Gå til innhold

Echelon - Sannhet eller myte ?


Anbefalte innlegg

Echelon - Sannhet eller myte....

 

 

 

Echelon = Verdens største datamaskin kluster, fordelt på 2 områder. Ene delen ligger i kjelleren av Pentagon, andre delen er installert i Fort Meade.

 

Hva gjør Echelon?

 

Echelon sammler i prinsipp, alt av elektronisk informasjon (Web sider og epost) som går via et engelsk talig land, og høyst sannsynlig de fleste NATO land, systemet plukker også opp all mobil komunikkasjon.

Systemet scanner så allt det kommerover og når nøkkel ord blir oppdaget går en alarm av og teknikkere verifiserer autensiteten av alarmen.

 

myte fra virkeligheten:

En mor snakket på telefonen med en veninne om at sønnen hadde driti på draget i ett skuespill på skolen

"My son really bombed that play" - Myten skal ha det til at ikke mindre enn 30 min. senere var NSA på døra, men automatvåpen og de lokale politi styrkene.

 

 

Myte fra film verdenen:

Filmen som blir omtalt på nettet som "Hackers 2" men som heter egentlig "Opperation takedown" handler om Kevin Mitnic, og hvordan han ble tatt, men det henviser også til Echelon, ett verktøy installert på en vanlig laptop, men ubegrenset tilgang til og avlytta alt og alle, bare du har en adresse, epost, FMband frekvens eller telefon nummer.

 

WikionEchelon:

http://en.wikipedia.org/wiki/ECHELON

 

Kjør diskusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvor mange millioner engelsktalende mennesker som bruker nettet, eller hvor mange milliarder setninger med engelsk tekst som utveksles hver dag. Men med mindre de har klart å lage en datamaskin med så avansert kunstig intelligens (A.I.) at denne klarer å lese og tolke/forstå innholdet i tekst, så er det lite sannsynlig at noen i USA sitter og følger med på absolutt alt vi sier. Skulle det ha vært mennesker som hadde lest og tolket all tekst utvekslet måtte man vel ha ansatt samtlige innbyggere i USA for å holde tritt med mengden informasjon som utveksles. Og da er det enda ikke tatt høyde for at antall internettbrukere globalt bare øker - noe som også betyr at informasjonsmengden utvekslet også øker.

 

Ingen av de 2 alternativene jeg alt har presentert er veldig sannsynlige: (1) "Kunstig intelligens" er et hype-ord og betyr ikke at datamaskiner i nærheten er intelligente. Kanskje de får til å gjøre matematiske beregninger veldig kjapt, men dagens A.I. vil ikke være i stand til å kunne tolke et dikt i en epost og innse at dette faktisk er en kode for å iverksette et terrorangrep. (2) Å bruke mennesker til å gjøre dette arbeidet krever rett og slett for mange mennesker. Et annet problem er at når antallet mennesker involvert i et slikt hemmelig prosjekt øker (da i million-klassen!) så skulle man tro det allerede hadde vært lekket en del opplysninger om Echelon.

 

Så nei, jeg tror ikke at det er en superdatamaskin i USA som følger med på alt vi gjør. Mer sannsynlig er det kanskje at de bruker slike datamaskiner til å søke etter nøkkelord rundt om kring på nettet, men da kun i informasjon som er lagret, for så plukke ut de sidene som er av størst interesse slik at mennesker får ta stilling til dette. Men hvem planlegger f.eks et terrorangrep igjennom en åpen hjemmeside? Heller ikke tror jeg at overvåkning av instant messenger-meldinger er veldig sannsynlig, både med tanke på det tekniske (f.eks at de fleste IM-klienter benytter direkte p2p-protokoller) og at båndbredden og mengden informasjon Echelon ville fått inn hadde vært lite fruktbart for å hente ut f.eks terrorplaner sammenlignet med fokusert politi/etterretningsarbeid.

 

Overvåkning av flere hundre millioner internettbrukere for andre hensikter enn nasjonal sikkerhet virker bare tullete: At menn i svarte dresser og som har fått tildelt hemmelige budsjetter for millioner av kroner sitter og tenker "Hmm, interessant. Lisa på 14 år i Luxemburg har nettopp sett på Friends, tydeligvis." :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Vel, at det ikke er et slags program som heter Echelon i USA ville egentlig overrasket meg. Men at det er det film og media skal ha det til å være tviler jeg sterkt på.

 

Jeg ser for meg at det er et program (ikke dataprogram) som går ut på å avlytte "misstenksome" mennesker. Og muligens offentlige komunikasjons terminaler (internet-caféer, telefonkiosker o.l.). Men at det er et så helautomatisk system som man ser på film har jeg stor tvil på.

Lenke til kommentar
myte fra virkeligheten:

En mor snakket på telefonen med en veninne om at sønnen hadde driti på draget i ett skuespill på skolen

"My son really bombed that play" - Myten skal ha det til at ikke mindre enn 30 min. senere var NSA på døra, men automatvåpen og de lokale politi styrkene.

 

Dette er det vel flere tilfeller av, og det er Bush sin Patriot Act som har skylden for det.

Lenke til kommentar

ECHELON er ikke bare to computere fordelt på Ft. Made eller Pentagon. Det er derimot et relativt stort nettverk av datamaskiner på flere steder i verden. Det består heller ikke bare av pc-er for overvåkning og avlytting av internett, men det består av stasjoner som er strategisk plasserte i nedfalls

feltet til de ulike kommunikasjons-satellittene som går i bane rundt jorda. Dere vet sikkert at et signal som går fra en satellitt til en bakkestasjon har et stort felt som signalene går utover i, det disse stasjonene gjør er å ta inn signalet som ”lekker” utover i alle retninger. Signalet vil mest sannsynlig vær kryptert, men det er egentlig ikke noe relativt problem for NSA, da de har verdens største deciffrerings computer, vet ikke om dere har sett den på Discovery Channel, men de fikk visstnok tilgang til anlegget og fikk filme den , og det er bare en ting å si, den var faen meg enorm. Den kunne visstnok gjøre en dechiffrering jobb som ville tatt en person 27000 år å gjøre på 1. sek.

Det som er det med ECHELON er at den har mulighet for å kunne overvåke alle kommunikasjonssignaler i verden (telefoner, telefax, internett-trafikk you name it), men det har ikke kapasitet til å kunne ta alle på en gang, dermed må overvåkningen rettes inn imot et område mer spesifikt, f.eks. faste telefonnumre, eller IP-adresser.

 

Det jeg prøver å få fram er at ECHELON er ingen stor supercomputer, men snarere et nettverk av lyttestasjoner rundt om i verden som arbeider sammen.

En av disse stasjonene er Menwith Hill i England. Disse lyttestasjonene som inngår i nettverket ligger i de landene som er med i UK/USA-avtalen dvs.:

USA, Storbritannia, New Zealand, Australia og Canada.

 

Lyttestasjonene skal visstnokk være automatisert, og reagerer kunne hvis enkelte ord dukker opp i samme samtale:

f.eks. bomb, allah, president. Da vil den ta opp meldingen for senere analyse.

Visstnokk avlytter ECHELON hverdag 1 mrd. telefonsamtaler, telefax og internett-trafikk tilsammen.

Lenke til kommentar
Kveldens innleder er høgskolelektor Sigmund Hov Moen fra Norges Informasjonstekniske Høgskole. Da han for noen år siden publiserte sine funn i landets større aviser, ble han sporenstreks innkalt til avhør hos forsvarets e-tjeneste på Haakonsvern.

 

Trodde hovedkvarteret lå på Lutvann rett utenfor Oslo jeg men ...

 

 

Synd dette ikke var i Trondheim ... :wallbash:

Lenke til kommentar
EX-AT-T ansatt sier at NSA monitorer alt av inernett trafikk

 

Kilde:

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=9620

 

Flere saker peker på at AT&T og NSA har ett ekstremt tett sammarbeid, tettere enn hva som burde vert lovlig.

 

Wiki-on-AT&T-Room-641a:

http://en.wikipedia.org/wiki/Room_641A

 

 

Har hørt at det er veldig vanlig å samarbeide med tele og internett selskaper når en skal ha en avlytting. Politiet bruker ihvertfall telenor sine sentraler til det, når de har lovelighjemmel for telefonavlytting vet jeg.

NSA gjør jo ikke noe ulovelig ved å overvåke alle internett trafikken så lenge de ikke gjør det imot sine egene innbyggere uten en ordre fra presidenten eller en kjensel fra høyesterett. Pga. at de ligger inn under det amerikanske forsvaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...