Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan ville du reagert om ungen din røyka hasj?


Anbefalte innlegg

Det er aldri dokumentert fysiske skadevirkninger relatert til bruk av hasj, derfor velger jeg å tro på nevnte. I tillegg har cannabis store fordeler fremfor andre stoffer med hensyn til medisinsk og industrielt bruk ved siden av det reaksjonelle som denne tråden omhandler.

 

Vil anbefale alle å se den danske dokumentarfilmen "kampen om hampen". Det sies mye bra i den filmen.

 

 

 

Kan lastes ned fra tpb hvis du ikke sier det til noen tenker jeg.

 

 

Endret av Hagr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Når det kommer til miljøer, så er de like forskjellige som alle andre miljøer. Stort sett er cannabismiljøene en vennegjeng som har en felles interesse i å røyke sammen blandet med andre felles interesser. Mentaliteten i et slikt miljø er sammensatt av personlighetene til som er i det. Innad i den vennegjengen råder også regler om hvilke typer rusmidler som er fyfy eller ikke.

 

Det miljøet jeg oppsøkte en stund tilbake, var som sagt over en vennegjeng som røykte sammen. Av andre interesser i den gjengen, gikk det i Apple produkter, Linux, kunst, media faglige ting og vitenskaplige foredrag på TED.com. Alt av stimulanter og fysisk avhengighetsskapende rusmidler var tabu, mens psykedelia var ok.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Jeg har selv kamerater som røyker hasj regelmessig. Sier seg selv at de ikke alltid har gjort det, kan ikke si jeg har sett veldig store forandringer i hvordan de er nå, i forhold til hvordan de var fra før av.

Jeg mener det er absurd å si at alle som begynner med hasj, har et slags problem. Hvor mange av oss drakk ikke alkohol føre vi fylte 18? handler vel om å være nyskjerrig på ting.

Og jeg er ikke veldig sikker på at du som pappa/mamma hadde merket dette med en gang. Foreldre er flinke til å oppdage når noe er galt, heter det vel. Men det trenger som sagt ikke være noe galt. Og like flinke som foreldre er til oppdage om noe er galt, er undommen flinke til å sjule.

 

Tilbake til topic.

Jeg ville selvsagt ikke at mitt barn skulle drevet med hasj, men en real straff ville neppe være riktig vei å gå.

Det er vel viktig å få frem at dette er feil, kanskje uten rive av seg håret og kaste han/henne på rommet.

Dette er noe foreldre bør informere barna sine om på forhånd. Tar eksempel i meg selv, jeg har vel stort sett alltid vært helt imot hasj. Samme med søsknene mine også. Vi har alle vanket i forskjellige miljøer, og jeg vet at de også har venner som har drevet med det, eller som driver med det enda.

Hvorfor har akkurat vi sagt nei? tror det er på grunn av mine foreldres syn på saken, og deres evne til å videre formidle det.

Har aldri vært sånn at jeg har blitt drept hjemme om jeg har gjort noe galt, så har hvertfall ikke vært på grunn av frykt, eller noe i den gaten. Har rett og slett vært fordi jeg ikke har hatt lyst.

Lenke til kommentar

For en ukes tid siden fortalte min yngste datter (21) at hun røyker hasj. Reaksjonen min var ikke sinne eller trang til å holde "preken", men tristhet. Fof. fordi at hun i tillegg røyker tobakk, 10-20 per dag og fordi hennes livssituasjon er ustabil for tiden.

 

Hadde hun vært barn, 14 eller der omkring, så hadde jeg trolig merket at noe var på gang, eller fått høre det via omveier først. Men jeg hadde definitivt blanda meg opp i saken og laget masse "støy".

 

- På hvilken måte videre blir spekulasjoner, mulig jeg hadde blitt kjeftesmelle på heltid, håper ikke det. Jeg hadde ihvertfall skjerpa fokus på hva hun fyller tiden /fritiden med og forsøkt å finne på noe positivt av varig karakter. Er mye og ta av der, så det blir en bedømmelse av hvilke interesser barnet har vist så langt.

 

Dvs. at nytt fokus ikke bør være straff eller overvåking, men syns det er viktig at barnet forstår foreldrenes bekymring og aksepterer at hasjrøyking er et valg hun eventuelt fikk ta senere.

Lenke til kommentar

hehe, jeg tror jeg har svart tidligere i denne tråden og da var svaret mitt nokså annerledes....

 

jeg ville blitt svært bekymra og gjort mitt beste for å forklare de eventuelle skadevirkningene av hasjbruk når man er ung. selv om flere studier ser ut til å indikere at hasj er relativt harmløst, så tror jeg nok i hovedsak disse studiene er gjort på voksne mennesker. når man leser om dette som tenåring tenker man ofte at det ikke er noe særlig verre en alkohol, men jeg har sett altfor mange tenåringer (inkl meg selv) ha dårlige erfaringer med hasj.

 

jeg tror nok unge mennesker er spesielt utsatt for skadevirkninger av hasj. av alle som får hasjinduserte psykoser så ser det ut til at nesten alle er unge mennesker, gjerne under 20 årsalderen. kroppen er, om jeg har hørt riktig, ikke ferdig utviklet før man er ca 22.

Endret av isaac elric
Lenke til kommentar

edit: holdt ikke mål...

 

Men jeg er enig med isaac, det er viktig og få klart frem hvorfor man blir bekymret. Dvs. forskningen viser at helsefaren er større jo yngre man er. Det er forsåvidt opplagt som med all annen rus.

 

Jeg vil prøve og få en oversikt mht. til min datter og hasjrøykingen. Hun bor i Sverige og har sitt liv der, men det betyr endel at forbruket av både tobakk og hasj samlet sett er moderat.

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Litt artig å se hvordan så mange tror at man må være inne i spesielle "miljøer" for å røyke hasj. Her i England virker det som om det er flere som røyker hasj enn vanlige sigaretter blant studenter. Selv har jeg prøvd det et par ganger, men det gir meg ikke en dritt, så jeg gidder ikke bry meg om det. Ville nok gjort mye for å få ungen(e) mine til å slutte hvis de hadde starta med det, da det jo ikke kommer så veldig mye konstruktivt ut av det..

Lenke til kommentar

Kommer ann på alderen. er ungen en unge, som i under atten, hadde jeg blitt litt sjokkert, tafatt og apatisk, for å så å prøve å få vedkommende vekk ifra det. Har selv sett hvordan et voksen sinn kan bli av "litt uskyldig hasjrøyking i ung alder".

 

Er vedkommende over atten, vil jeg fortsatt prøve å moralisere, dog ikke like hardt. På en annen side så tror jeg mine to kusiner vandrer rundt i familien som to levende fugleskremsel.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Moren min reagerte ganske så kraftig for tre uker siden når hun fant ut at jeg hadde røyket ganske mye cannabis. Ingen konsekvenser med straff og slikt, men jeg må urintestes månedlig et halvt år (fram til jeg fyller 18). Hun spurte også om jeg ville gå til rusrådgivning. For å bygge opp litt tillit igjen, begynte jeg på dette. Nå må jeg ha et møte med folk fra Uteseksjonen en gang i uka :( Målet deres er at jeg skal bli negativ til cannabis innen jeg fyller 18. Jeg ønsket dem bare lykke til.

Lenke til kommentar

Husker at når jeg var 13 og røyket 3-4 ganger i uka, var jeg sånn at jeg så for meg og få et barn og bare la han røyke hasj hele tiden i huset og sånt, men nå er jeg 14(15 om 1 måned)

Og har slutta med hasj oå min fantasi om og la barnet mitt røyke dagen lang har helt forsvunnet.

 

Er ikke imot det, men jeg hater at det gjorde meg så sløv og fokuserte dårlig på skolen, hvis ikke jeg og vennene min hadde blitt enige om og ikke røyke i 10.klasse hadde jeg nok fortsatt hvert sånn.

 

Jeg synes det blir feil og la ungen min få lov til og kansje sløse bort livet sitt på at han røyket gjennom grunnskolen og VGs, for jeg har plutselig begynt og fortså mye mye mere i matte, naturfag og sånne fag, for før klarte jeg ikke en dritt på skolen.

 

Har også utviklet en liten form for paranoia etter hasjrøykingen min, men etter jeg har sluttet har den blit betydelig mindre :)

 

Faren min røyka hasj i laaaaang tid og man ser jo hvor han er havnet... Uten jobb, 2 kjærester og 2 barn med 2 forskjellige mødre, ikke det at jeg ikke er glad i han pga det, men vil bare ikke ende opp sånn selv :)

 

 

Jeg synes egentlig ikke hasj er så kjempe farlig 1 gang i månden men hvis det blir mye mere enn det kan det bli farligere..

 

 

EDIT: Vet ikke om alt dette henger sammen siden jeg gamer CoD samtidig som jeg skriver :p

Endret av GrevenLight
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest mr Green

Den vanlige oppfatningen av at alkohol, tobakk og cannabis er omtrent like helseskadelige, er beviselig feil. De fleste medisinere vil skrive under på at alkohol og tobakk er mye farligere. Det er de sosiale kodene som omgir rusmidlene som utgjør forskjellen. Alkohol og tobakk ligger innenfor det kjente og håndterbare. Vi har regler for hvor og hvordan de skal brukes og nytes, og vi vet omtrent hvor grensen for det aksepterte går. Når cannabis fortsatt oppleves som truende, skyldes det antagelig at vi fortsatt ikke vet nok om fenomenet.

 

Forbudet mot cannabis, må forstås som et tilfelle av signalpolitikk. På samme måte som vel ingen trodde man kunne forby prostitusjon gjennom sexkjøpsloven, er det vel heller ingen som har trodd at man fjerner et populært rusmiddel ved å forby det. Å insistere på at cannabis sorterer under politiet er en måte å dramatisere samfunnets normer på.

 

Det er ikke vanskelig å finne snusfornuftige argumenter for legalisering. Bare slik kan vi få bedre oversikt over hvem som bruker stoffet, hvor de får det fra, og i hvilken utstrekning de bruker det. Å bidra til denne kartleggingen er forskningens oppgave. Den politiske «krigen mot narkotika» foregår på et symbolsk nivå: «Bry deg – si nei til narkotika.» Det er lett å se at holdningen ikke løser problemet. Men det er også feil å undervurdere politikkens teatrale side: «Her går grensen, den skal du ikke krysse.»

 

De som er mest imot legalisering overser ordets dobbeltbetydning. Å legalisere betyr ikke bare å gjøre «lovlig», det betyr også å gjøre noe til gjenstand for loven. Å legalisere er ikke det samme som å si «fritt frem». Tvert imot. Det er kriminalisering som innebærer fri flyt, i et uoversiktlig terreng, utenfor det sivile samfunnets kontroll. Legalisering er en forutsetning for regulering.

 

Det er, uten å ta i, minst 20% sjanse for at for eksempel baret ditt kommer til å prøve hasj. Dette kan da foregå på to forskjellige måter. Enten kan dette barnet komme i kontakt med et kriminelt miljø og skaffe seg dårlig hasj som kan være blandet med hva som helst. Her blir det heller aldri spurt om legitimasjon eller alder. Eller så kan barnet gå til skranken i et lovlig utsalgssted for hasj og bli møtt av en hyggelig person som sier at hasj ikke er for barn. Når barnet senere er gammel nok, finnes det opplært personell som kan gi råd om trygg bruk. Og helt trygg bruk av hasj er bevist fult mulig. Det kan til og med i mange tilfeller også ha svert positiv effekt på både fysiske og psykiske lidelser i tillegg til generell livskvalitet. Kan også nevne at det globalt ikke finnes et eneste registrert dødsfall assosiert til hasj, i moderne tid.

 

http://www.facebook.com/group.php?gid=105546005381

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...