigabyte begrensning på filstørrelse, har jeg faktisk ikke tenkt over før nå når du nevner det.

 

Litt sjelden at jeg har touchet borti så store filer. Og når jeg har gjort det så har jeg vel vært heldig og gjort ting på NTFS, fordi jeg liker NTFS bedre enn FAT alternativene. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...