Gå til innhold

Når kommer 8 kjerner for desktop-maskiner?


gunnard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Lurte på om noen visste når 8-kjerne-prosessorer er forventet å komme for desktop-maskiner? Leste at Intel skulle få 80 kjerner innen 2011.. Hvis de skal holde dette må de nesten komme med 8-kjernene snart? :) Noen som vet hvordan prisnivået kommer til å være på disse?

 

8 kjerne kommer når 4 kjerne er mainstream, og hva prisnivået angår vil jeg tippe det blir dritdyrt i begynnelsen for og så dumpe prisene kraftig...

Lenke til kommentar
Ser jo ikke ut som det er prosessorkraft som er problemet for tiden så jeg tror nok det atr litt tid før 8 kjerners prosessorer ser markedet.

Nå skal jo AMD lansere 3 kjerne prosessorer så det kan godt hende vi ser 6 kjerne prosessorer før 8.

 

 

visst du skal samenligne 3 kjerne med 6 kjerne, så måtte dei ha laga 7 kjerne, for så å slå av en. da er det vel heller 8 kjerne der 1 er slått av, altså 7.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe regel som sier at man må doble antall kjerner hele tiden.

fra 1 til 2 blir jo en dobling om man liker det eller ikke.

Fra 2 til 4 kjerner blir også logisk med tanke på layout.

Ja 3 kjerner er en 4 kjerne prosessor med den ene kjernen avslått.

Men når vi øker derfra så blir det neste logiske steget 6 og 9 kjerne prosessorer med tanke på layout.

9 blir helt kvadratisk mens 6 blir rektangulært.

Dette er selvsagt mine spekulasjoner så det behøver alldeles ikke stemme, men slik ser jeg det for meg.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer litt på er om du må skrive programmer for å ta i bruk spesifikt et antall prosessorer, eller om du kan sette det opp til å effektivt dynamisk tilpasse seg x antall kjerner. I dag så ser det jo ut som utviklere må bruke tid på å få 2-kjerner til å fungere optimalt, og nå også 4-kjerner. Ville det ikke kunne bli et virvar jo flere konfigurasjoner med antall kjerner det finnes?

Endret av Vin_Kaleu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det vi trenger nå er 4kjerner som kjører stabilt på 4GHz,

Bare og få tak i en Q6600 G0/Q6700 + litt god vannkjøling det :)

 

Tror det er snakk om en firekjerne med 4Ghz orginalhastighet...

Lenke til kommentar
Noen fra Intel sa på idf at de holdt på med 8 kjerners nehalem, men de visste ikke om de ville bli ferdige til lanseringa på 4kjerne cpu'ene, og det vil si 4 kvartal av 2008 eller i løpet av 2009.

Ser sånn ut om denne artikkelen og.. Blir lenge å vente på de, iallfall til de er på et akseptabelt prisnivå.. Quad-Core blir det neste på meg da :thumbup:

 

Det jeg lurer litt på er om du må skrive programmer for å ta i bruk spesifikt et antall prosessorer, eller om du kan sette det opp til å effektivt dynamisk tilpasse seg x antall kjerner. I dag så ser det jo ut som utviklere må bruke tid på å få 2-kjerner til å fungere optimalt, og nå også 4-kjerner. Ville det ikke kunne bli et virvar jo flere konfigurasjoner med antall kjerner det finnes?

Det er mulig å finne antall kjerner på maskinen og optimalisere koden dynamisk etter det. Det er også mulig å lage et program som kan utnytte et bestemt antall kjerner, dvs lage et bestemt antall tråder i programmet, og disse programmene vil da kjøres best på maskiner med så mange kjerner, men kan kjøres på alle. Hvis maskinen har flere kjerner vil ikke de ekstra kjernene bli utnyttet, hvis maskinen har færre vil programmet bli noe tregere enn om det hadde vært optimalisert for det antallet kjerner (grunnet mer leting i høyere minnelager).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...