Gå til innhold

Linse eller objektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet
Du har allerede fått ordbokdefinisjoner tidligere som viser hvor du tar feil. Dessverre så er det helt umulig å argumentere mot manglende kunnskap, så det er vanskelig å gi deg noe mer.

Takk du lærde :thumbdown: ....men det er ikke så lett å se for en ulærd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

Telelinse - teleobjektiv, fjernlinse

Kunnskapsforlagets blå ordbok

Telelinse - fjernlinse

Fjernlinse - objektiv med stor brennvidde, brukt ved fotografering av fjernt motiv

Lexin

Telelinse - et teleobjektiv, en fjernlinse, en linse til bruk på kamera ved fotografering over store avstander

Jeg tror nok de som påstår at ordet telelinse er feil er ute på tynn is. Teleobjektiv er nok mer korrekt men telelinse har vært brukt i veldig lang tid og er i økende bruk.

Skrevet
BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

Telelinse - teleobjektiv, fjernlinse

Kunnskapsforlagets blå ordbok

Telelinse - fjernlinse

Fjernlinse - objektiv med stor brennvidde, brukt ved fotografering av fjernt motiv

Lexin

Telelinse - et teleobjektiv, en fjernlinse, en linse til bruk på kamera ved fotografering over store avstander

Jeg tror nok de som påstår at ordet telelinse er feil er ute på tynn is. Teleobjektiv er nok mer korrekt men telelinse har vært brukt i veldig lang tid og er i økende bruk.

Er nok en grunn til at vi synes teleobjektiv er så vanskelig å si.

For meg er det mest naturlig å si at jeg har mange objektiver, men kun én av disse er en telelinse (selv om det ikke er en linse, men en samling av mange linser i en sylinder)

Språk er rare greier dere

Skrevet

Og motsatt - normallinse høres feil ut, jeg sier normalobjektiv, mens når det gjelder vidvinkel, så utelater jeg objektiv/linse

Så jeg må si meg enig i at språk er rare greier.

Skrevet (endret)
Fysj og fykj. Ellers er det jo en flott dialekt fra byen med den beste musikken, det beste fotballaget, den mest ekte bykulturen og de absolutt kjekkeste menneskene i kongeriket. At de i tillegg har PMnormal og Antonio Stasi er jo bare prikken over i'en for norges naturlige hovedstad :thumbup:

Hele den lange teksten hinter til at du er fra bergen, men så sier du at du er trønder? :dontgetit:

Æ må si æ datt ut dær, men det e gått å sjå kor jærte ditt e, sjøl om du itj bor hær længer :(

Trønder nå.... Det ser ut til at jeg har lykkest i mine forsøk på å være en mystisk/mytisk skikkelse på diskusjon.no. Veldig godt, selv om det er gjort alvorlige outinger i underforumet for fotoaktiviteter et par ganger.

Men jeg kan godt være trønder, hvis det passer folket. Det er i alle fall klart at jeg ikke er bergenser, men at jeg har hatt base der i nesten 21 år.

Endret av PMnormal
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Skrevet

Artig liten diskusjon dette her.

Kanskje litt sent å blåse liv i den igjen, men hvorfor ikke.

Jeg tror de fleste her må si seg enig i at objektiv er det rette ordet om man skal være helt korrekt.

Men - mange kaller det også linser.

Ja, en linse er strengt tatt bare en del av et objektiv, men likevel kalle vi det linser.

Har drevet med foto siden ca 1980, jobbet med video/film på proffnivå siden 94, og bruker som oftest linse.

Ja, jeg vet at enkelte flisespikkere kan påstå at det er feil, men da må vi rydde opp i en del andre uttrykk her også.

Hva med batteri ? Greit nok om det er flere celler, men f.eks et vanlig AA "batteri" er vel pr definisjon ikke et batteri.

Zoomlinser/zoomobjektiver er en annen ting jeg godt kan ta fra dere.

I fotoverden bruker man ikke zoom (finnes sikkert noen unntak), men variofokaler.

En zoomlinse skal holde fokus når man endrer brennvidde.

Det er få som aner hva forskjellen på en variofokal og en zoomlinse er, og zoom er et mye kulerer ord. Skjønner godt at man velger feil når skal selge slikt...

Skrevet

En grunn til at jeg liker bedre bruk av ordet objektiv, er at når man som oftest snakker om linser, så snakker man om slike man har på øyenene for å korrigere synsfeil.

Tom

Skrevet (endret)
I fotoverden bruker man ikke zoom (finnes sikkert noen unntak), men variofokaler.

En zoomlinse skal holde fokus når man endrer brennvidde.

Sist jeg sjekket (for ca 30 sekunder siden) beholdt mitt kit-objektiv til GX-10 fokus når man forandret brennvidden, og det har alle andre objektiver jeg har brukt gjort også, så vidt jeg kan huske (har dog ikke sjekket alle). Det er jo også et av "tjuvtriksene" for manuell fokus når det er mørkt - zoom max inn, fokuser manuelt, og zoom ut til ønsket utsnitt... Mulig det ikke var vanlig før, men det det ser ut til å være vanlig nå. Endret av k-ryeng
Skrevet

Endelig litt bensin på bålet :woot:

Leste i dag på Nikon Cafe at alle variofokal-objektiv (må trå varsomt i denne topic'en) med intern fokusering forandrer fokus ørlite.

Grunnen til den diskusjonen var en som hadde merket et avvik på ca 10cm på en Nikon 18-200mm.

Er det et ytterpunkt, så er det vel bare akademisk :-) - men noe å legge på minne.

Skrevet (endret)
Endelig litt bensin på bålet :woot:

Leste i dag på Nikon Cafe at alle variofokal-objektiv (må trå varsomt i denne topic'en) med intern fokusering forandrer fokus ørlite.

Grunnen til den diskusjonen var en som hadde merket et avvik på ca 10cm på en Nikon 18-200mm.

Er det et ytterpunkt, så er det vel bare akademisk :-) - men noe å legge på minne.

Det er mulig, jeg besitter ingen IF-objektiver akkurat nå - alle mine forandrer lengde når de fokuserer. Endret av k-ryeng

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...