Gå til innhold

Finner ikke SATA disk under XP instalasjon


Gloms

Anbefalte innlegg

Skulle innstalere XP på maskinen, men den kommer en melding om at den ikke finner noen harddisker.

 

Har en SATA disk.

 

Hvordan får jeg PC-en til å finne disken? den er kobla til og alt funker som det skal. Sitter på PC-en nå..

Endret av Gloms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DEt der er skikkelig dritt faktisk, du er nødt til å laste ned driverne på en diskett ja, du finner den sikkert på hjemmesiden til produsenten av kortet ditt så får vi bare håpe du har en diskstasjon, evt kan du jo skaffe deg en billig usb floppy drive, koster ikkke mer enn 150 spenn...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hvis du vil spare tid og penger så kan du bruke et program som heter nLIte. Søk det på google. Lykke til!

 

Mvh Lethang

 

 

Skulle innstalere XP på maskinen, men den kommer en melding om at den ikke finner noen harddisker.

 

Har en SATA disk.

 

Hvordan får jeg PC-en til å finne disken? den er kobla til og alt funker som det skal. Sitter på PC-en nå..

Lenke til kommentar
hvis det er Intel-brikkesett på hovedkortet (noe det tydeligvis ikke er i dette tilfelle) så trenger en ikke drivere under installasjon av Xp.

 

Jeg har et ASrock dual series 939-dual SATA2 hovedkort, har det det brikkesettet du snakker om? Hvis det ikke har det, hvorfor funker det ikke da?

Endret av Gloms
Lenke til kommentar
Skulle innstalere XP på maskinen, men den kommer en melding om at den ikke finner noen harddisker.

 

Har en SATA disk.

 

Hvordan får jeg PC-en til å finne disken? den er kobla til og alt funker som det skal. Sitter på PC-en nå..

 

Bruker du en Windows XP plate med SP1 eller SP2 så vil du nok ikke behøve å legge inn noen ekstra drivere til kontrolleren.

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem før, men da hadde jeg en IDE sik i tillegg (2 disker i maskinen, SATA og IDE).

 

PC-en fant ikke SATA disken da heller, og jeg ville ha windows på denne. Hvordan har jeg da klart å få det inn på den?

 

Vet jeg burde huske det, men det er 3 år siden, så er lett å glemme..

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Hvis du skal gjøre det på enklest mulig måte, så henter du ned en "Windows XP SP2 slipstreamed" sak fra din utvalgte sjørøverhavn, installerer med den (disse har vanligvis alle nye drivere ferdig på cd), så kjører du et program for å skifte nøkkel på installasjonen til din egen nøkkel. Husker ikke helt navnet på dette siste programmet. XP key changer eller noe sånt.

 

En ekstra fordel er at du får da vanligvis alle hotfixene som har kommet siden XP SP2 ble sluppet ferdig integrert på CD-en.

 

-C-

Lenke til kommentar

....eller du må ha diskett!

 

HEHE.. en kompis spurte meg hvorfor i alle dager jeg hadde lagt en diskettstasjon med i handlevognen hannes! For å si det sånn...det fins værre måter å bruke 80 kr. på om du skal kjøre windows!

 

(Kjør linux så er du kvitt problemet! HEHE)

 

Joda jeg ser hva han over skriver, men det er ikke alltid det fungerer for det om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hvis det er Intel-brikkesett på hovedkortet (noe det tydeligvis ikke er i dette tilfelle) så trenger en ikke drivere under installasjon av Xp.

 

Siden jeg ikke har Intel brikkesett, kan du fortelle meg hvordan jeg da skal få opp disken uten å bruke driver på diskett?

Endret av Gloms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...