Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kredittkortgjeld har samlet seg opp - føler meg litt lurt - oppdatert


Ekko

Anbefalte innlegg

Hei

 

La meg først forklare situasjonen jeg er i. Jeg er samboer med god økonomi uten behov for kredittkort til daglig. Da jeg fikk meg bil fant jeg ut at "det kan jo være kjekt med et kundekort hos en bensinstasjon pga rabatter stasjonene gir". Jeg bestilte meg et statoil-kort og fant ut jeg like godt kunne ha et mastercard med 20 000 i grense så jeg hadde et ekstrakort for ferier ol.

 

Kortet skaffet jeg meg i mars. Jeg var da i prosessen ved å kjøpe meg nytt hus. Etter huset var betalt var det 2 ting som preget BANKKONTOEN min:

Høy saldo og mange store utgifter. Jeg hadde mye penger på bankkontoen for å kunne dekke alle de store utgiftene som kommer etter et husskjøp. Dette var feks betale eletriker, rørlegger, kjøpe hvitevarer, møbler osv. Dette gjorde at det i løpet av en måned gjerne kunne gå et sted mellom 20 000-40 000 kroner ut i utgifter utenom det ordinære. Unødvendig å si ville smpregninger på drivsoff på 1500 kr/mnd ikke vise særlig på banksaldoen min.

 

Grunnet statoils bonussystem hvor man får et gullkort ved akkumulert bruk på 20 000 på siste år brukte jeg kortet ganske mye. Jeg brukte til å betale bensin på firmareiser og ved en anledning til å kjøpe et TV til 10 000.

 

Samtidig så fulgte jeg med kortet mitt på statoils kundesider. Her stod det at faktura etter faktura var sendt ut på avtalegiro og at jeg hadde betalt alle sammen punktlig. Det stod også saldoen for mitt akkumulerte forbruk, det var ihvertfall slik jeg forstod det siden jeg betalte alle regningene mine og dette tallet fortsatte å stige.

post-31177-1194439440_thumb.jpg

post-31177-1194439219_thumb.jpg

Nå på ferie opplever jeg plutselig at kortet er sperret. Jeg ringer til statoil og får høre at kortet mitt er sperret fordi jeg har overtrukket kredittgrensen på 20 000. Fakturaene de sender ut på avtalegiro matcher nemmelig ikke de som står på kundesidene at jeg hadde betalt. De sendte nemlig bare ut minimnumsbeløp+evt renter på avtalegiroene. Man er jo da inne i en løkke hvor man betaler nesten bare renter og ingen avdrag.

 

Jeg har ikke underveis gått inn og fulgt med i nettbanken min ettersom jeg så at alle regningene var betalt på statoil sine sider. Ettersom regningene jeg trodde hadde betalt var så små i forhold til saldoen på min konto i banken og forbruket mitt på denne kontoen i forbindelse med huskjøp oppdagte jeg ikke at regningene jeg betalte var mye mindre.

 

Resultatet er at jeg har betalt 25% rente på ganske store beløp i flere måneder uten å vite om det. Nå står jeg da plutselig foran jul med en kredittkortregning på 20 000 og en høst hvor jeg har betalt flere tusen i renter på et lån som kundesidene slik jeg oppfattet de, fortalte meg at jeg hadde innfridd.

 

Uten tvil må jeg jo gjøre opp kredittgjelden min, man skal da betale for det man har lånt. Men det som er surt er alle rentene jeg har betalt når informasjonen jeg fikk fra statoil var at jeg hadde betalt hver eneste regning punktlig.

 

Noen synspunkter på problemet mitt?

 

 

Edit:datofeil

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil bare si to ting:

 

1) Det første bildet du poster viser jo klart og tydelig at kortet er overtrukket (Saldo 21984,12)

 

2) Alle kredittkort fungerer slik at man selv må bestemme beløpet som skal betales inn.

 

Forøvrig er jeg enig i at den oversikten over fakturaer var svært klønete.

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to.

 

1) Det første bildet du poster viser jo klart og tydelig at kortet er overtrukket (Saldo 21984,12)

 

I lys av det jeg vet nå ser jeg jo den sammenhengen, men ettersom jeg i følge deres system hadde betalt alle fakturaene mine og dette tallet fortsatte å stige, trodde jeg dette var et akkumulert forbruk mhp at når man når 20 000 får man gullkort med diverse fordeler.

 

2) Alle kredittkort fungerer slik at man selv må bestemme beløpet som skal betales inn.

Dette visste jeg ikke. I lys av oversikten/listen så trodde jeg at det fakturerte beløpet var det jeg betalte.

 

 

 

Jeg har også nå vært i kontakt med banken og funnet ut at rentene jeg så langt har betalt er ca 1 100kr, mao ikke så ille som jeg hadde trodd, men fremdeles sure penger.

Lenke til kommentar
1) Det første bildet du poster viser jo klart og tydelig at kortet er overtrukket (Saldo 21984,12)

I lys av det jeg vet nå ser jeg jo den sammenhengen, men ettersom jeg i følge deres system hadde betalt alle fakturaene mine og dette tallet fortsatte å stige, trodde jeg dette var et akkumulert forbruk mhp at når man når 20 000 får man gullkort med diverse fordeler.

Tja. Det står jo helt klart og tydelig saldo, ikke akkumulert forbruk der. Så den missforståelsen tror jeg ikke du kan klandre noen andre enn deg selv for.

2) Alle kredittkort fungerer slik at man selv må bestemme beløpet som skal betales inn.

Dette visste jeg ikke. I lys av oversikten/listen så trodde jeg at det fakturerte beløpet var det jeg betalte.

Logikken ligger i hvordan kredittkort fungerer. Man har et minimumsbeløp man må betale, men man kan betale så mye man ønsker av utestående saldo.

Sånn rent juridisk så tror jeg ikke du har noen sak i det hele tatt. Jeg er 100% sikker på at om du hadde lest gjennom avtalene du har signer hadde du visst alt dette. Dog synes jeg den fakturaoversikten er direkte latterlig og missvisende (alle Nordeas nettløsninger jeg har vært borti er utrolig klønete og til tider direkte ubrukelig). Om jeg var deg så ville jeg klagd, ikke fordi jeg tror du kommer til å tjene noe på det selv, men rett og slett for å gjøre dem klar over hvor teit den oversikten faktisk er.

 

Har også et lite spørsmål: Finnes det ingen oversikt over transaksjoner ut og inn av kortet?

Lenke til kommentar

Jeg har et Mastercard som jeg aldri har brukt, men jeg mener bestemt at banken ga meg følgende beskjed da jeg mottok det:

 

Kjøper jeg noe på Mastercardet, vil det ta 30 dager før jeg mottar en regning. Betaler jeg regningen da blir det null ekstra kostnader eller renter. Venter jeg med å betale ut over de 30 dagene begynner renter osv å løpe.

 

Tydeligvis må man være ekstra obs på disse kredittkortene, og jeg synes Statoil har et meget dårlig system over fakturaene. Det står jo helt tydelig på bildet at du har betalt beløpene? Som du nevnte er jo ikke 1100,- i renter all verden, men da du ikke var klar over at du i tillegg er over maksgrensen på kredittkortet blir det en saftig kostnad å dekke på en gang.

 

Jeg hadde også følt meg lurt.

Lenke til kommentar

Hei

 

På den lappen du fikk sammen med Statoil-kortet der du bestilte avtalegiro er det valg om du ønsker å betale "full saldo" eller "minimumsbeløp". Sannsynligvis der du har krysset feil (med mindre du bestilte avtalegiro på en annen måte).

 

Det er altså fullt mulig å få avtalegiro på hele beløpet du har brukt.

 

-Simen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skrev et formelt brev til Statoils kundeservice hvor jeg forklarte hvordan ting hang sammen, at jeg var misfornøyd med sidene deres og at jeg ønsket rentene tilbake.

 

I går mottok jeg brev fra statoil om at de hadde vurdert saken og funnet ut at de ville tilbakebetale meg rentene, ca 1200 kroner. Selv om statoil sikkert kunne vært vanskelig og kranglet på dette synes jeg de her gav svært god service og beholder meg som kunde både på mastercard og bensin (og pølser).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg skrev et formelt brev til Statoils kundeservice hvor jeg forklarte hvordan ting hang sammen, at jeg var misfornøyd med sidene deres og at jeg ønsket rentene tilbake.

 

I går mottok jeg brev fra statoil om at de hadde vurdert saken og funnet ut at de ville tilbakebetale meg rentene, ca 1200 kroner. Selv om statoil sikkert kunne vært vanskelig og kranglet på dette synes jeg de her gav svært god service og beholder meg som kunde både på mastercard og bensin (og pølser).

 

Wow! Pluss i margen til Statoil med andre ord. Jeg har aldri brukt annet enn debetkort, ganske enkelt fordi jeg vet hva jeg har på konto og ordner økonomien min deretter. Jeg synes også at denne oversikten var rimelig rotete og forvirrende. Forøvrig kan vel dette sammenliknes litt med hvordan man betaler ned f.eks studielån? Jeg får efaktura kvartalvis på ett gitt beløp. Jeg legger vanligvis på ett par tusenlapper slik at jeg betaler ned lånet fortere. Er vel i samme gata som dette tenker jeg.

Lenke til kommentar
Forøvrig kan vel dette sammenliknes litt med hvordan man betaler ned f.eks studielån? Jeg får efaktura kvartalvis på ett gitt beløp. Jeg legger vanligvis på ett par tusenlapper slik at jeg betaler ned lånet fortere. Er vel i samme gata som dette tenker jeg.

 

Det kan vel sammenlignes litt, bortsett fra:

1. Renten man betaler er 5x høyere.

2. Hvis man betaler hele summen i tide er lånet av penger helt gratis.

Lenke til kommentar
Forøvrig kan vel dette sammenliknes litt med hvordan man betaler ned f.eks studielån? Jeg får efaktura kvartalvis på ett gitt beløp. Jeg legger vanligvis på ett par tusenlapper slik at jeg betaler ned lånet fortere. Er vel i samme gata som dette tenker jeg.

 

Det kan vel sammenlignes litt, bortsett fra:

1. Renten man betaler er 5x høyere.

2. Hvis man betaler hele summen i tide er lånet av penger helt gratis.

 

Sant nok, men selve nedbetalingen fungerer likt. Du betaler mye renter i starten så fremt du ikke innfrir lånet. Når lånebeløpet sakte blir mindre betaler du mer og mer avdrag og mindre og mindre renter.

Lenke til kommentar

Veldig bra av Statoil, selv om det mest sannsynlig har sitt på det tørre.

 

For fremtiden så anbefaler je gdeg heller å inngå avtale om efaktura med Statoil, istedetfor avtalegiro. Da kan du fritt velge hvilket beløp du skal betale inn, samt at man får en fin oversikt. Dessuten er man forsikret om at tilbyderen kan trekke store beløp rett ut av kontoen din uten man er oppmerksom på det. (Man må selv aktivt godkjenne hver efaktura).

Lenke til kommentar
Veldig bra av Statoil, selv om det mest sannsynlig har sitt på det tørre.

 

For fremtiden så anbefaler je gdeg heller å inngå avtale om efaktura med Statoil, istedetfor avtalegiro. Da kan du fritt velge hvilket beløp du skal betale inn, samt at man får en fin oversikt. Dessuten er man forsikret om at tilbyderen kan trekke store beløp rett ut av kontoen din uten man er oppmerksom på det. (Man må selv aktivt godkjenne hver efaktura).

 

Jeg hadde både avtalegiro og efaktura. Men som du sier, fjerner man avtalegiroen må man aktivt inn og godkejnne efakturaen slik at man får bedre oversikt. Det jeg har gjort er at jeg har bedt nordea trekke hele beløpet hver gang. I tillegg komme jeg nok til å følge litt bedre med selv.

Lenke til kommentar
Jeg hadde både avtalegiro og efaktura. Men som du sier, fjerner man avtalegiroen må man aktivt inn og godkejnne efakturaen slik at man får bedre oversikt. Det jeg har gjort er at jeg har bedt nordea trekke hele beløpet hver gang. I tillegg komme jeg nok til å følge litt bedre med selv.

Synes egentlig det er litt rart at de i det hele tatt tilbyr avtalegiro på et kredittkort. Selskapet jeg bruker tilbyr ikke det, og skriver helt spesifikt på sidene deres at grunnen til at de ikke tilbyr avtale giro er at man selv må bestemme om man skal betale minstebeløp, hele summen eller et sted midt i mellom, og at dette ikke fungerer med avtalegiro.

 

 

Forøvrig er det er kjempestort pluss i margen for Statoil her. I stedet for å stå på sitt, velger de å vise hvor viktig du som kunde er. I Norge i dag er dette oftere unntaket enn regelen for tiden (henger vell sammen med de sterke forbrukerlovene men det er o.t.) Hyggelig å høre at noen så store som Statoil velger å ta vare på kundene sine i stedet for å bare forholde seg til lovverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...