Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

(Trodde dette var enkelt...)

 

Skal overføre alle rollene til en gammel 2003-server til ny hw. Rollene er: AD (DNS), Fil og Print. Fil- og printmigreringen går ok, men finnes det en enkel måte å migrere AD på? Har sett på Microsoft-sidene og i Microsoft-manualen, men den omtaler mest store domener og det (virker sånn) knotete verktøyet ADMT. Så: Finnes det noen enkel måte å overføre hele AD slik at den gamle serveren kan stenges ned for godt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo sette opp en domenekontroller til, sette den opp som GC, assigne FSMOroller til ny server, og vente til det er synkronisert over, så kan du ta ned gamleserver...

Definitivit den beste løsningen, men vi får bare håpe at han ikke skal migrere fra 2003 Small Busiess Server ...

Lenke til kommentar

Det finnes en alternativ måte å migrere small biz på som er noe liknende den jeg anbefalte over.

Den går kort sagt ut på at man setter opp en std 2003, migrerer over på samme måte som fortalt over, så migrerer man igjen til en ny sbs. Man finner div info om dette på nettet, har aldri prøvd selv men. (søk på Swing migration sbs eller lignende)

 

/greigutt

Lenke til kommentar
Det finnes en alternativ måte å migrere small biz på som er noe liknende den jeg anbefalte over.

Den går kort sagt ut på at man setter opp en std 2003, migrerer over på samme måte som fortalt over, så migrerer man igjen til en ny sbs. Man finner div info om dette på nettet, har aldri prøvd selv men. (søk på Swing migration sbs eller lignende)

 

/greigutt

 

Hvis man absolutt vil flytte over fra en SBS til vandlig windows server er det en transition pack som gjør den jobben.(men det koster penger da)

 

http://www.microsoft.com/WindowsServer2003...transition.mspx

Lenke til kommentar
Jeg snakket om fra SBS til SBS da.... Og løsningen jeg henviser til koster også penger ;)

 

Fra SBS til SBS kan man like godt bare ta en restore from backup under installasjonen av den nye serveren.

Øhh, det fordrer vel gjerne at hardwaren er noenlunde lik? Dette høres definitivt ikke ut som noen god idé hvis du gjør litt sprelske konfigurasjonsendringer som f eks å gå fra Xeon til Opteron, fra sata til sas eller scsi og så videre. Dersom hardwaren er tilstrekkelig lik så kan jeg godt være med på det, men ikke ellers.

Lenke til kommentar

Har du lyst på "clean install" og så migrere, eller går det greitt å bruke "samme windows-installasjonen" ?

 

Du kan sette i gang en upgrade (til samme versjon) fra windows og stoppe denne etter første reboot. Så kan du bruke ghost eller lignende til å klone diskene mot ny server. Så spesifiserer du om nødvendig raidkontroller drivere osv under første oppstart på ny hardware (upgrade/installation). Skal fungere det. Litt dårlig forklart kanskje.

Lenke til kommentar
Øhh, det fordrer vel gjerne at hardwaren er noenlunde lik? Dette høres definitivt ikke ut som noen god idé hvis du gjør litt sprelske konfigurasjonsendringer som f eks å gå fra Xeon til Opteron, fra sata til sas eller scsi og så videre. Dersom hardwaren er tilstrekkelig lik så kan jeg godt være med på det, men ikke ellers.

 

Nå jobber jeg hovedsaklig mot hp-hardware, og har ikke prøvd noe altfor spennende her. Men restore av backup til ny genrasjon hardware fungerer.

 

Microsoft har en kb som hjelper deg gjennom prosessen: http://support.microsoft.com/kb/249694 Seff er det ikke offesiellt suportert av microsoft, men det er det da naturlige grunner til.

 

For oss som jobber mot små og medium størrelse bedrifter er dette et vandlig "problem".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...