Gå til innhold

Eksorsisme innenfor katolsk kristendom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du fikk meg interessert, så jeg skaffet meg et overblikk. Og for all del, sats på engelske kilder, informasjonsmengden tilgjengelig på engelsk er ikke sammenliknbar med det lille som finnes av norske kilder.

 

Den klassiske eksorsismen innenfor den romersk-katolske kirken er beskrevet i kap. 13 (XIII) av den religiøse teksten Rituale Romanum eller (det) Romerske ritual(er) på norsk. Eventuelle originalutgaver av denne er nok forsvarlig innelåst i Vatikanet.

Selve kapittelet har tittelen De Exorizandis Obsessis A Daemonio (en grei engelsk oversettelse er Concerning the exorcism of those demoni(a)cally possessed), og er egentlig en oppskrift på selve eksorsismeritualet.

I og med at enhver eksorsisme må være eksplisitt godkjent av en katolsk biskop, tviler jeg på at denne teksten er fritt tilgjengelig hvor som helst. Mulig den finnes på nettet et sted, men jeg orket ikke finkjemme alt. Det er uansett forholdsvis omfattende, og ikke noe jeg ville satse på å lese høyt fra.

 

Et utdrag som jeg fant her - http://www.beliefnet.com/story/42/story_4277_1.html - gir likevel et visst inntrykk.

 

"Depart, then, transgressor. Depart, seducer, full of lies and cunning, foe of virtue, persecutor of the innocent. Give place, abominable creature, give way, you monster, give way to Christ, in whom you found none of your works. For he has already stripped you of your powers and laid waste your kingdom, bound you prisoner and plundered your weapons. He has cast you forth into the outer darkness, where everlasting ruin awaits you and your abettors."

 

Artikkelen over ble, som det går fram av den, publisert i anledning den siste moderniseringen av denne teksten. Siden dette fremdeles er en offisiell, religiøs tekst, må den henge med i tiden. Siste revisjon var på 1600-tallet, og da sier det seg selv at ting er litt utdatert.

Særlig er det denne nye, plagsomme vitenskapen som fikk fotfeste mot slutten av 1800-tallet - psykologien - som gjør det hele mer komplisert. Det kan faktisk være slik at folk som sier rare ting og virker litt ustabile, bare er mentalt syke, og ikke nødvendigvis huser en demon eller ymse onde ånder (eller satan selv).

 

En "tyngre" eksorsisme utføres av en prest, under en seremoni. Den eksakte utførelsen fant jeg ikke (Exorcism for dummies?), men jeg vil tro at det involverer mange, lange timer med resiteringer av latinske bønner og ordre om å trekke seg tilbake, samt en hel del religiøs symbolikk, f.eks. i form av krusifikser og fåglarna vet hva. Selv om det var dette du egentlig var mest interessert i, er det sannsynligvis det som er mest vanskelig å finne noe som ikke er en litt luguber tredjepartskilde på. Dersom hvem som helst kunne eksorsere i øst og vest, ville nok presteskapet miste litt av sin glamour, og det ønsker de naturlig nok helst å unngå.

 

Ellers skal jeg ikke påstå å ha kjennskap til de forskjellige kvalitative grader av demonbesettelse, men det later til å være en slags enighet blant dem som driver med eksorsisme om at ikke alle eksorsismer trenger å være like hardcore. En mindre utførlig eksorsisme vil være tilstrekkelig i tilfeller hvor vedkommende demon eller ånd ikke er så kraftig, eller ikke har fått skikkelig tak enda.

Lettere eksorsismer foregår f.eks. ved en klassisk bønn med benediktinske røtter, lydende navnet Vare retro satana (ie. vik fra meg, Satan).

 

På latin:

Crux sancta sit mihi lux / Non draco sit mihi dux

Vade retro satana / Nunquam suade mihi vana

Sunt mala quae libas / Ipse venena bibas

 

Løst oversatt til engelsk:

May the Holy Cross be my light / Let not the dragon lead me

Step back Satan / Never tempt me with vain things

What you offer me is evil / Drink the poison yourself.

 

Det finnes visstnok andre bønner og liknende som skal ha noenlunde samme effekt.

 

 

Ellers, kreativ bruk av google og wikipedia hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...