Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan ville du reagert om ungen din røyka hasj?


Anbefalte innlegg

og hva er et stabilt miljø, og hvordan i all verden skal du regulere hvem barnet ditt røyker med? hva om barnet ditt utviklet sterke rusproblemer, eller pådrar seg psykoser? Selv så harmløst det kan virke å fyre en bønne kan det dra med seg problemer man ikke ser før det er for sent, og spørsmålet mitt blir da: Er rusen verdt risikoen? i mine øyne, nei. Men det får bli opp til hver å avgjøre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og hva er et stabilt miljø, og hvordan i all verden skal du regulere hvem barnet ditt røyker med? hva om barnet ditt utviklet sterke rusproblemer, eller pådrar seg psykoser? Selv så harmløst det kan virke å fyre en bønne kan det dra med seg problemer man ikke ser før det er for sent, og spørsmålet mitt blir da: Er rusen verdt risikoen? i mine øyne, nei. Men det får bli opp til hver å avgjøre...

Sterke rusproblemer? Det er nå ikke relevant til topic men. Det er ikke rusen som er risikoen, det er barnets mentalitet og syn på det

Lenke til kommentar

Daily-Drifter, det er utrolig mye som medfører risiko for psykoser og schizofreni. Selv har jeg vært i et slik miljø i over 10 år nå og ikke en eneste person jeg kjenener som røyker (og det er mange) har utviklet noen som helst form for psykiske problemer. Det er faktisk sterk uenighet blandt forskere om hasj faktisk fører til psykiske problemer. Enkelte forkere hevder at mennesker med psykiske problemer i utgangspunktet blir mer dratt og tiltrukket til hasj fordi det avslapper hodet deres. Dette tror jeg faktisk på da jeg har en kjenning som er schizofren og har vært det i alle år. Han begynte å røyke i ungdomstiden (etter han hadde fått diagnosen) og han ser nå på det som "sin medisin" siden han da kan trekke seg enda lenger inn i hodet sitt og fundere på de merkeligste ting. Nå mener jeg at de som har psykiske problemer bør IKKE røre hasj eller noen form for psykedeliske stoffer siden det tydeligvis ikke er bra for dem. Normale mennesker derimot tror jeg ikke det har noen negative virkningen whatsoever, med mindre de røyker hardt og mye. Og da er det eneste som skjer (utfra erfaring) at man blir slapp og mister kreativiteten sin. Men det er uansett ikke noe uhelbredelig.

 

Jeg har faktisk en litt kontroversiell teori. Jeg mener at kreative mennesker som er litt kunstneriske av seg, disse får hovedsaklige positive egenskaper av å røyke hasj. Da i små doser selvfølgelig siden store doser vil medføre motsatt virkning (også utfra erfaring) Nerver har en tendens til å roe seg, man skyver bort dritt og lort fra hverdagen og de kreative "juices" kan flyte fritt og uhemmet rundt omkring i kroppen. Dette sier jeg av egen erfaring da jeg selv er låtskriver og kan finne på å lage knallgode låter etter en liten pipe. Hva som er direkte årsak vet jeg ikke. Jeg erfarer bare at jeg kan plukke opp gitaren og at det første jeg spiller er råbra. Jeg har ganske mange låter som er skrevet på denne måten. De som er låtskrivere vet det at man kan ikke presse seg til å være kreativ. Det må bare komme av seg selv. Derfor mener jeg at det er positive egenskaper i cannabis for disse menneskene. Det er ikke uten grunn at kunstnermiljøene i mange år har drevet med hasjrøyking, både i jazz og bluesklubber, men også kunst og malermiljøer.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Jeg har vel aldri sagt at rev ikke har noen positive effekter? jeg sier bare at man må veie det opp mot risikoen som er forbundet med det, og ta et valg for seg og sine barn for om det er verdt det eller ikke.

 

 

Forøvrig VAR det rev som gjorde at kompisen min tippa over, han røyka jevnlig i 2 år før dette skjedde, han ble fjernere og fjernere fra virkeligheten og snakka til slutt utelukkende om eksistensielle spørsmål. En kveld røyka han noe dritsterk weed og begynte plutselig å snakke med folk i hodet sitt, problemet er bare at de er der enda. Noen tåler det, andre ikke, men det veit man ikke før man har brukt det en stund, og da kan det være for sent. Prøver ikke på noen måte å komme med noen moralsk pekefinger eller ta andres valg, prøver bare å dele litt av livserfaringen min da jeg har kjent og kjenner mange som ruser seg på alt mulig som har sett begge sidene av medaljen

 

Lenke til kommentar

Daily-Drifter, det du skriver om i spoilertekst har jeg aldri verken sett, hørt eller opplevd fra noe hold, men jeg skal ikke tvile. Det kan nærmest virke som om problemet var der i utgangspunktet, men at cannabis virket som en slags katalysator. Dette har jeg forsåvidt hørt om tidligere. Og sånt er jo selvfølgelig trist, men man kan nesten ikke vite på forhånd hva som kan skje uansett hva det er snakk om. Det finnes jo folk som har tilta på alkohol også blant annet. En veninne av moren til en kompis av meg ble plutselig gal en dag da hun stod og lagde mat og plutselig fikk hun en komet i hodet. Siden da har hun vært overbevist om dette, samtidig som hun er plassert på psykiatrisk avdeling. Naboen til sjefen min var overbevist om at Amerikanske myndigheter fjernstyrte hjernen hans. Greia er jo at altmulig kan virke som katalysator for sånt, ikke bare hasj. Hasj er jo et psykedelisk stoff, dog svært svakt, men likevel psykedelisk. Da er det jo klart at det kan ved svært sjeldne tilfeller virke som en katalysator. Men sånt er jo noe man bør formidle folk om og ikke bare skremme folk med at hasj fører til psykiske lidelser. Dette gir liten eller ingen effekt blandt de det bør ta effekt hos.

Lenke til kommentar

Vel. Jeg kjenner flere som har utviklet sterke schizofrene tendenser etter langvarig og frekventert bruk, så jeg vet at det er mulig. Jeg tror ikke cannabisen kan lage noe i hodet til mennesker som ikke finnes, men at stoffet kan trigge enkelte impulser som over tid kan utvikle seg til schizofreni er jeg ikke i tvil om.

 

Å røyke (eller ha i seg i det hele tatt) hasj når man allerede er på tynn is psykisk er meget uklokt. Det er også gjerne i denne sammenheng stoffet ofte blir brukt, dessverre. Det "folk utenfor" ser er at mange som røyker hasj får store psykiske problemer, men faktum er i en stor del av tilfellene at individet som får problemer med stoffet hadde psykiske problemer i en eller annen grad fra før av også.

 

Hasj er (bortsett fra tobakken som nødvendigvis også røykes) tilnærmet lik ufarlig dersom ens psyke er stabil og frisk fra før av. Et problem er at man ofte ikke vet alt om personers psyke i forhold til stoffet før man har prøvd kombinasjonen.

 

Er uansett for legalisering.

 

Harald

 

EDIT:

Fant tråden rent tilfeldig og skrev min mening helt uten å ha lest andre synspunkter i tråden. Har nå lest hvert eneste komma (uhyre interessant lesning, hadde gjort seg med en rolig guffen til. Hjelper meg godt med å forstå menneskers sinn) og det er hyggelig å se at mange sitter med akkurat samme oppfatning som meg. Tenker da spesielt på "Kenny Bones" som ordla seg meget godt lengre opp på denne siden.

 

Kan også slenge med en teori som jeg har fått herlig levert av en god kompis som også er mer dreven enn meg innen faget. Teorien går ut på:

 

Å drømme er noe vi gjør for å bearbeide førdagens inntrykk og legge informasjonen på riktige plasser i hjernen. Når man drømmer er det også godt kjent at alle sanser skjerpes og den store automatiske delen av hjernen jobber, som under hypnose. Under cannabis-rus inntar man en annen sinnstilstand lignende tilstanden man er i når man drømmer, og får dermed bearbeidet alle inntrykkene og lagt på nye inntrykk når man er våken og bearbeidingen skjer i realtime. Kunstinntrykk som musikk bearbeides tone for tone i realtime og forklarer dermed hvorfor musikk oppfattes som det gjør når man er i tilstanden. Teorien forklarer også hvorfor man aldri drømmer etter å ha inntatt stoffet.

Endret av Hagr
Lenke til kommentar

At så mange her nevner ordet "avrusning" sier en hel del om hvor lite opplyste folket er innen temaet. For hasj finnes det ingen "avrusning" for det finnes ingen avhengighet. Det er greit at folk har meninger, men å ytre dem offentlig uten å sitte på tilstrekkelig informasjon blir veldig feil.

 

Jeg forstår vel heller ikke hvordan folk kan klare å sette seg opp meninger om et tema uten å vite nok om det. Hvis jeg hører på nyhetene at en neger har drept en hvit mann tenker jeg ikke dermed at alle negere er onde og farlige for hvite mennesker. Hadde jeg hørt en slik sak uten å vite noe om negere hadde jeg først funnet ut mer om negere, for deretter å sette meg opp en mening om hvorvidt de er farlige eller ikke.

 

Litt ontopic også: Om jeg engang i fremtiden får meg en pode, kommer jeg til å ha et åpent forhold til vedkommende ang. det meste, også hasj. Jeg vet at poden etter all sannsynlighet hadde prøvd det før eller siden, siden det i mitt hjem ville ha vært veldig akseptert. Om poden hadde prøvd det hadde jeg først og fremst sørget for at vedkommende handlet hos en (av meg) autorisert dealer. Jeg er ikke dum, jeg vil for all del ikke at en fremtidig pode skal havne i et dårlig miljø, som hasjen idag dessverre gjerne er i forbindelse med.

 

Hvor gammel poden må være første gang, må bli en vurderingssak der og da. Støtter en evaluering for å statuere voksenhet fremfor en firkantet aldersgrense. Poden måtte være voksen nok til å tenke selv. Vedkommende måtte også vise psykisk styrke, så jeg kunne forsikre meg om at hasjen ikke ville fremkalle noen sterke psykiske lidelser.

 

Harald

Endret av Hagr
Lenke til kommentar
Hvis jeg tar ungen min(når jeg forhåpentlighvis jeg får en) i å røyke hasj eller vanlig røyk så kommer jeg antakelig til å koke over. H*n skal få lov til å drikke tidligere enn 18, men røyk/hasj......no fuc*ing way. Håper jeg aldri må straffe kid'en min for noe sånt.

 

Nå quoter jeg bare deg siden du er en av dem jeg vil spør om noe.

 

Hvorfor er så mange foreldre snille når det gjelder alkohol?

Hvor mange ganger hjelper det å koke over, viss man ikke kan snakke normalt og gi saklige grunner for det man mener om det så vil jeg ikke si at man er særlig overbevisende der man står og brøler. :p

Jeg vil tro at det er mye bedre å beholde roen, selv om det ikke er noe galdt i å uttrykke at man er bekymret. Snakke normalt og gi gode grunner. Ihvertfall prøve det før du koker over.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt dem som vil la ungen drikke alkohol før han/hun er 18, men ikke la dem røyke hasj. Såvidt jeg har forstått er alkohol mer skadelig og avhengighetsdannende enn hasj. Mens alkohol dreper hjerneceller, har bare hasj en påvirkende effekt på nervene (man blir sløvere) under rusen. Alkohol kan man bli både fysisk og psykisk avhengig av. Hasj kan man kun bli psykisk avhengig av. For meg virker ergo alkohol mer skadelig, og jeg ville i teorien derfor være mer tilbøyelig til å la ungen min røyke hasj enn å drikke seg full.

 

Når det er sagt kommer det ann på miljøet. Hvis jeg har en unge jeg vet henger i trygge miljøer (i den grad slikt kan kontrolleres) vil jeg nok ha lettere for å la nevnte unge drikke alkohol eller røyke hasj, enn om ungen henger i kriminelle miljøer. Det går med andre ord ikke på om det er hasj eller alkohol, men hvordan ungen skaffer seg det, og hvem det benyttes sammen med. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...