Gå til innhold

overspenning


Anbefalte innlegg

ok her er saken: helt plutseligt slår overspennings vernet seg på i sikringsskapet og kobler ut strømmen i min og leilighet under meg. dette skjer helt spontant hvilken tid som helst på døgnet, selv om jeg har skrudd av alle ovner vaskemaskin, tørke trommel..osv

har snakka med hus eieren om dette men han mener det er I NABO HUSET problemet ligger.

 

dette skjer 2-3 ganger om dagen og er litt skummelt å tenke på når du har 3 pcèr som er oppe å går

 

hva skal eg gjøre for å bedre denne situasjonen, må eg kjøpe meg en ups eller er det en annen måte å ordne dette på i så fall hvordan

 

kan noen anbefale meg en billig ups :evil:

 

flytta inn i denne leiligheten for 3 uker siden dette skjedde aldri i den gamle leiligheten min

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I første omgang ville jeg kjøp overspenningsvern til DATA`n da overspenningsvern i sikringsskapet ikke er rask nok til å koble inn. Mest sannsynlig får PC en din en salve før overspenningsvernet slår av strømmen. Om du skal skaffe deg UPS (noe som koster skjorta) bør du ihvertfall ha et overspenningsvern. Disse kan du få kjøpt hos HiFi sjapper og forsikringsselskap. Koster ca 1000,- KR for et godt et (som ikke tar kvelden etter èn belastning).

Lenke til kommentar
I første omgang ville jeg kjøp overspenningsvern til DATA`n da overspenningsvern i sikringsskapet ikke er rask nok til å koble inn. Mest sannsynlig får PC en din en salve før overspenningsvernet slår av strømmen. Om du skal skaffe deg UPS (noe som koster skjorta) bør du ihvertfall ha et overspenningsvern. Disse kan du få kjøpt hos HiFi sjapper og forsikringsselskap. Koster ca 1000,- KR for et godt et (som ikke tar kvelden etter èn belastning).

 

Du har rett i at en UPS kan være løsningen, MEN.... det har kommet noen nye vilkår fra en del forsikringsselskap ang. beskyttelse av bla. data og Hi-Fi utstyr. Gjensidige, If og Vesta har utarbeidet et skriv hvor det står noe slikt som at for at forsikringen skal gjelde, må overspenningvernet / UPS`en være såkalt ONLINE. Dvs. at den filtrerer bort transienter, eller ujevnheter i strømtilførselen som det heter på godt norsk.

 

Nå skal det være sagt at disse vilkårene jeg har sett, kom fra næringslivsavd. , men det forbauser meg ikke om de har satt de kravene for private også. Uansett så vil en online UPS forlenge levetiden på bla. data og hi-fi anlegget ditt, spesielt hvis vi får en slik sommer som vi hadde i fjor, med MYE lyn og torden.....

Lenke til kommentar

Har sett overspenningsvern til Data/Hifi etc. til rett rundt 300,- og som ikke tar kvelden etter én støyt. Kjøpte et slikt et hos Expert en gang. Denne krevde jorda støpsel. De hos expert sa den var godkjent av forsikringsselskap. Fulgte også med et lite skriv om dette i boksen.

 

Edit: Så tilsvarende hos Elkjøp, men som kosta nesten 1000,- Eneste forskjellen var at den hos Elkjøp var norsk-produsert. (Og litt annerledes utseende da)

Lenke til kommentar
I første omgang ville jeg kjøp overspenningsvern til DATA`n da overspenningsvern i sikringsskapet ikke er rask nok til å koble inn. Mest sannsynlig får PC en din en salve før overspenningsvernet slår av strømmen. Om du skal skaffe deg UPS (noe som koster skjorta) bør du ihvertfall ha et overspenningsvern. Disse kan du få kjøpt hos HiFi sjapper og forsikringsselskap. Koster ca 1000,- KR for et godt et (som ikke tar kvelden etter èn belastning).

 

Du har rett i at en UPS kan være løsningen, MEN.... det har kommet noen nye vilkår fra en del forsikringsselskap ang. beskyttelse av bla. data og Hi-Fi utstyr. Gjensidige, If og Vesta har utarbeidet et skriv hvor det står noe slikt som at for at forsikringen skal gjelde, må overspenningvernet / UPS`en være såkalt ONLINE. Dvs. at den filtrerer bort transienter, eller ujevnheter i strømtilførselen som det heter på godt norsk.

 

Nå skal det være sagt at disse vilkårene jeg har sett, kom fra næringslivsavd. , men det forbauser meg ikke om de har satt de kravene for private også. Uansett så vil en online UPS forlenge levetiden på bla. data og hi-fi anlegget ditt, spesielt hvis vi får en slik sommer som vi hadde i fjor, med MYE lyn og torden.....

 

Problemet er at det ikke alltid er bygget inn overspenningsværn i UPS. Dermed er det bortkastede penger å kjøpe et UPS om en er redd for overspenning. Det blir det samme med f.eks. Ladac til High End utstyr. Det det ender med er at alt ryker (inkludert UPS/Ladac) om en ikke har et seperat overspenningsvern FØR UPS eller Ladac. Uansett er strømleverandøren ansvarlig for kraftig overspenning om dette kan bevises ved reperasjon av produktet. Dette er ikke så lett med Data utstyr da det er flere faktorer enn strømmen (telefonlinjer ol.). Utstyr skal være godkjent for +-5% på standard spenning (om jeg ikke husker helt feil). Om annet blir påvist av reperatør er det en sak mellom eier av produktet og strømleverandør. Men om en har et overspenningsværn som er godkjent av forsikringsselskapet slipper en å måtte bevise overfor strømleverandør da det blir en enkel sak mellom eier av produktet og forsikrinsselskapet. Jeg har aldri vært borti en slik sak (hvor eier har hatt et godkjent overspenningværn som ikke har reddet produktet).

 

Jeg ville aldri ha investert i et UPS uten overspenningværn, enten om det er innebygget eller seperat (vel og merke godkjent innebygget!).

 

Jeg har jobbet i HiFi bransjen i 3 år, med ørten fortvilede kunder som har vært uheldige... Det er grunnen til at ethvert High End system blir solgt med overspenningværn (kunden blir ihvertfall gjort oppmerksom på dette). Jeg jobber ikke med dette lenger.

 

Eks sjefen min målte spenningen gjennom et døgn i Oslo (bærum) det varierte +-15%. Så det er et utbredt problem. Sommeren er ikke den verste tiden med tanke på de hverdagslige over/under-spenningene. Det er som oftest når nettet er høyest belastet.

Lenke til kommentar
Har sett overspenningsvern til Data/Hifi etc. til rett rundt 300,- og som ikke tar kvelden etter én støyt. Kjøpte et slikt et hos Expert en gang. Denne krevde jorda støpsel. De hos expert sa den var godkjent av forsikringsselskap. Fulgte også med et lite skriv om dette i boksen.

 

Edit: Så tilsvarende hos Elkjøp, men som kosta nesten 1000,- Eneste forskjellen var at den hos Elkjøp var norsk-produsert. (Og litt annerledes utseende da)

 

Jeg fikk det skrive med de nye vilkårene fra Gjensidge, If og Vesta på tirsdag denne uken. Dvs. for 5 dager siden, og da hadde det akkurat blitt sendt ut... Der står det helt klart at den typen vern som du nevner ikke holder. MEN, jeg vet ikke om det gjelder kun for bedrifter....

Lenke til kommentar

Det er en god stund (nesten ett år) siden jeg kjøpte denne. Jeg kjøpte den for noen da uværet hadde most modem, HK og CPU. (Chipen på modemet hadde faktisk bokstavelig talt eksplodert). Aner ikke om det har kommet nye regler eller noe. Vet bare at selgeren på expert sa den var godkjent, og at det stod i skrivet som fulgte med.

Lenke til kommentar
Har sett overspenningsvern til Data/Hifi etc. til rett rundt 300,- og som ikke tar kvelden etter én støyt. Kjøpte et slikt et hos Expert en gang. Denne krevde jorda støpsel. De hos expert sa den var godkjent av forsikringsselskap. Fulgte også med et lite skriv om dette i boksen.

 

Edit: Så tilsvarende hos Elkjøp, men som kosta nesten 1000,- Eneste forskjellen var at den hos Elkjøp var norsk-produsert. (Og litt annerledes utseende da)

 

Jeg fikk det skrive med de nye vilkårene fra Gjensidge, If og Vesta på tirsdag denne uken. Dvs. for 5 dager siden, og da hadde det akkurat blitt sendt ut... Der står det helt klart at den typen vern som du nevner ikke holder. MEN, jeg vet ikke om det gjelder kun for bedrifter....

 

Men det har ikke så himla mye å si om det redder produktene dine....

Ekstrem overspenning er uansett strømleverandørens ansvar...

 

Mitt overspenningsvern er et norsk som har tatt MANGE støyter uten at stereoen har tatt kvelden (takk og pris). Selges av flere forsikringsselskaper.... (merkelig om de ikke er iht vilkårene). Men jeg mener uansett at du bør ha et overspenningvern, om bare for å få sove om natta (om du har litt dyrt utstyr).

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti mange forskjellige typer UPS, men jeg har aldri hørt om en UPS uten overspenningsvern.... Nå kjenner ikke jeg til alt som finnes av stort, smått og gamle modeller, men litt av vitsen med en UPS syntes for meg å bli borte hvis den ikke tar av for transienter.

 

Jeg sier ikke det for at jeg mener du tar feil, men fordi jeg syntes bare det hørtes rart ut.... Uansett så kan du godt ta en titt www.makker.no/informasjon/ så finner du en del info.

 

Her er et utdrag fra If... sine vilkår : ”Utstyret skal på 230V-400V-, signal- og telesiden være beskyttet mot overspenning, nettstøy samt mot variasjon/brudd i nettspenningen. Utførelse: På 230V-400V-siden skal det være installert - grovvern i sikringstavle for utstyret - finvern i form av avbruddsfri strømforsyning (UPS). Batterikapasiteten må være tilstrekkelig, slik at hovedmaskiner, servere og PC'er kan tas ned kontrollert.”

Lenke til kommentar
Jeg har vært borti mange forskjellige typer UPS, men jeg har aldri hørt om en UPS uten overspenningsvern.... Nå kjenner ikke jeg til alt som finnes av stort, smått og gamle modeller, men litt av vitsen med en UPS syntes for meg å bli borte hvis den ikke tar av for transienter.

 

Jeg sier ikke det for at jeg mener du tar feil, men fordi jeg syntes bare det hørtes rart ut.... Uansett så kan du godt ta en titt www.makker.no/informasjon/ så finner du en del info.

 

Da ville jeg ha sjekket det når jeg evnt kjøpte UPS, men om det er overspenning du er redd for skjønner jeg ikke poenget med å kjøpe en UPS da det er vesentlig dyrere enn et overspenningvern. Om overspenningen er så ekstrem at den slår ut strømmen i huset ditt bør du nok ta kontakt med strømleverandøren og få de til å dokumentere at det er nabon som lager problemer... (den unnskyldningen har jeg hørt mange ganger :evil: ).

Lenke til kommentar
Det er en god stund (nesten ett år) siden jeg kjøpte denne. Jeg kjøpte den for noen da uværet hadde most modem, HK og CPU. (Chipen på modemet hadde faktisk bokstavelig talt eksplodert). Aner ikke om det har kommet nye regler eller noe. Vet bare at selgeren på expert sa den var godkjent, og at det stod i skrivet som fulgte med.

 

Vær obs på at du bør ha et værn som også tar telefonlinje og/eller tv kabel, da det kan bli en korteste vei til jord om du værner strømmen.

Lenke til kommentar
Jeg har vært borti mange forskjellige typer UPS, men jeg har aldri hørt om en UPS uten overspenningsvern.... Nå kjenner ikke jeg til alt som finnes av stort, smått og gamle modeller, men litt av vitsen med en UPS syntes for meg å bli borte hvis den ikke tar av for transienter.

 

Jeg sier ikke det for at jeg mener du tar feil, men fordi jeg syntes bare det hørtes rart ut.... Uansett så kan du godt ta en titt www.makker.no/informasjon/ så finner du en del info.

 

Her er et utdrag fra If... sine vilkår : ”Utstyret skal på 230V-400V-, signal- og telesiden være beskyttet mot overspenning, nettstøy samt mot variasjon/brudd i nettspenningen. Utførelse: På 230V-400V-siden skal det være installert - grovvern i sikringstavle for utstyret - finvern i form av avbruddsfri strømforsyning (UPS). Batterikapasiteten må være tilstrekkelig, slik at hovedmaskiner, servere og PC'er kan tas ned kontrollert.”

 

Det siste utdraget ser ut til å være formulert til bedrifter som har servere og annet som ikke kan være foruten strøm eller har verdifull informasjon som også er forsikret i enkelte avtaler.

 

Jeg kan godt ta feil med henhold til UPS og integrerte overspenningsvern. Men i forhold til HiFi utstyr er UPS ikke godt likt pga påvirkning av lyden. De UPS som selges i HiFi sammenheng er som oftest en god del dyrere (nå snakker jeg om High End) enn Databaserte løsninger. I en god del av de systemene har jeg vært borti kunder som har hatt overspenning og UPS`en har røket (men ikke annlegget). I de sammenhengene har jeg alltid solgt med et "lynvern/overspenningsvern" til 1500,- for at de skal slippe utlegget med en ny UPS om det skulle gå galt.

 

Men jeg aner at fenris1979 har liten bruk for et UPS. Om behovet skulle være der fordi det er mange strømbrudd (mange ganger daglig) ville jeg tatt saken i egne hender og tatt kontakt med strømleverandør om ikke husverten er villig til å gjøre det, for å få bekreftet/avkreftet at det er nabon som er roten til problemet og fått det skriftlig. Det går ikke ann å regne med at en privatperson i en alminnelig leilighet skal legge ut penger på et UPS fordi strømmen forsvinner titt og ofte! Overspenningsvern er en annen ting da de er rimeligere, og ingen kan forutsi lyn....

Lenke til kommentar
Jeg har vært borti mange forskjellige typer UPS, men jeg har aldri hørt om en UPS uten overspenningsvern.... Nå kjenner ikke jeg til alt som finnes av stort, smått og gamle modeller, men litt av vitsen med en UPS syntes for meg å bli borte hvis den ikke tar av for transienter.

 

Jeg sier ikke det for at jeg mener du tar feil, men fordi jeg syntes bare det hørtes rart ut.... Uansett så kan du godt ta en titt www.makker.no/informasjon/ så finner du en del info.

 

Da ville jeg ha sjekket det når jeg evnt kjøpte UPS, men om det er overspenning du er redd for skjønner jeg ikke poenget med å kjøpe en UPS da det er vesentlig dyrere enn et overspenningvern. Om overspenningen er så ekstrem at den slår ut strømmen i huset ditt bør du nok ta kontakt med strømleverandøren og få de til å dokumentere at det er nabon som lager problemer... (den unnskyldningen har jeg hørt mange ganger :evil: ).

 

Dette er skrevet av en som startet opp IBM sin UPS avdeling, og VET hva han prater om......:

 

"På steder med stor industritetthet kan overspenninger være et problem, kan forårsake fysisk skade på tilkoplet utstyr. Hovedkildene til slike forstyrrelser er lynnedslag, inn- og utkopling av motorer, heiser, eller omkoplinger på det omliggende høyspent nettet.

 

Dersom overspenningen er særdeles kraftig, kan sikringsskap bli svartbrent og ledningene flerret ned fra vegger og tak, og alt elektrisk utstyr som står tilkoblet ødelegges fullstendig. I andre og langt flere tilfeller, gir overspenningen seg til kjenne ved at det gnistrer ut av stikkontakter, og ømfintlig utstyr som fjernsynsapparat, datautstyr og motorer blir ødelagt."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...