Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en er helt dø


Anbefalte innlegg

Hei, har en selvbygd PC.

Alt bortsett fra kabinett inkl vifter i kabinettet, strømforskyning og 2 DVD spillere ble byttet ut mars i år.

 

Pc-en har fungert ypperlig helt til no, kom hjem og så var PC-en helt svart.

 

Når jeg skrur på strømforskyningen kommer det lys i hovedkortet.

 

Trykker jeg på power knappen skjer det absolutt ingen ting.

 

Hva kan være ødelagt? Er det hovedkortet eller kan dette skyldes andre ting også? Strømforskyning, ram, cpu ja ikke vet e?

 

Maskinen er som følger:

EVGA nForce 680i SLI, nForce-680i SLI

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket775

2 x Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra

POV GeFORCE 8800 GTS 320MB PCIe

 

Maskinen ble satt sammen, ingenting er tuklet med, og maskinen er senere bare åpnet for å fjerne støv fra vifter osv. Det er ikke blitt tuklet mer med PC-en etter den ble bygd.

 

Noen som har noen formening om garanti, da jeg syns delene er relativt nye for å ryke.

 

Håper noen kan gi meg en pekepinne på hva det kan være :)

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kobl fra alt du ikke trenger, sånn at du kun har PSU/cpu/hovedkort igjen...

Prøv å start den da, hvis den gir lyd fra seg (Som mange hovedkort gjøre, når den ikke finner minne og slikt)

Så kan du prøve å koble i minne, og så videre og videre.. helt til du finner feilen...

 

har du akkurat samme symptomene når du har ribbet maskine, og du har kun det mest vitale igjen,

så kan du nok vurdere å sjekke hk eller powersupply.... Sjekk for sikkerhetsskkyld CPU også, men sjangs for at den ryker er liten. Men har den svi merker eller lukter slikt. Så har du nok grunnen der....

Lenke til kommentar
Kan være pluggene til startknappen er dradd ut eller deffekt ledning/knapp. Du kan prøve å finne de 2 pinnene som knappen er koblet til på hovedkortet og kortslutte denne med noe metall..

 

Power SW det sant?

 

Kobl fra alt du ikke trenger, sånn at du kun har PSU/cpu/hovedkort igjen...

Prøv å start den da, hvis den gir lyd fra seg (Som mange hovedkort gjøre, når den ikke finner minne og slikt)

Så kan du prøve å koble i minne, og så videre og videre.. helt til du finner feilen...

 

har du akkurat samme symptomene når du har ribbet maskine, og du har kun det mest vitale igjen,

så kan du nok vurdere å sjekke hk eller powersupply.... Sjekk for sikkerhetsskkyld CPU også, men sjangs for at den ryker er liten. Men har den svi merker eller lukter slikt. Så har du nok grunnen der....

 

Jar har ikke funnet noen plass å koble ledningen "speaker" til hovdkortet. Og da gir det vel heller ikke fra seg lyd.. Finner ikke ut i manualen hvor den skal kobles heller..

 

Hei !

 

Eg ville testet med ein anna PSU/Straumforsyning, eller om du har fleire RAM brikker, prøv med ein og ein..

 

/nefrums

 

Prøvde med en annen identisk strømforsyning med samme resultat. 4 RAM brikker prøvd en og en men uten resultat

Lenke til kommentar
Kobl fra alt du ikke trenger, sånn at du kun har PSU/cpu/hovedkort igjen...

Prøv å start den da, hvis den gir lyd fra seg (Som mange hovedkort gjøre, når den ikke finner minne og slikt)

Så kan du prøve å koble i minne, og så videre og videre.. helt til du finner feilen...

 

har du akkurat samme symptomene når du har ribbet maskine, og du har kun det mest vitale igjen,

så kan du nok vurdere å sjekke hk eller powersupply.... Sjekk for sikkerhetsskkyld CPU også, men sjangs for at den ryker er liten. Men har den svi merker eller lukter slikt. Så har du nok grunnen der....

 

Har kobla fra alt anna en strøm cpu og HK... ingen ting skjer.....

Lenke til kommentar
Ville forsøkt å resatta CMOS, av en eller annen grunn funker det i blant på slike ting.

 

ER det en resett knapp det eller er det bare og nappe ut batteriet?

 

Når jeg skrur på strømforskyningen lyser et blått lys som det står STBY og det skal det vel også. Men i det jeg trykker inn på knappen til maskinen lyser et gult lys som er merket med CR1.. Vet ikke hva dette lyset er og finner ikke det ut i manualen heller... Kan hende det alltid har vært slik, aner ikke

Lenke til kommentar

Det var vist Strømforsyninga som var gåen likavel. Fatter ikke hvorfor det ikke funka ista. Prøvde med enda en størmforsyning. Kobla til HK CPU og 1 ram. da starta dritten.. Bytta strømforsyning tilbake funka det ikke.. Så da må det vel være den da..

 

Det var det jeg hadde håpet på for den ville e ha ny uansett..

 

Uansett, takk til all tips og hjelp :)

Endret av EldarHelseth
Lenke til kommentar
Supert, no funker faen ikke grafikkkortet..

 

Banna dritt lei no ass :)

Har du vert borti det mens du styrte inne i pc´en?

Skal det ha ekstra straum?

Står det skikkelig i?

Drivere kanskje?

 

/nefrums

 

Vert borti det har jeg jo, jeg plukket jo ut alt av pc-en, men ikke gjort noe med det som tilsvarer at det ike skal fungere. Tatt pent ut og inn.

Det står skikkelig motert.

Kortet skal ha skstra strøm. Ut fra kortet går det en y led som skal ha 2 separate strømkontakter i seg.

Dette har nok tvilsomt noe med driverne og gjøre. Det som er at når jeg nå starter PC-en med den fungerende strømforsyningen kommer det ingen bilde/signal til skjermen. Skjermen står og blinker mellom analog/digital som om den søker etter signaler uten og mota noen.

 

Har ikke andre grafikkkort av denne typen så er ikke noe lett og få testa et annet grafikkkort heller.

 

I og med at skjermkortet er relativt nytt var dette veldig surt, er det mulig at de 2 strømkontaktene fra strømforsynigen kunne ha skadet skjermkortet når strømforsyningen ble ødelagt?

 

Fatter ikke hva dette kan være, begynner å bli desperat her. Ikke greit at denne PC-en ikke fungerer...

 

Håper noen kan hjepe meg her..

Lenke til kommentar
Kan det være du har satt skjermkortet i feil PCI-E spor? :roll:

 

Ellers prøv å reset BIOS, du gjør det med en jumper, se i hovedkort manualen så finner du ut hvilken.

 

Er det "opperasjon" Clear CMOS Jumper. Ser jeg også har en reset switsh men det er vel bare enn annen måte å starte reset av maskin på`tror jeg..

 

- Prøvd men funka ikke :(

Endret av EldarHelseth
Lenke til kommentar
Vanligvis en jumper du stiller inn rett ved siden av batteriet på hovedkortet. En 3 pin med en jumper som dekker 2 pins, som må flyttes på den andre enden i halvt minutt ca, så flyttes tilbake der den sto.

 

Ok sto ikke noe om 1/2 min.. får prøve d.. Sto skru av strøm flytt jumperen, bort - tilbake skru på strøm...

 

Vanligvis en jumper du stiller inn rett ved siden av batteriet på hovedkortet. En 3 pin med en jumper som dekker 2 pins, som må flyttes på den andre enden i halvt minutt ca, så flyttes tilbake der den sto.

 

Ok sto ikke noe om 1/2 min.. får prøve d.. Sto skru av strøm flytt jumperen, bort - tilbake skru på strøm...

 

- Skjermen er fortsatt like svart

Lenke til kommentar

Tror ærlig talt ikke at skjermkortet er defekt. Har lært meg gjennom årene at det skal ofte mye til, og det skjer veldig sjeldent. Prøv med ulike rambrikker, 1 og 1 og kanskje i ulike slotter.

 

Hadde selv et problem jeg knota med i 2 dager, og da var hele problemet at jeg brukte en "defekt" strømkabel til SATA disken min. Er helt sprøtt hvordan sånne ting kan ødelegge et menneske

Lenke til kommentar

Fikk min nye strømforsyning i dag og har makka videre med å få PC-en til å virke igjen. Problemet er fortsatt at skjermen er helt svart, det er som om den ikke motar noen signal fra PC-en. Det er 2 skjermer som er koblet til PC-en og prøvd begge to hver for seg.

 

Det som er at nå kommer det opp en "Code hex" på de to "displeya" på hovedkortet. 1d kommer opp.

 

Jeg leter litt i manualen og det er to plasser denne koden står. Riktignok står det kun store bokstaver i manualen men regner med det er samme greia.

 

Code(hex): 1D Name: Early PM Early PM initalization Description: Ingenting

 

Også under tabellen NVIDIA Added Post Codes

Code(hex): 1D Name: Init Memory Conroller Descriptio ProdF - final, ladder and wallclock algorithms

 

Kan dette hjelpe meg å løse problemet?

 

Noen som har noe hjelpende innspill?

Endret av EldarHelseth
Lenke til kommentar

Ble så lei til slutt at e plukka fra hverandre hele PC-en. Fjerna litt støv. Kjøpte noe nye vifter og satt den sammen igjen.. Tok også ut batterit av hovedkortet etter tips om å prøve d. Nå funker den. Vet ikke hva som har vært galt, men regner med at det må ha vært noe som ikke sto skikkelig i eller noe. Jeg vet ikke hva, for jeg mener og dobbelt sjekket alt flere ganger, men finner ingen annen forklaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...