Sokkalf™ Skrevet 26. oktober 2007 Skrevet 26. oktober 2007 Har testet betaen litt nå, og må si jeg er imponert. Oppleves som mye raskere på enkelte sider som har gått tregt før (spesielt javascript-intensive sider). Selvfølgelig kræsjet den når jeg logget inn på forumet for å skrive denne posten, noe som trekker litt ned, men satser på at sånt forsvinner innen release-utgaven kommer ut.
CAT-scan Skrevet 26. oktober 2007 Skrevet 26. oktober 2007 Nå har jeg ikke testet denne versjonen enda, ei heller lest noe spesielt om den, men jeg vet i alle fall hva jeg savner. Muligheten til å ha flere sider med hurtigvalg (si at man lager to store piler nederst, så man kan gå til høyre/venstre og browse gjennom hurtigvalgsidene). Hurtigvalg er utrolig kjekt, men det er rett og slett litt for få knapper. Det er mulig at jeg har misset muligheten til å forandre på antall knapper/størrelse på knapper også. Har ikke hengt meg opp i det. Men om det er slik at det ikke har vært mulig, og heller ikke er mulig nå i denne versjonen synes jeg det er en ting som mangler.
Sokkalf™ Skrevet 26. oktober 2007 Skrevet 26. oktober 2007 Heh, fant ut at laptopen faktisk sto på "Powersave" når jeg testet opera 9.5, og dermed sto låst på 600MHz. Nå ble jeg enda mer imponert over hastigheten i forhold til 9.2x.
qualbeen Skrevet 26. oktober 2007 Skrevet 26. oktober 2007 Link-greia (file -> synchronisizing) er genial. Faktisk skummelt kjapp også.. (eller så er det linja på skolen som er kjapp) Savner at "blocked contend"-filterreglene ikke følger med, også lurer jeg på om personlige søkemotorer blir lastet over? På link.opera.com er det jo kun bokmerker og speed dial som kan konfigureres.. Men dette er jo kun første beta, mange endring vil nok komme @cat-san: hurtigvalg? tenker du da på speed dial? I såfall må du åpne to instanser av Opera med hver sin profil. (Enten: installer to versjon, eller åpne ene normalt og andre åpner du med en annen brukerprofil (høyreklikk -> kjør som...). Størrelse på knapper avhenger av skins, og kan såklart endres. Men selv bruker jeg omtrent bare standard-skin til Opera. Flash, WMP og annet er somregel optimert for IE. Så utvilkerne av nettstedene gidder sjeldent å sørge for at det funker, og dermed er det opp til Opera/plugins-utviklerene å rette opp i eventuelle feil som gjøres. Og ved nye versjon er f.eks. WMP er nok ikke Opera og Firefox sin plugin første prioritet for å si det sånn.. Plagsomt? Ja. Plagsomt nok til at jeg skifter til IE? Nei!
CAT-scan Skrevet 26. oktober 2007 Skrevet 26. oktober 2007 Hurtigvalg er det samme som speed dial, ja, slik jeg har forstått det. Å åpne to instanser av Opera blir ikke aktuelt, og da blir mye av poenget med det borte også (siden dette er meningen å være en slags kjappere versjon av bookmarks, antageligvis i utgangspunktet beregnet på de få sidene man besøker veldig ofte). Størrelse på området som viser hvilken side det er (i hurtigvalg) avhenger av skins altså? Jeg tenkte i sammenhengen konfigurerbarhet av hurtigvalg.
ZiggyStardust Skrevet 26. oktober 2007 Skrevet 26. oktober 2007 Hva kan egentlig gjøres for å få en nettleser til å ble enda raskere? Ligger ikke flaskehalsen på hvor raskt materialet lastes ned fra server? En annen ting som gjør den kjapp er at den veldig fort begynner å vise siden selv om bare litt av html koden er lastet ned. Akkurat dette som gjøt at FF foretrekkes fremfor Opera. Irriterer meg grønn å se på at siden bygges opp, spesielt irriterende er det om websiden er litt treg. Fins det noen mulighet for å slå av dette? Jeg synes det er helt topp at f.eks. teksten dukker opp ganske umiddelbart, mens bilder og animasjoner kommer etterhvert. I IE og Firefox må man tålmodig sitte o vente på at hele siden lastes inn før render starter. Det finner jeg utrolig irriterende. I Opera er jeg da for lengst et godt stykke inn i artikkelen.
frohmage Skrevet 26. oktober 2007 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg synes det er helt topp at f.eks. teksten dukker opp ganske umiddelbart, mens bilder og animasjoner kommer etterhvert. I IE og Firefox må man tålmodig sitte o vente på at hele siden lastes inn før render starter. Det finner jeg utrolig irriterende. I Opera er jeg da for lengst et godt stykke inn i artikkelen. Enig, bortsett fra f.eks i artikler på dinside.no, der jeg rekker å lese litt før teksten plutselig blir flytta på grunn av en svær reklamebanner som skal inn.
Vindstille Skrevet 26. oktober 2007 Skrevet 26. oktober 2007 (endret) En ganske nyttig å sjekk sak jeg har kommet over i betaversjonen er at siden blir lastet før man for spørsmål om man vil huske passordet man nettop skrev inn. På den måten kan man sjekke om passordet stemmer før man faktisk trykker "husk dette passordet". En liten og tilsynelatene ubetydelig ting. Men utrolig hvor nyttig det egentlig er. Endret 26. oktober 2007 av JonT
qualbeen Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 (endret) @Cat-scan: størrelsen på frem-, tilbake-, relaodknappen og alle andre knapper avhenger av hvilket skin du bruker. Kan også hende du kan endre noen ikonstørrelser uten å endre skins - jeg har ikke drevet nok med "tilpass-mulighetene". Bredden på fanen for en nettside tror jeg bestemmes av Opera automatisk. Det virker som det finnes en maks- og min-grense som tabben alltid vil være mellom, og alt ettersom hvor mange sider man har oppe tilpasses bredden best mulig. Kan godt hende man kan endre noe her. Tips: let i opera:config, vanvittig mye man kan endre på her. Enig, bortsett fra f.eks i artikler på dinside.no, der jeg rekker å lese litt før teksten plutselig blir flytta på grunn av en svær reklamebanner som skal inn.Digi, dinside og noen andre fra samme selskap bruker javascript til å endre bredden på tekstfeltet. Og lure som de er, har utvilkerne bestemt at javascriptet ikke skal kjøre før hele siden er lastet ferdig! Hvor de har fått tak i utviklerne fra vet jeg lite om, men folk har i alle fall ikke tenkt mye på brukervennlighet ... Det som går ann er å blokker det javascript på de sidene, men da tror jeg ikke diskusjonsgreia fungerer? Jupp JonT, kjekk den. Må bare venne meg til å vente med å trykke "lagre" før jeg har blitt innlogget eller ei Endret 27. oktober 2007 av qualbeen
CAT-scan Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 Jojo, men dette har ikke noe med hurtigvalg å gjøre?
qualbeen Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Jojo, men dette har ikke noe med hurtigvalg å gjøre?Nei, det har du forsåvidt rett i. Det er skrevet mangre tråder på operas forum om speed dial, bl.a. vil de fleste ha fler enn 9 vinduer: http://my.opera.com/community/forums/topic.dml?id=198747. Selv har jeg lekt med tanken på å arrangere thumbnailene i en sirkel (ala en analog klokke) for å få plass til mange vinduer samtidig som det er oversiktlig. (En sirkel med 16 elementer virker mer oversiktlig enn 4x4 tabell). En annen artig greie er å bruke sesjoner for å lagre mange vinduer (file -> sessions). Veldig kjekt om du har mange sider som omhandler samme tema synes jeg. Verdt å teste ut når du sitter der med 20 faner for å bestille leiebil og hotell i Huttiheita, og har lyst til å fortsette arbeidet en gang i neste uke Edit: helt enig Cat-scan, mye forbedringpotensiale. Her er en eller annens ide: http://my.opera.com/community/forums/findpost.pl?id=2186885 Ikkje så dum den heller Endret 27. oktober 2007 av qualbeen
CAT-scan Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 Jepp, har lagret en del sessions selv faktisk, kan være nyttig det. Men hurtigvalg har potensialet til å bli genialt om de kunne gjort det mer konfigurerbart (størrelse, antall, plassering, flere sider etc.). Kunne blitt helt genialt spør du meg.
Wubbable Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 Bruker betaen nå, og første ting jeg merket var at scrollingen var blitt smooth.. Glir liksom nedover, hopper ikke bare rett til der du scroller
frohmage Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Jeg veit at dette ikke er en bug-report tråd for opera, men jeg får ikke loada Motorauthority lenger.. Flere som har samme problem? (På progress bar'en øker bare antallet elements, men den blir aldri ferdig å loade) Edit: Nå fikk jeg faktisk lastet siden, men flere av bildene der blir ikke vist. Jaja.. Endret 28. oktober 2007 av frohmage
sony123 Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Hva kan egentlig gjøres for å få en nettleser til å ble enda raskere? Ligger ikke flaskehalsen på hvor raskt materialet lastes ned fra server? En annen ting som gjør den kjapp er at den veldig fort begynner å vise siden selv om bare litt av html koden er lastet ned. Akkurat dette som gjøt at FF foretrekkes fremfor Opera. Irriterer meg grønn å se på at siden bygges opp, spesielt irriterende er det om websiden er litt treg. Fins det noen mulighet for å slå av dette? Ja, trykk Ctrl+F12, velg Advanced og så Browsing. Der har du en nedtrekksmeny som heter Loading. Denne styrer hvor ofte nettsiden skal tegnes opp under nedlasting. Alt fra konstant oppteging til å vente til hele siden er lastet ned. Thanks, det gjorde underverker=) Men må si at det er dette at den laster inn "halvferdige" sider som gjør Opera raskere. Da gjenstår bare at reklameblokkeringen får en litn overhaling. Riktignok ser jeg at i Opera 9,5 er ikke feltene der reklamen har vært hvite lenger, men samme farve som websiden. Men hvorfor fjernes ikke feltene helt, som i FF feks? Er det så vanskelig å få til? Endret 28. oktober 2007 av sony123
qualbeen Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 reklamen fjernes, men størrelsen på feltet er enten bestemt av bilde-høyde eller hardkodet inn vha css. Så for at den tomme boksen skal forsvinne må Opera også begynne å blokkere/fjerne css-tags som ligger rundt reklamen. Og det kan føre til at for mye blir fjernet.. Så det beste er klart nettsider som lar reklamens størrelse bestemme høyde. På den måten vil feltet kollapse når bilder blokkeres @fromage: tja, er vel kanskje blitt en supporttråd? Men nei, laster ikke 100% her heller. Ser ut det er en loop en plass :-/
Ståle Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Når det gjelder bookmarks fungerer FireFox + Foxmarks helt supert, rart Opera ikke har kommet med dette før nå. Siden det er en plug-in som må brukes, har vel heller ikke Firefox-utviklerne kommet med det enda. Har vaert en plugin til Opera. http://osync.sourceforge.net/
Programvare Skrevet 10. februar 2008 Skrevet 10. februar 2008 Alt med 9.5 fungerer veldig fint, bortsett fra at jeg ikke får gjort den til standard nettleser på noen måte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå