Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Lurer på om hvor viktig det er å møte opp på fellesforelesninger? Er det mulig å hente notater fra classfronter på nettet?

 

Holder det å bare møte opp på obligatoriske timer?

Det er helt opp til foreleserne og vi har mange(!) forskjellige. Vil anslå at ved ca 50% av forelesningene fikk man ikke noe ekstra informasjon utover det man selv kunne lese på notatene, men det var vanskelig å predikere dette på forhånd. I de fleste tilfeller var det litt praktiske tips til hvordan man skal forstå temaet som gjør forelesningene bedre enn å lese selv for min del. I tillegg til mange oppklaringer om ting vi faktisk ikke trenger å kunne selv om de står i boka (kan være vanskelig å vite hvilket detaljnivå man skal ligge på når man leser selv) Nesten alt ble lagt ut på fronter, universitet vil helst at alle legger ut, men noen av den gamle garde nekter.

 

Endret av Æsculap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ordne politiattest til oppstart til medisinstudiet(via nettet). Skal jeg legge ved svarskjemaet fra Samordna opptak, som "bekreftelse på formål", eller må jeg kontakte universitetet for å få en bekreftelse på hvorfor jeg trenger politiattest? Noen som vet?

jeg printscreena tilbudet om studieplass, funka

Endret av Lackadaisical
Lenke til kommentar

Det er mye generelt det første året på medisin, så hvis man har litt mellom ørene, er det ikke noe problem med å ta igjen det tapte. Hvis man ikke har hatt statistikk før, kan det dog være lett å nedprioritere dette.. fordi man føler humanbiologifagene er mer "medisin". Statistikk pleier allikevel ikke være det største problemet med 1.sem.

 

Ang. obligatorisk er det vel fremdeles PBL. Til nå har semesteret vært delt i to, der man bytter PBL-grupper halvveis. I ukene med PBL er det én time i starten av uken, og én time mot slutten av uken, slik at hvis man går glipp av én uke, kan man risikere å miste 2 PBL timer. Vanligvis kan man være borte 3 eller 4 ganger før man må skrive kompensasjonsoppgave, men informasjon om hvor mye oppmøte man trenger, finner du antakeligvis bedre på nettsidene.

 

Tidligere har det også vært noen timer med klinisk kommunikasjon som har vært obligatorisk. Hvor vidt dere skal ha dette i den nye modulen, vet jeg ikke.. men det er vel verdt å sjekke ut. Der har det vært tillatt med ett eller ingen fravær, avhengig av timen.

Lenke til kommentar

Heisann! ;)

Jeg er en vgs elev som nå begynner i 3. klasse. Har lenge tenkt på økonomi eller juss, men ettersom det er så mye konkurranse og stress, landet jeg heller på medisin. Jeg er hundre prosent sikker på at medisin er det riktige, men jeg er litt redd for at jeg ikke kommer inn i Norge, pga norsk- og samfunnsrelaterte fag.

 

I første klasse hadde jeg 5,2 i snitt, skal ta opp to fag og prøve på 5,6.

 

Det året her hadde jeg 5,4 (hadde en 4-er på S1 ekamen. Droppa ut av matte ganske raskt, og tok det heller som privatist. Måtte da ta hele pensum på 1.5-2 uker. Ikke en god idé, lol), men det får jeg sikkert bumpa opp til en 5,57 eller 5,7 (avhengig om jeg får 5 eller 6 på S1)

 

Problemet er at jeg sliter i samfunnsfagene. Ikke fordi de er vanskelige, men fordi man aldri vet hva læreren spør etter. Dette gjelder også geografi. I første klasse hadde vi 80 minutters prøver i geografi, der vi hadde 80 multiple choice, pluss en drøfteartikkel på 2-3 sider. Og for å si det mildt sagt, så suger jeg til drøfting. Jeg fikk alltid full score på den teoretiske biten, men skolen vår har lagt det opp at drøfting skal være i ALLE fag (sånn rent bortsett fra matte). Det er jo helt ræva måte å evaluere elevene på. F.eks skulle vi på en prøve drøfte ulike sider ved urbanisering og utbygging i naturen. Jeg visste ikke at læreren vår var en naturforguder, så jeg valgte å ta med argumenter fra begge sider (noe man faktisk skal i drøfting -- tror jeg?). I hvertfall fikk jeg 2- på drøfteartikkelen, og 6-er på flervalg. Da jeg sendte artikkelen til en annen lærer fikk jeg 5+.

Slik gikk det gjennom hele året. Jeg ble trukket for norskferdighetene mine enn jeg ble av det som faktisk etterspørres i læreplansmålene. Samme tilfelle var det også i samfunnsfag og naturfag, og til og med fysikk 1 og kjemi 1 fra i år. Det er jævlig irriterende, fordi man kan skrive noe bullshit læreren vil like, og vips så får du toppkarakter, mens skriver man noe som ikke er i lærerens favør, så får du trekk. Skriver du "dårlig" norsk (dvs. formulerer deg på en måte læreren ikke liker) så får man også trekk. Det samme gjelder fagene historie og religion, og det hjelper ikke særlig når historie- og religionslæreren (samme lærer) vi får til neste år sier at hun "aldri har gitt ut, og vil heller ikke gi ut seksere" -- på tross av at hun har vært lærer i over 10 år. Samme tilfelle med norsklæreren.

Det her ble en lang rant, men jeg håper dere skjønner hvor frustrerende når alle karakterer under 6 kan ødelegge sjansene dine for å komme inn på medisin. Men all ranting til side, så er spørsmålene jeg har følgende:

1) Hva ville dere gjort i mitt tilfelle? Å bytte skole er ikke aktuelt.

2) Hvordan blir jeg bedre i drøfting -- eller får læreren til å like det jeg skriver? Vi har jo tross alt ingen "spørsmål og svar"-prøver i noen av samfunnsfagene lenger.

3) Hva er noen gode studieteknikker for å bli litt bedre i norskfaget?

4) Har noen her studert medisin i Tyskland, isåfall hvor kom du inn, og hvor høyt var snittet ditt? Har også vurdert medisinstudier i Krakow som siste utvei, fordi jeg ikke har nok tid eller ork til å ta opp fag i flere år.





Lenke til kommentar

Du må spille å lag med lærerne. Spør rett ut, hva skal til for at jeg kan bli bedre. Hvis du klarer å late som om du er mer engasjert, kan du tjene mye på det. Hvis du seinere kan få vist at du anvender de spesifikke rådene du har fått er det gull! Lærere elsker det. Kom forberedt til timene, hvis læreren spør hvor dere var sist skal du svare først på det spørsmålet. Drøfting biten kan være litt tøff å knekke, spesielt når man er ung. Norsk var det verste faget jeg hadde på skolen. Seinere, etter at jeg tok opp norsk med undervisning som voksen, gikk det mye bedre i andre fag som historie og samfunnsfag. Norskfaget kan på slikt vis gi deg mer enn bare en karakter.

 

Det beste tiltaket er å ta opp igjen enklere fag som bare krever muntlig eksamen, eksempelvis samfunnsfag og naturfag. Alt du trenger å gjøre er å jobbe ekstremt målrettet med læreplanmålene. Jobb målrettet mot eksamen. Jeg vet ikke hvor flink du er muntlig, men skal du ha en muntlig eksamen må du øve muntlig! Hva du kan er likegyldig hvis du ikke klarer å formidle kunnskapen på eksamensdagen. Finn noen å ta fagene med, helst noen som kan utfordre deg faglig. Forklar ord og begreper for hverandre og prøv dere muntlig på refleksjonsoppgaver.

 

Du må hele tiden evaluere tidsbruken din og om du er på rett spor. All tid i verden hjelper lite om du tusler i feil retning. Er du konsentrert når du jobber? Evaluerer du deg selv og hva du kan aktivt? Spør deg selv spørsmål underveis? Ikke missforstå, jeg undervurderer deg ikke, snittet ditt er bra! Jeg bare lurer på om du har god studieteknikk. Mange klarer seg bra på VGS uten å egentlig ha en bevisst teknikk eller taktikk.

Lenke til kommentar

Du må spille å lag med lærerne. Spør rett ut, hva skal til for at jeg kan bli bedre. Hvis du klarer å late som om du er mer engasjert, kan du tjene mye på det. Hvis du seinere kan få vist at du anvender de spesifikke rådene du har fått er det gull! Lærere elsker det. Kom forberedt til timene, hvis læreren spør hvor dere var sist skal du svare først på det spørsmålet. Drøfting biten kan være litt tøff å knekke, spesielt når man er ung. Norsk var det verste faget jeg hadde på skolen. Seinere, etter at jeg tok opp norsk med undervisning som voksen, gikk det mye bedre i andre fag som historie og samfunnsfag. Norskfaget kan på slikt vis gi deg mer enn bare en karakter.

 

Det beste tiltaket er å ta opp igjen enklere fag som bare krever muntlig eksamen, eksempelvis samfunnsfag og naturfag. Alt du trenger å gjøre er å jobbe ekstremt målrettet med læreplanmålene. Jobb målrettet mot eksamen. Jeg vet ikke hvor flink du er muntlig, men skal du ha en muntlig eksamen må du øve muntlig! Hva du kan er likegyldig hvis du ikke klarer å formidle kunnskapen på eksamensdagen. Finn noen å ta fagene med, helst noen som kan utfordre deg faglig. Forklar ord og begreper for hverandre og prøv dere muntlig på refleksjonsoppgaver.

 

Du må hele tiden evaluere tidsbruken din og om du er på rett spor. All tid i verden hjelper lite om du tusler i feil retning. Er du konsentrert når du jobber? Evaluerer du deg selv og hva du kan aktivt? Spør deg selv spørsmål underveis? Ikke missforstå, jeg undervurderer deg ikke, snittet ditt er bra! Jeg bare lurer på om du har god studieteknikk. Mange klarer seg bra på VGS uten å egentlig ha en bevisst teknikk eller taktikk.

Tusen takk! Du traff egentlig spikeren på hodet. Jeg er ikke særlig engasjert i timen, ikke fordi jeg ikke kan stoffet, men rett og slett fordi jeg ikke har stor interesse for 90 % av fagene. Jeg tror det blir et problem da jeg ikke følger med i timene, men fortsatt får seksere i faget. Flere lærere har nevnt at det er litt irriterende, og noen av dem spekulerte i om jeg jukser, haha.

 

Jeg tror jeg i hvertfall er flinkere muntlig, har fått en del tips og triks fra politikken, så der klarer jeg meg. Skal ta opp samfunnsfag, naturfag og matte fra første klasse til jul, så får vi håpe på det beste.

 

Angående studieteknikk så hadde vi i snitt 1-2 viktige prøver i uka, og jeg falt aldri i en god rytme til å øve systematisk til prøvene. Det blir alltid skippertak, og da bruker jeg 3-4 dager til å gå igjennom pensum. Det går jo nesten alltid bra, problemet er at jeg ikke får gjort lekser regelmessig, fordi en ny prøve kommer rett rundt hjørnet. Misforstå meg rett, jeg er kanskje en gjennomsnittlig elev med litt mer motivasjon enn andre, så et supergeni (som det virker som alle andre er i tråden -- haha) er jeg ikke. Jeg har bestemt meg for å jobbe mye mer underveis til etter ferien, så skal droppe den skippertak-holdningen jeg har hatt de siste årene. Jeg har med andre ord ikke hatt en god studieteknikk.

 

Problemet kommer når lærere "av prinsipp" ikke vil gi ut seksere. Jeg kan altså 80 % riktig på en prøve, eller 100 %, og likevel vil jeg få fem. I vår klasse fikk ingen sekser i noen av norskfagene, i andre klasser fikk opp til 5-6 stk sekser. Noen ganger bestemmer lærere seg for å rette hverandres prøver, og da er det ofte høyere karakterer i klassen vår.

 

 

Lenke til kommentar

 

Du må spille å lag med lærerne. Spør rett ut, hva skal til for at jeg kan bli bedre. Hvis du klarer å late som om du er mer engasjert, kan du tjene mye på det. Hvis du seinere kan få vist at du anvender de spesifikke rådene du har fått er det gull! Lærere elsker det. Kom forberedt til timene, hvis læreren spør hvor dere var sist skal du svare først på det spørsmålet. Drøfting biten kan være litt tøff å knekke, spesielt når man er ung. Norsk var det verste faget jeg hadde på skolen. Seinere, etter at jeg tok opp norsk med undervisning som voksen, gikk det mye bedre i andre fag som historie og samfunnsfag. Norskfaget kan på slikt vis gi deg mer enn bare en karakter.

 

Det beste tiltaket er å ta opp igjen enklere fag som bare krever muntlig eksamen, eksempelvis samfunnsfag og naturfag. Alt du trenger å gjøre er å jobbe ekstremt målrettet med læreplanmålene. Jobb målrettet mot eksamen. Jeg vet ikke hvor flink du er muntlig, men skal du ha en muntlig eksamen må du øve muntlig! Hva du kan er likegyldig hvis du ikke klarer å formidle kunnskapen på eksamensdagen. Finn noen å ta fagene med, helst noen som kan utfordre deg faglig. Forklar ord og begreper for hverandre og prøv dere muntlig på refleksjonsoppgaver.

 

Du må hele tiden evaluere tidsbruken din og om du er på rett spor. All tid i verden hjelper lite om du tusler i feil retning. Er du konsentrert når du jobber? Evaluerer du deg selv og hva du kan aktivt? Spør deg selv spørsmål underveis? Ikke missforstå, jeg undervurderer deg ikke, snittet ditt er bra! Jeg bare lurer på om du har god studieteknikk. Mange klarer seg bra på VGS uten å egentlig ha en bevisst teknikk eller taktikk.

Tusen takk! Du traff egentlig spikeren på hodet. Jeg er ikke særlig engasjert i timen, ikke fordi jeg ikke kan stoffet, men rett og slett fordi jeg ikke har stor interesse for 90 % av fagene. Jeg tror det blir et problem da jeg ikke følger med i timene, men fortsatt får seksere i faget. Flere lærere har nevnt at det er litt irriterende, og noen av dem spekulerte i om jeg jukser, haha.

 

Jeg tror jeg i hvertfall er flinkere muntlig, har fått en del tips og triks fra politikken, så der klarer jeg meg. Skal ta opp samfunnsfag, naturfag og matte fra første klasse til jul, så får vi håpe på det beste.

 

Angående studieteknikk så hadde vi i snitt 1-2 viktige prøver i uka, og jeg falt aldri i en god rytme til å øve systematisk til prøvene. Det blir alltid skippertak, og da bruker jeg 3-4 dager til å gå igjennom pensum. Det går jo nesten alltid bra, problemet er at jeg ikke får gjort lekser regelmessig, fordi en ny prøve kommer rett rundt hjørnet. Misforstå meg rett, jeg er kanskje en gjennomsnittlig elev med litt mer motivasjon enn andre, så et supergeni (som det virker som alle andre er i tråden -- haha) er jeg ikke. Jeg har bestemt meg for å jobbe mye mer underveis til etter ferien, så skal droppe den skippertak-holdningen jeg har hatt de siste årene. Jeg har med andre ord ikke hatt en god studieteknikk.

 

Problemet kommer når lærere "av prinsipp" ikke vil gi ut seksere. Jeg kan altså 80 % riktig på en prøve, eller 100 %, og likevel vil jeg få fem. I vår klasse fikk ingen sekser i noen av norskfagene, i andre klasser fikk opp til 5-6 stk sekser. Noen ganger bestemmer lærere seg for å rette hverandres prøver, og da er det ofte høyere karakterer i klassen vår.

 

 

 

Hva har du i avgangsfagene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

MYE alkohol og nakenhet. Er ikke noe må.. men synes det er få alkoholfrie arrangementer og uten alkohol klarer man ikke å fullføre endel ting.. men

 

Det er vel som oftest én eller to grupper som kanskje ikke fra start, men som gradvis utvikler seg til å ha et mindre fokus på dette. Gjelder bare å bli oppmerksom på disse.

Lenke til kommentar

Jaja, jeg har blitt kjent med mange som ikke drikker eller som drikker veldig lite, så det finnes både og! Men er bare dumt at fadderuka skal være sentrert rundt aktiviteter som "krever" alkohol. Har Vært med på alt jeg, hele uka! Kost meg også, men vi hadde f.eks mange flere alkoholfrie aktiviteter på mol.biologi enn det har Vært på medisinstudiet i Oslo denne uka. Men synes at det er mange med god forståelse for at noen er avholds! Og jeg er faktisk ganske fornøyd med miljøet så langt.

Lenke til kommentar

MYE alkohol og nakenhet. Er ikke noe må.. men synes det er få alkoholfrie arrangementer og uten alkohol klarer man ikke å fullføre endel ting.. men

Trist, hadde håpet at folk for en gangs skyld fikk litt mer mellom øra enn å ta russetida i reprise.

Men jeg er glad du trives, lykke til !

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilke grep bør en ta allerede under studiet, dersom en ønsker å spsialisere seg i kardiologi? :)

 

 

Publisere en og annen artikkel underveis i studiet innenfor kardiologi. Men, ærlig talt. Hjertet er bare en muskel som skal klemme blod rundt i kroppen. Begrenset hvor spennende det er. Men, for all del. Du slipper i hvert fall rectal eksplorasjon som en del av den kliniske undersøkelsen når man er kardiolog.

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Hvor mye bruker en medisinstudent på bøker i Norge? Tenker spesielt på 1. året og utviklingen utover årene. :)

 

 

Tror det spørs litt hvilke bøker man velger å kjøpe og hvor mange man føler man trenger + om man velger å kjøpe nytt eller brukt. Tror det er en del som bruker mye penger helt i begynnelsen, man vil gjerne lese mye og føler at man trenger alle bøkene på pensumlisten. Etter hvert lærer man å høre på eldre studenter ifht. hva som trengs av pensumbøker osv. Jeg har valgt å kjøpe så og si alle bøkene mine nye og brukte ca. 4-5000 på bøker til første året på medisin (ville ha siste utgave og uten markeringer), men det er fullt mulig å kjøpe brukt til halv pris og eldre utgaver langt billigere enn det igjen. Så det varierer veldig! :) Mange jeg kjenner har brukt under en tusenlapp på samme pensum. Pensumlister finner man alltids på nett hvis du er interessert :)

Lenke til kommentar

Hvor ille er det å starte på studiet i en alder av 23? Skal ta opp fag de neste tre årene (Ca 3 per semester), samtidig som jeg tar en bachelor. Hvis jeg skulle komme inn når jeg er 23, er jeg gammel i forhold til resten? Blir jo endel år haha, ferdig på studiet når jeg er 29, turnustjeneste når jeg er 30/31 og spesialist når jeg er 37 hvis alt går på skinner noe som er lite sannsynelig.

Lenke til kommentar

Hvor ille er det å starte på studiet i en alder av 23? Skal ta opp fag de neste tre årene (Ca 3 per semester), samtidig som jeg tar en bachelor. Hvis jeg skulle komme inn når jeg er 23, er jeg gammel i forhold til resten? Blir jo endel år haha, ferdig på studiet når jeg er 29, turnustjeneste når jeg er 30/31 og spesialist når jeg er 37 hvis alt går på skinner noe som er lite sannsynelig.

Det går helt fint. Jeg går andre året, og er 26. Den eldste på mitt trinn er 31, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...