Gå til innhold

Lampekurs på 1,5mm2 kabel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lampekurs på 1,5mm2 kabel? uendelig diskusjon!

Etter 4-5år i arbeid, så gjør man slikt uansett.

på FAST-punkt ja!

Er heller ikke lov og bruke tak-bokser i skjultanlegg som koblingspunkt heller, for Hvis det kommer en lampe med god temperatur i fremtiden og lager en reduksjonsfaktor på ...1.9 eller no sånt? :p ...men, noen ganger så bare Må man gjøre d!

 

NEK:400 er vell egentlig en Guide til hvordan man KAN gjøre det... en Norm-guide. ikke en LOV-BOK... det har vi vel FEL til.

 

PR 2x1.5mm2 er vell ikke bare litt billigere, men Mye penere óg i.m.o.

 

edit: NEK66?? er det ikke Norsk Komité 64 dah?? (eller er de blitt to til i 2006 ed.)?

Endret av Alte-to
Lenke til kommentar
jeg ser ingen problemer med og legge opp en 4mm2 fra eksisterende komfyrpunkt til en 16A stikk for f.eks komfyr (hvor platetopp og komfyr er to adskilte enheter)

Hvorfor ikke?

Vanlig stikk er ikke godkjent for maks 16A uansett og skulle snekkeren som pusser opp kjøkkenet kline til med begge 3KW viftene sine under ombygginga fordi det er så kalt så blir det ditt problem.

Monter heller komfyrkontakt og komfysrtøpsel til steikovnen.

 

NEK:400 er vell egentlig en Guide til hvordan man KAN gjøre det... en Norm-guide. ikke en LOV-BOK... det har vi vel FEL til.

Nek er riktig som du sier en norm men der nek sier SKAL så er det ingen vei utenom, der nek sier BØR og KAN er det muligheter å gjøre ting annerledes så lenge resultatet blir like godt som eller bedre en normen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Rett fra Nek 400 533.2

10A- 1,5mm2 skjult anlegg

13A- 1,5mm2 åpent anlegg (forlagt utenpå vegg)

16A- 2,5mm2 skjult anlegg

16A- 2,5mm2 åpent anlegg

20A- 4,0mm2 skjult anlegg

25A- 4,0mm2 åpent anlegg

 

Så og sikre en 1.5mm2 kabel med 16A er ikke lov etter norske forskrifter.

Dette uansett hva du skal belaste kursen med.

1,5mm2 PVC isolert kabel skal i teorien klare 19,5A på Åpent anlegg men etter en norsk forskrift skal ikke en 1,5mm2 kabel føre mer en 13A. Hva du velger og gjøre er opp til deg men skal du ha det lovlig etter boka så må du holde deg til et 13A værn

post-64750-1196450895_thumb.jpg

Er foresten en tidligere tråd som handler om det samme

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=382487

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar
Rett fra Nek 400 533.2

10A- 1,5mm2 skjult anlegg

13A- 1,5mm2 åpent anlegg (forlagt utenpå vegg)

16A- 2,5mm2 skjult anlegg

16A- 2,5mm2 åpent anlegg

20A- 4,0mm2 skjult anlegg

25A- 4,0mm2 åpent anlegg

 

Så og sikre en 1.5mm2 kabel med 16A er ikke lov etter norske forskrifter.

Dette uansett hva du skal belaste kursen med.

1,5mm2 PVC isolert kabel skal i teorien klare 19,5A på Åpent anlegg men etter en norsk forskrift skal ikke en 1,5mm2 kabel føre mer en 13A. Hva du velger og gjøre er opp til deg men skal du ha det lovlig etter boka så må du holde deg til et 13A værn

post-64750-1196450895_thumb.jpg

Er foresten en tidligere tråd som handler om det samme

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=382487

 

NEK er ikke en forskrift, det er en norm...

Lenke til kommentar
Rett fra Nek 400 533.2

10A- 1,5mm2 skjult anlegg

13A- 1,5mm2 åpent anlegg (forlagt utenpå vegg)

16A- 2,5mm2 skjult anlegg

16A- 2,5mm2 åpent anlegg

20A- 4,0mm2 skjult anlegg

25A- 4,0mm2 åpent anlegg

 

Så og sikre en 1.5mm2 kabel med 16A er ikke lov etter norske forskrifter.

Dette uansett hva du skal belaste kursen med.

1,5mm2 PVC isolert kabel skal i teorien klare 19,5A på Åpent anlegg men etter en norsk forskrift skal ikke en 1,5mm2 kabel føre mer en 13A. Hva du velger og gjøre er opp til deg men skal du ha det lovlig etter boka så må du holde deg til et 13A værn

 

hvorfor bruker du så lang tid på en ting du tydligvis ikkje har heilt kontroll på?

 

som nevnt 100 ganger , 60W eller 2000W på 1.5" med 16A sikring er ingen problem så lenge du ikkje har noen vanvittige lengder, eller veldig korte lengder rett ved trafo som gjør at du får problem med kortslutningssikring.

det står veldig godt forklart i NEK.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og jeg skjønner ikke at folk fortsatt gnager på dette (er klar over at jeg er den som gnager nå men dette irriterte meg litt til slutt)...

Hvorfor skulle man gjøre noe som helst med dette? 1.5mm2 på 10A og 2.5mm2 på 16A og gi svarte f... i alt annet.... Det er en grunn til at man har satt disse standardene. Det er som en kursholder jeg var med på sa: "NEK'en er en norm - ên måte å gjøre det på. Men du skal ha en jævla god grunn til å gjøre noe annet som strider imot den sålenge det ikke forbedrer det som står der"

Lenke til kommentar
Og jeg skjønner ikke at folk fortsatt gnager på dette (er klar over at jeg er den som gnager nå men dette irriterte meg litt til slutt)...

Hvorfor skulle man gjøre noe som helst med dette? 1.5mm2 på 10A og 2.5mm2 på 16A og gi svarte f... i alt annet.... Det er en grunn til at man har satt disse standardene. Det er som en kursholder jeg var med på sa: "NEK'en er en norm - ên måte å gjøre det på. Men du skal ha en jævla god grunn til å gjøre noe annet som strider imot den sålenge det ikke forbedrer det som står der"

 

les 433.3

står det fantastisk klart at det er lov.

 

legger du 2.5" til ei enslig lampe på 60W viser du alt ant enn at du veit hva du driver med

 

leser du kun utdrag av nek og bygger etter det ville det vert mangen rare innstalasjoner rundtom

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gidder ikke lekse deg om dette for du vet bedre enn meg og "jadadadada" men for andre:

En stikkontakt kurs er på 16A for da kan du koble til alt du måtte ønske opptil et strømtrekk på 16A, dette er 2.5mm2 godkjent for så derfor brukes det til de.

På en lampekurs har du som regel ikke nok lamper som gjør at du trekker over 10A så derfor kan du bruke 1.5mm2 som er "noe" billigere (tror jeg, hehe).

Lamper er en fast last som er enkle å beregne (10lamper som lyser 30W hver blir 300W da har jeg ca 1900W igjen å gå på) Feilen mange elektrikere gjør er at når de legger opp brytning på en stikkontakt som er beregnet for lys over et vindu kobler de denne inn på lyskursen. Dette er da feil siden det er en stikkontakt og du vet aldri om det er lys eller en 3000W's varmeovn de plugger inn... "poff og de ble mørkt" ihvertfall greit der ikke er skrusikringer da...

 

 

Hei!

 

Dette er ikke feil dersom kunden har beskrevet det slik og det lages en risikovurdering på det, og det skrives på

samsvarserklæringen. Kunden får også instrukser om bruken av punktet. Disse stikkontaktene merker jeg alltid styrt over bryter, så da er den grei.

 

De elektrikerne som legger opp 2x1,5 nå i 2008 burde ikke vært det.

13 A er ikke lov og legge opp lenger.

 

Mvh Elektriker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...