Gå til innhold

Batteri fastkilt i kamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har tabbet meg ut og puttet et Nikon D70 batteri i et Nikon D80 hus. Batteriene er jo (nesten) identiske, så jeg er ikke så vedig flau. Det som gir meg hodebry derimot er hvordan jeg skal få dette til å fungere igjen.

Å pilke det ut virker ikke særlig mulig, og selv om jeg anser meg selv som fingernem og teknisk kyndig har jeg liten lyst til å skru kameraet fra hverandre.

Jeg er også lite lysten på å sende kameraet utenlands for å få gjort dette, siden det tar lang tid og sikkert vil koste mye.

Er det noen som har noen bedre alternativer for å løse dette eller er det noen av de ovenstående alternativene som er å foretrekke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det skal normalt ikke være noe problem å få det ut av kameraet, så virker nesten som en feil med enten batteri eller kamera.

For å si det sånn... om det er slik at et batteri kan kile seg fast i et kamera, så er det stort sett en sperre for å hindre at man får satt det inn.

Mulig jeg husker feil...

Camera & Videoteknikk i Bergen håndterer reparasjoner og service av Nikon utstyr. Enn så lenge, da Nikon planlegger å bytte de ut etter klagestorm mot firmaet (skjønner det godt... er jo bare problemer med de, og i butikkene må vi bruke masse tid på å krangle/diskutere med de og ordne opp i deres fadeser... tid vi kunne brukt til å yte service til våre kunder).

Endret av Super8
Skrevet

Kan du ikke bare lage ett lite hull i batteriet og stikke noe skrått nedi for å pirke/trekke det ut? Batteriet er vel søppel etterpå, men det er da ute av kameraet så du får det riktige inn.

Skrevet

Hull i batteri er ikke akkurat en glup ide. Batterier inneholder nasty saker :/ Var verre før, men du vil alikevel ikke rote rundt for mye i det. Kansje det er annerledes med lithiumbatterier?

Skrevet
Hei!

Jeg har tabbet meg ut og puttet et Nikon D70 batteri i et Nikon D80 hus. Batteriene er jo (nesten) identiske, så jeg er ikke så vedig flau. Det som gir meg hodebry derimot er hvordan jeg skal få dette til å fungere igjen.

Å pilke det ut virker ikke særlig mulig, og selv om jeg anser meg selv som fingernem og teknisk kyndig har jeg liten lyst til å skru kameraet fra hverandre.

Jeg er også lite lysten på å sende kameraet utenlands for å få gjort dette, siden det tar lang tid og sikkert vil koste mye.

Er det noen som har noen bedre alternativer for å løse dette eller er det noen av de ovenstående alternativene som er å foretrekke?

Har du et annet kamera, slik at du kan ta et bilde av problemet og poste det her; så er det muligens letter å komme med noen ideer.

Tom

Skrevet

Litiumbatterier kan i verste fall ta fyr hvis man lager hull på på cellene. Da ødelegger man kameraet effektivt.

Du kan alltids bruke godt lim og lime fast noe som du kan bruke til å dra ut batteriet.

Skrevet (endret)

Selvfølgelig er ikke batteriene lagd sånn at det er ett tynt plastdeksel med farlige stoffer rett innenfor. Det går an å være forsiktig. Noe jeg vil tro man ville vært selv. Men følgende var en mye bedre ide.

Litiumbatterier kan i verste fall ta fyr hvis man lager hull på på cellene. Da ødelegger man kameraet effektivt.

Du kan alltids bruke godt lim og lime fast noe som du kan bruke til å dra ut batteriet.

Enig! Det var ett godt forslag. Men pass på å ikke lime batteriet fast da..

Endret av pybalto
Skrevet

Ja, jeg tror jeg prøver på lime-alternativet.

Her er forøvrig batteriet i kameraet - vanskelig å komme med noe greier inn der for å lirke det ut ihvertfall

batteriet2.jpg

Skrevet
Det skal normalt ikke være noe problem å få det ut av kameraet, så virker nesten som en feil med enten batteri eller kamera.

For å si det sånn... om det er slik at et batteri kan kile seg fast i et kamera, så er det stort sett en sperre for å hindre at man får satt det inn.

Mulig jeg husker feil...

Camera & Videoteknikk i Bergen håndterer reparasjoner og service av Nikon utstyr. Enn så lenge, da Nikon planlegger å bytte de ut etter klagestorm mot firmaet (skjønner det godt... er jo bare problemer med de, og i butikkene må vi bruke masse tid på å krangle/diskutere med de og ordne opp i deres fadeser... tid vi kunne brukt til å yte service til våre kunder).

Oi, så camera og videoteknikk er ikke så flinke? Har nemlig sendt inn min 70-200 der for en garantireperasjon..

Skrevet
Oi, så camera og videoteknikk er ikke så flinke? Har nemlig sendt inn min 70-200 der for en garantireperasjon..

Går sikkert fint, men de er litt mer kresne på hva som skal gå på garanti evt. reklamasjon enn f.eks Serviceproffen (Canon). Så lenge de finner ut at dette er en garantireparasjon, så går det gjerne bra, men om de nekter, og du ringer og de skal ringe deg tilbake... da kan du vente lenge. Og prisene... der andre firma renser sensor profesjonelt for 7-800 kroner (f.eks Serviceproffen) skal Camera & Videoteknikk ha 1500 eller noe sånt.

Blir til at butikkene som selger Nikon må bruke mye mer tid på å håndtere reparasjonssaker enn før, og jeg vet om ihvertfall én forhandler som kuttet ut Nikon... ene og alene på grunn av Camera & Videoteknikk.

Så om det er en eller annen måte å få ut batteriet fremfor å sende inn kameraet til dette firmaet, så ville jeg så absolutt prøvd det først. Antakeligvis hevder de at det ikke er garanti ettersom du satt inn feil type batteri, og skal ha 1500-2000 kroner for det også.

Skrevet

Prøv å ta en liten skrue og skru den litt inn i betteriet, bare akkurat slik at skrugjengene får tak i plasten og dra ut.

Ang. C&V så er sikkert endel av problemene forårsaket av at de kanskje har for mye å gjøre, nesten alle kameramerker sendes jo dit for tiden.

Men for Nikon Coolpix så sendes vel de ut av landet, mens dSLR fikses i norge.

Veldig kjekt for forhandler å sende mest mulig til samme sted, men det har sine ulemper også.

Ang. rens av sensor så var ikke Interfoto noe bedre på pris, tror jeg betalte rett over tusenlappen for en rens, omtrent samme som C&V tar.

Noen som vet hvorfor Nikon byttet fra Interfoto til C&V verksted?

• 2 uker senere...
Skrevet

Interfoto var importør av Nikon i mange år, før Nikon tok over distribusjonen selv. Da forsvant også serviceavtalen i dragsuget. Det er årsaken til at Interfoto i dag fokuserer mye mer på Canon enn på Nikon, mens de før i tiden sverget til Nikon. Interfoto er rett og slett et annet firma i dag, enn de var for få år siden.

• 3 uker senere...
Skrevet

Takk for alle svar!

Har tatt litt tid men tenkte jeg skulle fortelle hvordan det gikk:

Hadde svært lite lyst til å skru noe særlig inn i batteriet, så jeg prøvde diverse hurtiglim jeg hadde liggende. Det funka ikke, så jeg kjøpte et godt to-komponents epoxy-lim og limte på et sånt nylonbånd som brukes som stropper på sekker og diverse.

Etter herdetiden satt det bom fast og jeg kunne trekke batteriet forsiktig ut.

Alt i alt, en teit løsning på et teit problem; enten passer batteriet eller så passer det ikke spør du meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...