Gå til innhold

Linse eller objektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

arela: jeg tror ikke helt du forstår hva utrykket "avgrenset av to motsatte bueflater eller en plan flate og en bueflate" betyr.

"Legeme" i fysisk forstand er altså enkelt og greit en fysisk gjenstand. For en linse sin del så er denne fysiske gjenstanden massiv og laget av et gjennomsiktig materiale (gjerne glass, men kan også være plast eller for den saks skyld kalsiumfluoritt). Videre så er denne gjennomsiktige gjenstanden formet på en slik måte at endeflatene er enten begge buete, eller så er en av dem buet og en er flat.

Hvis du sammenligner ordbokbeskrivelsen du drar frem med illustrasjonene i f.eks. wikipediaartikkelen om Lens(optics), så tror jeg du vil finne at de samsvarer ganske godt.

Et objektiv, derimot, består av flere slike linser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det som Afseth skriver (jeg nekter å skrive Super 8, du filmer jo bare med videokamera så vidt jeg vet)
Jobber faktisk med Super8 film til daglig... så det så :) og å ha brukernavnet "Mini-DV" virker liksom ikke like... kult.

Sorry, men du blir aldri noe annet enn Afseth. Helt tåpelig nick bytte. Høres ut som om du er i en midtlivskrise og drømmer om å være super[man] ;)

Når sjokket over ikke bare jeg er irritert over dette klarer jeg å få fram en mening om temaet.

Her inne skriver jeg aldri linse, men der ute tar jeg meg selv ofte i å si linse. Det er så lett å rives med når andre rundt deg sier linse (Selv de i butikken) så jeg jobber med å bli bedre på det. Irriterende at bedrifter ikke klarer å skrive det ordenlig. De kan i det minste skrive objektiv/linser.

Skrevet

Jeg fostår ikke at ordbøkene kan misforståes. Gang på gang siteres det at en linse er ett stykk lysbrytende legeme (fysisk objekt), mens et objektiv består av flere slike legemer.

Hva er så vanskelig å forstå?

Hvor mange linser er det inne i objektivene deres?

• Liker 1
Skrevet
Jeg fostår ikke at ordbøkene kan misforståes. Gang på gang siteres det at en linse er ett stykk lysbrytende legeme (fysisk objekt), mens et objektiv består av flere slike legemer.

Tja for meg så er det ikke så vanskelig ihvertfall.

Mitt objektiv består vel av 14 linser hvis jeg ikke er helt ute av vater.

Er mer imponert over de som kun har ei linse å forholde seg til :tease:

Skrevet

Tja for meg så er det ikke så vanskelig ihvertfall.

Mitt objektiv består vel av 14 linser hvis jeg ikke er helt ute av vater.

Er mer imponert over de som kun har ei linse å forholde seg til :tease:

Ser ut som det kun er én linse på min Sony Ericsson K810i :)

Skrevet
Stor fare for at det minst er to... Ikke lett å lage fixfokus-objektiver bare med ett element...
Skrevet
Stor fare for at det minst er to... Ikke lett å lage fixfokus-objektiver bare med ett element...

K810 har autofokus

Skrevet

Jeg tror mobilen min kun har et element, for ikke faen om jeg har sett det fokusere noen gang, og et skarpt bilde kan man se lenge etter...

Skrevet

Mener K810i fokuserer ved å sette spenning på et legeme fylt med en klar væske. Avhengig av spenningen så blir dette legemet mer eller mindre avrundet/buet og vil da samle lyset på en annen måte.

Om dette er det eneste linseelementet i kameraet vet jeg ikke, men ser slik ut.

Skrevet
Det som Afseth skriver (jeg nekter å skrive Super 8, du filmer jo bare med videokamera så vidt jeg vet), sier egentlig alt som er verdt å nevne om temaet. Det er jo egentlig ikke så veldig viktig hva man kaller det, så lenge alle vet hva vi snakker om. Det kan jo kalles en utglidning av språket, men begrepet linse har vært i bruk i dagligtale så lenge jeg kan huske.

Dvs, jeg har ikke hørt begrepet så lenge jeg kan huske. Jeg bare antar det. Jeg husker fremdeles da jeg og flere venner dro til Bergen for å studere for tyve år siden. Vi var alle aktive fotografer, og undret oss veldig da alle som jobbet i fotobutikk omtalte objektivene som linser. Vi hadde faktisk aldri hørt det før, selv om vi allerede hadde fotografert i flere år hjemme på Karmøy. Det var med andre ord et dialektisk uttrykk. Som så mye annet med den flotte skarrende dialekten mellom de syv fjell så har det spredd seg til resten av landet, men denne gang er det ikke så positivt som at skarringen begynner å ta over for rullingen. Det finnes to alvorlige talefeil i bergensdialekten. Det er heldigvis ikke alle som har de feilene, men de er likevel relativt utbredt. På andreplass kommer begrepet linse, men øverst troner tendensen til at kj- blir uttalt sj-.

Fysj og fykj. Ellers er det jo en flott dialekt fra byen med den beste musikken, det beste fotballaget, den mest ekte bykulturen og de absolutt kjekkeste menneskene i kongeriket. At de i tillegg har PMnormal og Antonio Stasi er jo bare prikken over i'en for norges naturlige hovedstad :thumbup:

Hahha morsom lesing. Hadde det ikke vært for at jeg selv er Bergenser ville jeg trodd du var litt høy på pæra :D

Skrevet
Fysj og fykj. Ellers er det jo en flott dialekt fra byen med den beste musikken, det beste fotballaget, den mest ekte bykulturen og de absolutt kjekkeste menneskene i kongeriket. At de i tillegg har PMnormal og Antonio Stasi er jo bare prikken over i'en for norges naturlige hovedstad :thumbup:

Hele den lange teksten hinter til at du er fra bergen, men så sier du at du er trønder? :dontgetit:

Æ må si æ datt ut dær, men det e gått å sjå kor jærte ditt e, sjøl om du itj bor hær længer :(

Skrevet
"Legeme" i fysisk forstand er altså enkelt og greit en fysisk gjenstand. For en linse sin del så er denne fysiske gjenstanden massiv og laget av et gjennomsiktig materiale (gjerne glass, men kan også være plast eller for den saks skyld kalsiumfluoritt). Videre så er denne gjennomsiktige gjenstanden formet på en slik måte at endeflatene er enten begge buete, eller så er en av dem buet og en er flat.

Det jeg merket med rødt, er vel stridens kjerne.

Tror konklusjonen er vel forhastet når du påpeker hva en fysisk gjenstand er.

Er ikke en plastdings/metaldings med masse linser innebygd en fysik gjenstand (et legeme)?

Mye prestisje her :whistle: - fint å få helt på litt bensin på bålet :dribble:

Skrevet (endret)

Et objektiv er en fysisk gjenstand, men det er kun navnet på en metall/plast-sak som er rund og avlang, nøye satt sammen med masse glass inni. En linse er en glassbit (Ikke gjør det vanskeligere her nå)

Man sier ikke at Beckham dempet blæra på brystet å bomma på åpent mål?

Nei vi sier at Beckham dempet ballen på brystet å bomma på åpent mål, selv om han sto på målstreken! Han suger så jævlig!

Ja jeg går til psykolog for de som lurte...

Fordi som tar meg seriøst, nei jeg gjør ikke det. Mulig jeg burde, men nei

Jeg burde ikke være alene hjemme på kveldene med Sie Gubba og litt for kraftig stereoanlegg :ermm: .

Endret av Mr. Olsen
Skrevet

Det jeg merket med rødt, er vel stridens kjerne.

Tror konklusjonen er vel forhastet når du påpeker hva en fysisk gjenstand er.

Er ikke en plastdings/metaldings med masse linser innebygd en fysik gjenstand (et legeme)?

Mye prestisje her :whistle: - fint å få helt på litt bensin på bålet :dribble:

Som nevnt tidligere, det virker som ALLE her inne vet hva et legeme er.

Du argumenterer med at siden et objektiv er et legeme, så kan man like gjerne kalle det for en linse.

En bil er et legeme, en ball er et legeme. Du kan allikevel ikke kalle bilen for en ball.

Et objektivlegeme inneholder flere linselegemer.

Er du fremdeles ikke i stand til å se forskjellen?

• Liker 1
Skrevet
Jo, men det er ikke en linse. Du sier det jo selv... en dings med masse linser inni. Flere linser er ikke én linse.

Du henger deg opp i ordet "legeme" i stedet for å henge deg opp i det som er viktig: gjennomsiktig, og avgrenset av to flater.

En linse er et gjennomsiktig materiale som er formet slik at det er avgrenset av to flater, og formen på disse flatene bestemmer hvordan linsen bryter lyset.

Et objektiv er en mekanisk konstruksjon som består av flere linser satt sammen i et hus.

Skrevet (endret)

Mulig jeg uttrykker meg litt uklart.

Jo, men det er ikke en linse. Du sier det jo selv... en dings med masse linser inni. Flere linser er ikke én linse.

At det er flere linser i et objektiv, betyr ikke at det ikke kan være flere linser i ei linse, dvs at ordet linse har flere betydninger. Hvis det er som du hevder, feil å bruke ordet linse om et objektiv, så vis meg hvor jeg kan finne det!

En bil er et legeme, en ball er et legeme. Du kan allikevel ikke kalle bilen for en ball.
Riktig, men både bil og ball kan kalles et legeme, selv om du eller jeg er inni.

Og hva kalles en lastebil som frakter biler - er ikke det en (laste)bil også?

Beckham dempet blæra på brystet å bomma på åpent mål

Tror vel neppe Beckham har spilt med ball laget av blære, men de hadde ikke plastballer i fotballens barndom, så du skal ikke se bort ifra at de fleste forstår dette. Om det er rett er en sak, en helt annen sak er om det er feil.

snakkes :D

Endret av arela
Skrevet

Jeg vet godt forskjellen mellom linse og objektiv, men uansett så sier jeg linse av en merklig grunn. Drålig vane er vondt og vende er det ikke det de sier?

Jeg prøver i allefall og gjøre noe med det :)

Skrevet
At det er flere linser i et objektiv, betyr ikke at det ikke kan være flere linser i ei linse, dvs at ordet linse har flere betydninger. Hvis det er som du hevder, feil å bruke ordet linse om et objektiv, så vis meg hvor jeg kan finne det!

Det er riktig som du sier at selv om der er flere linser i et objektiv, så betyr ikke dette at det ikke kan være flere linser i en linse.

Fysikk tilsier at det ikke kan være flere linser i en linse.

Er ikke så lett å bevise en negativ ting.

Kan ikke du vise meg hvor det står at man ikke kan kalle en gås for en sykkel, så skal jeg vise deg etterpå.

Får heller snu det på hodet. Vis oss hvor det står at en linse er en sylinder bestående av flere linser, fokusautomatikk, blenderåpning etc.

både bil og ball kan kalles et legeme, selv om du eller jeg er inni.

Og hva kalles en lastebil som frakter biler - er ikke det en (laste)bil også?

Ja, som jeg sier; Både bil og ball er legemer. Men dette betyr ikke at bil = ball.

Og jo, en lastebil er en lastebil, men lastebil er ikke lik ball for det.

• Liker 1
Skrevet

Du har allerede fått ordbokdefinisjoner tidligere som viser hvor du tar feil. Dessverre så er det helt umulig å argumentere mot manglende kunnskap, så det er vanskelig å gi deg noe mer.

Jeg foreslår ærlig talt at du tar deg tid til å finne frem en matematikkbok og leser opp om romgeometri, fordi du mangler helt tydelig kunnskapsgrunnlaget til å forstå implikasjonene av en setning som "legeme som er avgrenset av to motsatte bueflater el. av en plan flate og en bueflate".

Det her er en ren geometrisk definisjon som er lett å forstå og vanskelig å feiltolke hvis du har kunnskapsgrunnlaget til å forstå den.

Skrevet
Jeg mistenker at dette er en tapt sak, og at om fem år så er linse et likestilt ord med objektiv, og ordbøkene er oppdatert deretter.

La oss heller bruke tid og ressurser til å lære opp folk om forskjellen på zoom og brennvidde.

Tom

Jeg er veldig opptatt av ZOOMKRAFT.

(Om du tar denne tilbringer du alt for mye tid på forum!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...