chiefo Skrevet 29. oktober 2007 Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Greit at ressursene er ujevnt fordelt i landet, men de er ikke akkurat fattige. ps: vil legge til at jeg er langt på vei enig i at dette er plagiat. Folk har blitt dømt på mindre. Endret 29. oktober 2007 av chiefo
Xbox-PS2 Skrevet 29. oktober 2007 Skrevet 29. oktober 2007 Poenget er at Gregson åpenbart har lånt de mest framtredende motivene i verket.
Bear^ Skrevet 29. oktober 2007 Skrevet 29. oktober 2007 Tør jeg spør bare, hvor går grensen mellom plagiat og inspirasjon? Chopin's Opus 66 er meget lik et av Bethovens verk, men det har ikke blitt beskyldt for plagiarisme, men heller inspirering av storhets mester. Så hvor setter man grensen henne, fra å være plagiat til å være inspirasjon? Vel, jeg klassifiserer det slik at om en sang er lik i enkelte bruddstykker, men man hører en særegenhet i andre partier, så er det ikke plagiat men inspirasjon. Om sangene begge er lik på mer eller mindre alle punkter og går i samme takt og tone, da kaller jeg det plagiat.
Keiseren av Grønland Skrevet 29. oktober 2007 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg tror at folk har latt seg selv overbevise lett her. Hvis hvem som helst her hadde hørt denne "orginalen" uten at Metal Gear Solid i det hele tatt ble nevnt, og uten at du så en video med Kojima, hvis en bare hadde hørt den uten noen spesiell sammenheng tror jeg ikke halvparten her hadde trodd "shiiit MGS olløøøø"
chiefo Skrevet 29. oktober 2007 Skrevet 29. oktober 2007 Når noen av de mest fremtredende taktene i komposisjonene er identiske, så snakker vi plagiat. Hvis du mener det krever hele sangen for å bli tatt for plagiat så tar du feil, du tenker cover-versjoner: ja, faktisk. Jeg tror at folk har latt seg selv overbevise lett her. Hvis hvem som helst her hadde hørt denne "orginalen" uten at Metal Gear Solid i det hele tatt ble nevnt, og uten at du så en video med Kojima, hvis en bare hadde hørt den uten noen spesiell sammenheng tror jeg ikke halvparten her hadde trodd "shiiit MGS olløøøø" Tonedøve er vi ikke.
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 29. oktober 2007 Skrevet 29. oktober 2007 "Plagiat" defineres som kunsterisk tyveri, og her var det så stor likheter i så fall. Trenger ikke være en kopi for å kalles plagiat. Jeg hører en del på musikk fra spill, og har blant annet MGS themet på ipod'en, og i mine ører er det nettopp dette motivet som tydeligvis kommer fra russikse Swiridow, som gjør sangen verdt å lytte på...
Jakoozie Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 http://www.gametrailers.com/player/usermov...aylist=featured Ein god likheit mellom themet i MGS2 såfall. Eller kva seier dykk? Edit: beklagar, feil link. Retta no. Var ganske likt ja, til tider. Men føler ikke det er et "plagiat". Tviler på at komponist har hørt den russiske versjonen. Timingen er til tider helt vanskelig, og selv om noen av notene er like, så er langt i fra alle det. MGS-themet er like fantastisk nå som før, etter min mening.
prebenl Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 Det er jo mulig komponisten har hørt den en gang for lenge siden uten å huske det. Har selv lagd melodier jeg har vært veldig fornøyd med, for i ettertid å finne ut at de ligner sinnsykt på andre melodier som nok har sneket seg inn i øregangene mine på et tidligere tidspunkt. Ville ikke gått så langt som å si at det er plagiat, men kanskje tungt inspirert. De er så like at man lett kjenner igjen enkelte deler av melodiene, men det fins da mye materiale der ute man kan si det samme om.
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 Det gir ingen mening av oss å diskutere om plagiatet er tilfeldig eller gjort med dypeste viten, da vi rett og slettt ikke kan vite hva som har foregått inne i hodet til komponisten av MGS-themet...
Bear^ Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 "Plagiat" defineres som kunsterisk tyveri, og her var det så stor likheter i så fall. Trenger ikke være en kopi for å kalles plagiat. Jeg hører en del på musikk fra spill, og har blant annet MGS themet på ipod'en, og i mine ører er det nettopp dette motivet som tydeligvis kommer fra russikse Swiridow, som gjør sangen verdt å lytte på... Da stiller jeg fremdeles spørsmålet, hvor går grensen mellom kunstnerisk tyveri og inspirasjon? Man kan i mange sanger klart høre en inspirasjon som er gjennomgående i sangen, men likevell er den egenrådig i seg selv. Synes man kan være litt vel rask å peke finger og skrike plagiat når man hører noe som høres likt ut.
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Vel, jeg kaller ikke å kopiere en annen persons arbeid for inspirasjon, selv om det er bevisst eller ubevisst, det er usansett plagiat. Å la seg inspirere av noe er i mine øyner ikke det å kopiere, men å la seg påvirke av noe i så stor grad at det spirer din egen kreativitet, og resultatet er noe helt unikt. Det er ikke tilfelle her, da det aktuelle motivet er identisk. En annen sak er at det er komponert så mange musikkstykker opp gjennom historien, og at to komponister kommer frem til den samme kombinasjonen av noter slettes ikke er utenkelig. Jeg kaller det likvel plagiat grunnet "første mann til mølla"-prinsippet. Hvorvidt det er rom for rettslike tiltak er ikke opp til oss å vurdere. MGS-themet er vel heller ikke noe pengemaskin, så det er i grunn ikke noen stor sak... Likeheten er der, det er alt jeg slår fast. MGS themet blir ikke noe dårligere av den grunn, bare mindre unikt... Endret 30. oktober 2007 av Slettet-NIoHlfL
Bear^ Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 Men det er nettopp der jeg ikke helt ser hvor grensen går. MGS themet har en annen rytme, fremtoning og følelse enn det originale stykket som det sies er kopiert fra. For meg er det 2 stykker med likheter og særtrekk som gjør at jeg klassifiserer dem som 2 forskjellige stykker.
chiefo Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 Det er to forskjellige stykker, med samme utgangspunkt aka plagiat om du vil
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Du har helt rett at MGS themet har en annen rymte, fremtoning og følese, det sjuler likvel ikke den fakta at vi har et motiv her på 10-20 sekunder hvor notene er identiske. Du kan sammenlikne det med en cover-versjon av en sang, de kan være svært ulike, men grunnelementene er likvel de samme. Jeg har for eksempel en metal-versjon av "Mellom bakkar og berg" i samlingen. Både rymte, fremtoning og følese er nok helt ulik hva Ivar Aasen hadde i tankene. Var visst ikke noe fersk nyhet dette, det intervjuet er så vidt jeg har googlet, fra 2005, like før utgivelsen av Portable Ops. I det spillet er visst denne sangen fjernet, til tross for å ha vært med i trailere til spillet i følge metalgearwiki. I forbindelse med 20 års jubilet ble det også utgitt en CD med musikk fra serien, men også der er main themet borte... Endret 30. oktober 2007 av Slettet-NIoHlfL
SteveVice Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 Var visst ikke noe fersk nyhet dette, det intervjuet er så vidt jeg har googlet, fra 2005, like før utgivelsen av Portable Ops. I det spillet er visst denne sangen fjernet, til tross for å ha vært med i trailere til spillet i følge metalgearwiki. I forbindelse med 20 års jubilet ble det også utgitt en CD med musikk fra serien, men også der er main themet borte... Jasså? ...jeg har ikke fulgt MGS4 så nøye, men er melodien også fraværende der?
Mala Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 Det der var faktisk nytt for meg gitt. MGS uten theme låta blir jo litt nissen på låven da
chiefo Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 Vel, som spill.. men det er vel bare snakk om cd-lydspor.
Xbox-PS2 Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Du har helt rett at MGS themet har en annen rymte, fremtoning og følese, det sjuler likvel ikke den fakta at vi har et motiv her på 10-20 sekunder hvor notene er identiske. Du kan sammenlikne det med en cover-versjon av en sang, de kan være svært ulike, men grunnelementene er likvel de samme. Jeg har for eksempel en metal-versjon av "Mellom bakkar og berg" i samlingen. Både rymte, fremtoning og følese er nok helt ulik hva Ivar Aasen hadde i tankene. Var visst ikke noe fersk nyhet dette, det intervjuet er så vidt jeg har googlet, fra 2005, like før utgivelsen av Portable Ops. I det spillet er visst denne sangen fjernet, til tross for å ha vært med i trailere til spillet i følge metalgearwiki. I forbindelse med 20 års jubilet ble det også utgitt en CD med musikk fra serien, men også der er main themet borte... Nå er det faktisk ikke bare hovedmotivet som er likt. Også det andre viktige motivet (ett minutt ute i GT videoen) finner man igjen i hovedtemaet fra MGS1 52 sekunder ute i sangen. Ivar Aasens jubileumsplate er forresten genial. Kan ikke kjenne igjen så mange musikalske trekk i mellom bakker og berg though. Er veldig synd hvis temaet må bli fjernet fra MGS4 av denne grunnen. Er veldig stemningsskapende når det blir brukt i cutscenes in-game. Endret 30. oktober 2007 av Xbox-PS2
Knebel Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har leitet nettet rundt etter menymusikken fra Portable Ops.. Den er kanonstilig.. Håper de finner en plass til den i MGS 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå