Gå til innhold

Lampekurs på 1,5mm2 kabel?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer på om det er mulig å kjøre en lampekurs (taklampe) på 1,5mm2 kabel når kurssikringa er på 16A?

 

Eller er det slik at en 16A sikring må sikres med 2,5mm kabel uansett hva?

Jeg skal jo ikke koble noen stikkontakter eller noe annet til lampekursen, så vil uansett være umulig å trekke over 300 watt av kursen. 300 watt er det lampa tar.

Endret av Cookie1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være frekk, men du har vel i teorien ikke lovå sette denne lampen opp viss du ikke har kontroll på dette, siden du skal vite hva du holder på med, og det skal ikke være fast installasjon (det må være et støpsel på lampa...) for at du skal få lov til å i hele tatt tenke på å røre det...

Lenke til kommentar

tror ikke 1.5mm2 er godkjent for mer en 13A. så derfor har man ikke ifølge standarden lov til å bruke 1.5mm2.

For at dette skal være godkjent må du bruke 2.5mm2 på en 16a kurs.Du må ha en kabel som tåler mer enn sikringa i skapet, blir det brann er det du som får smellen. men hør med en elektrikker.

Lenke til kommentar
Så lenge det er snakk om en fast last, kan du tilpasse kabelen til lasten. Det betyr at du IKKE kan montere en stikkontakt på denne kabelen, da dette gir mulighet for variabel last. Lampen må altså kobles direkte til koblingsboks eller sikring.

 

Slenger meg på denne. :thumbup:

 

Praksisen blant elektrikere er forskjellig, men de fleste ville ikke sett noe problem med dette.

Lenke til kommentar

Har hatt store diskusjoner med læreren min om dette idag(går Vg 2 El-energi). Han er fast bestemt på at særnorske regler som sier at 1.5mm2 er ikke lov og bruke på 16 A sikringskurs uansett belastning. Vi har ringt til NEK 66?(de som lager NEK 400), men de har ikke gitt et svar tilbake enda om dette er lov eller ikke. Noen som kan si hvor jeg kan finne dokumentasjon for at man kan bruke 1.5mm2 på en 16A kurs der man kobler lyset rett til sikring/koblingsboks (Er ikke snakk om et stort industrielt lys det skal trekke 300 w ca) det er jo umulig for overbelastning i dette tilfellet og bare en autorisert elektrikker som har lov å skifte dette lyset eller gjøre endringer i kursen.

Så det jeg trenger er dokumentasjon om dette er lov.

 

P.S skrev kanskje litt uoversiktlig, men dere forstår sikkert hva jeg vil frem til.

Endret av Jonsa
Lenke til kommentar

Selve grunnlaget finner du i FEL.

En mege tynn lefse som sier generelle ting om elinstallasjoner.

Det læreren din terper på er de særnorske reglene i NEK400 533.

Er ganske sikker på at det er noen unntak her.

De unntakene sto i hvertfall i FEB91 men husker ikke eksakt hvor.

Driver og leser NEK400 2006 fra perm itl perm disse dager så skal si fra om jeg finner noe om det.

Lenke til kommentar

Står ganske klart i NEK 400, avsnitt 433.3. Utelatelse av overbelastningsvern.

 

Kort forklart er overbelastningsvern ikke nødvendig så lenge det er en fast last. Den faste lasten må selvfølgelig ikke føre til overstrøm. I tillegg må kursen være beskyttet av et kortsluttningsvern (avsnitt 434). Står bedre forklart i montørhåndboka under "nedtrapping av tverrsnitt".

 

At en lærer på Vg2 ikke kjenner til dette er ikke veldig imponerende... :thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
433.3 Utelatelse av overbelastningsværn

 

Kravene i dette avsnitt gjelder ikke områder med brann- eller eksplosjonsfare eller andre områder når egne krav angir spesielle tiltak.

 

MERKNAD - Se NEK 420.

 

Overbelastningsvern er ikke nødvendig for:

 

a) ledere på lastsiden av et sted hvor det skjer en forandring i tverrsnitt, egenskap, forlegningsmåte eller beskaffenhet når lederne er effektivt beskyttet av overbelastningsvern på tilførselssiden.

 

b) ledere som sannsynligvis ikke vil bli utsatt for overbelastningsstrøm, forutsatt at disse er beskyttet mot kortslutning i samsvar med avsnitt 434 og at de hverken har avgreninger eller stikkontakter.

 

MERKNAD 1- Varmeanlegg (vannvarmere, kokere, varmeovner ol.) samt belysningsutstyr er eksempler på utstyr som ikke antas å føre overlaststrøm.

 

MERKNAD 2- Stikkontakter er uttakspunkt som kan føre til overbelastning av kursen.

 

MERKNAD 3- En motor som med kortsluttet rotor ikke fører en strøm som er høyere en ledernes strømføringsevne, ses på som utstyr som ikke antas å føre overlaststrøm.

 

c) installasjoner for telekommunikasjon, styring, signalering ol.

 

MERKNAD - Betingelsene for overlastbeskyttelse i installasjoner under pkt. c er under overveielse

 

434 Beskyttelse mot kortslutningsstrøm

 

Kurser skal være beskyttet av vern som skal kunne bryte enhver kortslutningsstrøm i ledere før strømmen i lederen og forbindelser gir farlig termisk og mekanisk virkning.

 

MERKNAD - Dette avsnittet omhandler kun kortslutning mellom ledere som tilhører samme kurs.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

1.5mm2 er 10A sikring, 2.5mm2 er 16A sikring.

Er det lagt frem 1.5mm2 fra skapet til bryter? Eller ifra bryter til lampen?

Ved 16A sikring går man: Skap->Bryter=2.5mm2 - Bryter->lampe=1.5mm2 dette går fint, kan da også laske sammen stikkontakter til den store gullmedaljen fra bryterboksen (på 2.5mm2).

Har du 1.5mm2 fra skapet og helt frem må du bytte sikringen til en 10A fordi kabelen ikke er beregnet til å tåle et strømtrekk på 16A (kommer an på forlegningsmåte og slikt) og du kan ikke ha noen stikkontakt på denne kursen...

Men hvorfor kommer dette opp igrunn? Noe du har gjort selv, eller?

Lenke til kommentar

Gidder ikke lekse deg om dette for du vet bedre enn meg og "jadadadada" men for andre:

En stikkontakt kurs er på 16A for da kan du koble til alt du måtte ønske opptil et strømtrekk på 16A, dette er 2.5mm2 godkjent for så derfor brukes det til de.

På en lampekurs har du som regel ikke nok lamper som gjør at du trekker over 10A så derfor kan du bruke 1.5mm2 som er "noe" billigere (tror jeg, hehe).

Lamper er en fast last som er enkle å beregne (10lamper som lyser 30W hver blir 300W da har jeg ca 1900W igjen å gå på) Feilen mange elektrikere gjør er at når de legger opp brytning på en stikkontakt som er beregnet for lys over et vindu kobler de denne inn på lyskursen. Dette er da feil siden det er en stikkontakt og du vet aldri om det er lys eller en 3000W's varmeovn de plugger inn... "poff og de ble mørkt" ihvertfall greit der ikke er skrusikringer da...

Lenke til kommentar

Ja desværre er det noen som tar snarveier og legger opp 1,5mm2 kabel på 16A når det kommer til stikkontakten under taket, men det er like feil nettom av det faktum at dette er et uttak med variabel last.

Samme trikset har jeg også sett gjort med stikk til oppvaskmaskin og kjøkkenventilator hentet fra komfyrkontakten.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...