aklla Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Jeg vet at vankelmotorer yter sykt mye i forhold til størrelsen. men hva gjør at disse yter så mye? Har hørt litt rundt, og hørt at dette kommer av plasseringen av stemplene, men ikke noe mer enn det. Noen som vet hvordan det virker? Endret 24. oktober 2007 av Jarmo
Fisk1 Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Har hørt litt rundt, og hørt at dette kommer av plasseringen av stemplene, men ikke noe mer enn det. Finnes ikke stempler i en wankelmotor, er rotorer som gjelder! Hehe... Om du ikke finner svaret på Wiki bra nok kan du stikke innom MOGN. Der er det garantert noen som kan svare deg. EDIT: Takk til Jotun som minte meg på HowStuffsWork! Hadde glemt den siden helt... Endret 23. oktober 2007 av Fisk1
Jotun Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine.htm her står vel en del også tenker eg!
Baardson Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg vet at vankelmotorer yter sykt mye i forhold til størrelsen.men hva gjør at disse yter så mye? Har hørt litt rundt, og hørt at dette kommer av plasseringen av stemplene, men ikke noe mer enn det. Noen som vet hvordan det virker? Stemplene i en konvensjonell motor har en stadig akselerasjon og retardasjon, noe som krever energi(selvom det er motvekter på veivakselen).Wankel har en stadig rotasjon og ett veldig høyt turtall noe som gjør at den utvikler forholdsvis mye effekt.Problemet med disse motorene har vært å få stempeltetningene til å holde. Mazda produserte denne kommersielt hvis jeg ikke husker feil.
Fisk1 Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 Problemet med disse motorene har vært å få stempeltetningene til å holde. Mazda produserte denne kommersielt hvis jeg ikke husker feil. Ikke stempeltetniger, "rotortetninger". Kalles apexer på fagspråk. Og ja, Mazda er de som har blitt flinkest med wankel. Mazda RX-serien har wankelmotor, RX-7 sin motortype heter 13b og er en av de mer kjente wankelmotorene.
Mekker`n Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Ja de rotortetningene/foringene ryker innimellom... ca hver 100 000km mener jeg og ha hørt. En bil som ikke er solgt i norge, men jeg kjenner en som har en(finsk import tror jeg) er mazda pick-up med wankelmotor. Orginal med wankelmotor! dø-kult!
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 (endret) En bil som ikke er solgt i norge, men jeg kjenner en som har en(finsk import tror jeg) er mazda pick-up med wankelmotor. Orginal med wankelmotor! dø-kult! Jeg trodde Mazda hadde wankel kun i RX-7/8. For mer om Mazda, se http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Wankel_engine Det fantes også tyske biler som hadde wankelmotor, mest kjent er NSU Wankel Spyder (1964-67) og NSU RO-80 (1967-77). Se http://library.thinkquest.org/C006011/engl...wankel.php3?v=2 Endret 24. oktober 2007 av Slettet-fsaSP0zV
Baardson Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg kan tenke meg at det er den store hastigheten som gjør at det er vanskelig å få tetningene(Apexene) til å holde.
Fisk1 Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg trodde Mazda hadde wankel kun i RX-7/8. For mer om Mazda, se Det fantes også tyske biler som hadde wankelmotor, mest kjent er NSU Wankel Spyder (1964-67) og NSU RO-80 (1967-77). Se http://library.thinkquest.org/C006011/engl...wankel.php3?v=2 Jeg tror de videreførte wankelplattformen over på noen andre modeller også, uten at jeg skal være 100% sikker på dette. Flere bilmerker prøvde også å lage noe med wankel, ble aldri noen suksess. Mazda er vel i tet på det feltet enda... Jeg kan tenke meg at det er den store hastigheten som gjør at det er vanskelig å få tetningene(Apexene) til å holde. Skulle være korrekt, høy RPM = høy slitasje.
Mekker`n Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Rotary_Pickup Bilen sto visst på en gård i finland og var rimelig spesiell sånn jeg har skjønt det. Eneste jeg husker av den er at det står MAZDA over hele bakluka/lemmen. Mange andre som har prøv ut wankel også... http://www.rotarynorge.com/wankel_power.html
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har dessverre tilgode å kjøre bil med wankelmotor ennå, men når jeg leser spec på RX-8, tror jeg det må være det nærmeste man kommer tung MC i kjøreglede: Maximum output 231 hk/8200 rpm Maximum torque 211 Nm/5500 rpm Redline: 9000 rpm
Tee-Zee Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Har prøvd RX-8, og jeg kan ikke nekte for at den var morsom. Prøvde den på vinterføre, så jeg fikk jo ikke presset den noe på svingete veier, men den flyttet seg helt greit. Jeg kjørte modellen med 19x hester, så det var ikke noen ekstrem opplevelse. Er morsomt å dra den til rødlinja, men det er slitsomt å ha tilnærmet null effekt på lave turtall i lengden. Og ja, det finnes en pick-up med wankelmotor. Mazda REPU. (Tror det står for Rotary Engine Pick-Up) Den ble produsert fra 1974 til 1977, og har også en 1,3-liters 13B motor, dog en litt eldre variant enn RX-7 (RX-7 FD, som er den siste modellen, har en 13B-REW.) RX-8 har en motor som heter 13B-MSP Renesis. Denne har blitt forbedret på flere områder. Blant annet har rotorene fått en litt annen form, noe som gir bedre smøring på apex-tetningene og dermed eliminerer ett av de største problemene med 13B-REW som satt i RX-7, nemlig holdbarheten.
aklla Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Mazda RX-8 har etter det jeg har funnet ut wankelmotor(fant også ut at det skrives med w) edit: var litt treg med å skrive ferdig dette. Endret 25. oktober 2007 av aklla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå