Gå til innhold

vaporisert heat pipe? Scythe Infinity.


janerikl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg som er rotet i hodet pga. forkjølelse men jeg forsto ikke noe som helst av det første innlegget ditt.

Anyways, en veske kan ikke fordampe/"vaporisere" uten å ha en utgang. Med mindre du har et hull i heatpipe-en, har nok ikke vesken fordampet. Det er også veldig usannsynlig at den kan fordampe siden jeg tror det er en slags olje som brukes.

Lenke til kommentar
Mulig jeg som er rotet i hodet pga. forkjølelse men jeg forsto ikke noe som helst av det første innlegget ditt.

Anyways, en veske kan ikke fordampe/"vaporisere" uten å ha en utgang. Med mindre du har et hull i heatpipe-en, har nok ikke vesken fordampet. Det er også veldig usannsynlig at den kan fordampe siden jeg tror det er en slags olje som brukes.

isee, takk skal du ha.

hva tror du kan være årsaken til at heatpipene er kaldere en vanlig?

god bedring.

 

edit: fiksa innlegget :D

Endret av janerikl
Lenke til kommentar
ja,det har jeg. kan pastaen gå ut på dato?

har en artic5 som er halvfull i 3år nå...

Nå er det ikke noe datostempling på arctic5. Jeg sjekket min tube. Det skader ikke å kjøpe ny alikevel. Tuben skal oppevares kjølig og alltid lukket. Etter 3 år kan det kanskje ha sluppet inn noe luft som har forringet kvaliteten (bare gjetting)?

 

Andre faktorer som kan ha endret seg

* Har du endret spenninger/klokkefrekvenser på HK.

* Endret på vifteregulering

* Sjekk at alle vifter går

* Installert ting i kabinettet som endrer luftflyt

* Plassert kabinettet et sted hvor lufttemperaturen er vesentlig høyere

* Blokkert innusug/utblåsning av luft

Lenke til kommentar
...

hva tror du kan være årsaken til at heatpipene er kaldere en vanlig?

...

Hvis heatpipene er kalde og cpuen varm betyr det enkelt og greit at varmen ikke overføres fra cpu til kjøler.

 

Med andre ord, sjekk monteringen en gang til. Du kan for eksempel presse på kjøleren med fingeren mens du overvåker cpu-temp, et plutselig drop i temperatur er en tydelig indikasjon på at kontakten mellom cpu og kjøler har blitt bedre.

 

Noen cpuer struper frekvensen for å unngå overoppheting, gjør maskinen din det?

Lenke til kommentar

dirtysteel, jeg har åpenkabinett pluss oc`t cpu. Infintyen ligger 30 i idle og 60 i load.

kahuna,den sitter ganske fast, men kan det være for fast? sånn at hovedkortet bøyer seg innover der cpuen ligger?

 

har noen en infinty som de kan bekrefte riktig temp?

det er en E6420 som kjører på 3.66, 24/7 nå, vurderer å kjøpe en ny infinity hvis denne er ødelagt.

Endret av janerikl
Lenke til kommentar
...

hva tror du kan være årsaken til at heatpipene er kaldere en vanlig?

...

Hvis heatpipene er kalde og cpuen varm betyr det enkelt og greit at varmen ikke overføres fra cpu til kjøler.

 

Med andre ord, sjekk monteringen en gang til. Du kan for eksempel presse på kjøleren med fingeren mens du overvåker cpu-temp, et plutselig drop i temperatur er en tydelig indikasjon på at kontakten mellom cpu og kjøler har blitt bedre.

 

Noen cpuer struper frekvensen for å unngå overoppheting, gjør maskinen din det?

 

 

vel faktisk blir ikke en kjøleribbe kaldere dersom den har dårlig kontakt enn om den har god kontakt. Selv om det virker ulogisk ved først gjennomtenkning så er faktum at kjøleribben vil være samme temperatur uansett hvor god kontakt det er, gitt at vi anntar at varmetapet gjennom andre ting enn kjøleribben er minimalt.

 

Man skulle tro at om det var god kontakt så gikk varmen raskere over til kjøleribben, og så ble den varmere en om varmen ble overført tregere. Det som skjer i praksis dog er at dersom det er dårlig kontakt så blir CPuen varmere helt til den økte varmen gjør at varmeoverføringen til kjøleribben er like rask som om den hadde god kontakt.

 

Det logiske beviset for dette er som følger: Hvis en CPU lager Xwatt med varme, og vi kan annta at varmetapet gjennom andre ledere enn kjøleribben til omgivelsene er minimal, så MÅ nødvendigvis kjøleribben kunne avgi 60watt til omgivelsene for å kunne oppnå likevekt i systemet. hvis den avga mindre enn 60watt så ville temperaturen til CPU øke og øke i det uendelige til CPUen smeltet. Det er selvfølgleig ikke tilfellet, siden overføringen av varme mellom CPU og ribbe vil gå fortere ethvert som CPU blir varmere, og dermed dannes det en likevekt mellom produsert varme og avgitt varme automatisk etter kort tid.

 

Dette hjalper kanskje ikke så mye i denne saken, men jeg tenkte jeg skulle avsløre denne meget vanlige myten. Faktum er at temperaturen på kjøleribben faktisk ikke forteller oss noe som helst om hvor god kontakten er mot CPUen, da den uansett vil være den samme.

 

(men, ja, dersom heatpipene leder opp til en seperat del av kjøleren så ville nok den delen av kjøleren vært kaldere enn normalt dersom heatpipene ikke fungerte som de skulle. Basen der heatpipene kom fra ville være tilsvarende varme, så totalt sett stemmer det diskutert over om man ser på kjøleren som en helthet)

 

Litt mer on-topic så kan du ikke ødelegge heatpipene med varme ved mindre det er ekstremt nok til å smelte skjøter eller metall, noe som ikke kokende vann vil gjøre. Ved mindre du har mishandlet heatpipene ille nok til å lage et fysisk hull i pipen så kan ikke kjølestoffet inni slippe unna uansett hvilken fase det er i.

 

Gitt dette vil jeg tro det er liten sjans for at du har ødelagt kjøleren. Det mest normale forklaringen for de høye CPU temperaturene ville vært pga. en dårlig mounting (altså kobling av kjøler-overflaten mot CPU overflaten). Jeg annbefaler derfor at du tar av kjøleren, rensker både CPU og kjøler grundig med passende kjemikalier, påfører ny gopp(kjølepasta) i riktig mengde, og re-mounter den forsiktig. Google evt. etter guider på hvordan dise tingene gjøres best, så unngår du evt. å gjøre feile ting som du ikke visste var feil.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tja, i såfall bør du ta fram rødblyanten og klusse litt. ;)

 

...

Dette hjalper kanskje ikke så mye i denne saken, men jeg tenkte jeg skulle avsløre denne meget vanlige myten. Faktum er at temperaturen på kjøleribben faktisk ikke forteller oss noe som helst om hvor god kontakten er mot CPUen, da den uansett vil være den samme.

...

 

Temperaturen på ribba vil være den samme bare så lenge varmeledningsevnen til montasjen er høyere enn varmeproduksjonen i CPUen. Hvis montasjen blir så dårlig at den kommer under et kritisk punkt vil det skje ett av to; enten blir CPUen så varm at den ødelegges, eller så slår CPUen innebygde temperatursikring inn og senker effekten til CPUen til den blir lavere enn varmeledningsevnen til montasjen. Da vil ikke CPUen gi fra seg 60W lengre men kanskje bare en tidel og da synker temperaturen på ribba

Lenke til kommentar

automatisk nedklokking kan være en faktor ja, men hvis det er tilfellet så trenger vi ikke gjette. Det er fullt mulig å se den aktive multiplieren og idle cycles i windows. Det vil være en god del mer pålitelig info enn å estimere temperaturen på kjøleren og så annta feilkilden på bakgrunn av det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Trådstarter beskrev heatpipene som "kaldere enn vanlig", det gir jo rom for tolkning men jeg regner faktisk med at de *er* kaldere da.

 

 

Hvor finner du aktiv multiplier og idle cycles?

 

Jeg har opplevd at ei kjøleribbe løsnet i hjørnet, det var ikke uten videre synlig men du hørte det godt siden vifta gikk opp på full speed uten at maskinen var belastet. Åpenbart var vifta styrt ut fra temperaturføleren på cpuen, når jeg presset på kjøleren(og dermed fikk kontakt igjen) sank turtallet på vifta nesten umiddelbart.

Lenke til kommentar

det finnes flere verktøy for det men CPU-Z skal vel i det minste kunne avsløre aktiv multiplier på de fleste typer CPUer der den rapporterer riktig (for noen modeller og hovedkort kan multiplier av og til vise feil). For å se om CPUen throttler ned må du nok ty til mer avanserte CPU-analyse verktøy. Jeg husker ikke helt navnet på det verktøyet jeg har brukt senere, men om du googler det så finner du nok flere som kan brukes for dette formålet.

 

en bad mount trenger absolutt ikke være synlig nei, derfor er det en gjenganger feil som ikke folk ofte tenker over. Jeg annbefaler sterkt at kjøleren remountes før OP går videre i feilsøkingen, siden det er med all sansynlighet der problemet ligger (sånn rent statistisk sett).

 

-Stigma

Lenke til kommentar
dirtysteel, jeg har åpenkabinett pluss oc`t cpu. Infintyen ligger 30 i idle og 60 i load.

kahuna,den sitter ganske fast, men kan det være for fast? sånn at hovedkortet bøyer seg innover der cpuen ligger?

 

har noen en infinty som de kan bekrefte riktig temp?

det er en E6420 som kjører på 3.66, 24/7 nå, vurderer å kjøpe en ny infinity hvis denne er ødelagt.

Skader ikke å reklamere på en kjølern, da må leverandøren teste den for deg, men det kan jo ta litt tid.

 

60 grader under Orthos for en OC C2D og romtemp rundt 25 grader? Høres i grunnen ganske normalt ut. Nå har jeg jo bare testet E6600 selv, men lest endel. Dersom systemet er stabilt kan du begynne å redusere spenningnen på CPU i små steg. Det vil redusere temperaturen litt. Du bør ikke over 65 grader.

 

Dersom du har oppgradert/justert BIOS nylig kan det ha endret måten systemet regulerer spenning på. Dette kan også være en årsak til unormale temperaturer.

 

Bruk google og gjør research på ditt HK/CPU og finn ut hva optimal nominell spenning er.

 

Ellers er jeg enig med Stigma, selv om det er mulig at kjølern er defekt bør du prøve alt annet først :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...