Gå til innhold

Begrenset båndbredde på streaming via D-Link router *LØST*


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har en D-Link DGL-4300 router.

Jeg er tilkoplet NextGenTel.

Nettverket mitt er koplet slik som vist nederst.

 

Problemet mitt er at når jeg streamer video fra nettet så hakker det noe voldsomt.

For eks. nyheter herfra: http://webtv.tv2.no/sumo/nyheter/, så får jeg elendig hastighet på streamingen min.

(klikk på et av nyhetsinnslagene under, de krever ikke noe abonnement)

 

Ved å høyreklikke på videoen kan en velge "Statistikk", og deretter velge avansert. Her ser en hvor mye båndbredde som er i bruk. Båndbredde i bruk ligger her typisk på 300-600 kbps, noe som er alt for lite.

Dersom jeg kopler om nettverket mitt og kopler ut routeren og heller kopler PC-en min rett inn i telefonadapteret (ref bilde) blir historien noen annet. Da blir båndbredde i bruk > 3500kbps, og relativt kjapt har den cachet hele filmen og spiller fra cache isteden.

 

Så tydeligvis bregrenser routeren streaming hastigheten min, og jeg fatter ikke hvorfor. Har ikke den fjerneste ide om hva som kan forårsake dette.

GameFuel er forresten avslått, og jeg kjører siste firmware (1.8)

Ved test av hastighet fra for eks. itavisens spedometer får jeg full hastighet også når ruteren er tilkoplet.

 

Noen ideer?

 

Kopling av nettverket (switch = D-Link DGL-4300):

NextPhone-oppkobling-switch.jpg

 

Edit: la til et bilde

Dette er slik statistikken fra WMP på sumo og andre steder typisk ser ut:

post-140761-1193526142_thumb.jpg

Endret av Trond-Eirik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken ipadresse får du ut av telefonadapteret og D-link.

Bruker du kun kabel?

Bruker trådløst i huset, men den maskinen vi snakker om her er kun tilkoplet via kabel.

Telefonadapteret har 10.0.0.1.

Ruteren har vel 198.68.0.1 eller noe lignende. Tror jeg har satt det i router configurasjonen.

(er ikke hjemme nå så jeg får ikke sjekket)

 

Edit: 198.68.0.1 er på innsiden. Hva det har mot wan'et vet jeg ikke. Den kopler seg opp mot wan'et via DHCP.

 

Trond-Eirik

Endret av Trond-Eirik
Lenke til kommentar

OK, lurte bare på om det var noen ipkonflikter...

Høres ut som om at brannmuren i DGL-4300 kan være problemet. Mulig det hjelper å slå av SPI i brannmuren dens.

Et annet alternativ er å bruke DGL som switch i stedet for router ved å slå av DHCP (LAN) og koble kabelen fra telefoniboksen rett i en av lanportene på DGL.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
OK, lurte bare på om det var noen ipkonflikter...

Høres ut som om at brannmuren i DGL-4300 kan være problemet. Mulig det hjelper å slå av SPI i brannmuren dens.

Et annet alternativ er å bruke DGL som switch i stedet for router ved å slå av DHCP (LAN) og koble kabelen fra telefoniboksen rett i en av lanportene på DGL.

Takk for tilbakemeldingen.

Å slå av SPI i brannmuren hjalp ikke. Å ta bort telefonadapteret og kople DGL-4300 rett i ADS-ruteren hjalp heller ikke.

 

Men jeg fant ut av noe nå i kveld. Problemet ligger tydeligvis i brannveggen.

Dersom jeg åpner opp for alle porter begge veier (UDP og TCP) så får jeg opp hastigheten...

 

Min teori er at for at WMP skal klare å få full hastighet benytter den UDP eller TCP protokollen. Når den ikke klarer å kommunisere ved hjelp av disse protokollene faller den tilbake på HTTP protokollen som sikkert er vesentlig mye tregere.

 

Så da er spørsmålet: Hvilke porter er det jeg egentlig må åpne for at WMP skal fungere skikkelig gjennom brannveggen?

Jeg må vel også nevne at jeg er rimelig overrasket over at jeg må åpne noen i det hele tatt ettersom brannveggen har en "Application Level Gateway (ALG) Configuration" hvor en kan velge RTSP, så jeg ville trodd at denne skulle fikse det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
har begge åpnet for upnp... det hjelper ikke

 

Fant løsningen på dette.

Løsning 1: åpne for alle porter i brannveggen, naturlig nok ikke noe varig løsning.

Løsning 2: Hørte med DLink om dette og fikk følgende svar:

 

Kjære Dlink kunde

 

gå inn på ruteren på 192.168.0.1

der kan du gå inn på advanced og fierwall ser kan du ta av haken på RTSP og save setings.

Håper dette løser problemet.

 

Mvh Dlink Support

 

 

Jeg trodde jeg hadde forsøkt dette tidligere men må ha testet noe annet.

Gjorde dette og det løste problemet. Jeg har jeg ikke dette problemet lengre!

Virker som om Dlink gutta vet hva de prater om ;-)

 

TEK

Endret av Trond-Eirik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...