Gå til innhold

Ny 14" bærbar. Skal erstatte stasjonær. 8-9000 kr.


Andreasfe

Anbefalte innlegg

Kan absolutt ikke gi mer enn 9000 kr.

 

Maskinen skal erstatte min stasjonære maskin, men samtidig være rimelig portabel. Har kommet fram til at 14" kan være et fint kompromiss. Jeg er iikke typen som spiller så veldig mye, og når jeg gjør det er det for det meste ikke de aller mest krevende spillene. Dog vil jeg ha muligheten til å spille GTA4 når det en dag kommer.

Maskinen skal kunne fungere godt som et mediasenter, så vel som en arbeids/-surfemaskin. Bruker ingen særs tunge applikasjoner som piner prosessoren min i dag (AMD Athlon 64 3800+) til det ytterste. Jeg trenger med andre ord ikke å ha hovedfokus på prosessor (men det kan jeg vel heller kanskje ikke?).

 

Kort oppsummert kravspec (minimum):

- 14,1" WXGA

- Intel Core 2 Duo

- 2 GB minne

- 120 GB harddisk med minimum 5400RPM hastighet.

- Et dedikert grafikkort som støtter DX10

- 3 USB-porter (klarer meg med 2 om Bluetooth er integrert)

- Batteritiden bør overstige 2 timer

- Ikke veie mer enn 2,5 kg.

 

Gode plusspoeng:

- HDMI-utgang

- Bluetooth

- Høyere skjermoppløsning enn WXGA

- Flere USB-porter enn i minimumskravet

- Ned mot 8000 kr.

- Tar seg godt ut

 

 

Kandidatene:

- HP Pavilion dv2510

Går innenfor minimumskravet. Er litt usikker på batteritiden, men skal ikke den være ganske så brukbar på disse?

HDMI og ned mot 8000 kr., samt utseendet gir plusspoeng. Den fancy fjernkontrollen er også et lite pluss.

 

- HP Pavilion dv2515 var også inne blandt kandidatene før jeg fant lillebroren på XD til 300 kr. rimeligere enn på komplett. Da ble plutselig den lille oppgraderingen på prosessor og harddisksiden uforholdsmessig dyr. Har derfor sånn halveis lagt fra meg tanken om denne, og sett meg ut dv2510 som den aktuelle. Såfremt ingen har noe dumt å si om nettbutikken XD som har den inne til drøyt 8000 kr.

 

 

- ASUS A8Sc

En maskin som specsmessig er på nivå med HP Pavilion dv2515. Den har hverken HDMI-utgang eller Bluetooth, men til gjengjeld høyere skjermoppløsning og totalt 5 (!) USB-porter. Denne maskinen har også utseende med seg, dog ikke i like stor grad som HP'en. Ser at batteritiden er oppgitt til meget svake 1,5 time. (Kan det komme av det høyoppløste displayet, eller er maskinen overlessa med maskinvare og strippet for plass til et duganes batteri?)

Den svake batteritiden er noe jeg kan leve med, men som nok vil være et irritasjonsmoment på reise eller ute på verandaen en sommerdag.

 

GeForce 8400M sørger for grafikken på alle de nevnte maskinene, og jeg tror nok dette kortet har nok futt til mitt bruk. Jeg vil nok muligens slite litt med GTA4 på full fløyte, spesielt på ASUS'en med høyere oppløsning, men det får så være. Jeg vil ikke ha noen større maskin.

 

 

Kom gjerne med erfaringer og meninger om de utvalgte maskinene basert på mine ønskelige bruksområder.

Det viktigste spørsmålet mitt gjelder nok batteritiden på HP-maskinene. Overgår den 2 timer og blir overlegen ASUS'en på dette området? HDMI-utgangen til mediasenterbruk er også noe trekker mye opp for HP. Dog er skjermoppløsning og et flust av USB-porter særdeles fint med ASUS'en. Jeg trenger ikke den ekstra oppløsningen, men den er digg å ha.

 

Andre alternativer som passer mine krav er også velkomne.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fått PC-en nå og er veldi fornøyd! Kjempefinskjerm med oppløsning 1440x900 som er perfekt på en 14 tommer. Tastaturet er veldig behagelig og designet er diggbart. Støynivået er utrolig behagelig men har enda ikke prøvd noen spill... Har ikke hatt så lang tid på å teste den enda men kommer tilbake seinere i kveld med flere tilbakemeldinger. Har i tillegg bestilt http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337042 som jeg skal sammenligne med så beholder jeg den jeg liker best. De er rimelig like spesifikasjonsmessig men Asus'en jeg har nå har bedre skjerm og 128 MB dedikert mot HP sine 64 MB dedikert. Om det er spørsmål fyr løs!

Lenke til kommentar
... Om det er spørsmål fyr løs!

 

I likhet med trådstarter er jeg veldig interessert i batteritid under "normal" bruk og ved dvd-visning på disse to. Kan du spille en dvd på dem og si hvor lenge batteriet varer, blir jeg glad :-)

Ja. Hadde vært kjekt. Det er en fordel om maskinen kan vise en DVD-film på 2 timer, på batteri.

Har bestilt dv2515 (via en som kan bestille fra norek). 8400 kr. inkludert frakt. Ser ut til at den når mitt postkontor i morgen.

 

Har selv prøvd begge oppløsningene på 14", og 1280x800 er etter min mening ganske så ålreit på 14", selvom høyere er å foretrekke. Det må jo være en ting som trekker vanvittig med strøm på ASUS'en, og jeg har en teori om at det er nettopp den høyoppløste skjermen.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Ja. Hadde vært kjekt. Det er en fordel om maskinen kan vise en DVD-film på 2 timer, på batteri.

Har bestilt dv2515 (via en som kan bestille fra norek). 8400 kr. inkludert frakt. Ser ut til at den når mitt postkontor i morgen.

 

Gjør dvd-testen på din nye dv2515 også, da. Vurderer den selv (evt dv2510), sammen med nevnte Asus.

 

Digresjon: Eneste problemet med å bestille "direkte" fra Norek, er at du mister angreretten og 2 års (evt 5 års) reklamasjonsrett. Disse rettene har du nå evt overfor han du har bestilt gjennom, og det er vel ikke særlig populært å kreve av ham...). HPs egen garanti er så vidt jeg husker kun 12 mndr.

Endret av anund
Lenke til kommentar

Ser trådstarter nå har gått for dv2515, men til dere andre vil jeg si at dv2699 er et bedre valg. I tillegg til å ha alt dv2515 har, så har den Santa Rosa cpu, 160gb hdd og penere utseende (litt smak og behag, men er utseende er lagt mer vekt på med denne). Koster 750 kr mer fra samme butikk, men selv om forskjellene ikke er altfor store, så synes jeg de er verdt de 750 ekstra.

Lenke til kommentar

Jeg syns 2500-serien er pen. Den special edition av dv2699, som du henviser til, syns jeg bare virker blodharry.

Så da kom jeg fram til at jeg ikke gadd å vente i 3-4 uker, samt betale 550 kr. ekstra for prosessoroppgraderingen.

 

Mulig jeg kjører DVD-testen på dv2515 i dag.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Så på dv2510 jeg, beklager. Kan ikke se annen forskjell enn at 15 har 160gb hdd, så da er vel dv2510 også et bedre tilbud. Så synes fortsatt dv2699 er et bedre tilbud, spesielt kontra dv 2515 som bare koster 250 mindre. 3-4 uker er nok en ovedrivelse, i en ti dager gammel artikkel så skriver hw.no at de skal bli tilgjengelige om kort tid. Forsinkelser er riktignok veldig vanlig i bransjen, men den er nok rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Da har jeg kjørt en DVD på maskinen

 

Hp Pavilion dv2515 holdt seg oppegående gjennom Die Hard 4 på 2 timer og 3 minutter i VLC. Dette var med middels lysstyrke på skjermen. Det var igjen ca. 10% på batteriet, så det hadde nok holdt i 10-12 minutter til. Altså, batteriet holder ca. 2 timer og 15 minutter ved avspilling av DVD.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Hp Pavilion dv2515 holdt seg oppegående gjennom Die Hard 4 på 2 timer og 3 minutter i VLC. Dette var med middels lysstyrke på skjermen. Det var igjen ca. 10% på batteriet, så det hadde nok holdt i 10-12 minutter til. Altså, batteriet holder ca. 2 timer og 15 minutter ved avspilling av DVD.

 

Takker, det betyr at batterikapasiteten er helt ok. Ved "vanlig bruk" vil den antakelig holde i rundt 3-3,5 timer.

 

Nå venter vi bare i spenning på resultatene fra Asus 8sc...

 

Når det gjelder dv2515 vs dv2699eo - smaken er jo høyst subjektiv når det gjelder utseendet... Innholdsmessig ser jeg ikke de store forskjellene bortsett fra at dv2699eo har en T7250 cpu, mens dv2515'en har en T5450. Så får folk se hva de har behov for og vil betale for :)

Lenke til kommentar

Mtp. at det bare er snakk om 250 kr ekstra så synes jeg ikke pris skal være en grunn til å velge dv2515 over dv2699. CPUen er ikke bare bittelitt bedre heller, 333mhz og SR er helt klart verdt 250 kr. Da gir dv2510 mer for pengene, med bare 100 mindre mhz på CPU og 40gb lavere lagrinsplass, men 500kr lavere pris enn dv2515. Om du ikke kan vente så kjøper du dv2510, ikke dv2515. Kan du det, er det helt klart dv2699 som gjelder. Alle som kan ta seg råd til bærbar til 8000 kan ta seg råd til bærbar til 8750.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...