Gå til innhold

Canon EF 24-70mm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ved actionbilder hjelper ikke IS uansett :)

hvorfor vil ike dette hjelpe..?

Det vil selvfølgelig bidra til å redusere kamerarystelser, men det vil ikke gi deg noen mulighet til å bruke lenger lukkertid, da du uansett må bruke korte lukkertider ved actionfoto for å ikke få bevegelsesuskarphet (fordi motivet flytter på seg).

 

Det er dog galt at det ikke hjelper, du vil som sagt uansett kunne kompensere for vibrasjoner og rystelser som måtte komme hos brukeren, og dermed få jevnt over skarpere bilder. Effekten vil ikke være like stor, men synlig (for de fleste i hvert fall). En monopod (ettbensstativ) vil i svært mange tilfeller gjøre samme nytten på objektiver uten IS.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
skal bruke linsen til actionbilder både inne og ute sammens med det canon 40d..

Hvorfor kikker du på 24-70 til Canon 40D. Dette objektivet gir deg hverken fugl eller fisk på et 1.6x crop kamera. Ikke får du særlig vidvinkel, og ikke får du særlig tele heller. Omregnet til 35mm format gir dette 38.4mm - 112mm. Objektivet er selvsagt helt topp det, L kvalitet og f/2.8 hele veien.

 

Jeg har selv Canon 30D, og har prøvd den litt "tregere" Canon 24-105 F/4 L på mitt kamera. Veldig kjekt med 105mm i den lengste enden, men alltid begrensende med 24mm i det videste.

 

Et mer naturlig valg til 1.6x crop kamera vil f.eks være Canon 17-55 f/2.8 IS USM, eller 3rd part objektiver i samme område. F.eks Tamron 17-50 eller Sigma 18-50, begge med f/2.8 hele veien.

 

Et alternativ for å strekke deg lenger kan jo være Sigma 50-150 f/2.8.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Hvorfor kikker du på 24-70 til Canon 40D. Dette objektivet gir deg hverken fugl eller fisk på et 1.6x crop kamera. Ikke får du særlig vidvinkel, og ikke får du særlig tele heller. Omregnet til 35mm format gir dette 38.4mm - 112mm. Objektivet er selvsagt helt topp det, L kvalitet og f/2.8 hele veien.

 

Kanskje han har planer om å anskaffe flere objektiver på sikt? 40D kan tyde på det...

Med en Canon 10-22mm (evt noe lignende) i tillegg til 24-70mm har han med ett noe av det grommeste som er å oppdrive opp til 70mm, og da er det plutselig 18-55mm som framstår som hverken fugl eller fisk...

 

24-70 er et zoomobjektiv fra absolutt øverste hylle, og det vil han aldri angre på så lenge økonomien tillater det!

Lenke til kommentar

Vurderte 24-70 f/2.8L selv, men valget falt tilslutt på 24-105 f/4L IS USM pga. brennvidden.

 

Mine erfaringer er at jeg savner ikke de mm. fa 17-18 mm og opp til 24 mm på mitt EOS 20D.

 

Og enkelte her inne har hatt store problemer med Canons 17-55 f/2.8 IS USM og nettopp 40D.

 

For å referere en annen her inne: Den beste zoomen man får tak i er sine egne ben, og det gjleder vel forsåvidt i begge retninger. Så 24-70 f/2.8L er noe jeg ville vurdert sterkt hvis jeg hadde hatt penger til det.

Lenke til kommentar
Canons formatkaos slår til igjen.

 

Javel? Kunne du gi eksempler om understøtter denne "teorien" din?

 

Ifølge mine observasjoner så er faktisk Canons linsesystem det linsesystemet med best bakoverkompatibillitet på markedet. Har linsen trykket EF-emblemet på "Linsetønna", og er produsert av Canon, så er det 99,99999% sikkert at linsen fungerer supert på ditt EOS-hus. :p

 

Det er eldre "piratobjektiver" som du for det meste kan få problemer med.

 

(That meas, you FAILED at your argument, mr. Olympus-fanboy. ;) )

 

-MightyTwin.

Endret av MightyTwin
Lenke til kommentar

Synes både "mr. Olympus-fanboy" og "mr. Canon-fanboy" skal ta det litt rolig her. Fanboyisme hører til den yngre garde.

 

Lignende innlegg vil føre til sletting, og i visse tilfeller advarsel.

 

Når det gjelder EF, så må man imidlertid merke seg at EFS objektiver kun passer på 1,6 crop kamera. Skal du bruke et objektiv på enten et 1,3x crop kamera eller fullformat, må det hete EF, og KUN EF.

 

Så det holder ikke om det står EF på linsetønna, MightyTwin.

 

En annen ting, er at det er stort sett piratobjektiver OG Canon som man kan møte på problemer med.

 

De fleste andre produsenter har like god bakoverkompatibilitet. Pentax og Nikon kan for eksempel bruke alle gamle objektiver på sine kamera, selv de uten autofouks (i motsetning til Canons gamle ikke-autofokusobjektiver). På noen rimeligere kamera kan man oppleve tap av lysmåling blant annet, men de passer fysisk. Men også her finnes selvsagt objektiver kun beregnet på cropkamera (1,5x). Nikon D40 og D40x kan oppleve tap av autofokus på objektiver uten betegnelsen AFS, men det er faktisk utrolig lett og kjapt å stille riktig fokus allikevel.

 

Olympus har utviklet et helt nytt system, spesielt tilpasset digitalt. Dette systemet har fått støtte av Panasonic og Leica. Disse tre produsentene kan derfor bruke hverandres objektiver om hverandre. Det er et smartere system enn Canon, Nikon og Pentax holder på med for eksempel. Objektivutvalget kan etterhvert blir enormt, i tillegg til at det er fordeler der man utvikler et nytt system, fremfor å tviholde på det gamle. Det kan nevnes, at man ved kjøp av en OM-adapter, kan bruke gamle Olympus OM objektiver på disse (ihvertfall Olympus sine kamera).

 

Sony holder på Minolta/Konica-Minolta fatningen. I tillegg til at de utvikler nye objektiver, så kan man bruke de gamle objektivene også. Kan ikke se at dette har dårligere bakoverkompatibiltet enn Canon (men noe dårligere enn Nikon og Pentax).

 

Nå er det sikkert noen som vil kalle meg fanboy på et hvilket som helst annet merke enn Canon (har ikke oversikt over hvor mange forskjellige fanboyer jeg har vært her på forumet, har også vært Canon fanboy i følge visse andre), men ville bare si meg uenig i MightyTwins oppfatning. Om han eller jeg har mest rett, er en annen sak.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Synes både "mr. Olympus-fanboy" og "mr. Canon-fanboy" skal ta det litt rolig her. Fanboyisme hører til den yngre garde.

...

Når det gjelder EF, så må man imidlertid merke seg at EFS objektiver kun passer på 1,6 crop kamera. Skal du bruke et objektiv på enten et 1,3x crop kamera eller fullformat, må det hete EF, og KUN EF.

 

Så det holder ikke om det står EF på linsetønna, MightyTwin.

...

De fleste andre produsenter har like god bakoverkompatibilitet. Pentax og Nikon kan for eksempel bruke alle gamle objektiver på sine kamera, selv de uten autofouks (i motsetning til Canons gamle ikke-autofokusobjektiver). På noen rimeligere kamera kan man oppleve tap av lysmåling blant annet, men de passer fysisk. Men også her finnes selvsagt objektiver kun beregnet på cropkamera (1,5x). Nikon D40 og D40x kan oppleve tap av autofokus på objektiver uten betegnelsen AFS, men det er faktisk utrolig lett og kjapt å stille riktig fokus allikevel.

...

Om han [MightyTwin] eller jeg har mest rett, er en annen sak.

Håper det er greit for deg at jeg svarer posten din punktvis:

 

Pkt 1:

Nå er da jeg i min beste opprørstid. Når man er 16 år så kan det fort gå hardt for seg. ;)

 

Pkt 2:

Helt sant: EF og EF-S-objektiver er konstruert for forskjellige sensorstørrelser, som du sa. Men det jeg ville frem til, er at om det står påtrykt "EF" på linsetønna, så vil linsen være kompatibel med ALLE EOS-husene til Canon, siden crophus er designet til å kunne bruke både "EF" og "EF-S" standarden. (1,3X-hus (1d-serien), og fullformathus (5D, Ds-serien og alle EOS-filmhusene(for 135 film)), derimot, kan kun anvende "EF"-objektiver.) Dermed så "holder det at det kun står EF" på linsetønna.

 

Pkt 3:

Jeg har ikke påstått at Canons linsesystem er det mest perfekte på markedet. Jeg ville kun frem til at BlueJets "Canon-formatkaos" ikke eksisterer.

 

Pkt 4:

Det avhenger vel om hvilken "side" man står på. ;)

 

-MightyTwin.

Lenke til kommentar
Pkt 3:

Jeg har ikke påstått at Canons linsesystem er det mest perfekte på markedet.

Du sa "Ifølge mine observasjoner så er faktisk Canons linsesystem det linsesystemet med best bakoverkompatibillitet på markedet", noe som faktisk er feil. Men det er vel en helt annen diskusjon :)

 

Og selv om man er 10 eller 16 eller 40. Det lønner seg å holde en seriøs tone, så blir man også selv tatt seriøst. Om man gjentatte ganger rakker ned på et merke mens "eget merke" blir opphøyet, så blir folk frustrerte. Spesielt om man samtidig rakker ned på eierne av andre merker og kaller de fanboys, når man selv fremstår som en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...