Gå til innhold

Koble om en 3-pin stikk til vanlig 2-pin stikk?


Anbefalte innlegg

Jeg har en oppvaskmaskin som jeg tidligere byttet strømkontakt på fra 2-pin (vanlig) til sånn 3-pin (mer vanlig på komfyr enn til oppvaskmaskin). Nå har det seg selvfølgelig sånn at jeg må bytte tilbake da den skal brukes et sted med 2-pin stikk-kontakt (inntak). Det var ganske greit å bytte fra 2-pin til 3-pin, men motsatt ser ikke like greit ut? Hvordan gjør man det? Må jeg kjøpe en egen ende på den da kanskje som er mer egnet til hjemmefiksing? Nytter vel ikke å klippe av en gammel 2-pin ende fra et apparat man ikke bruker, for de ser ikke så lette ut å koble inn ledninger i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om HVEM finner ut om jeg nå må tør spørre? Den 3-pin kontakten jeg kjøpte og gjorde dette med selv, den skal jeg si deg at jeg kjøpte på Expert der en ringrev stod ved kassa med masse folk til stede og nøye forklarte meg hvordan jeg skulle gjøre dette. Elektriker spurte jeg? Tøv, sa han. Dette kunne ikke bli enklere, dette fikset jeg lett. Men la oss ikke lage dette til en diskusjon om hva som er fy-fy og hva som er lov nå da!

 

Hva slags overgang? Finnes det? Selger Elkjøp eller Expert det?

Lenke til kommentar

Ut fra postene dine vil jeg anbefale at du overlater denne jobben til noen som vet hva de gjør.

En oppvaskmaskin er et apparat som bruker mye strøm, så om du får dårlig kontakt her, så brenner kåken din ned.

At folk mekker et støpsel til en lampett er "greit", men om de snakker om pluss og minus i kontakten så bør de la være..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hjelper ham, så får han selv passe på at ting ikke brenner...

 

I kontakter er det ikke pluss og minus, (jo det er det, men den veksler ca 100 ganger i sekundet), så brun og blå skal på hver sin pinne i støpselet. Den gul/grønne skal på de "skinnene" ved siden av støpselet.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Du har lov å koble en og tofase stikk selv, men man må vite hva man gjør, og mener å tro det er en øvre begrensning på hvor mye strøm kursen kan trekke også. Mener det også er et krav om at du bør vite hva du driver med også. Trefase må man faktisk være elektrikker for å koble, men nok om det.

 

I en en eller tofase stikk er det tre tilkobleinger. To til pinnene, ofte merket L og N, og en til "sporene" eller "skinnene" på siden merket med symbolet for jord eller PE.

 

Gul/grøn er beskyttelsesleder eller PE, og er meget viktig å koble godt. Ingen eller dårlig kobling her, og hele vaskemaskinen kan bli strømførende. Har du ikke jordfeilbryter da kan du få en tidlig død.

 

Brun leder skal føre en fase, og kobles på pinnen merket L. Ingen L og N merking så tar du bare en av pinnene.

 

Blå leder kobles på N, eller en av pinnene.

 

Viktig å koble godt. Løse kordeller kan føre til kortsluttning og brann. Dårlig tilkobling kan føre til varmgang og brann. Og er det en ting som er sikkert, så er det at forsikringsselskap elsker å finne dårligt hjemmekoblete stikk. For da kan de lett ta lit regres, noe som er veldigt kjipt når huset ligger som en haug med aske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, nå er det gjort og det ryker ikke av huset ennå. En jordfeilbryter, den skal da være i strømskapet?

 

En selger på Expert sa at det var bare å prøve (de forskjellige ledningsfargene). Jeg kunne ikke gjøre noe galt uansett, om de ikke funka med en gang så var det bare å prøve andre kombinasjoner, kunne ikke ødelegge noe. Så sa han at brun var jord, blå pluss og stripet var minus. Hyggelig med kvalifisert hjelp...LOL!

Lenke til kommentar

Det eneste en dødelig person har lov til å gjøre av det elektriske er å skifte deksel, skifte støpsel å brytere på lampettledninger.

 

Det som expert sa til deg, er alvorlig farlig. Med en fase på jordklemma. Ikke sørn om jeg ville dusjet hos deg. Det vil føre til at vanrør, andre elektriske apparater, og andre strømførende konstruksjoner blir spenningssatt.

 

Biltema elektriske, er foresten dårlig sort matriell. Har sett tilfeller der det er brukt, og bynt å brenne. (jobber som elektrikker)

 

Gulgrønn skal leder skal til jord. brun til L, og Blå til N.

Man må huske at kablene sitter godt fast, og at trådene er hele. Huske at kapslingen (deksel) er rundt hele, at man ikke klarer å stikke fingeren inn.

 

 

Ekspert har ikke lov til å si hvordan det kan jøres. Jeg hadde kommet til å rapportert det til lokale eltilsynet...

 

 

Er man usikker, så burde man ikke gjøre noe. Heller ringe en fagmann. 15min betalt arbeid er bedre enn å risikere sikkerheten til dere i huset.

 

 

 

Til trådstarter:

Er det ledningen på vaskemaskinen det er snakk om, med "hann-stikk", eller stikkontakten som står på veggen?

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
En selger på Expert sa at det var bare å prøve (de forskjellige ledningsfargene). Jeg kunne ikke gjøre noe galt uansett, om de ikke funka med en gang så var det bare å prøve andre kombinasjoner, kunne ikke ødelegge noe. Så sa han at brun var jord, blå pluss og stripet var minus. Hyggelig med kvalifisert hjelp...LOL!

 

Selv om Expert kanskje ikke består av den største gjengen med fagfolk, personen du snakket med burde hatt sparker for å si noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det som expert sa til deg, er alvorlig farlig. Med en fase på jordklemma. Ikke sørn om jeg ville dusjet hos deg. Det vil føre til at vanrør, andre elektriske apparater, og andre strømførende konstruksjoner blir spenningssatt.

 

 

Er man usikker, så burde man ikke gjøre noe. Heller ringe en fagmann. 15min betalt arbeid er bedre enn å risikere sikkerheten til dere i huset.

 

 

Til trådstarter:

Er det ledningen på vaskemaskinen det er snakk om, med "hann-stikk", eller stikkontakten som står på veggen?

 

Du ville ikke dusjet hos meg som faktisk nå har gjort dette korrekt? Men du ville dusjet hos Expert-ansatte da?

 

Du får aldri betale for 15 min arbeid. Er man heldig får man betale for en time og da har jeg aldri fått regning på mindre enn 1000, gjerne 1500 for ørliten jobb. Men som regel gir de en fastpris på et oppdrag og da snakker vi mange tusen. Det er et svært vesentlig argument at uanstendig høye priser presser mange til å "måtte" gjøre mye sånt selv. Og kom ikke å si at det er bedre å betale 1500 for noen skal skru i en skrue enn det er å dø, det argumentet blir helt usaklig.

 

Det er selve ledningen fra vaskemaskin til inntak stikk på vegg. Og jeg hadde helst sluppet å gjøre det selv selvfølgelig, men elektrikerprisene gir meg ikke mye valg.

Lenke til kommentar
Det eneste en dødelig person har lov til å gjøre av det elektriske er å skifte deksel, skifte støpsel å brytere på lampettledninger.

 

Ikke helt rett, du har lov å skifte alle topolede (altså 2+jord) støpsler inntil 25A, og ikke bare på "lampettledninger". Å skifte støpsel på den løse kabelen til oppvaskmaskinen selv er altså fullt lovlig, men man må fortsatt vite hva man gjør, og ikke høre på fjerne expert-ansatte som ikke en gang vet at gul/grønn er jord...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...