Gå til innhold

Overclocking av E8500


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
liten tvil om at wolfdale blir en hit. blir veldig morsomt å se når retails kommer, hvis det samme skjer som med yorkfield.. så blir jeg happy. 5Ghz på luft burde gå på en MEGET god wolf hvis retails blir enda bedre enn ES! :D

Hva er grunnen til at ES cpu'er klokker annerledes enn retail? Noen har ulåst MP, men ikke alle. Og ellers er det vel samme CPU'n, eller er den håndplukket?

Lenke til kommentar

ES CPUer er ofte håndplukket med en spesiell egenskap. Feks kan de plukke en serie CPUer og teste en av de. Og så kan det være den utmerker med at den ikke trenger like mye volt som de andre seriene. Og da får du en serie ES CPUer som er "laget" for å takle lav spenning feks.

 

Vet ikke helt hvordan dette fungerer i praksis, men regner med det er ganske mange forskjellige kriterier de lager ES CPUer for.

Lenke til kommentar
ES CPUer er ofte håndplukket med en spesiell egenskap. Feks kan de plukke en serie CPUer og teste en av de. Og så kan det være den utmerker med at den ikke trenger like mye volt som de andre seriene. Og da får du en serie ES CPUer som er "laget" for å takle lav spenning feks.

 

Vet ikke helt hvordan dette fungerer i praksis, men regner med det er ganske mange forskjellige kriterier de lager ES CPUer for.

Det jeg trodde. Synes jeg har hørt at de plukker ut noen som klarer seg på stock hastighet @ veldig lav spenning, noen som skalerer godt med standardspenning, og rett og slett noen som klokker sinnsykt bra(kan tenke meg det er disse som har ulåst mp)..

Lenke til kommentar

Stemmer det, leste det samme på XS forumet.

Noen som har sett Wolfdale bli klokket på 680i hovedkort?

Har lyst å kjøpe meg E8400, men er litt usikker på hvordan det vil klokke på mitt hovedkort.

Skal ikke ekstrem klokkes eller noe da... så trenger egentlig ikke noe mer en ca. 450fsb, og dette burde

jo absolutt være mulig. Er bare litt skeptisk siden det ikke støtter yorkfield, hvor bra vil det da støtte Wolfdale liksom...

 

Så hvis noen har sett noen resultater på et 680i hk med en Wolfdale, eller selv kan teste dette, så pls si ifra :)

 

Vinci

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så hvis noen har sett noen resultater på et 680i hk med en Wolfdale, eller selv kan teste dette, så pls si ifra :)

 

Vinci

 

 

Dette kan bli meget vanskelig, for meg bekjent støtter ikke 680i hk 45nm overhodet....

Lenke til kommentar

det viser seg jo at retail yorkfield klokker MYE bedre enn ES cpuene som florerte rundt.. 06 på 5850Mhz er vel det høyeste jeg har sett av retail, mens ES er nede på 5.4Ghz eller noe i den duren.. hvis samme trenden kommer med wolfdale så har vi virkelig noe å se frem til!!

 

en E8500 retail burde klare 4.4Ghz stabilt på luft, selv med prime95. Dette med meget hissig luftkjøling eller vannkjøling.

Lenke til kommentar
Fråga..blir det nu snart quad core av denna e8500? Vad heter den i så fall?

E8500 er i wolfdale-serien (dobbeltkjerne 45nm). To slike brikker vil plasseres på samme sokkel for å lage fire kjerner. Akkurat som to stk av dagens Conroe blir til fire kjerer kentsfield. To wolfdale på samme sokkel har kodenavnet yorkfield og vil få produktnavnet Core 2 Quad Q9.... En oversikt over de ventede modellene finner du her. De er foreløbig utsatt til februar/mars.

Lenke til kommentar
Fråga..blir det nu snart quad core av denna e8500? Vad heter den i så fall?

E8500 er i wolfdale-serien (dobbeltkjerne 45nm). To slike brikker vil plasseres på samme sokkel for å lage fire kjerner. Akkurat som to stk av dagens Conroe blir til fire kjerer kentsfield. To wolfdale på samme sokkel har kodenavnet yorkfield og vil få produktnavnet Core 2 Quad Q9.... En oversikt over de ventede modellene finner du her. De er foreløbig utsatt til februar/mars.

Synes det er litt rare navn. Burde heller hatt det slik det var i på conroe\kentsfield serien.

DVS:

E8500 = Q8500

E8200 = Q8200

 

Noe annet som var rart var at det ikke var noe wolfdale extrem-model.

Lenke til kommentar
Fråga..blir det nu snart quad core av denna e8500? Vad heter den i så fall?

E8500 er i wolfdale-serien (dobbeltkjerne 45nm). To slike brikker vil plasseres på samme sokkel for å lage fire kjerner. Akkurat som to stk av dagens Conroe blir til fire kjerer kentsfield. To wolfdale på samme sokkel har kodenavnet yorkfield og vil få produktnavnet Core 2 Quad Q9.... En oversikt over de ventede modellene finner du her. De er foreløbig utsatt til februar/mars.

Synes det er litt rare navn. Burde heller hatt det slik det var i på conroe\kentsfield serien.

DVS:

E8500 = Q8500

E8200 = Q8200

 

Noe annet som var rart var at det ikke var noe wolfdale extrem-model.

Det er vel for å prøve å skille quad og dc litt... :)

 

Det har vel heller ikke vært noen ny Extreme-modell på dualcore-siden etter at quad ble lansert. Ikke en oppdatering(ny revisjon som f.eks B3 vs. G0) engang. Vi må vel innse at quad er kommet for å ta over for dc, og at det derfor blir satset mer på. :)

Lenke til kommentar
Noe annet som var rart var at det ikke var noe wolfdale extrem-model.

Intel prøver så godt de kan å få dobbeltkjerner til å virke som annenrangs produkter. Derfor lager de ingen dobbeltkjerne med ekstrem i navnet og leverer heller dobbeltkjerner med høyt overklokkingspotensiale enn originalt høye klokkefrekvenser. Årsaken er selvsagt konkurransen fra AMD. AMDs firekjerner har jo som kjent ikke kommet med høye klokkefrekvenser ennå samt at de er ganske dyre å produsere. AMD velger derfor å fortsatt lage mange dobbeltkjerner. Intel prøver så godt de kan å presse ned prisen på AMDs firekjerner ved å selge ytelsemessig tilsvarende firekjerner til en ganske lav pris (Q6600 går for 1790 kr nå) og rangerer alle dobbeltkjerner som annenrangs, dårlig ytende og lavt prisede. Selv om de yter svært bra og kunne hatt høyere klokkefrekvenser originalt. 3,6 GHz originalt med 130W TDP hadde neppe vært noe problem å lage med wolfdale.

 

Ser man litt historisk på det så har også overklokkingspotensialet til Intel vært mye lavere når de har vært presset på pris/ytelse. F.eks da de lanserte sin første 1 GHz prosessor. Den satt ny rekord i høy TDP, var papirlansert i 9 måneder, testmodellene som journalister fikk kræsjet ved 5% overklokking osv. Etterfølgeren på 1,133 GHz kræsjet faktisk også på original klokkefrekvens og ble trukket tilbake.

 

Det er ganske tydelig at Intel ligger på latsiden for tida og hviler på lauvbærene. Raskere prosessorer utsettes og toppmodeller er tregere enn nødvendig.

Lenke til kommentar

@Simen1

 

Vel hvis dette fører til at vi får "lavt" klokkede Wolfdale cpu'er med enormt overklokkings potensiale til en billig penge så er vel ikke det så forferdelig ;)

 

Men hadde vært veldig kjekt å se om Wolfdale klokker ok på et 680i brikkesett... ellers må jeg vel nesten over på 780i og det hadde jeg ikke tenkt å gjøre enda.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enig med Simen1 her.

Intel kan bevisst? holde igjen lansering av klokkevennlige og høytytende E8n00 til langt ut i 2008.

AMD har dessverre misset totalt med "Phenom".

Etter å ha lest ett par/tre skuffende tester av 9600 BE hvor de ikke klarte å klokke mer enn 2.5Ghz (stabilit) er det ikke mye konkurranse i entusiast(geek)-markedet. :(

Nei. Skal jeg ha noe mer AMD CPU'er blir det greie nok (og billige) K8 (6000/6400+) en stund til framover.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...