Gå til innhold

IQ og forskjell


Anbefalte innlegg

En ting jeg ikke helt forstår. Første gang jeg tok den danske testen fikk jeg 12x, men da jeg tok den rett etterpå og prøvde å jukse meg til høyere score ved at jeg nettopp hadde tatt alle oppgavene. Da fikk jeg 112. Det var for et par år siden.

 

Da jeg tok denne testen nå for noen dager siden, fikk jeg 11x igjen. På en annen side, så får jeg rundt 30 poeng i den norske testen, og gjorde det samme for et par-tre år siden.

 

110 i IQ er jo egentlig ganske dårlig, synes nå jeg. Når jeg klarer 30 poeng i mensa norge's test, burde det tilsvare rundt 130 i IQ (148 elns. i det med 24 i standardfordeling).

 

Sånt gjør meg litt nyskjerrig, så jeg tenkte å stille opp på neste test i Bergen.

 

Til dere som har fordommer mot folk med høy IQ, så er det renspikket tull. Det er sant at mange supersmarte mennesker virker litt tullete, men dette er bare ekelte personer. Ofte folk med 150 i IQ er folk du aldri tenker på som geeker eller noe i den duren. Mange store ledere, folk du ser opp til, o.l. er folk med høy IQ.

 

Det er en høy korrelasjon mellom høy IQ og evnen til å klare seg godt i livet. (Les: på alle nivåer)

 

Selve spørsmålet hva IQ er, spiller ikke noe stor rolle. IQ er rett og slett evnen til å score bra på IQtester, men faktumet er at det er høy korrelasjon mellom f.eks IQ og EQ, og IQ og generelt alle gode evner en person kan ha. Til og med godt utseende, høyde, god helse, osv.

 

Jeg ser egentlig ikke for meg en stusselig person på 150 har høy IQ, men det er nå bare en fordom i hodet mitt. Desuten er fordommer en veldig god egenskap, som kan slå negativt ut. Uten fordommer ville hjernen vår jobbet i høygir dag inn og dag ut. Det er viktig å filtrere litt informasjon av og til.

 

En person uten fordommer ser verden gjennom en nyfødt baby's øyne og ører. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Daehli: Jeg tror du tolker litt vel mye sammenheng mellom IQ og intelligens. Husk at intelligens er et generelt begrep som omfatter så utrolig mye mer enn resultatet på en logikktest.

 

 

Jepp, det blir helt feil å si at en person med høy IQ gjør alt som har med intelligens bedre enn andre. Jeg har aldri studert noe forskningsresultater direkte på dette selv, men vi har vært så vidt innom det på psykologiforelesningene.

 

IQ er en av de største og sikkreste faktorene vi bruker innen behavoristisk pykologi. Likevel blir det litt som å gi ut gratis brødristere fordi undersøkelser viser at familier med mange elektriske apparater korrelerer med lave aborttall. :)

 

Noen som foresten vet når mensa har neste test i Bergen? Det står bare tid for Oslo og Trondheim på hjemmesiden...? Jeg får vel sende en mail.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

sosial intelligens er et veldig vagt begrep, og er i mine øyne bare en underkategori av hovedbegrepet IQ.

 

Det finnes pr. i dag ingen konkrete måter å måle EQ og sosial intelligens (SQ?), og IQ er en god pekepinne på nettopp dette.

 

IQ-testing begynte forsåvidt som en test for å finne ut hvordan skolebarn gjorde det på skolen, for å determinere hvor begavede mennesker og sent-utviklede mennesker hørte hjemme.

 

Det som ble regnet som normalt var en poengscore som tilsvarte aldere pluss/minus to år. Dette viste seg også å være en svært god indikator på hvor godt en person klarte seg på det sosiale nivået også.

 

Det som faktisk går frem av disse første undersøkelsene er at ekstremt kloke personer (og dumme forsåvidt) egentlig kan leve et godt og verdig liv, men at folk utvikler seg i ulikt tempo. Så hvis du har en veldig klok person så sier det seg nesten selv at han/hun vil føle seg litt mistilpass.

 

Det er ganske stor individuell forskjell på hvordan barn tilpasser seg, selv en veldig smart/dum person kan tilpasse seg eksemplarisk så lenge sosiale faktorer tilsier det. (foreldre, miljø, trygghet, etc.)

Lenke til kommentar

Prøvde denne iq testen. Trur det er en eldre verson av den som er linka til tidligere her. Får prøve den dere har linka til senere en gang, se om svarenne stemmer over rens. Hvor nøyaktig er den testen jeg tokk trur dere? Jeg fikk som svar at min iq er " above end 140", den kunne vist ikke gå mer en 140 ser det ut til. Så jeg lurte på hvor nøyaktig den er sån ca? Får vel ta noen adre for og sammenligne en gang, men orker ikke nå.

post-17866-1194794389_thumb.jpg

Lenke til kommentar
sosial intelligens er et veldig vagt begrep, og er i mine øyne bare en underkategori av hovedbegrepet IQ.

Jeg vil heller si at IQ og EQ er to sidestilte begreper. De er kvotienter på helt forskjellige menneskelige egenskaper. Videre kan man føye til ennå flere sidestilte mål på menneskelige egenskaper som:

- Hva man klarer på mattetentamen i 10. klasse

- Grammatikktest i ditt sidemål

- Hvor raskt du løper 60-meteren

- Hvor gode resultater du får på synstestene på sesjon til militæret

- Reaksjonstest

- osv.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt et utsagn om at folk med IQ høyere enn normalen (ca. 100) har en tendens til å være mer asosiale [tilbaketrukkene] enn personer med "normalt" IQ-nivå. Noen som kan bekrefte eller har hørt noe om dette?

 

Sikkert fordi folk med lav IQ blir sure av at noen er smartere enn dem.

 

"Han tror han er smartere enn oss, bu-hu!" :!:

Lenke til kommentar

Det kan være mange ting som spiller inn, men er person med høy iq vil generelt være bedre i sosiale sammenhenger enn lav iq.

 

Det at høy IQ tilsvarer lavere verdier på andre felt er bare en popularistisk tolkning/ønsketenkning.

 

Du merker ofte ikke at smarte folk er smarte, fordi de holder det for seg selv. ;)

Lenke til kommentar
Har hørt at høy IQ gir bla en annen form for humor, som ikke lav IQ setter pris på eller oppfatter som humor i det hele tatt. Noen som har hørt noe lignende?

 

Både ja og nei. Veldig mye går på modenhet, og noen blir heller aldri helt voksen - rent psykologisk. Folk med høy IQ har gjerne en annen oppfatning av humor i oppveksten, men gjevner seg ofte ut i voksen alder.

 

Jeg vil likevel påstå at folk med høy IQ generelt forstår humor minst like godt, men ikke alltid nyter, så og si.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt et utsagn om at folk med IQ høyere enn normalen (ca. 100) har en tendens til å være mer asosiale [tilbaketrukkene] enn personer med "normalt" IQ-nivå. Noen som kan bekrefte eller har hørt noe om dette?

Leste at det hadde tilknytning til at folk med høyere IQ ofte har lav (eller var det høy?) latent hemning. I følge artikkelen betød det at de oppfattet og tenkte mer på ting rundt seg. DVS at man har en ganske mye større sjanse for å bli sinnsyk, slik som f.eks Tesla ^_^

Lenke til kommentar

Fikk også 140, må være mange smartinger her :hmm: eller kanskje nettIQ er litt dårligere enn vanlig IQ :p og disse testene er laget for at flest mulig skal ta mensa testen.

 

 

Har forresen hørt at folk med høy IQ jevnt over er flinkere i sengen og har et morsommere sexliv en de som ligger rundt gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...