Gå til innhold

Adsl2 fra NGT, Bare 3500/500?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt bredbånd fra nextgentel noen år nå. Jeg har alltid hatt litt kranglete linje. Men det har ofte løst seg.

 

For noen uker siden fikk jeg en ny ruter(speedtouch), fordi zyxelen sleit med ustabilitet. Hastigheten jeg hadde var ca 7500/800 eller noe, men den måtte restares ganske ofte. Den nye speedtouchen ville ikke funke på mer enn ca 3000/500. Det virka som den prøvde å synce helt til den kom til en stabil hastightet(jeg vet ikke om det er tilfelle, men det er det intrykket jeg har). Ngt support fikk ikke stilt den høyere, og sendte noen til å feilsøke.

 

Det kom noen fra elitel eller noe, og de fant ut at linja ikke kunne nå mer enn 3500 i nedlasting. På min ende er det i orden.

 

Jeg fikk litt sjokk, da jeg på papiret i allefall hadde inntrykk at jeg hadde en betydelig høyere hastighet. Dessuten har jeg betalt for det i flere år.

 

På Kapaks når jeg søker på SHDSL så får jeg opp følgende:

 

Aktiv linje, #######, SANDVIKA

Ny linje, SØK AVBRUTT, TRYKK FOR ÅRSAK

Resultat av validering:

(12) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med utvidet leveringstid.

Forhold: SHDSL kan bestilles på den forespurte linjen med utvidet leveringstid.

 

Merknader:

Det er produkter på linjen som ikke kan kombineres med det forespurte produkt.

Total linjelengde inkludert inntak: 2060 meter

Lengde på inntak: 204 meter

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: 0,6 mm

Fabrikat på utstyr: ALCAUD

Mulig produktklasse: SHDSL 1216/1216

Antall ledige trådpar i nettet:0

 

Adresseinformasjon

Fylke: AKERSHUS

Kommune: BÆRUM

Adresse: #####

Postnr/sted: SANDVIKA

FAR ID: 682533000

Produktinformasjon

Produkt på abonnementet: Bredbånd ADSL

Bredbåndsprodukt på linjen: BA

Søkt produkt: SHDSL

Høyeste produktklasse: SHDSL 1216/1216

Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 1216

Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 1216

Produktkode: 302

Mulig produktklasse: SHDSL 640/640

Mulig produktklasse: SHDSL 1216/1216

Informasjon om termineringspunkt

Flagg for DSLAM grensesnitt: Koblingspunktet har aDSLAM og eDSLAM

Linjeinformasjon

Telefonnummer: ########

Fremføringsnummer: 31014948

Linjenummer: 90294286

Signatur for modersentral: SAC1

 

 

 

Og når jeg trykker på ny linje får jeg følgende:

Aktiv linje, #######, SANDVIKA

Ny linje, SØK AVBRUTT, TRYKK FOR ÅRSAK

 

Resultat av validering:

(444) SØK ETTER NYE LINJER MÅTTE AVBRYTES Årsak: Henvisning finnes til flere enn `en fordeler for kundeadressen. Forholdet må undersøkes av Telenor kundeleveranse.

Hvis jeg søker på adsl premium får jeg:

Resultat av validering:

(11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid.

Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen.

 

Merknader:

Linjen har produktet analog telefoni

Mulig produktklasse: ADSL 9600/800

 

Adresseinformasjon

Fylke: AKERSHUS

Kommune: BÆRUM

Adresse: #######

Postnr/sted: SANDVIKA

FAR ID: 682533000

Produktinformasjon

Produkt på abonnementet: Bredbånd ADSL

Bredbåndsprodukt på linjen: BA

Søkt produkt: ADSL-PREMIUM

Høyeste produktklasse: ADSL 9600/800

Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 9600

Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 800

Produktkode: 220

Mulig produktklasse: ADSL 160-864/128-256

Mulig produktklasse: ADSL 480/256

Mulig produktklasse: ADSL 864/256

Mulig produktklasse: ADSL 1248/384

Mulig produktklasse: ADSL 1856/448

Mulig produktklasse: ADSL 2464/448

Mulig produktklasse: ADSL 3616/512

Mulig produktklasse: ADSL 4864/640

Mulig produktklasse: ADSL 6080/640

Mulig produktklasse: ADSL 7232/704

Mulig produktklasse: ADSL 9600/800

Informasjon om termineringspunkt

Flagg for DSLAM grensesnitt: Koblingspunktet har aDSLAM og eDSLAM

Linjeinformasjon

Telefonnummer: #########

Fremføringsnummer: 31014948

Linjenummer: 90294286

Signatur for modersentral: SAC1

Jeg husker å ha søkt på kapaks før og da har jeg fått opp flere fliker å trykke på en de to alternativene som er der nå. Videre har det stått at det er ledige trådpar i nettet.

 

Er det noen som har noen teorier på hva som har skjedd, samt og hva jeg kan gjøre for å få en litt mer dugelig hastighet?

 

Jeg skulle jo tro at nextgentel heller vil utbedre kapasiteten enn å betale meg tilbake det de skyller som vel blir en del?

 

Penger er en ting, men jeg synes ca 3000/500 er litt smått. :cry:

Endret av ting1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du hørt om støy på linjen?

Har vært borti tilfeller der man bor 1km fra sentralen med bra tråddiameter men at det er en eller annen støykilde i en av telefonboksene på veien som dreper signalet.

Ut i fra kapaks ser det ut at du skal ha en ok linje.

Hvilken abb er det du har?

Samt kan det være utstyr på linjen fra Telenor som forstyrrer.

Lenke til kommentar
Har du hørt om støy på linjen?

Har vært borti tilfeller der man bor 1km fra sentralen med bra tråddiameter men at det er en eller annen støykilde i en av telefonboksene på veien som dreper signalet.

Ut i fra kapaks ser det ut at du skal ha en ok linje.

Hvilken abb er det du har?

Samt kan det være utstyr på linjen fra Telenor som forstyrrer.

De gutta fra elitel sa at det var støy på linjen. Jeg fikk ikke vite noe mer ut over det. Men jeg tenker at det er jo noe som nextgentel burde fikse. Støy kommer jo tross alt fra et sted, og burde jo la seg fikse. Jeg har student adsl mega 20000 eller hva det heter for øyeblikket.

Hvis Telenor har noe på linja, burde jo ikke da ngt få dem til å fjerne det/fikse det?

 

 

Du må da vite om du har hatt 3 eller 6Mbit før?

Kan jo være det nye modemet som ikke synker like høyt som det forrige pga marginale signaler.

 

Det var ca 7500/800 jeg hadde med zyxelen. Det at den nye routeren ikke synker like høyt tror jeg er mer et symptom av linje probleme, mens den gamle routerens ustabilitet skyldes det samme linje problemet. :(

Lenke til kommentar

Linjen mellom hus og sentral har vel Telenor ansvar over og der er er det opp til Telenor hva som må gjøres.

Det vil ikke hjelpe med en annen leverandør uansett hvordan man vrir på det.

Tviler på at det er dslamen det er noe galt med, da ville hele området ha samme problem.

Utbedring på linjen er vel ditt eller linjeeiers ansvar, men du kan jo alltids høre om det er noe som kan gjøres.

Lenke til kommentar
Linjen mellom hus og sentral har vel Telenor ansvar over og der er er det opp til Telenor hva som må gjøres.

Det vil ikke hjelpe med en annen leverandør uansett hvordan man vrir på det.

Tviler på at det er dslamen det er noe galt med, da ville hele området ha samme problem.

Utbedring på linjen er vel ditt eller linjeeiers ansvar, men du kan jo alltids høre om det er noe som kan gjøres.

 

Det er telenor som har ansvaret for linjenettet. Problemet er at jeg ikke er direkte kunde i forhold til telenor, jeg er kunde av en kunde/konkurent :ermm: Problemet er da hvordan jeg kan få nextgentel til å få telenor til å utbedre linja? Jeg har tenkt på om det vil ha noe for seg å bytte leverandør, men linja vil jo være den samme, eller vil den det? Det er litt vanskelig å vite hvem som kan gjøre hva for å få kjappere linje for meg som er slutt bruker. Slik jeg forstod det på de feilsøkings folkene fra elitel så er det i orden på min ende.

 

Er det noen som har noen ideer så er jeg åpen(desperat :blush: ) etter input.

 

 

Det er nok for høy hastighet / støy som førte til problemene tidligere ja.

Jeg må si at det er bedre med en stabil linje på 3Mbit enn en ustabil på høyere hastighet.

Dette gjelder spesielt om du har iptelefoni eller gaming.

 

Litt ustabil og høyere hastighet kan jeg leve med. Jeg har ikke noe særlig behov for iptelefoni eller gaming, men det hadde vært greit å ha mulighet for streaming av tv sendinger som feks. ipTV eller noe. 3000/500 blir litt lite hvis flere er på nett samtidig med litt streaming, torrent osv..

Lenke til kommentar

Du er direkte kunde hos Telenor også... om du vil det eller ei... er jo tross alt de som har lagt inn linja til huset.

Men hør med Nextgentel, kan jo hende... men vet slike reperasjoner på linjen ofte kalles linjeutbedring og belastes kunden.

 

Annsvaret ligger sannsynligvis mellom deg og Telenor, der Nextgentel evt kan hjelpe deg men da koster det.

Lenke til kommentar
Du er direkte kunde hos Telenor også... om du vil det eller ei... er jo tross alt de som har lagt inn linja til huset.

Men hør med Nextgentel, kan jo hende... men vet slike reperasjoner på linjen ofte kalles linjeutbedring og belastes kunden.

 

Annsvaret ligger sannsynligvis mellom deg og Telenor, der Nextgentel evt kan hjelpe deg men da koster det.

 

 

hmm. jeg får sende en epost til kundeservice. Hvis de skal ha penger for linjeutbedring, kan de jo trekke det fra det beløpet jeg skal ha tilbake betalt :roll:

Lenke til kommentar
Du er direkte kunde hos Telenor også... om du vil det eller ei... er jo tross alt de som har lagt inn linja til huset.

Men hør med Nextgentel, kan jo hende... men vet slike reperasjoner på linjen ofte kalles linjeutbedring og belastes kunden.

 

Annsvaret ligger sannsynligvis mellom deg og Telenor, der Nextgentel evt kan hjelpe deg men da koster det.

 

 

hmm. jeg får sende en epost til kundeservice. Hvis de skal ha penger for linjeutbedring, kan de jo trekke det fra det beløpet jeg skal ha tilbake betalt :roll:

 

Kunder blir ikke belastet for utbedring av linja. Problemet her er at Ngt ikke leverer det produktet du betaler for, hvis du over lengre tid ikke fått den hastigheten du har betalt for er dette en sak mellom deg og Ngt. Det er Ngt som leier linje fra telenor, ikke du. Ngt kan bestille montør (som det virker som de har gjort) for å sjekke linja, om det er mulig å ordne bedre linje er avhengig av kvalitet på kabel, kapasitet, og evt kostnad i forbindelse med et evt bytte av kabel. Uansett resultat av dette kan ikke Ngt ta betalt for noe de ikke klarer å levere.

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar
Du er direkte kunde hos Telenor også... om du vil det eller ei... er jo tross alt de som har lagt inn linja til huset.

Men hør med Nextgentel, kan jo hende... men vet slike reperasjoner på linjen ofte kalles linjeutbedring og belastes kunden.

 

Annsvaret ligger sannsynligvis mellom deg og Telenor, der Nextgentel evt kan hjelpe deg men da koster det.

 

 

hmm. jeg får sende en epost til kundeservice. Hvis de skal ha penger for linjeutbedring, kan de jo trekke det fra det beløpet jeg skal ha tilbake betalt :roll:

 

Kunder blir ikke belastet for utbedring av linja. Problemet her er at Ngt ikke leverer det produktet du betaler for, hvis du over lengre tid ikke fått den hastigheten du har betalt for er dette en sak mellom deg og Ngt. Det er Ngt som leier linje fra telenor, ikke du. Ngt kan bestille montør (som det virker som de har gjort) for å sjekke linja, om det er mulig å ordne bedre linje er avhengig av kvalitet på kabel, kapasitet, og evt kostnad i forbindelse med et evt bytte av kabel. Uansett resultat av dette kan ikke Ngt ta betalt for noe de ikke klarer å levere.

 

Linjen er vel Telenor som står annsvarlig for, utbedring av denne vil de stå annsvarlig for... man betaler jo tross alt linjeleie for en grunn. (om man ikke har fasttlf)

Ta kontakt med ngt kundeservice så får du nok hjelp, men regner med at utbedring av linjen enten ligger på deg eller Telenor.. men som sagt så kan ngt sannsynligvis hjelpe deg med akkurat dette.

Lenke til kommentar
Linjen er vel Telenor som står annsvarlig for, utbedring av denne vil de stå annsvarlig for... man betaler jo tross alt linjeleie for en grunn. (om man ikke har fasttlf)

Ta kontakt med ngt kundeservice så får du nok hjelp, men regner med at utbedring av linjen enten ligger på deg eller Telenor.. men som sagt så kan ngt sannsynligvis hjelpe deg med akkurat dette.

 

I teorien ja, Telenor eier linjen. I praksis som NGT-kunde vil all kontakt gå den veien. Jeg antar linjeleige betales til dem også. Man er ikke direkte kunde med Telenor da man i teorien ikke vet eller trenger å vite hva NGT bruker av underleverandører. Selv om vi vet at Telenor har mye med det meste å gjøre innen ADSL.

 

Og ja, det er mange ideer og forslag om hva som kan gjøres, men til slutt er du avhengig av at din nåværende leverandør mener det samme... Eventuelt kjenne en montør ;)

 

Så, ta kontakt med NGT, gir de ikke noe bra svar eller reduksjon i pris, finn en annen leverandør. Alltid en fordel å vite at feilen ikke ligger "hjemme" da hvis dette er saken så er det lite vits i å bytte leverandør ;)

Lenke til kommentar
Linjen er vel Telenor som står annsvarlig for, utbedring av denne vil de stå annsvarlig for... man betaler jo tross alt linjeleie for en grunn. (om man ikke har fasttlf)

Ta kontakt med ngt kundeservice så får du nok hjelp, men regner med at utbedring av linjen enten ligger på deg eller Telenor.. men som sagt så kan ngt sannsynligvis hjelpe deg med akkurat dette.

 

I teorien ja, Telenor eier linjen. I praksis som NGT-kunde vil all kontakt gå den veien. Jeg antar linjeleige betales til dem også. Man er ikke direkte kunde med Telenor da man i teorien ikke vet eller trenger å vite hva NGT bruker av underleverandører. Selv om vi vet at Telenor har mye med det meste å gjøre innen ADSL.

 

Og ja, det er mange ideer og forslag om hva som kan gjøres, men til slutt er du avhengig av at din nåværende leverandør mener det samme... Eventuelt kjenne en montør ;)

 

Så, ta kontakt med NGT, gir de ikke noe bra svar eller reduksjon i pris, finn en annen leverandør. Alltid en fordel å vite at feilen ikke ligger "hjemme" da hvis dette er saken så er det lite vits i å bytte leverandør ;)

 

 

Slik jeg har forstått det så ligger feilen et eller annet sted mellom meg og sentralen. Ideelt sett skal telenor rulle en ledning mellom meg og den. Vi får se hva slags inflytelse NGT har...

Lenke til kommentar

NGt er pliktig å levere deg den hastighet du betaler for, eller ved storet avvik i reel leveringshastighet, gå ned i produkt og redusere pris. Det er ngt sitt ansvar å kontakte Telenor hvis det er Telenor som eier linjene, og du vil uansett ikke kunne få hjelp hos telenor, da du er sluttkunde hos ngt. Har snakket med ngt flere ganger selv og sendt ut montører for å utbedre linjer hos folk som er sluttkunder i ngt. Purr på ngt du, de har ansvar for å klage til den de leier linjene av om det ikke fungerer slik det skal hos sluttbruker.

Lenke til kommentar

Logg inn på ruteren og sjekk støymarginene på linjen.

 

-Http://10.0.0.1

-Bredbåndsforbindelse(menyen til venstre)

-DSL forbindelse(klikke på vis mer)

-Klikk på detaljer oppe til høyre.

 

SN Margin bør ligge på over 10. Kravet for at det skal 'virke skikkelig' i forhold til 2+ standarden er 6.

 

Dette er en ganske grei pekepinn på om det er feil på linjen eller ikke. Denne linjen viser hvor mye mer signal enn støy det er på linjen(i dB).

 

En annen ting. Når ruteren syncer, bruker den ofte flere forsøk før den blir stabil?

 

Edit:

 

Her er en kopi av hva som står i min ruter på den siden jeg tenker på:

 

Link-informasjon

 

Oppetid: 22 dager, 22:40:36

 

Modulasjon: G.992.5 Annex B

 

Båndbredde (Opp/Ned) [kbps/kbps]: 1.470 / 20.200

 

Ut-effekt (Opp/Ned) [dBm]: 13,0 / 19,0

 

Linjedemping (Opp/Ned) [dB]: 2,5 / 1,5

 

SN Margin (Opp/Ned) [dB]: 12,5 / 6,0

 

Leverandør ID (Lokal/Fjern): TMMB /

 

Tap av Framing (Lokal/Fjern): 0 / 0

 

Tap av Signal (Lokal/Fjern): 0 / 0

 

Tap av effekt (Lokal/Fjern): 0 / 0

 

Tap av Link (Fjern): 0

Endret av Magnus_
Lenke til kommentar
Logg inn på ruteren og sjekk støymarginene på linjen.

 

-Http://10.0.0.1

-Bredbåndsforbindelse(menyen til venstre)

-DSL forbindelse(klikke på vis mer)

-Klikk på detaljer oppe til høyre.

 

SN Margin bør ligge på over 10. Kravet for at det skal 'virke skikkelig' i forhold til 2+ standarden er 6.

 

Dette er en ganske grei pekepinn på om det er feil på linjen eller ikke. Denne linjen viser hvor mye mer signal enn støy det er på linjen(i dB).

 

En annen ting. Når ruteren syncer, bruker den ofte flere forsøk før den blir stabil?

 

Edit:

 

Her er en kopi av hva som står i min ruter på den siden jeg tenker på:

 

Link-informasjon

 

Oppetid: 22 dager, 22:40:36

 

Modulasjon: G.992.5 Annex B

 

Båndbredde (Opp/Ned) [kbps/kbps]: 1.470 / 20.200

 

Ut-effekt (Opp/Ned) [dBm]: 13,0 / 19,0

 

Linjedemping (Opp/Ned) [dB]: 2,5 / 1,5

 

SN Margin (Opp/Ned) [dB]: 12,5 / 6,0

 

Leverandør ID (Lokal/Fjern): TMMB /

 

Tap av Framing (Lokal/Fjern): 0 / 0

 

Tap av Signal (Lokal/Fjern): 0 / 0

 

Tap av effekt (Lokal/Fjern): 0 / 0

 

Tap av Link (Fjern): 0

 

Link-informasjon

 

Oppetid: 19 dager, 4:37:50

 

Modulasjon: G.992.1 Annex B

 

Båndbredde (Opp/Ned) [kbps/kbps]: 576 / 3.456

 

Data Overført (Sendt/Mottatt) [GB/GB]: 63,32 / 50,25

 

Ut-effekt (Opp/Ned) [dBm]: 13,0 / 19,0

 

Linjedemping (Opp/Ned) [dB]: 13,0 / 22,5

 

SN Margin (Opp/Ned) [dB]: 13,0 / 9,5

 

Leverandør ID (Lokal/Fjern): TMMB /

 

Tap av Framing (Lokal/Fjern): 0 / 0

 

Tap av Signal (Lokal/Fjern): 2 / 0

 

Tap av effekt (Lokal/Fjern): 0 / 0

 

Tap av Link (Fjern): 0

 

Feil sekunder (Lokal/Fjern): 7 / 0

 

FEC Feil (Opp/Ned): 0 / 1.809

 

CRC Feil (Opp/Ned): 8 / 9

 

HEC Feil (Opp/Ned): 6 / 9

 

 

Det med tid på syncing var et problem når hastigheten stod på ca 7500/800 når jeg fikk speedtouchen. Når de satte ned hastigheten til brutto 576 / 3.552 (opp/ned) går denne prosessen bra. Jeg testa det nå og det gikk bra. Her er en ny måling etter ny oppstart:

 

Link-informasjon

 

Oppetid: 0 dager, 0:05:48

 

Modulasjon: G.992.1 Annex B

 

Båndbredde (Opp/Ned) [kbps/kbps]: 576 / 3.552

 

Data Overført (Sendt/Mottatt) [MB/KB]: 8,62 / 867,00

 

Ut-effekt (Opp/Ned) [dBm]: 13,0 / 19,0

 

Linjedemping (Opp/Ned) [dB]: 13,0 / 22,0

 

SN Margin (Opp/Ned) [dB]: 14,0 / 9,0

 

Leverandør ID (Lokal/Fjern): TMMB /

 

Tap av Framing (Lokal/Fjern): 0 / 0

 

Tap av Signal (Lokal/Fjern): 0 / 0

 

Tap av effekt (Lokal/Fjern): 0 / 0

 

Tap av Link (Fjern): 0

 

Feil sekunder (Lokal/Fjern): 0 / 0

 

FEC Feil (Opp/Ned): 0 / 54

 

CRC Feil (Opp/Ned): 0 / 0

 

HEC Feil (Opp/Ned): 0 / 0

 

Vet ikke om jeg skjønte helt hva du mente. Er det slik at jo høyere db tallet på SN marginen er, jo bedre er det?

 

Er det noe mer du kan tolke ut ifra tallene over? Jeg ser at jeg har mye høyere linjedempings tall enn deg, kan det ha noen betydning?

 

 

 

Hva slags Speedtouch router var det du fikk fra NGT??Heter den 510i??Hvis så..er det ikke rart du ikke får høyere fart..den takler IKKE Adsl2+

 

Jeg har 546i. Hadde vært greit om det var en 510i, for da hadde det jo vært lett å fikse ;)

Lenke til kommentar
NGt er pliktig å levere deg den hastighet du betaler for, eller ved storet avvik i reel leveringshastighet, gå ned i produkt og redusere pris. Det er ngt sitt ansvar å kontakte Telenor hvis det er Telenor som eier linjene, og du vil uansett ikke kunne få hjelp hos telenor, da du er sluttkunde hos ngt. Har snakket med ngt flere ganger selv og sendt ut montører for å utbedre linjer hos folk som er sluttkunder i ngt. Purr på ngt du, de har ansvar for å klage til den de leier linjene av om det ikke fungerer slik det skal hos sluttbruker.

 

Ja jeg skal gjøre det. Jeg bor i et gammelt bolig område, og infrastrukturen tror jeg telenor bryr seg lite om. Jeg har feks kabel tv fra canal digital/telenor, men kabelen er for dårlig til å få digital TV eller alle de analoge kanalene som jeg egentlig skal få(viasat 4 feks). Jeg bor i gang avstand fra Sandvika, så det er ikke akkurat øde her :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...