Gå til innhold

Hvordan kan jeg avinstallere Ubuntu 7.10?


Raste

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har en Vista-CD har du egentlig et problem. Det kan nok løses på andre måter, men det blir isåfall litt mer komplisert.

 

Sletter du linux-partisjonen uten å ha fikset MBR, får du ikke bootet verken Windows eller Linux, siden bootloaderen ligger på Ubuntu-partisjonen. Mulig dette med MBR kan gjøres fra Vista før du sletter partisjonen, men her er jeg ikke sikker. Uansett går det sikkert an å laste ned et verktøy som gjør jobben for deg.

Lenke til kommentar

Master Boot Record. Første sektor på harddisken. Denne blir lest av BIOS i oppstarten, og er et lite program som setter igang boot av operativsystemet (eller en bootloader). Den er nå programmert til å laste inn GRUB, som er bootloaderen til Ubuntu. Sletter du Ubuntu, så sletter du GRUB = trøbbel, siden den ikke har noe å laste inn lenger, og du vil bare få en feilmelding ved oppstart.

 

MBR må derfor byttes ut med den som hører til Windows, noe jeg er usikker på om man kan få til med Windows uten å ha Windows-CDen.

Lenke til kommentar

Ok!

Men jeg får opp den vanlige MBR, og så får jeg opp sånn meny der jeg kan velge Windows Vista eller Ubuntu.

Jeg valgte Ubuntu på en partisjon uten noe, så tok Ubuntu den halve og lagde sin partisjon når jeg installerte.

Men jeg må da evnt. laste ned en Windows os og kjøre det?

 

edit:

Men den Ubuntu installasjonen gjorde at jeg har den ene partisjonen forsatt men bare med 24 gb, og jeg hadde 105 gb på den ene :p Så Ubuntu tok det som tilsvarer.

 

Men seriøst. Noen som kan drepe Ubuntu for meg på maskinen min ? :p

Endret av Raste
Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg avinstallere den? Ingen måte vis man har Windows cden? :p

 

 

For slettet partisjonen tror jeg, satte inn ubunte cden på nytt og tok på installere ubuntu, så fikk jeg en del partisjoner og kunne slette partisjoner. Men fikk opp noen ntfs partisjoner og , en med noe med e og 3 i og en og en annen. Hvilken partisjon skal jeg velge =? :)

Endret av Raste
Lenke til kommentar

Ja, nå er ikke det problemet. Siden Ubuntu har tatt en partisjon av en av de partisjonene på Windows,, og den har tatt over 75 gb. Og jeg får ikke partisjonen som ubuntu ligger på Windows, som jeg kjører nå! Så jeg lurte på hvordan format ubuntu hadde som jeg skrev opp, siden jeg fikk til å slette partisjoner!

 

 

EDIT: Og der fikk jeg Error 22 i feilmelding når jeg starter opp, fanken til dritt!

Endret av Raste
Lenke til kommentar

Spørsmålet passer nok bedre i Windows-delen av forumet.

 

Dessuten har det blitt spurt om mange ganger før. Hadde du søkt i forumet hadde du funnet mange tråder om det.

 

Hvis du ikke vil installere windows på nytt, må bruke et partisjonsprogram, for eksempel GParted som du finner på Ubuntu LiveCD'n, og slette de partisjonene du ikke vil ha lenger.

 

Og som andre har sagt tidligere i tråden må du gjenopprette Vista sin MBR igjen, hvordan du gjør det med Vista, får du forhåpentligvis svar på i windows-delen av forumet. I tillegg vil du sikkert gjøre om størrelsen på Vista partisjonen igjen, dette må gjøres fra windows og det får du forhåpentligvis også bedre hjelp med av Windows-brukere i Windows-delen av forumet.

Lenke til kommentar

Må jeg laste ned Livecd som inneholder Gparted?

 

Kjørte en recovery igår, så jeg får ikke opp om å velge linux når jeg ska lstarte lenger, men jeg hadde jo 110 gb på den ene harddisk partisjonen og jeg har ikke fått igjen det jeg delte som linux skulle ha. Fikser Gparted det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...