Gå til innhold

Statskirkens krenkende overgrep


Anbefalte innlegg

Jeg blir nesten aldri sint eller oppskaket, men statskirken klarer allikevel å øke temperaturen i topplokket. Min mor er både døpt og konfirmert i kirken, som var det vanlige da hun var ung, i tillegg til å være eneste alternativ utenom å la være. Hun meldte seg allikevel ut av statskirken, og inn i Human-Etisk Forbund lenge før jeg ble født. Jeg, på min side, ble aldri døpt, og ble borgerlig (som det het da) konfirmert. Allikevel ble jeg nødt til å melde meg UT av statskirken da jeg meldte meg inn i HEF!

 

Den eneste relasjonen mellom meg og statskirken er min far, som ikke lenger er gift med min mor. Jeg syns dette er et overgrep mot meg, som et tenkende individ, fra statskirken. Hadde jeg trodd på en denne steinalderguden, som drepte sin uskyldige sønn for å frelse menneskene han har skapt i sitt eget bilde, så hadde jeg meldt meg inn selv.

 

Med vennlig hilsen Sondre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, ville bare ha ut litt frustrasjon :p

 

Hvor går jeg for å skille staten og kirken?

 

Edit: Dessuten skal du si "Jeg er helt enig, bort med statskirken!". Så skal en fanatisk kristen si "Er dere tullete? Da vil alle i hele Norge havne i helvete!" Eller noe sånt.

 

(Man får ikke mer moro enn man lager sjæl :p )

Endret av Zelziuz
Lenke til kommentar

Guttungen min på 2 og et halvt er ikke døpt, så det du sier er at han er i stat kirken? Skal jeg jammen sjekke opp og må si at jeg vil bli VELDIG overrasket og forbannet hvis han faktisk står der! Har jeg aldri tenkt over, men jeg skal sjekke! Hverken jeg eller kona står i kirken, vi er begge utmeldt for en halv evighet siden, så det ville overraske meg VELDIG hvis guttungen står der! I så fall, hvorfor?

 

Be back with the answer.... I think!

Lenke til kommentar
Guttungen min på 2 og et halvt er ikke døpt, så det du sier er at han er i stat kirken? Skal jeg jammen sjekke opp og må si at jeg vil bli VELDIG overrasket og forbannet hvis han faktisk står der! Har jeg aldri tenkt over, men jeg skal sjekke! Hverken jeg eller kona står i kirken, vi er begge utmeldt for en halv evighet siden, så det ville overraske meg VELDIG hvis guttungen står der! I så fall, hvorfor?

 

Be back with the answer.... I think!

 

 

Har sjekket, og hverken jeg, min kone eller gutt ungen sto oppført i det registret, vi er troløse, vantro he he. Fikk svar i løpet av en halv time faktisk, så det var jammen kjapt, det skal menigheta ha :D

Lenke til kommentar
Guttungen min på 2 og et halvt er ikke døpt, så det du sier er at han er i stat kirken? Skal jeg jammen sjekke opp og må si at jeg vil bli VELDIG overrasket og forbannet hvis han faktisk står der! Har jeg aldri tenkt over, men jeg skal sjekke! Hverken jeg eller kona står i kirken, vi er begge utmeldt for en halv evighet siden, så det ville overraske meg VELDIG hvis guttungen står der! I så fall, hvorfor?

Be back with the answer.... I think!

Har sjekket, og hverken jeg, min kone eller gutt ungen sto oppført i det registret, vi er troløse, vantro he he. Fikk svar i løpet av en halv time faktisk, så det var jammen kjapt, det skal menigheta ha :D

Grunnen til at trådstarter er i kirken er fordi faren hans er det. Så lenge én av foreldrene er medlem, blir barnet automatisk medlem. Uansett om det blir døpt eller ikke.

Heldigvis blir barnet også automatisk fjernet når det blir 18 år, problemet er bare at kirken svært ofte glemmer å gjøre dette.

Så det hadde vært ganske uhørt om ditt barn var medlem.

 

Eller... Alt dette er jo egentlig fullstendig galskap, er kanskje bare jeg som begynner å blir vandt med det.

Lenke til kommentar
Dette er veldig plagsomt. Mest fordi det gir politikerne som er for statskirka et veldig fint argument. 90% av Norge er i statskirka. Problemet er jo bare at det ikke er så mange som faktisk er kristne, bare veldig mange som ikke vet at de må melde seg ut.

 

Ja, men det største problemet er vell at selv om man melder seg ut er det ingen garanti for at du faktisk blir utmeldt

http://ung.human.no/templates/Page____1378.aspx

Lenke til kommentar
hehe, ville bare ha ut litt frustrasjon :p

 

Hvor går jeg for å skille staten og kirken?

 

Edit: Dessuten skal du si "Jeg er helt enig, bort med statskirken!". Så skal en fanatisk kristen si "Er dere tullete? Da vil alle i hele Norge havne i helvete!" Eller noe sånt.

 

(Man får ikke mer moro enn man lager sjæl :p )

 

De mest fanatiske kristne hadde nok blitt glade om man skilte kirke og stat. Vi har jo blant annet FRP som legger kristne verdier til grunn for sitt partiprogram og de er for å skille kirke og stat. FRP står også høyt i kurs hos den kristne menigheten Levende ord som noen kanskje vil kalle fanatikere.

Lenke til kommentar
Har sjekket, og hverken jeg, min kone eller gutt ungen sto oppført i det registret, vi er troløse, vantro he he. Fikk svar i løpet av en halv time faktisk, så det var jammen kjapt, det skal menigheta ha :D

 

Hvor kan man sjekke slikt? Hos den lokale menigheten eller er det et sentralt kontor man kan maile eller ringe?

Jeg meldt meg ut for 2-3 år siden, men har jo hørt endel historier om folk som til tross får utmeldelse fortsatt står oppført som medlem av statskirka.

 

Tenk å greit om de kunne knyttet listene og inn/utmeldelse til altinn.no eller lignende siden kirka allikevel er statlig. Så kunne man meldt seg inn/ut i samme slenge som man leverer selvangivelse eller melder flytting ;)

Ikke at jeg mener kirka burde ha noe med staten å gjøre i utgangspunktet..

Lenke til kommentar
De mest fanatiske kristne hadde nok blitt glade om man skilte kirke og stat. Vi har jo blant annet FRP som legger kristne verdier til grunn for sitt partiprogram og de er for å skille kirke og stat. FRP står også høyt i kurs hos den kristne menigheten Levende ord som noen kanskje vil kalle fanatikere.

 

Frp gjør alt de kan for å få stemmer, og deres politikk er nesten like flyktig som vann til tider. (Men Frp´s "politikk" burde vel diskuteres et annet sted.) Fanatikere er og forblir fanatikere. Jeg skjønner godt at kirken ønsker å forbli statskirken, men jeg er selv helt uenig.

Lenke til kommentar
Guttungen min på 2 og et halvt er ikke døpt, så det du sier er at han er i stat kirken? Skal jeg jammen sjekke opp og må si at jeg vil bli VELDIG overrasket og forbannet hvis han faktisk står der! Har jeg aldri tenkt over, men jeg skal sjekke! Hverken jeg eller kona står i kirken, vi er begge utmeldt for en halv evighet siden, så det ville overraske meg VELDIG hvis guttungen står der! I så fall, hvorfor?

 

Be back with the answer.... I think!

 

 

Har sjekket, og hverken jeg, min kone eller gutt ungen sto oppført i det registret, vi er troløse, vantro he he. Fikk svar i løpet av en halv time faktisk, så det var jammen kjapt, det skal menigheta ha :D

 

Jeg er heller ikke døpt, men vil gjerne vite helt sikkert at jeg ikke er med i kirken. Hvem og hvordan spurte du?

Lenke til kommentar
Bare for å tenne trådstarter litt mer... Du er klar over at Statskirken mottar penger for å ha deg og moren din som "medlem" til dere melder dere inn i et nytt tro's samfunn ikke sant? Så de får penger for deg selv om du er utmeldt.. :)

Dette stemmer ikke helt, sitat fra Hedning.no:

Kirken får like mye penger om du er medlem av Statskirken, står utenfor, eller er medlem av et annet støtteberettiget tros- eller livssynsamfunn. Årsaken er at det ikke finnes noen egen "kirkeskatt", men at Statskirken får bevilgninger over statsbudsjettet. Man regner så ut hvor mye dette blir pr. medlem. Så bevilger man et tilsvarende beløp pr. medlem til andre støtteberettigede tros- eller livssynsamfunn. Statskirken får ikke nødvendigvis mindre penger om andre samfunn får mer.

 

Det må ganske mange ut av statskirken før myndighetene forstår at de må bevilge mindre penger til statskirken.

 

For å få redusert Statskirkens makt og innflytelse i et langsiktig perspektiv er det derfor nødvendig for folk å melde seg ut av Statskirken umiddelbart.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Guttungen min på 2 og et halvt er ikke døpt, så det du sier er at han er i stat kirken? Skal jeg jammen sjekke opp og må si at jeg vil bli VELDIG overrasket og forbannet hvis han faktisk står der! Har jeg aldri tenkt over, men jeg skal sjekke! Hverken jeg eller kona står i kirken, vi er begge utmeldt for en halv evighet siden, så det ville overraske meg VELDIG hvis guttungen står der! I så fall, hvorfor?

 

Be back with the answer.... I think!

 

 

Har sjekket, og hverken jeg, min kone eller gutt ungen sto oppført i det registret, vi er troløse, vantro he he. Fikk svar i løpet av en halv time faktisk, så det var jammen kjapt, det skal menigheta ha :D

 

Jeg er heller ikke døpt, men vil gjerne vite helt sikkert at jeg ikke er med i kirken. Hvem og hvordan spurte du?

 

Jeg gikk inn på sidene til den norske kirke Link til den norske kirke , derfra til sognet jeg tilhører (skriv inn postnummeret ditt på venstre side eller klikk i bispe dømmet du er underlagt på det lille norges kartet nedenfor der igjen, fremdeles på venstre side) deretter velger du fellesråd, eller prestegjeld, så kirken DU sogner under. Når du er så langt klikker du på e mail adressa til vedkommende som står oppført og skriver inn spørsmålet. Enkelt og greit, jeg fikk svar på under en halv time, så de er da moderne nok he he

 

 

 

Håper dette hjalp deg litt på vei.. :D

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Bare for å tenne trådstarter litt mer... Du er klar over at Statskirken mottar penger for å ha deg og moren din som "medlem" til dere melder dere inn i et nytt tro's samfunn ikke sant? Så de får penger for deg selv om du er utmeldt.. :)

 

Hehe, ingen fare. Jeg har selvfølgelig meldt meg inn i HEF for lenge siden. Jeg vurderte å melde meg inn i en eller annen jalla-religion, men kom til å tenke på at jeg heller burde være med på å gjøre det mulig for andre ungdommer å konfirmere seg borgerlig (eller humanistisk som det kalles nå, og som passer mye bedre).

Lenke til kommentar
Bare for å tenne trådstarter litt mer... Du er klar over at Statskirken mottar penger for å ha deg og moren din som "medlem" til dere melder dere inn i et nytt tro's samfunn ikke sant? Så de får penger for deg selv om du er utmeldt.. :)

Hehe, ingen fare. Jeg har selvfølgelig meldt meg inn i HEF for lenge siden. Jeg vurderte å melde meg inn i en eller annen jalla-religion, men kom til å tenke på at jeg heller burde være med på å gjøre det mulig for andre ungdommer å konfirmere seg borgerlig (eller humanistisk som det kalles nå, og som passer mye bedre).

Var innlegget mitt for langt? Her er en forkortet versjon da: Kirken får like mye penger uansett om du er medlem, ikke medlem eller medlem av et annet trossamfunn. Kirken får en bestemt mengde penger av statsbudsjettet uansett hvor mange medlemmer den har.

 

@ vargaz

Om en aldri har vært medlem av statskirken, får den statstøtte da?

Igjen. Kirkens bevilgninger er i motsettning til alle andre trossamfunn, ikke basert på medlemsantallet.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...