Gå til innhold

Forandre på den personlige mappa i Vista


Irre

Anbefalte innlegg

I Vista i "mine dokumenter" så er mappene for dokumenter, musikk, bilder, video, favoritter osv. De er blå, men de mappene man lager selv, de blir vanlig standardfarge, brungul. Óg de mappene man oppretter selv, kan man ikke endre plassering på, så de ligger på C:/Brukere/"navn". De mappene som er med fra starten av når man installerer Vista, de kan man endre plassering på hvis man vil ha de på en annen harddisk f.eks.

Hvordan kan ordne på dette?

 

Og eventuelt, hvordan kan man permanent slette mappene favoritter, koblinger, kontakter, lagrede spill, skrivebord og søk, de er jo totalt meningsløse å ha i "mine dokumenter". De brukes ikke av meg, og det ser bare dumt ut med mapper der som ikke brukes.

 

Hjelp og forslag mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
I Vista i "mine dokumenter" så er mappene for dokumenter, musikk, bilder, video, favoritter osv. De er blå, men de mappene man lager selv, de blir vanlig standardfarge, brungul. Óg de mappene man oppretter selv, kan man ikke endre plassering på, så de ligger på C:/Brukere/"navn". De mappene som er med fra starten av når man installerer Vista, de kan man endre plassering på hvis man vil ha de på en annen harddisk f.eks.

Hvordan kan ordne på dette?

 

Og eventuelt, hvordan kan man permanent slette mappene favoritter, koblinger, kontakter, lagrede spill, skrivebord og søk, de er jo totalt meningsløse å ha i "mine dokumenter". De brukes ikke av meg, og det ser bare dumt ut med mapper der som ikke brukes.

 

Hjelp og forslag mottas med takk! :)

Hva er det du spør om egentlig, hvordan man endrer plassering på mapper? Hvorfor endre plassering, kan du ikke bare opprette dem der du vil ha dem da?

Til det andre spørsmålet ditt, om hvordan man sletter favoritter, koblinger, kontakter, lagrede spill, skrivebord og søk: Høyreklikk på mappen du skal slette, og velg "Slett"

Endret av pmarius
Lenke til kommentar
Hva er det du spør om egentlig, hvordan man endrer plassering på mapper? Hvorfor endre plassering, kan du ikke bare opprette dem der du vil ha dem da?

Til det andre spørsmålet ditt, om hvordan man sletter favoritter, koblinger, kontakter, lagrede spill, skrivebord og søk: Høyreklikk på mappen du skal slette, og velg "Slett"

 

Det jeg spør om er: Hvis du bare oppretter mapper der du vil ha de, så dukker de ikke opp når du trykker på mappen/snarveien med brukernavnet ditt, tidligere "mine dokumenter" i XP.

 

Og til det andre: Du kan ikke bare slette de nei, de dukker opp igjen ved neste omstart.

Lenke til kommentar
Mine dokumenter (Documents) i Vista redirigerer du med properties på skrivebords ikonet til annen velgbar lokasjon (target).

 

Det kan ha kommet uklart frem, men jeg mener ikke bare dokumenter mappen, men hele det som het "mine dokumenter" i WinXP, med bildemappe, musikkmappe, videomappe osv. For jeg vet hvordan man endrer mappebanen på hver enkelt mappe, men ikke hvordan man kan flytte hele den "brukernavn"-mappen som ligger under Brukere på C:/

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmm.

Hvis du skal flytte f.eks. mappen Dokumenter (ligger på startmenyen) til en annen plass/stasjon er det bare å høyreklikke på mappen og velg Egenskaper. Klikk på fanen Plasseing og skriv inn den nye plasseringen og deretter klikk på Flytt

Endret av HiSpeed
Lenke til kommentar

Det er greit at du kan endre plassering på de mappene som er blå, som ligger der fra før, men mapper som man oppretter selv, de kan man ikke forandre plassering på, de blir da liggende på C:\Brukere\dittnavn, når du da har endra plassering på de andre, blå, mappene til f.eks. D:\Media.

 

Hvis du oppretter mapper der du vil ha de, så blir de ikke synlige når du trykker på snarveien "dittnavn".

Det er det som er hele cluet her.

Hvordan kan man endre plassering på hele "Brukere"-mappen?

Lenke til kommentar
Det er da veldig dumt av Microsoft. I XP var det jo så enkelt, bare endre målbanen til "mine dokumenter" til et annet sted.

 

Du blander sammen!

"Brukere" er ikke det samme som "Mine dokumenter". "Mine dokumenter" i XP er bare "Dokumenter" i Vista, og "Brukere" i Vista er det samme som "Documents and Settings" var i XP. Det er ikke noe problem å flytte mappen "Dokumenter" eller noen av de andre brukermappene for den saks skyld. Det er hele mappen "Brukere" du ikke kan flytte, i likhet med at "Documents and Settings" ikke kunne flyttes uten masse ubehageligheter i XP.

Lenke til kommentar
I XP var det jo så enkelt, bare endre målbanen til "mine dokumenter" til et annet sted.

Var det ikke det jeg forklarte over? Mine dokumenter i XP er Dokumenter i Vista.

 

 

Vel, men i Mine dokumenter i XP, så lå mappene Mine bilder og Min Musikk der. I dokument mappa i Vista, er det bare dokumenter.

I XP var Mine dokumenter felles for alle filene dine på PCen, musikk, bilder, video, osv.

Lenke til kommentar
Ehm ... du tar feil der.

My Music , My Pictures , My Videos ligger UNDER Documents mappa under Vista partisjon:\Users\UserName

 

 

 

Mappestruktur på Vista User folder sett fra XP - se pic .

 

Hint :se på mappene : Music / Pictures / Videos : de er tonet ned , dvs "hidden" .

 

Når du hadde endra plassering på mine dokumenter, så fulgte alle mappene med. Når du klikka på snarveien mine dokumenter, så kom du automatsik inn til mappene min musikk, min osv... som var der var der som standard etter innstallasjon av XP.

Når du oppretta nye mapper i mine dokumenter, så vart de liggende på den plasseringen du hadde valgt for mine dokumenter.

Når du klikker på snarveien "dittnavn" i Vista, og kommer inn der, og kan deretter velge musikk, bilder, osv.så kan du ikke opprette nye mapper hvis du ikke vil at de da legges i C:\brukere\dittnavn. De mappene du opprette selv kan ikke plasseringen endres på.

Lenke til kommentar

Har testet dette selv nå.

 

 

Og fra utforsker stående under \Users\brukernavn\ må du endre plassering på 3 mapper .

 

Documents (høyreklikk -Egenskaper - lokasjon - endre target)

Music (høyreklikk -Egenskaper - lokasjon - endre target)

Pictures (høyreklikk -Egenskaper - lokasjon - endre target)

 

+ evt. Videos o.l

 

De "tilsynelatende" mappene vist med XP visning i pic over er kun symbolske links .

 

Har nå bilder/musikk/dokumenter under annen partisjon på lokasjon H:\MineFiler\...

Nytt (filer/mapper) som opprettes legger seg nå der.

 

 

Flytte "hele" user mappa "går ikke an".

Eneste måten å gjøre dette på slik at det funker ordentlig etterpå er under XP/Vista installasjon med unattended install med doc/settings user predefinert til alt. partisjon.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men siden det da ikke går an å flytte det slik jeg mener, jeg gir meg, hva må til for å kunne slette de mappene som ikke brukes. Mine spill, koblinger, favoritter, [...], bruker jeg ikke, og det ser rotete ut å ha de der. Men de dukker opp igjen ved neste omstart, hvis jeg har slettet de. Vil ha de bort permanent!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Men siden det da ikke går an å flytte det slik jeg mener, jeg gir meg, hva må til for å kunne slette de mappene som ikke brukes. Mine spill, koblinger, favoritter, [...], bruker jeg ikke, og det ser rotete ut å ha de der. Men de dukker opp igjen ved neste omstart, hvis jeg har slettet de. Vil ha de bort permanent!

 

Jeg flyttet Musikk mappen til en annen harddisk. Så fikk jeg noe nye disker, og deretter ble det bare krøll.Plutlig mistet jeg Musikk mappen min( Blåfarge ). Nå får jeg ikke kjørt itunes

selv om jeg reinstallerer det. Virker som jeg har klart å slette mappen for godt! :(

 

Noen ideer til hvordan jeg kan fikse det ? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...